crike skrev: ↑2023-12-28 20:50:09
Många nyanser i situationen med Grewe som stör mig.
Först, jag har inte fullt ut reflekterat över detta med ”återfallsförbrytare” innan. Jag har oftast uppfattat det som en grej när en spelare gör sig skyldig till samma sak, återupprepade gånger.
Grewe har alltså;
1. Åkt ut för fighting, en fight som skedde med en annan spelare efter slutsignal och den spelaren åkte också ut med samma rubricering
2. Åkt ut för checking from behind. Den här tycker jag är klantig. Han kunde ha gjort den tacklingen med mer respekt och ändå fått moraspelaren rejält tömd på luft
3. Händelsen igår rubricerades som checking to the head
Tar man detta till civilrätten så skulle det typ vara
1. Utslängd från krogen för att han tjafsat med en annan berusad person och denna blev också utslängd
2. Dömd för misshandel
3. Dömd för snatteri
Återfall? Nej. Detta tycker jag ni som vill ta ifrån Grewe skölden ska tänka på. Det är inte så att han har Shinnimins historik av att göra en och samma sak om och om igen som sätter laget i skiten.
Sen har jag tittat på sekvensen igen.
Råtta nr 15 spelar BP och rappar Grewe över handskarna (för er som vill kika är detta med 10:20 kvar av första).
Grewe rappar direkt tillbaka.
Kort efter slår Råtta nr 15 lätt mot Grewes klubba, Grewe slår tillbaka.
Detta är två helt normala sekvenser under en match, speciellt i PP/BP.
Sen försöker Råtta nr 15 tackla WN men åker på en offensiv tackling av WN. Den lilla sekvensen visar på hur Råtta nr 15 inte är van vid ”högre” seriespel.
Sen får Råtta nr 15 pucken och rensar.
Vad som nu händer är att Grewe åker in framför Råtta nr 15, han gör det helt uppenbart med meningen att störa Råttan. Använder han kraft i skridskoåkningen? Nej. Tacklar han med kraft? Nej. Spjärnar han emot, eftersom han vet att kontakt kommer att ske? Ja.
Ni som säger att han tacklar, titta på den igen och gärna igen, helst inte i slow motion. För om det är en tackling för er efter att ni sett den några gånger till så får ni aldrig mer beskylla Brodin för att inte tackla, för gör han det kommer han bli dömd likt Ursut.
Jag är till 100% säker på att om det hade varit Bagenda som Grewe haft sitt ”tjafs” med innan så hade Bagenda varit medveten om att Grewe är kvar på isen och att han kan komma att vilja markera. Troligen hade Bagenda kört upp handskarna i Grewes bröst och så hade dom busat lite. Detta är vad jag tror och förmodar att Grewe förväntat sig ska ske, inte den parodi till scen som faktiskt uppstår.
Det Grewe gör sker så många gånger under en match utan att det blir något (för den andra spelaren är närvarande) och att säga att han är en återfallsförbrytare som avslutar karriärer (ja det skrivs på sociala medier) och är dum i huvudet osv, fan, nivån.