HA 24/25 Djurgårdens IF - Karlskoga 24/9

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2024-09-25 10:23:35 Tycker att firma Blomgren - Eklund va de som såg allra bäst ut. Bra fart! Fina kombinationer. Blomgren har verkligen blivit ruskigt stark på puck.
Hoppas Costmars skada som värst är ledband för dom såg riktigt bra ut tillsammans annars.

Om inget annat får man sätta in Linus Eriksson där emellan om han är tillbaka tidigare.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
dr111DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av dr111DIF »

captcash skrev: 2024-09-25 10:14:24 Japp och en notering till är att Dick/Wigge/Klasen kedjan körde verkligen fast igår, de var inte alls lika heta som mot Oskarshamn. Däremot tror jag att efter ett gäng veckor passerat kommer vi ha 2 brutala kedjor i denna + Kryckans. Svårt att välja vilken av dem som är ens favorit faktiskt, gillar båda.
Ja den kedjan får man väl ge ett tag till och utvärdera, har verkligen potential att se både riktigt bra eller riktigt dåligt ut haha. Framför allt såg väl Axelsson mer trög ut vilket gjorde hela skillnaden. Sen skapas det en del lägen.

Stora utropstecknet Brodin ändå? Även om vi bara sett han i totalt en match hittils pga game och att han hamnade utanför 3 kedjor efter skadan. Kliver dit med kroppen i situationerna istället för att hacka och peta runt med klubban?
Manijock

Inlägg av Manijock »

Tycker inte Dick och Klasen verkar ha någon kemi alls. Skulle flytta på Linus och testa typ Frondell eller någon annan där sen. Axelsson och Weigel har viss potential ändå och har börjat starkare.

Håller med Morrison. Bara att lyfta in Eriksson där om han är hel.

Thoresen - Krüger - Kelleher
Axelsson - Weigel - Frondell
Blomgren - Eriksson - Eklund
Klasen - Rensfeldt - Brodin
Larsson/Grewe
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

dr111DIF skrev: 2024-09-25 10:47:56
captcash skrev: 2024-09-25 10:14:24 Japp och en notering till är att Dick/Wigge/Klasen kedjan körde verkligen fast igår, de var inte alls lika heta som mot Oskarshamn. Däremot tror jag att efter ett gäng veckor passerat kommer vi ha 2 brutala kedjor i denna + Kryckans. Svårt att välja vilken av dem som är ens favorit faktiskt, gillar båda.
Ja den kedjan får man väl ge ett tag till och utvärdera, har verkligen potential att se både riktigt bra eller riktigt dåligt ut haha. Framför allt såg väl Axelsson mer trög ut vilket gjorde hela skillnaden. Sen skapas det en del lägen.

Stora utropstecknet Brodin ändå? Även om vi bara sett han i totalt en match hittils pga game och att han hamnade utanför 3 kedjor efter skadan. Kliver dit med kroppen i situationerna istället för att hacka och peta runt med klubban?
Visst kan ge de några fler matcher men måste ändå säga att den känns felkomponerad. Undrar lite hur mycket Dick o Klasen fått säga till om här.
Som du säger har den förutsättningar att bli svajig. Nä, jag hade satt de i varsin kedja. Samma i PP, det blir för mkt av det goda. In med Kelleher på Dicks plats i 1:a pp.

Brodin ja. Hans förstaperiod igår var ju magisk. Bra match i helhet, jäkligt konstigt om han blev bänkad när Costmar gick av.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Eriksson skrev: 2024-09-25 07:49:40
Praetori skrev: 2024-09-24 22:47:01
Eriksson skrev: 2024-09-24 22:40:10
BigJ skrev: 2024-09-24 22:14:08
Eriksson skrev: 2024-09-24 22:10:49
Kan jag hålla med om, jag tycker att det är sällan det är en enskild spelares fel att det går kasst, men Andren kliver aldrig fram och står på skallen nån gång kan jag tycka.

När andra suger så behöver man en matchvinnare, är Andren det?
Kan tycka att har man bara ett insläppt och 96% i räddningsprocent så borde det vara matchvinnande. Inte Andrén som ska lastas.
Var väl Volden som hade 96% eller? Så ja då var han matchvinnare

Andren hade 95.83% enligt HockeyAllsvenskan och 92% enligt difhockey.se
I mina ögon så är Andren ingen målis som kommer att kliva fram och vinna matcher då andra går på halvfart.

