Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Säsongen 21/22

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-12-30 23:19:31
sensei skrev: 2021-12-30 21:15:14 Wikegårds senaste inlägg är inget som gör en speciellt hoppfull. En sevärd analys av nuläget.

https://www.instagram.com/p/CYHO2U7hD_6/
Vi har haft många skador check
Vi har värvat dåligt check
Vi är mycket sämre än Saik check
Vi har just idag en dålig laguppställning check
Vi behöver en ny huvudtränare check

Han slår som vanligt in öppna dörrar.
Vore uppfriskande om karln hade ballar och talade om VAD vi ska göra nu istället.
Vilka ska vi värva? Ge oss ett namn mr expert.
Finns ju inte en enda gnutta expertisutlåtande i det han säger. Isåfall ärr 90% av detta forum också experter, till och med jag. :D

Vad i det han säger är på något vis analyserande eller nytänkande?

Vem kan opponera sig mot självklarheter?

Låt mig leka Wikegård…..

”Ja alltså, Timashov hade varit en bättre värvning än Berglund Jr.”

Nähä …. :shock:
Det är alltid lätt med facit, då är precis som du säger alla experter

Det mest komiska kanske ändå är alla vi som betalar dyrt för SeeMer/Disco-Very ....och därmed också "experternas" inte allt för låga arvode :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-12-30 23:28:23
sensei skrev: 2021-12-30 21:15:14 Wikegårds senaste inlägg är inget som gör en speciellt hoppfull. En sevärd analys av nuläget.

Vore uppfriskande om karln hade ballar och talade om VAD vi ska göra nu istället.
Finns ju inte en enda gnutta expertisutlåtande i det han säger. Isåfall ärr 90% av detta forum också experter, till och med jag. :D

Låt mig leka Wikegård…..

Det är alltid lätt med facit, då är precis som du säger alla experter

Det mest komiska kanske ändå är alla vi som betalar dyrt för SeeMer/Disco-Very ....och därmed också "experternas" inte allt för låga arvode :wink:
Tyvärr är det så. Sedan är man ju rätt förstörd som människa. Efter familjen så kommer Djurgårdens hockey. Vet inte senast jag missat en match ( ser majoriteten på tv, vilket frugan inte är sen att påtala, ”du sitter alltid i soffan”)
Trodde jag skulle växa ifrån det här.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Buford

Säsongen 21/22

Inlägg av Buford »

Låt mig leka Wikegård…..

Förfallet började redan tidigare och denna säsong tog vid där förra slutade... Men visst, sakerna du rabblar upp är en del i detta totala misslyckande.
sensei
Kontakt:

Säsongen 21/22

Inlägg av sensei »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-12-30 23:19:31 Nähä …. :shock:
Hmm, tycker han nämner namn och är ganska tydlig med var han ser brister. Möjligen kunde han ha nämnt en ny tänkbar head coach.

Däremot stör jag mig på det konstanta användandet av överdrifter bland hockeyfolket. Timrå är "suuuuper favoriter", en spelare är heeeelt överlägsen osv.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz

Säsongen 21/22

Inlägg av Magnutz »

Låt mig leka Wikegård…..

Fast lyssna på det han säger förutom öppna dörrsparkarna. Wikegård gör ju en laganalys och i ett tonläge jag inte hört förut. Han är uppriktigt oroad och beskriver vad han ser och känner.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

sensei skrev: 2021-12-30 23:42:26
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-12-30 23:19:31 Nähä …. :shock:
Hmm, tycker han nämner namn och är ganska tydlig med var han ser brister. Möjligen kunde han ha nämnt en ny tänkbar head coach.

Däremot stör jag mig på det konstanta användandet av överdrifter bland hockeyfolket. Timrå är "suuuuper favoriter", en spelare är heeeelt överlägsen osv.
Jodå, men nog ser väl vi andra vanliga supportrar också dessa brister?

