Kommentarer till Mats Larssons öppna brev

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Mabbutt

Kommentarer till Mats Larssons öppna brev

Inlägg av Mabbutt »

Det känns verkligen förtroendegivande att läsa ordförande Larssons öppna brev. Bara för att klubben har en del problem lägger man sig inte ner och dör, utan letar hela tiden lösningar.

Jag tror på en fortsatt stark och framgångsrik hockeyförening.

Nu hoppas jag bara att laget får en bra start på säsongen så att alla olyckskorpar sätter Löfbergs Lila-kaffet i halsen!
Användarvisningsbild
BodyBag

Inlägg av BodyBag »

Instämmer med föregående talare...

Tack Herr Ordförande för detta brev, det känns nu inte lika förvirrat i mitt
gul-röd-blå inre.

Jag vet att Djurgår´n Hockey är ett gäng kämpar och det är precis vad vi alla ska göra under kommande säsong - KÄMPA !

Kom igen nu alla Djurgårdare ute i Svea Rike... se till att föra våra iskrigare mot en lyckad säsong och stå kvar vid deras sida även i motgång !!!
Användarvisningsbild
peter gustafson
Kontakt:

Inlägg av peter gustafson »

ja det var ett mycket bra intiativ från herr Larsson, ett nödvändigt intiativ. Det känns som att det rensade luften.

Det vore bra att få det här "brevet" publicerat i ett antal kvällstidningar. För de som är aktiva besökare på DIFs hemsida bidrar förmodligen redan en hel del.
/pege
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

Så länge laget inte dippar rejält utan håller sig kvar i elitserien så har jag inga problem att se denna situation med ljusare ögon. Det viktiga är att det finns en rimlig målsättning på sikt och att inte en övertro riktas till klubbmärket och de spelare som bär det på bröstet.

Bra att han lyfter fram de två stora problem som Djurgården brottas med - publiktillströmningen och det faktum att Djurgården inte får en krona för kringförsäljningen vid matcherna. Där måste det ske ändring.

Bra Mats Larsson!
DIF-Hockey

Inlägg av DIF-Hockey »

Bra intiativ av Mats.. Mycket bra brev, nu känns det lite bättre...
isolerad

Inlägg av isolerad »

Hmm, det var ett bra initiativ att skriva brevet, men jag tycker att hela brevet känns som en lång bortförklaring varför det går så dåligt...
Man måste ta tag i frågan om kringföräljningen ordentligt. Varför kan inte stockholmsklubbarna gå samman och göra något åt saken? Sponsorerna borde kunna hjälpa till en hel del. Det är ju inte direkt så att det här problemet kommer att försvina genom att man bara sitter och tittar på.

Men jag tror stenhårt på att juniorsatsningen håller i längden. Dessutom om Djurgården blir känt i Sverige för sin vilja att ge juniorer chansen så kommer även juniorer utanför Stockholm att vilja spela här. Djurgården kommer ju trots allt i huvudstaden, hur många ungdomar är det inte som vill bo och leva här?
Användarvisningsbild
Stained

Inlägg av Stained »

Tycker det känns bra att klubben försöker förklara, framförallt för de som inte är så "inne" i det hela som oss.
MonK

Inlägg av MonK »

Skönt att få en förklaring.
Användarvisningsbild
Stambert
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Stambert »

Några av de svar som man kan utläsa ur Mats Larssons öppna brev:

Varför har Djurgården dålig ekonomi?
Därför att intäkterna inte har ökat, men det har kostnaderna.

Varför har kostnaderna ökat?
Därför att elitserieklubbarna generellt fått mer pengar, vilket drivit upp spelarlönerna. Eftersom spelarlöner är den största kostnadsposten för ett elitserielag innebär det att kostnaderna ökar.

Varför har inte Djurgårdens intäkter ökat lika mycket som övriga lags intäkter?
Därför att Djurgårdens förutsättningar inte förändrats de senaste 15 åren, till skillnad från andra lag som fått egna arenor eller liknande förbättringar.

Varför bygger inte Djurgården en egen arena i så fall?
Därför att det inte är lönsamt för Djurgårdens del.

Hur har de andra lagen kunnat bygga arenor då?
Därför att du för det första haft väldigt dåliga arenor från början, förbättringen har blivit väsentlig, och för att de har fått kraftig uppbackning av kommunen.

Men kan inte Djurgården också få hjälp av kommunen?
Nej, Stockholms kommun är inte beredd att hjälpa Djurgården på samma sätt.

Är Stockholms kommun så fattig?
Nej, den är inte fattig. Tvärtom är Stockholms kommun väldigt rik. Så rik att man årligen ger 15 miljarder till andra kommuner, så att medborgarna i de kommuner som har det sämre ställt också ska ha god vård, skola och omsorg. Några av de kommuner som får del av dessa pengar använder sedan delar av pengarna till att stötta deras lokala hockeylag på ett sätt som Stockholms kommun inte anser sig ha råd med. Ungefär som om du ger din fattiga kusin från landet din sista tusenlapp så att han kan betala hyran, och han bränner pengarna på champagne och gåslever.

Jaha, finns det inget vi kan göra då?
Jo, gå på matcherna. Om publiksnittet ökar med 1000 personer så innebär det 3-4 miljoner i ökad vinst.

Om Djurgården får ett lika högt publiksnitt som Frölunda, hur många miljoner skulle det innebära på sista raden?
Ungefär 14-16 miljoner. Det räcker till många duktiga hockeyspelare.