91.53% på två matcher är inte så imponerande tycker jag
Beror på om du räknar ordinarie tid (och förlängning). Båda fick 24 skott och släppte 1 (23/24=0,958 vilket i statistikens värld avrundas till 96%).
Sen får vinnande målvakt i en straffläggning behålla de statsen medan förlorande får en till minusbalja till sitt protokoll (oavsett hur många mål respektive sida sätter i straffläggningen, precis som slutresultatet blir 1-2 i matchen trots att det gjordes betydligt fler mål än så). Straff-stats för målvakter är normalt en bit under 70%, ofta ner mot 60% (lite mer än var tredje straff 'ska' forwards sätta). Att jämföra med 85-95% i 5v5.
Nu är det inte jag som räknar ut statistiken utan den officiella så det är onekligen samma räknesnurra för alla målvakter och då spelar det mindre roll "hur"
Jag säger bara att båda målvakterna hade samma stats fram tills dess att straffläggningen började. Att Klasen slog en mindre bra andrastraff är knappast Andréns fel men det är lustigt nog där diskussionen landar på DIFs forum 2024. :roll:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Kul att Arvid Bergström går in i 2:a backpar ikväll!
Mash

Inlägg av Mash »

captcash skrev: 2024-09-25 07:39:17 Kollat lite delar av matchen i repris nu och märker hur annorlunda jag själv bedömer saker när jag är på plats live eller ser det i soffan. Mycket känns bättre från spelare när man är på plats och kan följa dem helt med blicken och inte bara titta på det kameran väljer.

Hur som helst, de gånger jag kände att "fyfan vad vi blir nertryckta i egen zon utan svar" var när Rensfelt-kedjan var inne.. den kunde inte för sitt liv lösa någonting och är väl lite tänkt att vara en kedja som ska vara jobbig att möta? Nu var det precis tvärtom, så fort den var inne fick motståndarna chill, full press i vår zon och bara panik.
I övrigt var Thore precis asgrym för sin ålder, inte spelat på veckor och träffat laget i typ 25minuter. Kelleher snabb och vågar ta skott (någon som typ ingen annan vågar, alla passar ihjäl sig) och Andrén vill man ju inte hacka mer på men han ser så löjligt svajig ut och när puckarna går högt ser det ut som han försöker huka sig och sjunker ihop med axlarna för att bli så liten som möjligt...

Backarna var faktiskt riktigt bra, anfallet för mkt dutt och passa-runt, men vi har något nice på gång om vi bara slipper alla jävla skador (Costmar är säkert borta fram till nyår nu) samt att vi måste, alltså vi MÅSTE ha en bättre målvakt, period!
Tycker Andrén får lite väl mycket skit i en sån här match, släppte in 1 mål under ordinarie speltid. I straffläggningen var det otrolig kvalité på avsluten.

Visst är målvaktssidan ett utropstecken men forwardsidan och PP är det som kommer avgöra uppflyttning eller ej i år. Att lasta en målvakt med 96% när forwards presterar i 1 av 5 PP är snedvridet fokus.
Användarvisningsbild
agne
Säsongskort: Ja

Inlägg av agne »

Mash skrev: 2024-09-25 20:33:10
captcash skrev: 2024-09-25 07:39:17 Kollat lite delar av matchen i repris nu och märker hur annorlunda jag själv bedömer saker när jag är på plats live eller ser det i soffan. Mycket känns bättre från spelare när man är på plats och kan följa dem helt med blicken och inte bara titta på det kameran väljer.

Hur som helst, de gånger jag kände att "fyfan vad vi blir nertryckta i egen zon utan svar" var när Rensfelt-kedjan var inne.. den kunde inte för sitt liv lösa någonting och är väl lite tänkt att vara en kedja som ska vara jobbig att möta? Nu var det precis tvärtom, så fort den var inne fick motståndarna chill, full press i vår zon och bara panik.
I övrigt var Thore precis asgrym för sin ålder, inte spelat på veckor och träffat laget i typ 25minuter. Kelleher snabb och vågar ta skott (någon som typ ingen annan vågar, alla passar ihjäl sig) och Andrén vill man ju inte hacka mer på men han ser så löjligt svajig ut och när puckarna går högt ser det ut som han försöker huka sig och sjunker ihop med axlarna för att bli så liten som möjligt...

Backarna var faktiskt riktigt bra, anfallet för mkt dutt och passa-runt, men vi har något nice på gång om vi bara slipper alla jävla skador (Costmar är säkert borta fram till nyår nu) samt att vi måste, alltså vi MÅSTE ha en bättre målvakt, period!
Tycker Andrén får lite väl mycket skit i en sån här match, släppte in 1 mål under ordinarie speltid. I straffläggningen var det otrolig kvalité på avsluten.

