HA 24/25 Djurgårdens IF - Karlskoga 24/9

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Eriksson skrev: 2024-09-24 22:40:10
BigJ skrev: 2024-09-24 22:14:08
Eriksson skrev: 2024-09-24 22:10:49
Döden skrev: 2024-09-24 21:59:27
Manijock skrev: 2024-09-24 21:55:59

Kan säga mycket om mig men att säga att jag inte sett mycket hockey är nog det sjukaste jag någonsin läst :lol: Det är vanligtvis oerhört svårt att göra mål på straffar i hockey. Är liksom inte fotboll, vanligtvis är det väldigt litw nät att skjuta på.... Men när det gäller Viktor så ser det ut som ett Bandymål.

Håller du fortfarande på och studerar målvaktsspel och varför det aldrig någonsin kan vara ett problem?

Finns folk på riktigt som hävdar att de två sista målen mot Oskarshamn också är "otagbara"... Fri sikt från blå. Precis som målet idag.
Nu har jag som sagt inte läst bakåt… men att lasta andren för den här förlusten är ju hjärndött
Kan jag hålla med om, jag tycker att det är sällan det är en enskild spelares fel att det går kasst, men Andren kliver aldrig fram och står på skallen nån gång kan jag tycka.

När andra suger så behöver man en matchvinnare, är Andren det?
Kan tycka att har man bara ett insläppt och 96% i räddningsprocent så borde det vara matchvinnande. Inte Andrén som ska lastas.
Var väl Volden som hade 96% eller? Så ja då var han matchvinnare

Andren hade 95.83% enligt HockeyAllsvenskan och 92% enligt difhockey.se
I mina ögon så är Andren ingen målis som kommer att kliva fram och vinna matcher då andra går på halvfart.

91.53% på två matcher är inte så imponerande tycker jag
Beror på om du räknar ordinarie tid (och förlängning). Båda fick 24 skott och släppte 1 (23/24=0,958 vilket i statistikens värld avrundas till 96%).
Sen får vinnande målvakt i en straffläggning behålla de statsen medan förlorande får en till minusbalja till sitt protokoll (oavsett hur många mål respektive sida sätter i straffläggningen, precis som slutresultatet blir 1-2 i matchen trots att det gjordes betydligt fler mål än så). Straff-stats för målvakter är normalt en bit under 70%, ofta ner mot 60% (lite mer än var tredje straff 'ska' forwards sätta). Att jämföra med 85-95% i 5v5.
Senast redigerad av Praetori den 2024-09-24 22:51:19, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Döden

Inlägg av Döden »

Kan säga mycket om mig men att säga att jag inte sett mycket hockey är nog det sjukaste jag någonsin läst :lol: Det är vanligtvis oerhört svårt att göra mål på straffar i hockey. Är liksom inte fotboll, vanligtvis är det väldigt litw nät att skjuta på.... Men när det gäller Viktor så ser det ut som ett Bandymål.

Håller du fortfarande på och studerar målvaktsspel och varför det aldrig någonsin kan vara ett problem?

Finns folk på riktigt som hävdar att de två sista målen mot Oskarshamn också är "otagbara"... Fri sikt från blå. Precis som målet idag.
Nu har jag som sagt inte läst bakåt… men att lasta andren för den här förlusten är ju hjärndött
Kan jag hålla med om, jag tycker att det är sällan det är en enskild spelares fel att det går kasst, men Andren kliver aldrig fram och står på skallen nån gång kan jag tycka.

Kan tycka att har man bara ett insläppt och 96% i räddningsprocent så borde det vara matchvinnande. Inte Andrén som ska lastas.

I mina ögon så är Andren ingen målis som kommer att kliva fram och vinna matcher då andra går på halvfart.

Nä… andren kanske inte är målvakten som tar oss till SHL, det återstår att se. Men återigen, var inte på något sätt på hans axlar att vi torskade
Olon

Inlägg av Olon »

Manijock skrev: 2024-09-24 22:29:32
Praetori skrev: 2024-09-24 22:21:08
Manijock skrev: 2024-09-24 22:07:00
Praetori skrev: 2024-09-24 22:02:14

"Fri sikt från blå". Du får nog gå tillbaka och titta på de målen igen. Har du aldrig sett fyra grymma straffar på rad gå in förut har du inte sett mycket hockey. Att hävda något annat är en oxymoron, eller så far du med osanning i något av de påståendena.
Är det bara Andrén eller är det alla målvakter som du har sådan gränslös förälskelse till? Tror nog alla mål som kommit har varit enorma prestationer från motståndare. Rackarns otur det där! Notera att jag upprepat hänger Volden lika mycket. Men vinner ju målvaltskampen likförbannat.

