Kommentarer till Mats Larssons öppna brev

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Djurgården gjorde det ödesdigra valet att motarbeta ståplatspubliken, klacken var helt enkelt inte önskvärd. "Slipsnissarna" som Mats Larsson skriver om var de som tillsammans med barnfamiljerna skulle fylla Globen. Klacken med sina heta känslor, hårda ord, banderoller och ibland tvivelaktiga uppförande var helt enkelt inget för DIF. Istället för att arbeta nära Järnkaminerna och skapa en positiv ståplatskultur valde man att aldrig ge ståplatskulturen en ärlig chans i Globen.

Nu har man insett att klacken behövs för att det ska bli stämning i globen och för att slipsnissarna och barnfamiljerna ska leta sig dit och har därför kommit på idén att för första gången bygga ståplats i globen. Hade DIF samarbetat i en positiv istället för destruktiv anda med Järnkaminerna i globen under slutet av 90-talet är jag säker på att det hade varit en sjujäkla stämning på de matcher då DIF tillhörde toppen och bra mycket högre publiksiffror än 8-9000.
Framför allt känns en sådan satsning mycket avlägsen med tanke på att publiken inte ens dök upp när spelare som Ekman, Nilson, Thoedore, Turco, Boyle, Czerkawski och Tjärnqvist spelade i Djurgården.
DIF var inte i närheten av guldet ifjol, semifinalplatsen var klart i överkant med vad de flesta räknade. Sånt känner folk. Nog drog stjärnorna allt, Forsberg sålde ut globen så det stod härliga till. Men i Stockholm gick trots allt alla och väntade på att Sudden skulle anlända och likt en stor härförare leda sitt lag mot guld. Timrå hade sin Zetterberg, Modo sin Forsberg och Frölunda sin Alfredsson. Sudden kom aldrig till sitt Djurgården och det gjorde nog många besvikna.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Kagen>
Som sagt, det borde inte bli någon politisk diskussion, men du gnäller på att man måste flytta från landsbygden för att utbilda sig. Jaha, men flytta hem igen då när utbildningen är klar. Ta med all kunskap och eventuellt kapital hem. Är det storstadsregionens fel att du och andra skiter i er kommun hemma och lämnar den för att dö?

Du och andra inflyttade belastar väl storstadsregionen med vård och omsorg nu? Och eventuella barn belastar väl skolan?
Det andra du räknar med är att alla inflyttade betalar pengar till storstadsregionen och det är fel. Helt jävla fel. Jag vet flera personer som flyttat till Stockholm och som nu bor här, utan att aldrig haft jobb och som bara belastar Stockholm. Och det finns många, många fler som dom.

Läs om Larssons brev igen så ser du att Robin Hood skatten är ETT problem, av alla han tar upp. Menar du på allvar att Robin Hood skatten inte påverkar DIF negativt? Sen får du tycka det är ett bra system, men att den påverkar DIF negativt är väl utom allt tvivel.

Jaha, du vill alltså ha ett system där rika personer skänker pengar till föreningar? Intressant. Förlorarna för det är väl mindre lag, i landsbygden. Jag säger inte man ska förbjuda någon Percy att ösa in miljoner efter miljoner, men att förespråka en sådan utveckling, med den lönespiral som blir är en otroligt farlig väg.

Och så tycker du alltså Svanberg skulle ge ett lån till DIF på 50 miljoner. Förklara för mig hur DIF ska klara elitlicensen med en skuld på 50 miljoner? Den lösningen ska bli otroligt intressant att läsa!

Det andra roliga är att du tror att bara vi har ett bra lag så ökar publiken och alla inkomsterna stort? Titta bakåt och jämför. Lär av historien. Har du inte förstått något?

Sen arbetade DIF tillsammans med JK i en väldigt positiv anda i slutet av 90-talet! Ändå blev det inte som du förutspådde. Har du en förklaring?
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
lu

Inlägg av lu »

Kagen!

