Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Djurgårdseken

Inlägg av Djurgårdseken »

Skidlöparn skrev: 2022-04-26 21:23:10 Klart vi har tillräckligt med bra gubbar redan för att komplettera både första- och andrakedjan! Dock sjukt kul med en till spets!

Nog fan kan man ge förtroende till våra tre superjunisar Lekkerimäki, Östlund och Öhgren och ha Allsvenskans tre bästa kedjor. De kommer ha lekstuga. Kom ihåg också att även såna som Forsberg och Berglund är goda för 30+ poäng i HA. Kommer bli snuskigt bra:

Öhgren-Kruger-Brodin
Söderlund-Norman-Lekkerimäki
Östlund-Rensfeldt-Spets
Forsberg-Berglund-Bredd
Nilsson/Bredd

Alternativt kör man en renodlad tredjekedja med junisarna och har Rensfeldt med annan tyngd i en fjärde:

Spets-Krüger-Brodin
Forsberg-Norman-Söderlund
Junisarna
Berglund-Rensfeldt-Tyngd
Nilsson/Bredd

Så jäkla kul med alternativ! :D
Visst är det roligt att vara DIF igen! .var länge sedan vi hade den här lyxen av enorm talang för den serien vi spelar i.

Tror ändå att första och andra är "spikad";
1,Brodin- Krüger- Ny Spets
( Klart att vi ska skrika om det när KG sagt att han vill lösa det, Dumt vore ju annars ! :D )
2, Tim-Norman- Lekki
3, Öhgren- Rensfeldt-Forsberg
4, Bredd (Kokkonen) - Östlund - Bredd tyngd
Nilsson Berglund
Får kanske en del emot mig här. Men jag ser Östlund som Center, som ska ha så mycket puck som möjligt. Driva spelet. Och han är framtiden. För mig går han före Berglund.

Skulle dessutom gärna se att Öhgren få chansen i någon av de övre formationerna om vi kör fast eller har manfall. Tex byta plats på honom och Tim. Eller Öhgren mot den nya bra vinge som ska in i första.
Tror att just Öhgren kommer kunna vara hur bra som helst nästa år. Absolut i klass med Lekki. Grym fysik, bra spelsinne, bra skott för att vara i HA åtminstone. I rätt omgivning kan han bli hur bra som helst.

Vi kan väl förvänta oss att två spelare till skriver på innan veckan är slut ? :lol:
Fredrik Claessons Järnkamimer
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

All heder till er som orkar försöka sätta ihop kedjor till nästa år, orkar och bryr mig själv inte ett skvatt i det
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Med vad vi har just nu så skulle jag spela Krüger med Brodin, Norman med Lekkeri, Rensfeldt med Söderlund, sen en komplementspelare vardera. Berglund och Forsberg i fjärde. Om Kokkonen och Liljegren anslutar så känns Kokkokens vänsterskott mest lockande med Krüger och Brodin. Liljegren med lite kilon och allround spel med Norman och Lekkeri. Öhgren får komplettera Söderlund och Rensfeldt. Men många pusselbitar kvar att lägga och sen får vi väl alltid lite skador och annat att hantera.
Expert.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mb81 »

Knickedick skrev: 2022-04-26 21:19:29
mb81 skrev: 2022-04-26 21:09:53
Knickedick skrev: 2022-04-26 21:02:33
Jim Morrison skrev: 2022-04-26 19:16:59
Djurgårdseken skrev: 2022-04-26 19:12:57 Spekulationer från min sida vad gäller det här.
Säg att vi landar Claesson och Gustavsson.
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,
Förlänger med Tim och Rensfeldt.

Varför (?) Skulle det då helt plötsligt falla att ta in en spets forward pga ekonomi. Jag tror nog att vill nån riktigt spetsig forward spela för oss så löser vi den sista pusselbiten.
Alltså resonemanget 6 toppspelare är helt okej, men sju, det kommer vi inte klara. Nej, det löser vi i så fall. (KG!!)
Det verkar som att vi kan flexxa duktigt med musklerna just nu. Och alla gillar det 💪🏻🥳😁💣
Fast enda anledningen till att vi lyckats ta in sådan extrem spets rejält under deras marknadsvärde är ju för att dom är Djurgårdare. Om vi inte hittar någon spets-FW som är en hemvändare tror jag inte vi ska/kommer hitta någon sån. Spelarna kommer inte till oss för att vi betalar mest.

Men som andra har varit inne på - när man har såpass bra spelare i majoriteten av en kedja (2/3) så kan den tredje spelaren vara mer komplement. Typ Hörnqvist i en kedja med Crosby på NHL-nivå.