Men men, tycker hur som helst synd om vårat försvar som återigen gör väldigt mycket rätt. De är värda en nolla idag. Kan inte göra så mycket mer.

Offensiven får vi hoppas vaknar vad det lider. Målvaktsspelet är och förblir på sin maxnivå. Tur
va Preatori?
Jag kräver inte mycket. Enbart saklighet. Hade han varit "dålig" (sub90) så hade jag inte haft någon invändning men 96% skall räcka. Det räcker normalt sett nästan alltid till vinst (man brukar säga 15 av 16, dvs kring 94%, och då snackar vi för SM-guld).
Att ändå gnälla på målvakter är hål i huvudet. Det finns typ INGEN som spelat hockey på något över korpennivå som tycker att en målvakt som har 95+ efter en match gjort något annat än ett kanonjobb (om det inte är nån dundertabbe som avgör). Fattar du inte det så bör du inse dina begränsningar och börja lyssna på de som gör det.
Fråga någon spelare i Djurgården tex.
Grymma straffar av Bik. Bristande anfallsspel från oss. Det är bara ta nya tag men ansvaret för att det bara blev 1p ligger inte på en 96% keeper som släppte 1 balja under ordinarie och förlängning.
Du får tycka vad du vill.

Det är tabu att klaga på målvakter. Det är alltid målvakter som vinner och det är aldrig målvakten som förlorar. Sen urminnes tider. Lirade innebandy som yngre. Minns alla dessa turneringar när målvakten blev matchens lirare. Killen fick knappt ett skott på sig ur central position. Vi backar tog hand om rubbet. Tacksamt! Kul med en glad målvakt med bra siffror...

Ibland behöver backarna en matchvinnare som kan rädda deras arslen också. Eller i detta fall, våra straffskyttar.

Ingen bär 100% av en skuld det tror jag även dårar förstår.
Är det där skon klämmer? Du blev snuvad på priset som matchens lirare när du i din prime som tolvåring på innebandyturneringen Clas Ohlson Cup tyckte att du blev orättvist behandlad? Släpp det nu, målisen fick förmodligen bara ett presentkort på 100 spänn på Akademibokhandeln.
Döden

Inlägg av Döden »

sauron skrev: 2024-09-24 22:40:25 Kollar om matchen nu och det ser faktiskt inte så dåligt/segt ut som det kändes på plats. Brodda ser bättre ut än på många år, Klasen är Klasen, Dick är Dick och Tore är för bra för den här ligan. Gillar även både Sissons och Tychonic, tror att de blir sjukt nyttiga för oss längre in på säsongen. Litet orosmoln är ju att skadehelvetet redan nu är aktuellt. Bortsett från straffarna så var även Andrén stabil, inga demonräddningar men tog det som kunde förväntas.

Det finns hopp (än så länge)
Inte kollat i efterhand, men kändes som Brodin var bra :)
Mash

Inlägg av Mash »

Målet som inte var mål i första perioden, hur långt ifrån var det? Kan svära på att den var långt inne.

Långsamt anfall och stillastående. Sätt "C" på Thoresen, vi tackar Krüger för sin insats men det är dags att röra om i grytan. Thoresen är en sådan uppenbar ledargestalt i sitt spelsätt. En ledare på isen som åstadkommer och skapar chanser.

Sätt Dick i fjärde femman, åstadkom ingenting. Avslutet på hans friläge var i nivå med pojkar 15 som spelade i periodpausen, om inte sämre. Kul att du vill försöka Dick men en mer avdankad spelare går inte att hitta på elitnivå.

Brodin steppade upp, roligt att se juniortakterna.
Apropå juniortakter så finns det mycket likheter mellan son- och far Ragnarsson. Stabilaste backen ikväll.

Lång väg att gå och förluster kommer komma under resan. Med tanke på Bikboks färdigheter är det ett helt okej resultat, de pressade Brynäs ifjol bland annat. Mycket att jobba på.

Klacken är för övrigt ett skämt. Ett gäng jävla fågelskådare. Skämmes. Kortsidan har blivit bondig. Klappar händer mer än vad vi sjunger, och när vi väl sjunger gör vi det till tonerna av ljudsystemet. Sämst.
Döden

Inlägg av Döden »

Mash skrev: 2024-09-24 22:54:14 Målet som inte var mål i första perioden, hur långt ifrån var det? Kan svära på att den var långt inne.