Jag letade också efter fler konkreta åtgärder i det annars väldigt bra och nödvändiga brev som Mats Larsson skrev. Allt kan ses från olika perspektiv och jag förstår den poäng du vill belysa när du tar upp Robin Hood bidragen med mera. Jag, som stockholmare, ser rött över hur Stockholms kommun kan ignorera ungdomars sysselsättning så kraftigt som den gör då det under flera års tid har skurits ner på både det ena och det andra. Den stora summan på 15 miljarder som pyttsas ut sticker då ordentligt i ögonen. Tänk om endast en liten procent av dessa pengar kunde gå till vår egen uppbyggnad och satsning...

Tror du (och jag) måste skilja på ren fakta just nu, kortsiktig plan samt den långsiktiga. Brevet är en summering fram till dags dato och innehåller väldigt lite om framtida åtgärder som givetvis innehåller både plan A, B och C. Som Mats skriver: DIF lägger sig aldrig ner för att dö.

Som medlem har jag sett att det lyssnas mer och mer på våra åsikter och det jobbas för att vi ska trivas och aktiveras mer än vi har gjorts tidigare av föreningen. Det är många saker som det jobbas på i rätt riktning men när ekonomin är svag så får man helt enkelt ta ett steg i taget. Jag är övertygad om och har största förtroende för att de som styr och ansvarar för vårt kära Djurgården är fullt kompetenta samt har en hel drös med ess i rockärmen för att det här ska gå vägen och bli precis så som vi vill.

Bra skrivet Mats Larsson!
Användarvisningsbild
Stambert
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Stambert »

Kagen skrev:Istället för att arbeta nära Järnkaminerna och skapa en positiv ståplatskultur valde man att aldrig ge ståplatskulturen en ärlig chans i Globen.

Nu har man insett att klacken behövs för att det ska bli stämning i globen och för att slipsnissarna och barnfamiljerna ska leta sig dit och har därför kommit på idén att för första gången bygga ståplats i globen. Hade DIF samarbetat i en positiv istället för destruktiv anda med Järnkaminerna i globen under slutet av 90-talet är jag säker på att det hade varit en sjujäkla stämning på de matcher då DIF tillhörde toppen och bra mycket högre publiksiffror än 8-9000.
Problemet med dina inlägg är att du förenklar den här frågan alldeles för mycket. Den som sitter inne med lösningen på hur Djurgården ska få mer publik på matcherna är hela organisationens hjälte. Den personen kommer att säkerställa att Djurgården de kommande åren kommer att dominera svensk hockey på samma sätt som man gjort under många tidigare epoker. Med 2000 åskådare mer på matcherna kan Djurgården utöka lönebudgeten med 7-8 miljoner. Fantastiska siffror som garanterat skulle förvandla Djurgården till ett topplag.

Om det hade varit så lätt som att bygga en ståplatsläktare, så hade det nog gjorts tidigare. Ståplatsläktaren är egentligen bara ytterligare ett sätt för Djurgården att skrika ut till klacken att de behövs på matcherna (utöver löjligt låga priser m.m.). Kommer det att få klacken att återvända till Globen? Det verkar inte som det.

Om det här går åt helvete, om Djurgården åker ur, så är det många som bär ett tungt ansvar. Ser man Djurgården som vilket företag som helst, så lägger man ansvaret på styrelsen och den övriga ledningen för att de inte varit tillräckligt skickliga på att marknadsföra "produkten" hockey till "kunderna".

Jag har inte den synen på Djurgården. Djurgårdens IF för mig är summan av alla medlemmar och supportrar. Ansvaret för den här föreningen måste vila på våra axlar. Just nu räcker vårt engagemang till ett publiksnitt, även i guldår, på omkring 8000. Övriga år har det legat stabilt kring 7500 åskådare.

Med det publiksnittet så räcker pengarna till det lag vi förfogar över just nu, varken mer eller mindre. Vill du ändra på det? Då finns det bara en sak att göra: gå på matcherna. Svårare än så är det inte.
Bigge
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Bigge »

isolerad skrev:Hmm, det var ett bra initiativ att skriva brevet, men jag tycker att hela brevet känns som en lång bortförklaring varför det går så dåligt...
Man måste ta tag i frågan om kringföräljningen ordentligt. Varför kan inte stockholmsklubbarna gå samman och göra något åt saken? Sponsorerna borde kunna hjälpa till en hel del. Det är ju inte direkt så att det här problemet kommer att försvina genom att man bara sitter och tittar på.