Personligen hade jag gärna testat Noah Östlund som vinge bredvid Krüger och Brodin. Han är rätt lik William Eklund i spelet.

Morrison, inget personligt, men ärligt nu! Sluta med dina positionsbyten. Låt Östlund gå som center där han är bäst. Han hade en grym förstaperiod mot Finland idag också, tyvärrr hann jag inte se mer än första. Östlund ska bära mycket puck för att få ut det mesta av sitt spel. Jag tror inte att han och Krüger blir kompatibla i det, det känns som att det blir lite "Playmaker- Playmaker" Spela hellre en sniper med hyfsade händer med Krüger-Brodin....Det känns mer som Lekkerimäki passar in där, tyvärr tror att vi får mer produktion från någon som har lite mer power och lite snabbare på skridskorna än Lekki. Men den typen kostar.

I övrigt är jag absolut inte emot att ha fyra kedjor som är "lika bra" för mig handlar det om att hitta rätt spelare i rätt roller och spelare som kan tänkas ha kemi. Kemi är viktigt för att få ut maximalt av varje spelare. Men vad innebär det att göra laget lika jämt i 5v5? Att Brodin, Krüger, Söderlund och Norman spelar i varsin line? Krüger med Wiliam Wiå och Wiktor Nilsson i en kedja? Vinner vi inte mer på att låta Krüger spela 22 min per match i HA än att han ska spela 11-12?? Oavsett om de andra centrarna heter Rensfeldt, Berglund eller Östlund? Säg att du får in en vinge som är Jocke Nordström också(kommer inte ske men lek med tanken)..Som skulle kunna spela Bredvid Krüger, ska dom då spela 12 minuter i varsin kedja när de kan spela 22 tillsammans.... Jag förstår tanken, men då underskattar man nog Krüger om man tänker att en kedja med honom i skulle kunna vara ett lika "litet" hot för motståndaren som en kedja med Rensfeldt- Kookonen- Öhgren eller ens Forsberg- Norman- Leekerimäki.....eller vad det nu kan bli för konstalationer om alla ska spela lika mycket....

Vi ska upp i SHL och vi har en NHL-mässig spelare i laget. Han ska spela så mycket han kan och orkar.
Ja de bästa spelarna ska spela så mycket som möjligt. Men är en oerhörd styrka att kunna rulla relativt jämnt på kedjorna och sen lasta extra mycket speltid på de bästa spelarna i special teams. Vi har tre centrar som håller hög SHL-klass som kommer kunna driva varsin kedja.

Men Krüger och Norman och kanske nån till kommer nog spela upp mot 20 min framförallt i tajta matcher. De borde spela mycket i alla spelformer.

KG hade iaf Östlund som ytter i sina exempel. Med så många centrar i truppen så kommer en naturlig center få spela vinge.
OM vi inte har så många utvisningar då? Räkna speltid istället. Ju mer utvisningar desto mindre speltid för de som inte spelar specialteams.
Och nu kanske jag är hård, men jag vet inte om jag tycker att Rensfeldt håller HÖG SHL-klass, eller tänkte du på Berglund, men det får stå för mig. Så länge vi krigar om placeringar och i avgörande matcher så tycker jag Krüger ska spela 20+ minuter per match oavsett utvisningar eller ej. Så bra är han, sån skillnad jämt emot andra spelare kommer det att vara.

Östlund på vinge, ja ja, då tycker jag att det är bättre att Berglund går som vinge. Jag hoppas Östlund får spela center. Men det får också stå för mig.
Klart speltid förändras beroende på special teams. Så är det alltid med spelare som har mycket förtroende i dessa spelformer. Men jag tror vi tjänar mest på ladda mycket speltid på våra bästa i den spelformen. Sen kommer såklart Krüger spela mer än Berglund i lika styrka också men det kommer inte vara lika tydligt. Men gissar att tex Krüger komma ligga på runt 13-15 min vid lika styrka plus 3-6 i special teams. Så hamnar väl runt 17-20 min/match.

Sen klart jag menar Rensfeldt. Ligger man över 30 poäng i SHL håller man hög SHL-klass i min bok iaf. Som jämförelse hade han exakt samma poängsnitt som Krüger fast i en bättre liga.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Erik Gustafsson gör mål i NHL. Frågan är hur stor sannolikhet det är att han kommer till DIF. Han har ju en bror i Växjö också han kanske övertalar honom att komma dit.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... cago-vinst
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Vi skulle behöva lite size och grit framåt också. Spelskickliga forwards har vi så det räcker och blir över, men det är ett pussel där alla olika typer av spelare behövs om det här ska bära hela vägen. Matcherna kommer bli grisigare och grisigare ju längre man tar sig i det allsvenska slutspelet och vi ska kunna hantera alla olika typer av matchbilder hur motståndarna än väljer att spela mot oss, om jag får be.