Långsamt anfall och stillastående. Sätt "C" på Thoresen, vi tackar Krüger för sin insats men det är dags att röra om i grytan. Thoresen är en sådan uppenbar ledargestalt i sitt spelsätt. En ledare på isen som åstadkommer och skapar chanser.

Sätt Dick i fjärde femman, åstadkom ingenting. Avslutet på hans friläge var i nivå med pojkar 15 som spelade i periodpausen, om inte sämre. Kul att du vill försöka Dick men en mer avdankad spelare går inte att hitta på elitnivå.

Brodin steppade upp, roligt att se juniortakterna.
Apropå juniortakter så finns det mycket likheter mellan son- och far Ragnarsson. Stabilaste backen ikväll.

Lång väg att gå och förluster kommer komma under resan. Med tanke på Bikboks färdigheter är det ett helt okej resultat, de pressade Brynäs ifjol bland annat. Mycket att jobba på.

Klacken är för övrigt ett skämt. Ett gäng jävla fågelskådare. Skämmes. Kortsidan har blivit bondig. Klappar händer mer än vad vi sjunger, och när vi väl sjunger gör vi det till tonerna av ljudsystemet. Sämst.
Håller inte med om klacken
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-09-24 22:21:08 Jag kräver inte mycket. Enbart saklighet. Hade han varit "dålig" (sub90) så hade jag inte haft någon invändning men 96% skall räcka. Det räcker normalt sett nästan alltid till vinst (man brukar säga 15 av 16, dvs kring 94%, och då snackar vi för SM-guld).
Att ändå gnälla på målvakter är hål i huvudet. Det finns typ INGEN som spelat hockey på något över korpennivå som tycker att en målvakt som har 95+ efter en match gjort något annat än ett kanonjobb (om det inte är nån dundertabbe som avgör). Fattar du inte det så bör du inse dina begränsningar och börja lyssna på de som gör det.
Fråga någon spelare i Djurgården tex.
Grymma straffar av Bik. Bristande anfallsspel från oss. Det är bara ta nya tag men ansvaret för att det bara blev 1p ligger inte på en 96% keeper som släppte 1 balja under ordinarie och förlängning.
Vi har kanske 5 gubbar, inklusive dig, som tycker han är en tillräckligt bra målvakt.
Och tyck det, då.

Men utanför det här "rummet" så sitter våra egna supportrar, motståndarsupportrar, TV-experter och journalister och menar att han är helt enkelt inte tillräckligt bra.
Det har något.

Vad en målvakt har i en enskild match spelar noll roll här. Vi höll dem på utsida nästan hela matchen och ändå går en puck in.
Det har gått över 1 säsong och fortsätter in i den andra, med samma brister.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Håller inte alls med om Hammarlund. Mycket stabilare än ifjol. Att han börjat lyfta ut puckar ser jag som ett sundhetstecken. Varit ett enormt problem tidigare att han alltid sökt svåra alternativet. Bra match av hela backparet. Blixt mycket bättre än i fredags. Fin match av alla backar. Speglar sig på Andréns räddningsprocent.

Precis som att en dålig räddningsprocent kan vara försvarets fel så kan det vara tvärtom hör och häpna....
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Kollat lite delar av matchen i repris nu och märker hur annorlunda jag själv bedömer saker när jag är på plats live eller ser det i soffan. Mycket känns bättre från spelare när man är på plats och kan följa dem helt med blicken och inte bara titta på det kameran väljer.

Hur som helst, de gånger jag kände att "fyfan vad vi blir nertryckta i egen zon utan svar" var när Rensfelt-kedjan var inne.. den kunde inte för sitt liv lösa någonting och är väl lite tänkt att vara en kedja som ska vara jobbig att möta? Nu var det precis tvärtom, så fort den var inne fick motståndarna chill, full press i vår zon och bara panik.
I övrigt var Thore precis asgrym för sin ålder, inte spelat på veckor och träffat laget i typ 25minuter. Kelleher snabb och vågar ta skott (någon som typ ingen annan vågar, alla passar ihjäl sig) och Andrén vill man ju inte hacka mer på men han ser så löjligt svajig ut och när puckarna går högt ser det ut som han försöker huka sig och sjunker ihop med axlarna för att bli så liten som möjligt...