Men jag tror stenhårt på att juniorsatsningen håller i längden. Dessutom om Djurgården blir känt i Sverige för sin vilja att ge juniorer chansen så kommer även juniorer utanför Stockholm att vilja spela här. Djurgården kommer ju trots allt i huvudstaden, hur många ungdomar är det inte som vill bo och leva här?
håller med dig, men som jag hört från andra som skrivit här inne, att ingen djurgårdare vill att tex hammarby eller aik fans kommer till DIF´s matcher, enl. vad han sa.

Men jämför då Gbg, där finns inte den rivalitet mellan lagen som fansen i sthlm har startat mellan de olika lagen i stockholms området, eller vad det är nu som gör att fansen för de olika lagen hatar varandra :)
Glen

Mats Larssons brev

Inlägg av Glen »

Tycker väl som de flesta andra att det är helt rätt att klargöra verkligheten för oss som vill ha guld varje år. Men, varning! Stäng inte kranarna helt. . . . Väl ute på bakgården är det långt tillbaka. Vi som bor i Uppsala, Örebro och på andra "återhållsamma" platser vet hur det känns att aldrig komma tillbaka. . .
Köp Hovet! Skapa Stadionfeeling så kommer vi!
Djurgårn

Inlägg av Djurgårn »

Riktigt bra han skrev.

Det var verkligen något som vi, supportrar behöver och borde ta till oss.
nu fick vi ju veta hur den ekonomiska biten ligger till, och hur det ligger till med resten.

Nu hoppas jag att fler fans tar till sej detta och kommer på lite fler matcher i år, själv har jag säsongskort.

även om det ser mörkt ut så får vi se det positiva med denna ungdomssatsning.
Användarvisningsbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Tror nog att vi löser detta. Styrelsen gör sitt, medan vi går på matcherna samt uppdaterar våra medlemskap. SM-guld tror varken jag eller någon annan att det blir, men nedflyttning? Knappast. Det här löser vi. Det har jag sagt hela tiden. Kom ihåg det i vinter.
Ingen seger utan offer
snurpe

Ett klokt drag

Inlägg av snurpe »

Jag tyckte att brevet värmde och kände mig mer motiverad att komma på matcherna än någonsin.

När jag bodde i Sthlm var jag en trogen besökare, men sedan jag flyttade till eskilstuna för några år sedan är det mkt längre mellan besöken. Jag följer dock laget med stort intresse.

Men i år är jag med i leken igen! Det blir till att återvända hem med jämna mellanrum!

/snurpe
Användarvisningsbild
tofe

Inlägg av tofe »

Visst är det ett bra brev från vår ordförande men personligen tycker jag det är ett lågvattenmärke att dra in robin-hood skatten i det hela. Alla kan säkert förstå att en ort som Leksand stöttar sitt hockeylag maximalt både om dom har robin-hood pengar eller inte. Laget är ju ett av ortens signum. Vi har sett på andra håll också, inom fotbollen ställde ju t ex Helsingborgs kommun upp maximalt bakom IF när det var kris för några år sedan med det ekonomiska.
Sånt kommer aldrig förekomma i huvudstaden. Skulle ju kommunen behöva upprätta en föreningsakut eller nåt.
Tysken

Inlägg av Tysken »

Mats Larsson har skrivit en mycket bra krönika som belyser hockeyns problem i Stockholm.

Tyvärr missar han kanske lite chansen att vara ödmjukare mot oss, dvs Djurgårdarna, genom att påtala att det var ett stort steg i fel riktning när man "bröt" med oss i början på 90-talet. Dvs att hockey i sig inte säljer utan att matcherna måste ha själ och den består av oss Djurgårdare. Skälet till att jag slutade gå var att det var show och inte hjärta längre och det berodde inte på oss utan DIF-Hockey!