In med Liljegren och någon till, Kokkonen vet jag inte om jag är särskilt såld på, spelar inte speciellt fysiskt trots sin storlek, har stundtals gått som extraspelare i HV 71. Han är långt ifrån mitt första alternativ.
Spela fult
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Knickedick skrev: 2022-04-26 21:02:33 Morrison, inget personligt, men ärligt nu! Sluta med dina positionsbyten. Låt Östlund gå som center där han är bäst. Han hade en grym förstaperiod mot Finland idag också, tyvärrr hann jag inte se mer än första. Östlund ska bära mycket puck för att få ut det mesta av sitt spel. Jag tror inte att han och Krüger blir kompatibla i det, det känns som att det blir lite "Playmaker- Playmaker" Spela hellre se en sniper med hyfsade händer med Krüger-Brodin....Det känns mer som Lekkerimäki passar in där, tyvärr tror att vi får mer produktion från någon som har lite mer power och lite snabbare på skridskorna än Lekki. Men den typen kostar.

I övrigt är jag absolut inte emot att ha fyra kedjor som är "lika bra" för mig handlar det om att hitta rätt spelare i rätt roller och spelare som kan tänkas ha kemi. Kemi är viktigt för att få ut maximalt av varje spelare. Men vad innebär det att göra laget lika jämt i 5v5? Att Brodin, Krüger, Söderlund och Norman spelar i varsin line? Krüger med Wiliam Wiå och Wiktor Nilsson i en kedja? Vinner vi inte mer på att låta Krüger spela 22 min per match i HA än att han ska spela 11-12?? Oavsett om de andra centrarna heter Rensfeldt, Berglund eller Östlund? Säg att du får in en vinge som är Jocke Nordström också(kommer inte ske men lek med tanken)..Som skulle kunna spela Bredvid Krüger, ska dom då spela 12 minuter i varsin kedja när de kan spela 22 tillsammans.... Jag förstår tanken, men då underskattar man nog Krüger om man tänker att en kedja med honom i skulle kunna vara ett lika "litet" hot för motståndaren som en kedja med Rensfeldt- Kookonen- Öhgren eller ens Forsberg- Norman- Leekerimäki.....eller vad det nu kan bli för konstalationer om alla ska spela lika mycket och vara "jämna".

Vi ska upp i SHL och vi har en NHL-mässig spelare i laget. Han ska spela så mycket han kan och orkar.
Sen kan andra dela på resten, absolut.
Haha, man kan absolut tycka olika, men när man har såpass många centrar i en trupp är det omöjligt för alla att spela på sin naturliga position. Håller med om att Östlund är duktig där men han är såpass ung fortfarande och det är en annan sak att centra en egen kedja på seniornivå sin första säsong även om man är en väldigt stor talang.

Då kan jag tycka att det är schysstare att spela honom i en lite mer skyddad roll där han inte behöver ta lika stort defensivt ansvar men ändå kan få utlopp för sin kreativitet. Jag vet inte heller om jag ser Krüger som den här puckhållaren som Sörensen och Wille utan jag ser honom mer som en otroligt ansvarsfull mångsidig center som är bra på att positionera sig. Sen har han ett offensivt spel i sig som inte fått komma till sin rätt förrän sist han var här, typ.

Men det ska bildas kemi på och utanför isen också och laget är inte ens fullt så känns något tidigt att sätta lineup redan nu antar jag.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Albert Lyckåsen lämnar BIK Karlskoga. Vet att det pratades om honom i DIFpodden.
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... t-lyckasen

Är från Bålsta från början, fostrad i LHC. Men just LHC har redan 8 backar på kontrakt och bör värva någon spets, så ser det osannolikt att han hamnar där.

Detta är en spelare jag gärna ser i Djurgården.
Dusinator

Inlägg av Dusinator »

Nattuggla_ skrev: 2022-04-27 08:39:17 Albert Lyckåsen lämnar BIK Karlskoga. Vet att det pratades om honom i DIFpodden.

Är från Bålsta från början, fostrad i LHC. Men just LHC har redan 8 backar på kontrakt och bör värva någon spets, så ser det osannolikt att han hamnar där.

Skulle precis skriva, snabb du var :D
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Dusinator skrev: 2022-04-27 08:40:49
Nattuggla_ skrev: 2022-04-27 08:39:17 Albert Lyckåsen lämnar BIK Karlskoga. Vet att det pratades om honom i DIFpodden.