Ah, man är väl extra känslig när det oreras över Djurgårdens tillkortakommanden.

Som sagt, jag gillar Wiken. Hade verkligen unnat honom att Linkan satt den ribba in och inte ribba ut 1998.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Orszagh

Säsongen 21/22

Inlägg av Orszagh »

Buford skrev: 2021-12-30 22:32:57
gaspo skrev: 2021-12-30 22:00:40 Kaarel och Kraft ska bort från denna klubb.
Innan vi slänger ut dem ska dom rullas i tjära, hundskit och fjädrar!

Jag ställer samma fråga som Wikegård - "hur fan hamnade DIF här? En devalvering på så kort tid"
Oavsett hur den här säsongen slutar borde Kaarel och resten ställas mot väggen och utkrävas på svar hur fan detta har skett. Finns det någon djurgårdare som i dag går utan magsår?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

Magnutz skrev: 2021-12-30 23:45:23

Låt mig leka Wikegård…..

Fast lyssna på det han säger förutom öppna dörrsparkarna. Wikegård gör ju en laganalys och i ett tonläge jag inte hört förut. Han är uppriktigt oroad och beskriver vad han ser och känner.
Jag har varit Djurgårdare längre än vad han varit (om han nu verkligen är det). Jag är djupt oroad över det som händer.
Och skulle jag göra ett bet idag så vore det på att vi kommer åka ur. Med dunder och brak. Förstår bara inte vad vi ska tjäna på att kasta massa skit på laget och älta det som varit. Mycket har gått fel. Men att enbart leta fel nu tror då inte jag leder någonstans annat än till Allsvenskan. Vi har mer än 2 månader på oss att få ordning på laget.

Jocke har lämnat. Barry har lämnat. Videll har lämnat. Holland har lämnat.

Vi har fått in mer hjärta i Berglund och Forsberg. Nu har vi fått in mer spets och hjärta, Dick. Fler spelare ska in. Gragnani och Eklund tillbaka snart. Hittar vi rätt center, rätt back så kan vi börja få fler marginaler på vår sida. Kanske Högga kan bli spelklar?
Viktigast av allt är att vi får in rätt ledare. Varför inte Boumedienne?

Men laget som spelade idag håller inte på långa vägar, det förstår nog de flesta av oss.
sensei
Kontakt:

Säsongen 21/22

Inlägg av sensei »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-12-31 00:00:48 Varför inte Boumedienne?
Oh yes, jag är också en fan av Bombom. Dessvärre så är han inte tillgänglig vad jag förstår pg a sitt nuvarande scout-engagemang i staterna.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 21/22

Inlägg av klintan85 »

Frågan är om det blir något os hockey. Ingen kommer ju villa släppa spelare efter vad som har hänt i JVM.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Vi har en del bra spelare som ändå fattar dumma beslut. Det finns helt enkelt inget grundspel eller snarare DNA. Med uppladdningen och snurren som varit så kan jag förstå identitetslösheten och att man sedan Barry och Jocke försvann försöker få det att sätta sig organiskt i truppen istället för att tränarna i detta läget skall försöka gå in och ingjuta något nytt...igen.

En skitsits helt enkelt men jag tror man gör rätt.
Samtidigt kan det ju vara skönt om det skulle kunna komma in en tränare som pekar med hela handen just så att spelarna slipper tänka men då måste man göra en fingertoppsvärvning av någon som passar spelarna.

Vi blir fortfarande stundvis långa i laget och pressen hamnar på backarna att göra något med pucken alternativt så är det en forward som själv driver upp pucken och hamnar på utsidan eller nere i hörnet. Rörligheten på icke puckförare är för dålig och då får man Josefson deja-vu när Sörensen, Cederqvist, Bergfors mfl står och stångas i kortsargen (utan att vara just Josefson-bra på det momentet).