Sedan tycker jag också att det är synd att man som styrelse inte också tar mer ansvar för tidagare beslut genom att "be om ursäkt" för att man inte tidigare gjort något mot utvecklingen och man inte tidigare insett att man inte har mycket av en produkt utan oss supportrar på läktaren.

Men det är inte för sent och jag ser fram emot en säsong där varje poäng är guld värd och att vi kan bidra genom att stötta laget. Det var länge sedan det kändes så.

VI KAN BARA VARA MER ÖVERALLT NÄR VI ÄR INBJUDNA
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Tysken>
Visst kunde ML varit ödmjukare, och kanske även bett om ursäkt, om det nu tröstar en del personer.
Och visst gjorde DIF väldigt många och stora fel i början av 90-talet, men enbart DIFs fel var det väl inte? Lite självkritik bland supportrarna bör väl också finnas?

Vilka beslut ska dagens styrelse ta ansvar för? Ska dagens styrelse be om ursäkt för de beslut som togs för 10-15 år sedan? Ska dem be om ursäkt för Broberg också? Vilka beslut har dagens styrelse tagit som dem ska be om ursäkt för?

Blir hockeyn roligare om styrelsen ber om ursäkt? Tror du publiken ökar? Skulle du gå oftare då än om dem inte gör det?
DIF har väl de senaste 5 åren visat genom uttalanden, men framförallt genom agerande att dem förstått det som du vill att dem ska be om ursäkt för. Är inte det nog?

Du vet att jag gillar dig Tysken, och tar du illa upp så får jag väl bjuda på en öl nästa gång vi ses, men det sista du skrev ”Vi kan bara vara med överallt när vi är inbjudna” är för fan riktigt patetiskt! Kliv ut ur trotsåldern och inse att du är inbjuden och har varit det sen flera år tillbaka!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Tysken

Inlägg av Tysken »

Hr1

visst håller jag med dig, men faktum är att vi inte längre var med överallt då vi inte längre var inbjudna. Visst har den nuvarande styrelsen gjort en hel del och dessutom bra saker för att vända trenden. Tyvärr tror jag dock att det fortfarande finns en hel del Djurgårdare som inte går pga det som hände under 90-talet. Jag kan ha fel, men jag tror att om Mats skulle gå in på tex 11433 och ta en diskussion så kanske en del av de som gick skulle komma tillbaka. Gapet beror inte på roligare hockey eller inte utan att det är grymt svårt att locka tillbaka supportrar som inte längre kunde indentifiera sig med hockeyn och DIFs publikstrategier.

Dessutom tycker jag att det är synd att DIF inte tog till sig ideen med ett "tredjedelskort", då det verkar finnas ett intresse att gå på matcher men inte alla. Om dessa skulle ha ett "tredjedelskort" så kommer de, om inte beror det på dagsformen..... Ett sådant kort vore bra för en stor del av "fotbollsklacken".

Att jag själv inte går beror mest på var jag bor, men det har även med att det inte längre kändes roligt att gå på hockey. För laget är det ok att förlora en del matcher då det spelas 50 omgångar men för mig som går innebär en lustlös förlust att jag inte går på nästa match....

Styrelsen borde nog stå till svars för att man gick minus 9 MSEK ifjol. Man kan inte budgetera för en större publik än vi hade under de bästa åren. DIF hockey har legat mellan 7.000-8.500 under snart 10 år och varför skulle det ändra sig med det laget vi hade i fjol. Om Sudden hade kommit hade Globen varit fylld två gånger till, men troligtvis inte mer (kommer du ihåg den förra strejken?). Eller vad säger du?
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Tysken>
Jag vet inte direkt vad du menar med att ”vi” inte var inbjudna. Jag slutade aldrig att gå och har alltid känt mig inbjuden. Men visst, jag förstår hur du menar till stor del, men inte fullt ut.