Skulle precis skriva, snabb du var :D
Haha, jag är på jobbet och hade inget att göra så jag hade alla flikar uppe. Man är ju bra taggad.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... liljendahl
Tobias Liljendahl följer Djurgården på Instagram, inte så konstigt kanske iom att han är fostrad här, men han gjorde inte det för någon vecka sedan vad jag vet.
Skulle lätt kunna gå in som bredd lite längre ner i kedjorna.

En annan som följer Djurgården är Nicholas Pageau:
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... las-pageau

34 år gammal back. Har spelat för Karlskrona en säsong. Spelar just nu i Tyska andraligan. Låter så långt från en K-G värvning vi kan komma.
Men droppar den här ändå.

Edit: Och när vi ändå är inne på det. Ovan nämnda Albert Lyckåsen följer bara två svenska klubbar på Twitter, LHC (logiskt) och Djurgården.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2022-04-27 09:14:57, redigerad totalt 1 gånger.
Manijock

Inlägg av Manijock »

#10 skrev: 2022-04-26 22:30:04 All heder till er som orkar försöka sätta ihop kedjor till nästa år, orkar och bryr mig själv inte ett skvatt i det
FM-generationen....Väldigt lätt att kasta runt namn men fullständigt meningslöst då ingen troligen ens kommer i närheten av verkligheten.

LW: Söderlund, Öhgren, Forsberg

C: Krüger, Rensfeldt, Norman, Östlund, Berglund

RW: Brodin, Lekkerimäki, Nilsson

Denna variant är betydligt mer relevant i min värld.
Djurgårdseken

SirDIFalot skrev: 2022-04-26 23:01:46 Med vad vi har just nu så skulle jag spela Krüger med Brodin, Norman med Lekkeri, Rensfeldt med Söderlund, sen en komplementspelare vardera. Berglund och Forsberg i fjärde. Om Kokkonen och Liljegren anslutar så känns Kokkokens vänsterskott mest lockande med Krüger och Brodin. Liljegren med lite kilon och allround spel med Norman och Lekkeri. Öhgren får komplettera Söderlund och Rensfeldt. Men många pusselbitar kvar att lägga och sen får vi väl alltid lite skador och annat att hantera.
Att sätta två toppspelare i de tre första linorna säger jag inte emot. Tim Rensfeldt, Norman Lekki, Krüger Brodin.
Sen tycker jag nog att Krüger linan som ska spela 20+ min ska få in ytterligare en spets till sin lina. Men det är ju på gång. Eller hur KG ! :D

De flesta vet vem jag prioriterar som Center i fjärde.
Vad tycker NI om den saken. Varför har jag fel ? Argumentera gärna.
Ska det satsas på Östlund eller Berglund, och varför ???

Tycker man bör satsa på den enorma talangen vi har, han är bättre i allt utom fysiken. Sitt spelsinne har han givetvis nytta av även när det ska försvaras.
Sen är inte direkt Berglund ett fysiskt monster. Han tacklar en del, men närkamper har han svårt med och han är inte särskilt stark på pucken.
Speed, skott, spelsinne, passningsspel mm vinner Östlund klart på poäng, tom KO.
När om inte nu är det ett perfekt läge att ge honom speltid i sin position? Tackar KG för att han fick NÖ att krita på för två år.
Senast redigerad av Djurgårdseken den 2022-04-27 10:48:25, redigerad totalt 1 gånger.
mb81

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev: 2022-04-27 09:09:20
#10 skrev: 2022-04-26 22:30:04 All heder till er som orkar försöka sätta ihop kedjor till nästa år, orkar och bryr mig själv inte ett skvatt i det
FM-generationen....Väldigt lätt att kasta runt namn men fullständigt meningslöst då ingen troligen ens kommer i närheten av verkligheten.

Hyfsat nära kan man väl komma iaf. Nu har vi även KGs "lag" att utgå ifrån. Det är kanske inte så intressant att pricka exakt rätt lag men ädnå lite vad man tycker saknas, vad vi kan ha råd, hur man tänker med osv.

Vilken är FM-genrationen btw? Det har väl funnits sen mitten på 90-talet och jag är född tidigt 80-tal. Men jag är väl inte samma generation som någon född efter millenieskiftet.
Djurgårdseken

Manijock skrev: 2022-04-27 09:09:20

Förutom du då såklart? :lol:
Skämt och sido, så tror jag absolut att en del av oss är väldigt rätt på det. Återstår att se . Tycker inte man ska döma ut det.
Låst