Slutspelsdatum

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

Lee Harvey Oswald skrev:
Crashmash skrev:
Fråga DIF Hockey skrev:Det sker inte längre genom lottning, utan genom att de första tre lagen väljer sina motståndare. Lag 1 väljer fritt mellan lag 5, 6, 7 och 8. Därefter väljer lag 2 och 3 sina motståndare och lag 4 får möta det lag som inte blivit valt.

I semifinalen sker inget val eller lottning, då möts det bäst och sämst placerade laget.
Slängde in det här då det säkert är någon som undrar hur "lottningen" går till.
Hmm...intressant, detta hade jag helt glömt bort
(länge sen det var slutspel för DIF:)
Det systemet fanns inte när vi var i slutspel senast :wink:

usch.. känns som tio år sedan.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Jordan skrev:Har jag missat något? Är vi klara för slutspel!? Coolt...

Skrolla ner till Josefssons djupgående analys så förstår du att det är i praktiken omöjligt för DIF att missa slutspel :wink:
http://www.difhockey.se/difforum/viewto ... &start=180
Halford

Inlägg av Halford »

Det är ingen som riktigt vet hur det ligger till med hur valen går till i slutspelet:

http://www.swehockey.se/files/%7B00E84D ... DEA%7D.pdf

http://www.hockeyligan.se/index.php?article=714

Förra året var det dock så att ettan valde mellan sjuan och åttan osv.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Hmm..
Rimligtvis borde väl hockeyligan ha mest koll då.
Swehockeys upplägg är väl det bandyallsvenskan kör med?

Kände inte alls igen det där med att lag 1 får välja mellan lag 5-8
Användarvisningsbild
Crashmash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Crashmash »

Har för mig att det ändrats mycket de sista åren, men jag vet som sagt inte. Slängde bara in det hm, någon (?) svarade i delen "Fråga Djurgården Hockey". Trodde den som svarade där skulle ha rätt ;)
Användarvisningsbild
Håkan Södergren

Inlägg av Håkan Södergren »

Har likt Josefsson nördat ner mig lite i statistiken och här är lite intressanta iakttagelser och spekulationer om potentiella motståndare i kvarten:

HV71 får välja motståndare först. Räknar kallt med att de väljer 8:an (sannolikt Södertälje/Skellefteå). HV71 har plusstatistik mot alla potentiella motståndare...utom DIF.

MoDo blir sannolikt tvåa och väljer då troligen mellan DIF, VF och Timrå. MoDo har plusstatistik mot Timrå men minus mot både DIF och VF.

Linköping och FBK blir sannolikt de två andra lagen som hamnar topp 4. Linköping har kraftigt plus mot Timrå, +/-0 mot VF och minus mot DIF. FBK har plus mot Timrå men minus mot VF och DIF.

DIF har m a o +/-0 mot HV och plusstatistik mot alla övriga potentiella motståndare. Däremot har DIF minus mot både Timrå och VF.

Nu återstår det visserligen några matcher så statistiken enligt ovan kan förändras något men mönstret är ändå ganska tydligt. DIF har spelat bra mot 1-4:an men haft svårt för VF och Timrå, som i sin tur samlat poäng främst mot de sämre placerade lagen (+ DIF) men haft svårt för topp 4.

Utgångsläget ser på pappret därför riktigt bra ut med DIF, VF och Timrå på en 5-7:eplats. Naturligtvis en nackdel för DIF att få en hemmamatch mindre jämfört med topp 4 men annars är det ju lite av "drömlottning" att få möta troligen Linköping eller FBK. Det hade jag nog faktiskt tyckt oavsett resultaten i år. DIF har, om jag minns rätt (kollade för ett par år sedan), mött FBK 13 gånger i slutspel (alltså 13 olika slutspel). DIF har gått segrande ur striden i tio av dessa. Mot Linköping har vi revansch att utkräva från i fjol. Dessutom är FBK och Linköping bra motståndare av rent geografiska skäl.

En annan reflektion (fast nu är jag långt iväg i mina spekulationer men ändå) är att det skulle vara jäkligt bra att knipa 5:e-platsen före VF och Timrå ifall vi skulle gå vidare till semi och även något eller båda av dessa lagen gör det. Då skulle vi få hemmafördel mot dessa lag.

Förresten, vilka var det som tyckte det var så jäkla viktigt att vinna mot Mora, Södertälje, Skellefteå, Luleå i serien men att vi "gärna" kunde förlora mot de bättre lagen HV, VF, Linköping, MoDo, FBK? Kanske läge att ta sig en funderare på? :wink:
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Håkan Södergren skrev:Förresten, vilka var det som tyckte det var så jäkla viktigt att vinna mot Mora, Södertälje, Skellefteå, Luleå i serien men att vi "gärna" kunde förlora mot de bättre lagen HV, VF, Linköping, MoDo, FBK? Kanske läge att ta sig en funderare på? :wink:
Varför då..?

Frågan är iofs rent hypotetisk, för nog måste vi väl förutsätta att DIF vill vinna/ta poäng i alla matcher man spelar.
Men om det fanns ett bra sätt att koppla på&av formen så hade det givetvis varit bättre att DIF slagit Mora & Luleå istället för LHC & FBK.
En bonus då hade varit att Mora defenitivt spelat kvalspel

Men nu är det så att vi tagit fler poäng mot "topplagen" & eftersom SSK & SAIK verkar tävla i att vägra vinna så är DIF:s slutspelsplats mer eller mindre säkrad

Men vår plusstatistik mot LHC&FBK betyder inte ett piss när slutspelet väl drar igång, då är det högst lägstanivå som gäller i bäst av7
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Nåt vi sedan säsongens start visste men som blaskan blåser upp.

Tycker herr moderator eller trådskaparen själv ändrar namnet på tråden till "Officiell: Slutspelelet 2008" så slipper man 500 trådar om det sen.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
easer90

Inlägg av easer90 »

http://jarnkaminerna.se/nyheter.asp?id=4539

1293 KLACKPLÅTAR

till på kvartsfinalerna
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Det som står på swehockey och i Fråga Djurgården stämmer inte. Lottningen går till som följer:

* Lag ett väljer mellan lag sju och åtta.

* Lag två väljer sedan mellan de två sämsta placerade kvarvarande lagen.
(om tex ettan väljer lag sju väljer tvåan alltså mellan åttan och sexan osv)

* Lag tre väljer i sin tur mellan de två sämsta placerade kvarvarande lagen.

* Lag fyra får det lag som blir sist kvar av de sämst placerade lagen..
Säg den glädje som varar
lilleman

Inlägg av lilleman »

Vilket datum är lottningen?
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

lilleman skrev:Vilket datum är lottningen?

Brukar väl lottas samma dag som sista omgången spelas..
I tv också
Användarvisningsbild
ludde-
Säsongskort: Ja

Inlägg av ludde- »

Söndag 9/3 20.30 SVT

Om jag nu minns rätt :P
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
lilleman

Inlägg av lilleman »

ludde- skrev:
Söndag 9/3 20.30 SVT

Om jag nu minns rätt :P

Tackar sà mycket
lilleman

Inlägg av lilleman »

Är det helt klart att vår första kvartsfinal kommer spelas hemma den 11 mars?
Skriv svar