I defensiven vill jag ha folk centralt som tittar på motståndare istället för puck och så skulle man vilja se att vi överbelastar med två gubbar på puckförare omedelbart/direkt/ögonaböj. Tvinga fram passningar istället för att bli passiva och bestäm er för fasiken om det skall vara man-man eller zonspel som gäller, inga jävla hybrider. Forwards står helt klart (enligt direktiv) och glor uppe vid motståndarbackarna istället för att dyka mot fickan och återerövra pucken. Jag förstår att man är ängslig för att hamna på fel sida men det ser helt vrickat ut när motståndarna kan återerövra pucken i vår zon för att folk står och glor istället för att möta backen och plocka in pucken, vända och lägga ut centralt istället för att misslyckas via sargen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

Praetori skrev: 2021-12-31 14:42:16 Vi har en del bra spelare som ändå fattar dumma beslut. Det finns helt enkelt inget grundspel eller snarare DNA. Med uppladdningen och snurren som varit så kan jag förstå identitetslösheten och att man sedan Barry och Jocke försvann försöker få det att sätta sig organiskt i truppen istället för att tränarna i detta läget skall försöka gå in och ingjuta något nytt...igen.

Samtidigt kan det ju vara skönt om det skulle kunna komma in en tränare som pekar med hela handen just så att spelarna slipper tänka men då måste man göra en fingertoppsvärvning av någon som passar spelarna.

Vi blir fortfarande stundvis långa i laget och pressen hamnar på backarna att göra något med pucken alternativt så är det en forward som själv driver upp pucken och hamnar på utsidan eller nere i hörnet. Rörligheten på icke puckförare är för dålig och då får man Josefson deja-vu när Sörensen, Cederqvist, Bergfors mfl står och stångas i kortsargen (utan att vara just Josefson-bra på det momentet).

I defensiven vill jag ha folk centralt som tittar på motståndare istället för puck och så skulle man vilja se att vi överbelastar med två gubbar på puckförare omedelbart/direkt/ögonaböj. Tvinga fram passningar istället för att bli passiva och bestäm er för fasiken om det skall vara man-man eller zonspel som gäller, inga jävla hybrider. Forwards står helt klart (enligt direktiv) och glor uppe vid motståndarbackarna istället för att dyka mot fickan och återerövra pucken. Jag förstår att man är ängslig för att hamna på fel sida men det ser helt vrickat ut när motståndarna kan återerövra pucken i vår zon för att folk står och glor istället för att möta backen och plocka in pucken, vända och lägga ut centralt istället för att misslyckas via sargen.
Sån jävla klockren analys, så lustigt att se varenda match hur olika vi spelar jämfört med dom vi möter
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

Praetori skrev: 2021-12-31 14:42:16 Vi har en del bra spelare som ändå fattar dumma beslut. Det finns helt enkelt inget grundspel eller snarare DNA. Med uppladdningen och snurren som varit så kan jag förstå identitetslösheten och att man sedan Barry och Jocke försvann försöker få det att sätta sig organiskt i truppen istället för att tränarna i detta läget skall försöka gå in och ingjuta något nytt...igen.

Bra analys. Tycker särskilt din beskrivning av defensiven är talande för hur det faktiskt ser ut på isen. Just misslyckandet av hybriden mellan zonspel/ man-man har gjort att vi ofta får väldigt långa anfall mot oss.
Räcker med att motståndarna gör en dump djupt i vår zon. Även om vi lyckas vara först dit har vi ingen vidare lösning på hur vi ska lösa deras press. Slutar oftast i att vi låser pucken, förlorar kampen och sedan är karusellen igång.

En del går tillskriva vår svaga backsida . Med 2 tilltänkta toppbackar som varit borta en längre period har hierarkin inte blivit bra. De som egentligen ska spelas in i laget försiktigt får nu mängder med ansvar och speltid. De som kanske kunde få testa pp emellanåt blir nu stationerade där. Klart att vi hade mått bra av att ha Högga/ Gragnani i form.
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-01 11:34:44 Räcker med att motståndarna gör en dump djupt i vår zon. Även om vi lyckas vara först dit har vi ingen vidare lösning på hur vi ska lösa deras press. Slutar oftast i att vi låser pucken, förlorar kampen och sedan är karusellen igång.