Visst är målvaktssidan ett utropstecken men forwardsidan och PP är det som kommer avgöra uppflyttning eller ej i år. Att lasta en målvakt med 96% när forwards presterar i 1 av 5 PP är snedvridet fokus.
Måste börja leverera framåt annars går det inte. Kolla in våra konkurrenter samtliga har gjort 5 mål under ordinarie speltid i matcherna ikväll.
–Ni gömmer er som ubåtar där ute, men inte du, Fimpen. Du ligger och flyter som en död jävla planka
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Mash skrev: 2024-09-25 20:33:10

Syftar inte bara på denna match ang Andrén, tänker på senaste året + nu.. han är inte bra nog för att spela i DIF, speciellt inte i ett slutspel även om han råkar snubbla in en 96%are i en match. Killen är helt OK för HA men inte OK för DIF.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Praetori skrev: 2024-09-25 17:16:50
Eriksson skrev: 2024-09-25 07:49:40
Praetori skrev: 2024-09-24 22:47:01
Eriksson skrev: 2024-09-24 22:40:10
BigJ skrev: 2024-09-24 22:14:08

Kan tycka att har man bara ett insläppt och 96% i räddningsprocent så borde det vara matchvinnande. Inte Andrén som ska lastas.
Var väl Volden som hade 96% eller? Så ja då var han matchvinnare

Andren hade 95.83% enligt HockeyAllsvenskan och 92% enligt difhockey.se
I mina ögon så är Andren ingen målis som kommer att kliva fram och vinna matcher då andra går på halvfart.

91.53% på två matcher är inte så imponerande tycker jag
Beror på om du räknar ordinarie tid (och förlängning). Båda fick 24 skott och släppte 1 (23/24=0,958 vilket i statistikens värld avrundas till 96%).
Sen får vinnande målvakt i en straffläggning behålla de statsen medan förlorande får en till minusbalja till sitt protokoll (oavsett hur många mål respektive sida sätter i straffläggningen, precis som slutresultatet blir 1-2 i matchen trots att det gjordes betydligt fler mål än så). Straff-stats för målvakter är normalt en bit under 70%, ofta ner mot 60% (lite mer än var tredje straff 'ska' forwards sätta). Att jämföra med 85-95% i 5v5.
Nu är det inte jag som räknar ut statistiken utan den officiella så det är onekligen samma räknesnurra för alla målvakter och då spelar det mindre roll "hur"
Jag säger bara att båda målvakterna hade samma stats fram tills dess att straffläggningen började. Att Klasen slog en mindre bra andrastraff är knappast Andréns fel men det är lustigt nog där diskussionen landar på DIFs forum 2024. :roll:
Och vem av Andren och Volden klev fram och "vann matchen" ?
Och jag har aldrig skyllt på endast Andren, eller läser du inte vad jag skriver? Det jag säger är att jag tycker att Andren inte är en målvakt som står på skallen och vinner matcher åt oss när det verkligen behövs

Klasens andra straff var mindre bra enligt dig, men den som Andren släppte in i klykan mellan benen då? Det var en bra straff va? Förklara gärna skillnaderna mellan de två straffarna

Hans siffror hos oss senaste säsongerna är ju 91 Grundserien och 89.9 Slutspelet
Mot Oskarshamn senast så hade han ju dryga 88%
Sedan 2013 har han pendlat mellan 86-92% Räknar inte med matcher färre än 6, nåja han stod på skallen i Växjö 5 matcher i slutspelet, men vilka backar hade han framför sig då? En gång är ingen gång i min bok

Så blankt nej från mig på om Andren är en som kan vinna matcher åt oss, kommer heller aldrig att bli nån, när stod han på skallen och vann en match åt oss ?
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Manijock

Inlägg av Manijock »

Vad enkelt allt är va? Slå en bra straff = mål ALLTID. Slå en dålig straff = Inte mål ALLTID. Skott i mål = bra avslut, inte mål = dåligt avslut.

Undrar vem som respekterar målvakter mest här :lol:

Du har så rätt Eriksson, Andrén är inte en målvakt som vinner matcher. Precis pga det Preatori säger. Han räddar inte bra skott någon gång. Det måste man göra ibland om man ska kallas matchvinnare. Vi kommer däremot att vinna matcher ibland med Andrén. De gångerna vårat försvar minimerar antalet "lite svårare" skott på honom, och när vår offensiv levererar 4-5 mål framåt.
Skriv svar