Men de senast 5 åren har väl DIF skrikit och agerat för att bjuda in folk. Dem har gjort allt dem kan men ändå börjar inte folk som gått tidigare att gå. Tror knappast det ändras även om ML tar en diskussion på 114 33. Dem flesta vet väl om hur DIF hockey agerat de senaste åren. Vad ska dem göra mer, förutom att be om ursäkt som jag inte tror lockar folk.
Agerande och handlingar säger väl mer än ord. Vad tycker du DIF ska göra annorlunda när det gäller att ”bjuda in folk”?

Känns lite AIK över att be om ursäkt pga vad tidigare styrelser gjort och haft för strategier. Okej att erkänna att det kanske var fel väg att gå, där har du en poäng, men att be om ursäkt?

Sen håller jag med om att en sådan diskussion med ML på 11433 skulle vara intressant att ha, eller åtminstonde köra samma grej med hockeyn som fotbollen i tråden ”Frågestund med DIF”

Angående tredjedelskort kan jag kanske hålla med dig. Jag hoppas att DIF kollat förslaget, gått igenom detaljer och räknat på det hela och sedan dragit en klok slutsats. Jag tror personligen inte det skulle locka speciellt mycket mer folk, men det är endast det jag tror. Man kanske borde provat och sedan utvärderat.

Jag gillar heller inte 50 omgångar, men vad ska DIF göra? Vissa saker kan inte DIF styra över.

Självklart ska styrelsen stå till svars för att man gick 9 miljoner back. Det jag menade var beslut angående hur man lockar publik och får folk till matcherna, och försöker få folk att känna sig inbjudna. Vilka beslut där finns det att klaga på?
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Tysken

Inlägg av Tysken »

Hr 1

1. Budgeten för 2004/2005 kan kritiseras....

2. Om man hade fått PcG/Cubillas att köpa ett "tredjedelskort" och fått honom plus andra att pusha för det hade man nog kunnat sälja några hundra, kanske även upp mot tusen för säg 800-1.000 kronor. Varför inte bjuda in alla säsongare i fotbollsklacken till en träningsmatch där en sponsor bjuder på läsk och mat? Det vore en perfekt möjlighet för DIF att presentera sitt nya koncept och vinna tillbaka en del av förlorat förtroende. Där skulle också säsongskort kunna säljas antingen kontant eller konto/debitkort.

3. Jag tycker att 995 kronor är alldeles för billigt och DIF borde ta minst 1.495 för säsongskortet. Jag tror inte att problemet är priset utan ett attitydproblem.

4. Be om ursäkt var nog ett dåligt ordval av mig, men jag menar definitivt att det skulle kunna hjälpa om man från högsta ort skulle beklaga de vägevälen som gjordes under 90-talet. Jag tror att det skulle kunna ändra mångas attityd (inte min då jag skulle gått på mer hocky om jag bott i Stockholm).

5. Visst har DIF visat att vi är viktiga under de sista fem åren och Niklas Wikegård har gjort ett jättearbete. Men jag saknar de enkla sakerna som att man från DIFs håll tex tillsammans med en sponsor fixar alla bortamatcherna på Östra och någon ansvarig kommer dit och tittar med oss och snackar lite hockey/Djurgårn med oss. Det finns fler enkla saker som man kan göra som skulle kunna få tillbaka massvis av supportrar

6. Jag ringde ifjol och ville köpa 50-talet biljetter och undrade om vi inte kunde få ett billigare pris än 180 utan kanske mer klackpris plus 30-40 kronor då vi ändå skulle sitta brevid klacken. Svaret var att det är omöjligt pga Globen. Nu läser jag i Mats öppna brev att det är en fast kostnad för Globen och att man inte betalar ber biljett. Jag undrar nu varför det inte var möjligt att ge oss ett gruppris när familjerna brevid på samma sektion betalar en bråkdel av det fulla priset? Vi gick inte att DIF förlorade 50 gäster.

Vi må har olika uppfattning, men hävdar bestämt att man inte kan ändra en attityd om man inte från DIF-hockeys sida hittar nya vägar att nå ut till de som brukade gå på hockey min inte längre gör det!
Skriv svar