En del går tillskriva vår svaga backsida . Med 2 tilltänkta toppbackar som varit borta en längre period har hierarkin inte blivit bra. De som egentligen ska spelas in i laget försiktigt får nu mängder med ansvar och speltid. De som kanske kunde få testa pp emellanåt blir nu stationerade där. Klart att vi hade mått bra av att ha Högga/ Gragnani i form.
Jag tycker fortfarande att man inte kan gnälla på backsidan helt ut.

Om en back går ner och det slutar med att han låser pucken så är det ju för att alternativen är värre. Grundläggande ABC som jag tycker att man blivit bättre på men en konsekvens av just bristande 'lagspel'.

Man skulle ju önska att närmsta forward tänkte:
"Hmm, Warg går först på den pucken, bäst att jag tittar mig runtomkring och kollar vart motståndarna tar vägen och börjar trampa i hans riktning redan nu och presenterar bladet i en öppen yta".
Men nej allt för ofta glider de runt uppe vid blå för att bevaka en back eftersom vi är livrädda att hamna fel i positioneringen. Visst blir det jobbigt om motståndarna kan spela runt pucken men det kommer de kunna göra ändå om vi inte får kontroll på fanskapet och jag tar hellre ett par fler oskymda backskott mot att vi återerövrar oftare/snabbare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

Praetori skrev: 2022-01-01 13:42:52
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-01 11:34:44 Räcker med att motståndarna gör en dump djupt i vår zon. Även om vi lyckas vara först dit har vi ingen vidare lösning på hur vi ska lösa deras press. Slutar oftast i att vi låser pucken, förlorar kampen och sedan är karusellen igång.

Jag tycker fortfarande att man inte kan gnälla på backsidan helt ut.

Om en back går ner och det slutar med att han låser pucken så är det ju för att alternativen är värre. Grundläggande ABC som jag tycker att man blivit bättre på men en konsekvens av just bristande 'lagspel'.

Man skulle ju önska att närmsta forward tänkte:
"Hmm, Warg går först på den pucken, bäst att jag tittar mig runtomkring och kollar vart motståndarna tar vägen och börjar trampa i hans riktning redan nu och presenterar bladet i en öppen yta".
Men nej allt för ofta glider de runt uppe vid blå för att bevaka en back eftersom vi är livrädda att hamna fel i positioneringen. Visst blir det jobbigt om motståndarna kan spela runt pucken men det kommer de kunna göra ändå om vi inte får kontroll på fanskapet och jag tar hellre ett par fler oskymda backskott mot att vi återerövrar oftare/snabbare.
Det är oerhört viktigt att alla i femman vet vad som ska göras i försvarszon.
Sedan är det ju så att Högström/Gragnani kan hämta puck och vända bort första pressen. ( sedan har de ofta haft kassa alternativ och fått begå misstag).
Så nog tycker jag det är minst lika viktigt att ha skickliga backar. De flesta SHL lag är skickliga i presspelet och kan såklart lättare stressa fast en sämre back.
Kombinationen nu är sämre backar och otydligt försvarsspel vilket jag anser är största orsaken till vårt haveri.
Förhoppningsvis värvar vi in en bra back och sedan blir Gragnani spelklar. Då kommer det direkt se bättre ut.
Ska vi däremot överleva ett kval måste försvarsspelet bli tydligare.

Sedan då Mantas. Han fick beröm av kommentatorerna senast för hur han går ut och hjälper backarna med att stoppa puckar bakom mål.
Jag tycker att han 9 gånger av 10 skickar pucken från våra backar och oftast till ett sämre läge för oss. Jag blir orolig så fort han rör sig utanför målgården.
Skriv svar