Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Knickedick skrev: 2022-04-26 17:11:24
Nattuggla_ skrev: 2022-04-26 16:49:09
Jim Morrison skrev: 2022-04-26 16:39:57 Jag tror inte Mario Kempe sätter sin fot i svensk hockey igen. Plus vi kan inte lägga hur mycket av budgeten som helst på några få spelare. Tar vi in Kokkonen och Liljegren får vi in ’billigare’ spelare som känner ligan samt kan spela både i fjärde och förstakedjan med hög uppsida.
Håller med, det är nästan som att man "inte vill" ha in fler spetsforwards, pga budgeten.
En förstemålvakt och minst 2 spetsbackar ska in. Så lägg pengarna där.
Tar gärna in både Liljegren och Kokkonen.
I andra och tredje-line absolut. Men då för vi lira Norman på vinge i första. Eller ja, vi har ju Söderlund. Lätt att bli förblindad. Men ge mig det bästa som går för de pengar vi har.... Vad det nu blir av det.
Inget säger att du måste spela din förstakedja mer än dom andra spelarna. Man kan absolut ha olika approach. Antar lastar vi alla topptalang i två kedjor som blir "SHL-mässiga" som spelar 20 min, var och sen har vi en tredje och fjärde som bara ska överleva och spela 10 min var. Men så tycker jag inte man ska bygga laget i den situationen vi befinner oss.

Om någon lyssnat på podden så har jag varit inne på att ha fyra kedjor som alla i princip är lika starka och delar tid i 5v5. Att i princip hela matchen stå på halsen på motståndarna och inte ge dom något andrum. Våra åtta bästa forwards får gärna ta två platser var i varsin kedja och sen en komplementspelare vardera. Fine, Berglunds kedja kan ju få lite färre minuter än Krüger, Norman och Rensfeldt.

Sen ska vi självklart ösa istid på våra bästa och mest välbetalda spelare i PP, och även i PK tycker jag. Man kan ju låta Berglund och Forsberg spela PK för att "spara" toppspelarna. Men jag tycker nog vi ska lasta istid på Norman och Krüger i PK också, sen tar vi igen det med att sprida ut workloaden i 5v5.
Expert.
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av klintan85 »

Jag vet att det här inte är så populärt här inne men Åberg söker ju ny klubb. Ingen spelare man ska tacka nej till även fast han valde en annan klubb senast. Det var ju Jockes fel. hade det varit K-G så hade han nog löst det.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Djurgårdseken

Inlägg av Djurgårdseken »

Spekulationer från min sida vad gäller det här.
Säg att vi landar Claesson och Gustavsson.
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,
Förlänger med Tim och Rensfeldt.

Varför (?) Skulle det då helt plötsligt falla att ta in en spets forward pga ekonomi. Jag tror nog att vill nån riktigt spetsig forward spela för oss så löser vi den sista pusselbiten.
Alltså resonemanget 6 toppspelare är helt okej, men sju, det kommer vi inte klara. Nej, det löser vi i så fall. (KG!!)
Det verkar som att vi kan flexxa duktigt med musklerna just nu. Och alla gillar det 💪🏻🥳😁💣
Fredrik Claessons Järnkamimer
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Djurgårdseken skrev: 2022-04-26 19:12:57 Spekulationer från min sida vad gäller det här.
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,

Varför (?) Skulle det då helt plötsligt falla att ta in en spets forward pga ekonomi. Jag tror nog att vill nån riktigt spetsig forward spela för oss så löser vi den sista pusselbiten.
Alltså resonemanget 6 toppspelare är helt okej, men sju, det kommer vi inte klara. Nej, det löser vi i så fall. (KG!!)
Det verkar som att vi kan flexxa duktigt med musklerna just nu. Och alla gillar det 💪🏻🥳😁💣
Fast enda anledningen till att vi lyckats ta in sådan extrem spets rejält under deras marknadsvärde är ju för att dom är Djurgårdare. Om vi inte hittar någon spets-FW som är en hemvändare tror jag inte vi ska/kommer hitta någon sån. Spelarna kommer inte till oss för att vi betalar mest.

Men som andra har varit inne på - när man har såpass bra spelare i majoriteten av en kedja (2/3) så kan den tredje spelaren vara mer komplement. Typ Hörnqvist i en kedja med Crosby på NHL-nivå.

Personligen hade jag gärna testat Noah Östlund som vinge bredvid Krüger och Brodin. Han är rätt lik William Eklund i spelet.

Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Djurgårdseken skrev: 2022-04-26 19:12:57 Spekulationer från min sida vad gäller det här.
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,

Förr eller senare tar väl pengarna slut? Det finns väl inte alltid plats för "bara en till".
Expert.
Difjs

Inlägg av Difjs »

En tanke som slog mig är att skulle det inte vara lite spännande att köra en kedja med Forsberg-Kruger-Brodin?
Tänker Forsberg gjorde ju ändå 11 mål för Leksand säsongen 20/21 i SHL. Sen är han bra på rören också när han vill, kanske hade kunnat få igång i en sån kedja? Även för att ”jämna ut” dom andra kedjorna så dom får bättre lirare.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Difjs skrev: 2022-04-26 19:49:24 En tanke som slog mig är att skulle det inte vara lite spännande att köra en kedja med Forsberg-Kruger-Brodin?
Tänker Forsberg gjorde ju ändå 11 mål för Leksand säsongen 20/21 i SHL. Sen är han bra på rören också när han vill, kanske hade kunnat få igång i en sån kedja? Även för att ”jämna ut” dom andra kedjorna så dom får bättre lirare.
Det finns många spännande offensiva konstellationer man kan testa. En ytterligare fördel mot förra säsongen är att Fagervall nu kommer att ha gott om tid att testa kemi under barmarken i sommar och hinna laborera under försäsong.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Difjs

Inlägg av Difjs »

Praetori skrev: 2022-04-26 19:53:16
Difjs skrev: 2022-04-26 19:49:24 En tanke som slog mig är att skulle det inte vara lite spännande att köra en kedja med Forsberg-Kruger-Brodin?
Det finns många spännande offensiva konstellationer man kan testa. En ytterligare fördel mot förra säsongen är att Fagervall nu kommer att ha gott om tid att testa kemi under barmarken i sommar och hinna laborera under försäsong.
Verkligen, känns som en jättestor fördel jämfört med förra säsongen att vi sätter tränarstaben och laget tidigt och inte väntar in i det sista samt att tränare ansluter i Augusti😃
Difjs

Inlägg av Difjs »

CSKA Moskva vann kvällens finalmatch där dom nu reducerade till 3-2 i matcher. Så vi får nog vänta ytterligare någon dag innan Adam presenteras OM han nu är klar som det sägs.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2022-04-26 19:16:59
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,

Fast enda anledningen till att vi lyckats ta in sådan extrem spets rejält under deras marknadsvärde är ju för att dom är Djurgårdare. Om vi inte hittar någon spets-FW som är en hemvändare tror jag inte vi ska/kommer hitta någon sån. Spelarna kommer inte till oss för att vi betalar mest.

Men som andra har varit inne på - när man har såpass bra spelare i majoriteten av en kedja (2/3) så kan den tredje spelaren vara mer komplement. Typ Hörnqvist i en kedja med Crosby på NHL-nivå.

Personligen hade jag gärna testat Noah Östlund som vinge bredvid Krüger och Brodin. Han är rätt lik William Eklund i spelet.

Morrison, inget personligt, men ärligt nu! Sluta med dina positionsbyten. Låt Östlund gå som center där han är bäst. Han hade en grym förstaperiod mot Finland idag också, tyvärrr hann jag inte se mer än första. Östlund ska bära mycket puck för att få ut det mesta av sitt spel. Jag tror inte att han och Krüger blir kompatibla i det, det känns som att det blir lite "Playmaker- Playmaker" Spela hellre se en sniper med hyfsade händer med Krüger-Brodin....Det känns mer som Lekkerimäki passar in där, tyvärr tror att vi får mer produktion från någon som har lite mer power och lite snabbare på skridskorna än Lekki. Men den typen kostar.

I övrigt är jag absolut inte emot att ha fyra kedjor som är "lika bra" för mig handlar det om att hitta rätt spelare i rätt roller och spelare som kan tänkas ha kemi. Kemi är viktigt för att få ut maximalt av varje spelare. Men vad innebär det att göra laget lika jämt i 5v5? Att Brodin, Krüger, Söderlund och Norman spelar i varsin line? Krüger med Wiliam Wiå och Wiktor Nilsson i en kedja? Vinner vi inte mer på att låta Krüger spela 22 min per match i HA än att han ska spela 11-12?? Oavsett om de andra centrarna heter Rensfeldt, Berglund eller Östlund? Säg att du får in en vinge som är Jocke Nordström också(kommer inte ske men lek med tanken)..Som skulle kunna spela Bredvid Krüger, ska dom då spela 12 minuter i varsin kedja när de kan spela 22 tillsammans.... Jag förstår tanken, men då underskattar man nog Krüger om man tänker att en kedja med honom i skulle kunna vara ett lika "litet" hot för motståndaren som en kedja med Rensfeldt- Kookonen- Öhgren eller ens Forsberg- Norman- Leekerimäki.....eller vad det nu kan bli för konstalationer om alla ska spela lika mycket och vara "jämna".