Backarna var faktiskt riktigt bra, anfallet för mkt dutt och passa-runt, men vi har något nice på gång om vi bara slipper alla jävla skador (Costmar är säkert borta fram till nyår nu) samt att vi måste, alltså vi MÅSTE ha en bättre målvakt, period!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Praetori skrev: 2024-09-24 22:47:01

Beror på om du räknar ordinarie tid (och förlängning). Båda fick 24 skott och släppte 1 (23/24=0,958 vilket i statistikens värld avrundas till 96%).
Sen får vinnande målvakt i en straffläggning behålla de statsen medan förlorande får en till minusbalja till sitt protokoll (oavsett hur många mål respektive sida sätter i straffläggningen, precis som slutresultatet blir 1-2 i matchen trots att det gjordes betydligt fler mål än så). Straff-stats för målvakter är normalt en bit under 70%, ofta ner mot 60% (lite mer än var tredje straff 'ska' forwards sätta). Att jämföra med 85-95% i 5v5.
Nu är det inte jag som räknar ut statistiken utan den officiella så det är onekligen samma räknesnurra för alla målvakter och då spelar det mindre roll "hur"
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

captcash skrev: 2024-09-25 07:39:17 Kollat lite delar av matchen i repris nu och märker hur annorlunda jag själv bedömer saker när jag är på plats live eller ser det i soffan. Mycket känns bättre från spelare när man är på plats och kan följa dem helt med blicken och inte bara titta på det kameran väljer.

Hur som helst, de gånger jag kände att "fyfan vad vi blir nertryckta i egen zon utan svar" var när Rensfelt-kedjan var inne.. den kunde inte för sitt liv lösa någonting och är väl lite tänkt att vara en kedja som ska vara jobbig att möta? Nu var det precis tvärtom, så fort den var inne fick motståndarna chill, full press i vår zon och bara panik.
I övrigt var Thore precis asgrym för sin ålder, inte spelat på veckor och träffat laget i typ 25minuter. Kelleher snabb och vågar ta skott (någon som typ ingen annan vågar, alla passar ihjäl sig) och Andrén vill man ju inte hacka mer på men han ser så löjligt svajig ut och när puckarna går högt ser det ut som han försöker huka sig och sjunker ihop med axlarna för att bli så liten som möjligt...

Backarna var faktiskt riktigt bra, anfallet för mkt dutt och passa-runt, men vi har något nice på gång om vi bara slipper alla jävla skador (Costmar är säkert borta fram till nyår nu) samt att vi måste, alltså vi MÅSTE ha en bättre målvakt, period!
Totalt 3 st ramträffar med firma Thore/Kelleher va? Sista gör Kelleher på egen hand men av den kedjan.

Man kan inte tro att Thoresen är 40 år gammal sett till arbetskapacitet och skridskoåkning. Herregud va nyttig han kommer bli.
Galning1998

Inlägg av Galning1998 »

Blomgren fälld för bära felaktigt halsskydd och dicken anmäld för samma sak. Tråkigt när spelare inte kan ta ansvar att vara förebilder och tänka på att skydda sig. Ska vi behöva ytterligare dödsfall för spelarna ska fatta?
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Alltså det här var ju inte spelmässigt någon dålig match. Lite taskig utdelning och dålig flyt. BIK är nära flera indianare men klarar sig med hårsmån alla gångerna. BIK lite mer samspelta, av förklarliga skäl, där vi ser lite försäsongiga ut i uppspelen. Lite väl mycket missförstånd och det är genom det BIK skapar något alls egentligen.

Krüger var inte så dålig denna match tycker jag förutom i tekningscirkeln, vetefan vad som pågår där men Thore vann 2/2 i förlängningen. Hela förstakedjan ser ju riktigt fin ut annars.

Sen är det ju självaste fan att vi får spela halva matchen på tre kedjor igen för att vi inte reggar Stockselius.

Larsson har fått en dipp efter kontraktet tyvärr, händer inte mycket där och han gör ett svagt ingripande vid deras mål.
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Japp och en notering till är att Dick/Wigge/Klasen kedjan körde verkligen fast igår, de var inte alls lika heta som mot Oskarshamn. Däremot tror jag att efter ett gäng veckor passerat kommer vi ha 2 brutala kedjor i denna + Kryckans. Svårt att välja vilken av dem som är ens favorit faktiskt, gillar båda.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Manijock

Inlägg av Manijock »

Tycker att firma Blomgren - Eklund va de som såg allra bäst ut. Bra fart! Fina kombinationer. Blomgren har verkligen blivit ruskigt stark på puck.
Skriv svar