Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Då tycker jag att vi bara kör på ett okej kort. Regga Niklas Svedberg. Långt ifrån toppklass men fortfarande klart bättre än Andrén. Helt okej med hjärtat på rätta stället. Så får vi hoppas att Hävelid växer till ett monster vad det lider.

Vi måste säkra upp målvaktssidan och i stort sett vad som helst är bättre. Precis som Färjestad plockar in undermåliga Lindbäck för att säkra upp.
Användarvisningsbild
captcash

Silly Season 2024/25

Inlägg av captcash »

Ja vi MÅSTE ha en målis till, tänk om vi gör en repris på Lindbom slutspelet? Har en superbra målis (i detta slutspel en helt OK Hävelid) som vips blir skadad och sen ska vi sitta där med en halvstukad Andrén och Munther... Det kommer aldrig gå, den pressen Andrén skulle få på sina axlar att bära oss solo igenom ett slutspel är han inte kapabel till i detta läget.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Knirre

Silly Season 2024/25

Inlägg av Knirre »

Har själv svurit många gånger över Andrén i år, men herregud - dålig är han inte att vi skall ta in precis vem som helst för att ersätta honom, som det låter här. Om hans CV och statistik skulle avse någon annan så skulle antagligen många här vara beredda att spränga banken för att få loss en sådan "klassmålvakt".
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Knirre skrev: 2025-02-04 10:46:47 Har själv svurit många gånger över Andrén i år, men herregud - dålig är han inte att vi skall ta in precis vem som helst för att ersätta honom, som det låter här. Om hans CV och statistik skulle avse någon annan så skulle antagligen många här vara beredda att spränga banken för att få loss en sådan "klassmålvakt".
Oavsett, så blir vi med största säkerhet ej av med hans kontrakt. Så han har fortfarande chansen att bli en legend!
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Snackats lite om Rubin här tidigare. Han är klar för Kärpät till nästa säsong enligt Hockeynews.

https://hockeynews.se/nyheter/malvakten ... ast-betald
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Silly Season 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

DIF_Soldier skrev: 2025-02-04 08:12:07
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-02-04 07:23:11
Mattias_87 skrev: 2025-02-03 21:59:18 Med tanke på Wikens uppdatering idag blir det nog ingen värvning. Fick stora "död-marknad" vibbar.
Men inte Wikens fel.
Hur mycket jag än gillar vad han gjort hittills så jo, att inte säkra upp målvaktssidan i tid är hans fel. Det kan inte finnas en Djurgårdare, särskilt inte sportchef, som inte är smärtsamt medveten om att vi hade spelat i SHL för två säsonger sen om inte Lindbom gått sönder.

Inte nog med att Andrén inte levererat spelmässigt, nu verkar han dessutom inte ens kry. Ska vi gå in i slutspel med en 21-åring som blandat och gett uppbackad av en skadad målvakt som när som helst kan släppa in vad som helst?

Vi kan ha full spelmissig kontroll på en tät match där ett höstlöv från blå med fri sikt förändrar allt. Om Andrén står i en direkt avgörande match finns det väl ingen frisk Djurgårdare som inte skulle skita på sig så fort motståndaren passerar rödlinjen. Det är sadistisk tortyr.
Ja du, frågan är hur mycket hängslen och livrem vi ska ha. Vad händer om Sissons går sönder? Då är det mycket illa. Ska vi ha en till spetsback?

Såklart vill vi ha en riktigt vass målvakt in. Men finns någon bättre än Hävelid? Nja, det är väl om Mantas blir släppt av Leksand.
Annars vet jag inte, är verkligen Andren så skadad? Och vad är det för skada?
Jag tar för givet att man tar in en målvakt om det är allvarligt, men det kan ju vara något som garanterat är läkt inom kort.

Ah, vi får väl se. Jag är faktiskt inte lika oroad nu som tidigare. Hävelid ser trygg ut. Och Wiken är ingen duvunge.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-02-04 11:51:21
Mattias_87 skrev: 2025-02-03 21:59:18 Med tanke på Wikens uppdatering idag blir det nog ingen värvning. Fick stora "död-marknad" vibbar.
Men inte Wikens fel.
Hur mycket jag än gillar vad han gjort hittills så jo, att inte säkra upp målvaktssidan i tid är hans fel. Det kan inte finnas en Djurgårdare, särskilt inte sportchef, som inte är smärtsamt medveten om att vi hade spelat i SHL för två säsonger sen om inte Lindbom gått sönder.

Inte nog med att Andrén inte levererat spelmässigt, nu verkar han dessutom inte ens kry. Ska vi gå in i slutspel med en 21-åring som blandat och gett uppbackad av en skadad målvakt som när som helst kan släppa in vad som helst?

