Kagen skrev:Istället för att arbeta nära Järnkaminerna och skapa en positiv ståplatskultur valde man att aldrig ge ståplatskulturen en ärlig chans i Globen.
Nu har man insett att klacken behövs för att det ska bli stämning i globen och för att slipsnissarna och barnfamiljerna ska leta sig dit och har därför kommit på idén att för första gången bygga ståplats i globen. Hade DIF samarbetat i en positiv istället för destruktiv anda med Järnkaminerna i globen under slutet av 90-talet är jag säker på att det hade varit en sjujäkla stämning på de matcher då DIF tillhörde toppen och bra mycket högre publiksiffror än 8-9000.
Problemet med dina inlägg är att du förenklar den här frågan alldeles för mycket. Den som sitter inne med lösningen på hur Djurgården ska få mer publik på matcherna är hela organisationens hjälte. Den personen kommer att säkerställa att Djurgården de kommande åren kommer att dominera svensk hockey på samma sätt som man gjort under många tidigare epoker. Med 2000 åskådare mer på matcherna kan Djurgården utöka lönebudgeten med 7-8 miljoner. Fantastiska siffror som garanterat skulle förvandla Djurgården till ett topplag.
Om det hade varit så lätt som att bygga en ståplatsläktare, så hade det nog gjorts tidigare. Ståplatsläktaren är egentligen bara ytterligare ett sätt för Djurgården att skrika ut till klacken att de behövs på matcherna (utöver löjligt låga priser m.m.). Kommer det att få klacken att återvända till Globen?
Det verkar inte som det.
Om det här går åt helvete, om Djurgården åker ur, så är det många som bär ett tungt ansvar. Ser man Djurgården som vilket företag som helst, så lägger man ansvaret på styrelsen och den övriga ledningen för att de inte varit tillräckligt skickliga på att marknadsföra "produkten" hockey till "kunderna".
Jag har inte den synen på Djurgården. Djurgårdens IF för mig är summan av alla medlemmar och supportrar. Ansvaret för den här föreningen måste vila på våra axlar. Just nu räcker vårt engagemang till ett publiksnitt, även i guldår, på omkring 8000. Övriga år har det legat stabilt kring 7500 åskådare.
Med det publiksnittet så räcker pengarna till det lag vi förfogar över just nu, varken mer eller mindre. Vill du ändra på det? Då finns det bara en sak att göra: gå på matcherna. Svårare än så är det inte.