Vi ska upp i SHL och vi har en NHL-mässig spelare i laget. Han ska spela så mycket han kan och orkar.
Sen kan andra dela på resten, absolut.
Senast redigerad av Knickedick den 2022-04-26 21:10:16, redigerad totalt 2 gång.
Djurgårdseken

SirDIFalot skrev: 2022-04-26 19:36:12
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,

Förr eller senare tar väl pengarna slut? Det finns väl inte alltid plats för "bara en till".
Visst tar pengarna slut någon gång. 100%.
Men eftersom DIF uttalat sagt att de helst vill ha in en till spets, utöver det som ska in. Så tror jag verkligen att man försöker lösa det. Vill man ha en till, löser man det.
Det verkar som på några att siffran sex är helig, allt under är inga som helst problem. En till. Bara en , inte två eller tre. En , som dom själva sagt att de vill lösa. Det går.
Lite extra arbete skadar inte när allt gått som på räls hittills.. :lol:
Senast redigerad av Djurgårdseken den 2022-04-26 21:10:39, redigerad totalt 1 gånger.
mb81

Inlägg av mb81 »

Knickedick skrev: 2022-04-26 21:02:33
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,

Morrison, inget personligt, men ärligt nu! Sluta med dina positionsbyten. Låt Östlund gå som center där han är bäst. Han hade en grym förstaperiod mot Finland idag också, tyvärrr hann jag inte se mer än första. Östlund ska bära mycket puck för att få ut det mesta av sitt spel. Jag tror inte att han och Krüger blir kompatibla i det, det känns som att det blir lite "Playmaker- Playmaker" Spela hellre en sniper med hyfsade händer med Krüger-Brodin....Det känns mer som Lekkerimäki passar in där, tyvärr tror att vi får mer produktion från någon som har lite mer power och lite snabbare på skridskorna än Lekki. Men den typen kostar.

I övrigt är jag absolut inte emot att ha fyra kedjor som är "lika bra" för mig handlar det om att hitta rätt spelare i rätt roller och spelare som kan tänkas ha kemi. Kemi är viktigt för att få ut maximalt av varje spelare. Men vad innebär det att göra laget lika jämt i 5v5? Att Brodin, Krüger, Söderlund och Norman spelar i varsin line? Krüger med Wiliam Wiå och Wiktor Nilsson i en kedja? Vinner vi inte mer på att låta Krüger spela 22 min per match i HA än att han ska spela 11-12?? Oavsett om de andra centrarna heter Rensfeldt, Berglund eller Östlund? Säg att du får in en vinge som är Jocke Nordström också(kommer inte ske men lek med tanken)..Som skulle kunna spela Bredvid Krüger, ska dom då spela 12 minuter i varsin kedja när de kan spela 22 tillsammans.... Jag förstår tanken, men då underskattar man nog Krüger om man tänker att en kedja med honom i skulle kunna vara ett lika "litet" hot för motståndaren som en kedja med Rensfeldt- Kookonen- Öhgren eller ens Forsberg- Norman- Leekerimäki.....eller vad det nu kan bli för konstalationer om alla ska spela lika mycket....

Vi ska upp i SHL och vi har en NHL-mässig spelare i laget. Han ska spela så mycket han kan och orkar.
Ja de bästa spelarna ska spela så mycket som möjligt. Men är en oerhörd styrka att kunna rulla relativt jämnt på kedjorna och sen lasta extra mycket speltid på de bästa spelarna i special teams. Vi har tre centrar som håller hög SHL-klass som kommer kunna driva varsin kedja.

Men Krüger och Norman och kanske nån till kommer nog spela upp mot 20 min framförallt i tajta matcher. De borde spela mycket i alla spelformer.