Vi kan ha full spelmissig kontroll på en tät match där ett höstlöv från blå med fri sikt förändrar allt. Om Andrén står i en direkt avgörande match finns det väl ingen frisk Djurgårdare som inte skulle skita på sig så fort motståndaren passerar rödlinjen. Det är sadistisk tortyr.
Ja du, frågan är hur mycket hängslen och livrem vi ska ha. Vad händer om Sissons går sönder? Då är det mycket illa. Ska vi ha en till spetsback?

Såklart vill vi ha en riktigt vass målvakt in. Men finns någon bättre än Hävelid? Nja, det är väl om Mantas blir släppt av Leksand.
Jag tar för givet att man tar in en målvakt om det är allvarligt, men det kan ju vara något som garanterat är läkt inom kort.

Ah, vi får väl se. Jag är faktiskt inte lika oroad nu som tidigare. Hävelid ser trygg ut. Och Wiken är ingen duvunge.
Det är inte bättre än Hävelid vi ska ha in, det är bättre än Andrén IFALL Hävelid går sönder. Andrén släpper närmare 2,5 puckar per match och hans siffror pekar nedåt. Detta i serielunk mot nästan idel bottenlag, får vi komma ihåg. I slutspelet i fjol släppte han 3 puckar/match och slutade på samma räddningsprocent som han har nu (90%)

Ska vi ha en chans att gå upp är det bara titta på tidigare lags målvakter.
Jacob Johansson (TIK)
Gunnarsson (HV)
Gudlevskis (Modo)
Clara (Brynäs)

Alla har minst 92-94% i slutspelet. Sämsta är Johansson på 91.9. Andrén är alltså två procent sämre än samtliga. Det är mycket.

Men hans GAA är vad som skrämmer mig mest: 2.46 nu i grundserien, 2.84 (!) i förra årets slutspel. Alla andra målvakter vars lag tog steget upp senaste åren upp ligger en bra bit under 2.00 (en just strax över). Vår egen Lindbom som jämförelse hade .941% och 1.33 GAA i slutspelet; det är siffror för en riktigt bra målvakt.

Hävelid har 91% och 1.97, vilket är gott nog. Återigen, Andrén har inte ens ställts mot topplag i år och hans siffror är ändå så kassa. Tvingas vi ställa Andrén säger prognosen att vi blir tvingade att göra 4+ mål per match. Det finns inget som öht pekar på att han bättrar sina siffror med minst 2%, mot bättre motstånd, i avgörande slutspel. Det är hål i huvudet.

Så jo, SÅ kass har han faktiskt varit. Han får inte stå om vi ska upp, så enkelt är det. Vi är extremt bräckliga där och det går inte att jämföra med backsidan.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2025-02-04 13:40:25, redigerad totalt 3 gång.
Säg den glädje som varar
Tabarnak

Silly Season 2024/25

Inlägg av Tabarnak »

Osten östlund skrev: 2025-02-04 09:54:58

Nyemissionen bl a var mer riktat till hela föreningen.

Tack för kompletteringen! Jag blandade ihop med det jag läst om nyemissionen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Silly Season 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

DIF_Soldier skrev: 2025-02-04 13:31:50
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-02-04 11:51:21
Men inte Wikens fel.

Det är inte bättre än Hävelid vi ska ha in, det är bättre än Andrén IFALL Hävelid går sönder. Andrén släpper närmare 2,5 puckar per match och hans siffror pekar nedåt. Detta i serielunk mot nästan idel bottenlag, får vi komma ihåg. I slutspelet i fjol släppte han 3 puckar/match och slutade på samma räddningsprocent som han har nu (90%)

Ska vi ha en chans att gå upp är det bara titta på tidigare lags målvakter.
Jacob Johansson (TIK)
Gunnarsson (HV)
Gudlevskis (Modo)
Clara (Brynäs)

Alla har minst 92-94% i slutspelet. Sämsta är Johansson på 91.9. Andrén är alltså två procent sämre än samtliga. Det är mycket.

Men hans GAA är vad som skrämmer mig mest: 2.46 nu i grundserien, 2.84 (!) i förra årets slutspel. Alla andra målvakter vars lag tog steget upp senaste åren upp ligger en bra bit under 2.00 (en just strax över). Vår egen Lindbom som jämförelse hade .941% och 1.33 GAA i slutspelet; det är siffror för en riktigt bra målvakt.

Hävelid har 91% och 1.97, vilket är gott nog. Återigen, Andrén har inte ens ställts mot topplag i år och hans siffror är ändå så kassa. Tvingas vi ställa Andrén säger prognosen att vi blir tvingade att göra 4+ mål per match. Det finns inget som öht pekar på att han bättrar sina siffror med minst 2%, mot bättre motstånd, i avgörande slutspel. Det är hål i huvudet.

