Har likt Josefsson nördat ner mig lite i statistiken och här är lite intressanta iakttagelser och spekulationer om potentiella motståndare i kvarten:
HV71 får välja motståndare först. Räknar kallt med att de väljer 8:an (sannolikt Södertälje/Skellefteå). HV71 har plusstatistik mot alla potentiella motståndare...utom DIF.
MoDo blir sannolikt tvåa och väljer då troligen mellan DIF, VF och Timrå. MoDo har plusstatistik mot Timrå men minus mot både DIF och VF.
Linköping och FBK blir sannolikt de två andra lagen som hamnar topp 4. Linköping har kraftigt plus mot Timrå, +/-0 mot VF och minus mot DIF. FBK har plus mot Timrå men minus mot VF och DIF.
DIF har m a o +/-0 mot HV och plusstatistik mot alla övriga potentiella motståndare. Däremot har DIF minus mot både Timrå och VF.
Nu återstår det visserligen några matcher så statistiken enligt ovan kan förändras något men mönstret är ändå ganska tydligt. DIF har spelat bra mot 1-4:an men haft svårt för VF och Timrå, som i sin tur samlat poäng främst mot de sämre placerade lagen (+ DIF) men haft svårt för topp 4.
Utgångsläget ser på pappret därför riktigt bra ut med DIF, VF och Timrå på en 5-7:eplats. Naturligtvis en nackdel för DIF att få en hemmamatch mindre jämfört med topp 4 men annars är det ju lite av "drömlottning" att få möta troligen Linköping eller FBK. Det hade jag nog faktiskt tyckt oavsett resultaten i år. DIF har, om jag minns rätt (kollade för ett par år sedan), mött FBK 13 gånger i slutspel (alltså 13 olika slutspel). DIF har gått segrande ur striden i tio av dessa. Mot Linköping har vi revansch att utkräva från i fjol. Dessutom är FBK och Linköping bra motståndare av rent geografiska skäl.
En annan reflektion (fast nu är jag långt iväg i mina spekulationer men ändå) är att det skulle vara jäkligt bra att knipa 5:e-platsen före VF och Timrå ifall vi skulle gå vidare till semi och även något eller båda av dessa lagen gör det. Då skulle vi få hemmafördel mot dessa lag.
Förresten, vilka var det som tyckte det var så jäkla viktigt att vinna mot Mora, Södertälje, Skellefteå, Luleå i serien men att vi "gärna" kunde förlora mot de bättre lagen HV, VF, Linköping, MoDo, FBK? Kanske läge att ta sig en funderare på?