KG hade iaf Östlund som ytter i sina exempel. Med så många centrar i truppen så kommer en naturlig center få spela vinge.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

mb81 skrev: 2022-04-26 21:09:53
Knickedick skrev: 2022-04-26 21:02:33
Reiderborn.
Kruger ,Brodin, Norman,

Morrison, inget personligt, men ärligt nu! Sluta med dina positionsbyten. Låt Östlund gå som center där han är bäst. Han hade en grym förstaperiod mot Finland idag också, tyvärrr hann jag inte se mer än första. Östlund ska bära mycket puck för att få ut det mesta av sitt spel. Jag tror inte att han och Krüger blir kompatibla i det, det känns som att det blir lite "Playmaker- Playmaker" Spela hellre en sniper med hyfsade händer med Krüger-Brodin....Det känns mer som Lekkerimäki passar in där, tyvärr tror att vi får mer produktion från någon som har lite mer power och lite snabbare på skridskorna än Lekki. Men den typen kostar.

I övrigt är jag absolut inte emot att ha fyra kedjor som är "lika bra" för mig handlar det om att hitta rätt spelare i rätt roller och spelare som kan tänkas ha kemi. Kemi är viktigt för att få ut maximalt av varje spelare. Men vad innebär det att göra laget lika jämt i 5v5? Att Brodin, Krüger, Söderlund och Norman spelar i varsin line? Krüger med Wiliam Wiå och Wiktor Nilsson i en kedja? Vinner vi inte mer på att låta Krüger spela 22 min per match i HA än att han ska spela 11-12?? Oavsett om de andra centrarna heter Rensfeldt, Berglund eller Östlund? Säg att du får in en vinge som är Jocke Nordström också(kommer inte ske men lek med tanken)..Som skulle kunna spela Bredvid Krüger, ska dom då spela 12 minuter i varsin kedja när de kan spela 22 tillsammans.... Jag förstår tanken, men då underskattar man nog Krüger om man tänker att en kedja med honom i skulle kunna vara ett lika "litet" hot för motståndaren som en kedja med Rensfeldt- Kookonen- Öhgren eller ens Forsberg- Norman- Leekerimäki.....eller vad det nu kan bli för konstalationer om alla ska spela lika mycket....

Ja de bästa spelarna ska spela så mycket som möjligt. Men är en oerhörd styrka att kunna rulla relativt jämnt på kedjorna och sen lasta extra mycket speltid på de bästa spelarna i special teams. Vi har tre centrar som håller hög SHL-klass som kommer kunna driva varsin kedja.

Men Krüger och Norman och kanske nån till kommer nog spela upp mot 20 min framförallt i tajta matcher. De borde spela mycket i alla spelformer.

KG hade iaf Östlund som ytter i sina exempel. Med så många centrar i truppen så kommer en naturlig center få spela vinge.
OM vi inte har så många utvisningar då? Räkna speltid istället. Ju mer utvisningar desto mindre speltid för de som inte spelar specialteams.
Och nu kanske jag är hård, men jag vet inte om jag tycker att Rensfeldt håller HÖG SHL-klass, eller tänkte du på Berglund, men det får stå för mig. Så länge vi krigar om placeringar och i avgörande matcher så tycker jag Krüger ska spela 20+ minuter per match oavsett utvisningar eller ej. Så bra är han, sån skillnad jämt emot andra spelare kommer det att vara.

Östlund på vinge, ja ja, då tycker jag att det är bättre att Berglund går som vinge. Jag hoppas Östlund får spela center. Men det får också stå för mig.
Djurgårdseken

Östlund, han är solklart 4e center hos mig. Där finns utvecklings potential så det sjunger om det. Vilken talang ! Och det ska vi satsa på. Står det mellan en jätte talang och en som inte är i närheten av den. Ja, om inte Noah prioriteras så när. Dessutom när vi spelar i Lingonserien.

Dock, att dribbla bort en back utan klubba är väl inte jätte mycket att skriva hem om.. bra avslut
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Klart vi har tillräckligt med bra gubbar redan för att komplettera både första- och andrakedjan! Dock sjukt kul med en till spets!

Nog fan kan man ge förtroende till våra tre superjunisar Lekkerimäki, Östlund och Öhgren och ha Allsvenskans tre bästa kedjor. De kommer ha lekstuga. Kom ihåg också att även såna som Forsberg och Berglund är goda för 30+ poäng i HA. Kommer bli snuskigt bra:

Öhgren-Kruger-Brodin
Söderlund-Norman-Lekkerimäki
Östlund-Rensfeldt-Spets
Forsberg-Berglund-Bredd
Nilsson/Bredd

Alternativt kör man en renodlad tredjekedja med junisarna och har Rensfeldt med annan tyngd i en fjärde:

Spets-Krüger-Brodin
Forsberg-Norman-Söderlund
Junisarna
Berglund-Rensfeldt-Tyngd
Nilsson/Bredd

Så jäkla kul med alternativ! :D
Låst