Praetori skrev: ↑2022-01-01 13:42:52
BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-01-01 11:34:44
Räcker med att motståndarna gör en dump djupt i vår zon. Även om vi lyckas vara först dit har vi ingen vidare lösning på hur vi ska lösa deras press. Slutar oftast i att vi låser pucken, förlorar kampen och sedan är karusellen igång.
En del går tillskriva vår svaga backsida . Med 2 tilltänkta toppbackar som varit borta en längre period har hierarkin inte blivit bra. De som egentligen ska spelas in i laget försiktigt får nu mängder med ansvar och speltid. De som kanske kunde få testa pp emellanåt blir nu stationerade där. Klart att vi hade mått bra av att ha Högga/ Gragnani i form.
Jag tycker fortfarande att man inte kan gnälla på backsidan helt ut.
Om en back går ner och det slutar med att han låser pucken så är det ju för att alternativen är värre. Grundläggande ABC som jag tycker att man blivit bättre på men en konsekvens av just bristande 'lagspel'.
Man skulle ju önska att närmsta forward tänkte:
"Hmm, Warg går först på den pucken, bäst att jag tittar mig runtomkring och kollar vart motståndarna tar vägen och börjar trampa i hans riktning redan nu och presenterar bladet i en öppen yta".
Men nej allt för ofta glider de runt uppe vid blå för att bevaka en back eftersom vi är livrädda att hamna fel i positioneringen. Visst blir det jobbigt om motståndarna kan spela runt pucken men det kommer de kunna göra ändå om vi inte får kontroll på fanskapet och jag tar hellre ett par fler oskymda backskott mot att vi återerövrar oftare/snabbare.
Det är oerhört viktigt att alla i femman vet vad som ska göras i försvarszon.
Sedan är det ju så att Högström/Gragnani kan hämta puck och vända bort första pressen. ( sedan har de ofta haft kassa alternativ och fått begå misstag).
Så nog tycker jag det är minst lika viktigt att ha skickliga backar. De flesta SHL lag är skickliga i presspelet och kan såklart lättare stressa fast en sämre back.
Kombinationen nu är sämre backar och otydligt försvarsspel vilket jag anser är största orsaken till vårt haveri.
Förhoppningsvis värvar vi in en bra back och sedan blir Gragnani spelklar. Då kommer det direkt se bättre ut.
Ska vi däremot överleva ett kval måste försvarsspelet bli tydligare.
Sedan då Mantas. Han fick beröm av kommentatorerna senast för hur han går ut och hjälper backarna med att stoppa puckar bakom mål.
Jag tycker att han 9 gånger av 10 skickar pucken från våra backar och oftast till ett sämre läge för oss. Jag blir orolig så fort han rör sig utanför målgården.