Så jo, SÅ kass har han faktiskt varit. Han får inte stå om vi ska upp, så enkelt är det. Vi är extremt bräckliga där och det går inte att jämföra med backsidan.
Håller med om Andren. Vi går knappast upp med honom i mål.
Jag vill t.o.m påstå att spelarna "gav upp" mentalt när han släppte de första skotten mot Brynäs i fjolårets final.
Blev uppgivet.
Och ja, vi hade högst troligt vunnit finalen mot Modo med en frisk förstamålvakt.

Men finns någon ledig som är bättre än Andrens 90%?
Och någon som inte kommer in och förstör harmonin?
Inte det lättaste att gräva fram.

Sedan kan man ju gråta över spilld mjölk, men största felet var att ta hit Andren i första hand. Han har ju aldrig bevisat sig någonstans. Stabil i mittenlag i Allsvenskan, typ så.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

dr111DIF skrev: 2025-02-03 19:18:09
klintan85 skrev: 2025-02-02 12:30:33 Kan man inte låna en spelare från SHL? Borde det inte bli billigare då än att värva en spelare?
Linus Eriksson kanske? :D

Skämt åsido. Var det inte typ 100% av alla SHL-lån på deadline förra säsongen som var tillbakakallade när kvartarna var över?

Återigen inte värt det, den tiden måste läggas på att bygga vidare med Frondell och Eklund istället. Tror inte heller en sån spelare säkert slår sig in på våra 12.

Till FW-sidan måste det till något extremt för att det ska vara värt det, och det kommer liksom inte ske nu.

Målvakt eller inget..
Jag skulle gärna vilja ha en back till också. Jag vill inte ha vare sig Ragnarsson eller Hammarlund i ett slutspel. Någon av dem blir väl utanför när Krogdahl kommer tillbaka men vill gärna ha båda utanför i de viktiga matcherna.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Nelson Muntz

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nelson Muntz »

Jag tycker Hävelid är den målvakt som spelar bäst av våra målvakter. Men mest för att han har en klart bättre tendens att limma puckarna. Inte så mycket returer och tapp av puck. Men skulle andren bli vår förste spade behöver vi jobba med att se till att hålla rent från farliga returer. Mer aktivt städa returer och jobba lite annorlunda i försvarsspelet. En coach fråga. Men såklart. En spetsmålis hade jag inte tackat nej till. Finns det andra spelare som höjer laget. Go for it. Annars anpassa försvarsspelet efter den målvakt som står. Och behåll slantarna till nästa år.
Antingen finner vi en väg, eller så gör vi en...
Användarvisningsbild
diftobbe89

Silly Season 2024/25

Inlägg av diftobbe89 »

klintan85 skrev: 2025-02-04 15:43:02
dr111DIF skrev: 2025-02-03 19:18:09
klintan85 skrev: 2025-02-02 12:30:33 Kan man inte låna en spelare från SHL? Borde det inte bli billigare då än att värva en spelare?
Linus Eriksson kanske? :D

Skämt åsido. Var det inte typ 100% av alla SHL-lån på deadline förra säsongen som var tillbakakallade när kvartarna var över?

Återigen inte värt det, den tiden måste läggas på att bygga vidare med Frondell och Eklund istället. Tror inte heller en sån spelare säkert slår sig in på våra 12.

Till FW-sidan måste det till något extremt för att det ska vara värt det, och det kommer liksom inte ske nu.

Målvakt eller inget..
Jag skulle gärna vilja ha en back till också. Jag vill inte ha vare sig Ragnarsson eller Hammarlund i ett slutspel. Någon av dem blir väl utanför när Krogdahl kommer tillbaka men vill gärna ha båda utanför i de viktiga matcherna.
Tror du att vi ska möta typ Färjestad i slutspelet eller? Ragnarsson och Hammarlund är bättre än genomsnittlig back av samtliga topplag i HA, Hammarlund har dessutom varit lite av en slutspelskung dom två tidigare säsongerna han spelat, men vissa har väl taskigt närminne.
Spela fult
Manijock

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Hammarlund är tokgiven just nu. Precis som Blixt! Det är Ragnarsson som bör ryka när Krogdahl dansar in men det lär väl aldrig hända....
Användarvisningsbild
agne
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av agne »

Kan inte förstå att alla är på hammarn. Han har vuxit senaste matcherna lagom till sista halvan. Han kommer dominera i slutspelet. Typ.
–Ni gömmer er som ubåtar där ute, men inte du, Fimpen. Du ligger och flyter som en död jävla planka
Nypovich

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nypovich »

agne skrev: 2025-02-04 18:09:28 Kan inte förstå att alla är på hammarn. Han har vuxit senaste matcherna lagom till sista halvan. Han kommer dominera i slutspelet. Typ.
Blixt har ju i så fall tagit fler ”onödiga” utvisningar senaste matcherna. Dock har Hammarlund över tid gjort fler tveksamma ingripanden där man slagit näven i bordet eller satt kaffet i halsen.
Låst