Allting löser sig om fler... GÅR PÅ MATCHERNA!
Användarvisningsbild
Original Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

WORD!!
Zims

Publicera brevet i de 4 eller 5 första matchprogrammen

Inlägg av Zims »

Detta öppna brev är mycket bra och jag hoppas att det även når alla som inte läser denna hemsida. Vi som är aktiva här känner redan till det mesta av innehållet.

Mitt förslag är därför att brevet ska publiceras i sin helhet i de 4 eller 5 första matchprogrammen. Det är ett enkelt sätt att få ut budskapet till många Djurgårdare....
Användarvisningsbild
Original Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Ligger länkat med kommentar på Svenska Fans sidan nu

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=101332

Vi har alla ett ansvar att sprida Ordförandens visdomsord!
Kagen

Inlägg av Kagen »

Som norrlänning inflyttad till en storstadsregion tycker jag att det är lite trist att Larsson väljer att dra in "Robin Hood-skatten" i det hela. Många kummuner inte minst i norrland har det senaste århundradet haft ett enormt kapital- och resursflytt samt brain-drain till universitetsstäderna, inte minst Stockholm. Hade jag lämnat min hemort om det där funnits ett bra universitet där - frågan är hypotetisk. Men vad skulle jag göra, jag hade topp-betyg, fick stipendium och alla tyckte att jag skulle plugga vidare. Företag hade jag redan startat och visst lockade även storstadens sus o dus.

Hela Larssons brev riskerar att missa fokus genom att dra in den enligt mig illa namngivna Robin Hood-skatten. Mats Larson säger ju själv att det är delvis gnäll det han skriver och när den enda vettiga jämförelsen Frölunda väl dyker upp framgår det med all önskvärd tydlighet att DIF's största bekymmer - men samtidigt största möjlighet - är publiken.

Om DIF skulle snitta 10 000 i Globen skulle lagets spelarlönerna kunna öka med i runda slängar 14 miljoner - det skulle göra att DIF hamnade i den absoluta toppen av löneligan.

DIF har valt att göra en budgetlösning och därmed blir laget relativt svagt med många okända kort och en förmodad lägre placering i tabellen. DIF har valt att spara på laget samtidigt som man hoppas att publiken ska komma. Det blir lite som att slopa orkestern och ändå räkna med, kräva, att publiken strömmar till operan. Att backa in i framtiden har sällan varit någon framgångsrik metod. Därför måste jag säga att det väcker viss förvåning eller snarare misstänksamhet hos mig då DIF så tydligt valt den strategin. Det finns många riskkapitalister i DIFs nätverk - titta bara på styrelsen en sådan som Carl Henrik Svanberg har närmare en miljard i förmögenhet. För ett par år sedan tjänade han mer på ett år än Färjestads BK lyckats skrapa ihop till dags dato, enbart på att kursen för hans Erikssonaktier steg. FBK är landets rikaste idrottsförening alla kategorier och har 69 miljoner i eget kapital. 2003 steg Svanbergs Eriksson-aktier i värde med 100 miljoner. Lägg därtill övrig förmögenhetsökning samt en skaplig månadslön och det blir ganska många miljoner ytterligare.

Ett topplag i ishockey tycker jag borde fylla globen och därmed rendera intäkter. Kan en amerikan låna några miljarder till ockerränta för att köpa Manchester United på affärsmässig basis borde män som Svanberg kunna hosta in en 50 miljoner totalt till 2% ränta - mer behövs verkligen inte - för att göra DIF till en toppklubb och därmed få publiken att komma och därmed få intäkterna att överstiga kostnaderna - trots en ganska högavlönad trupp.

Framgångar ger nya supportrar, souvenirförsäljning, bra publicitet, fler sponsorar osv - en positiv spiral helt enkelt. Sedan SM-gulden kring milleniumskiftet har Djurgården Hockey befunnit sig på ett sluttande plan såväl sportsligt som ekonomiskt. Samtidigt har klubbar som Timrå IK, Linköping, HV-71 och Frölunda på bara några år etablerat sig på allvar i toppen av svensk klubbhockey och tillsammans med Färjestad kommit att lägga någonslags ogenomträngligt lock på toppen av elitserien - floppar något av lagen är det alltid ett par andra som är starka nog att avfärda den förut så givna guldkandidaten Djurgårdens IF.

Utbudet i Stockholm är stort, konkurrensen är hård så när fem år går med ett allt växande avstånd till guldförhoppningar så tröttnar folk, inte minst de yngre. Fem år för en 12-14-åring är en hel evighet, särskilt om det dyker upp något annat som har större chans att förgylla vardagen med framgång, vi-känsla, fest och glädje. Lite av vinna eller dö innebär det att konkurrera i Stockholm, oavsett vad du säljer.

Att nätverket kring DIF-hockey inte gjort mer än de faktiskt gjort - visst Svanberg har pytsat in en gång men det var mest för att klara elitlicensen inte var det någon satsning - får mig att undra vad de har i kikaren? Avvaktar de och ser hur det går och kliver in med en säck miljoner lagom till något transferfönster eller har de andra planer för stockholmshockeyn som vi inte har en aning om idag?

Carl Henrik Svanberg är en av de där duktiga entreprenörsamma norrläningarna som flyttade till stockholmsregionen. Efter att ha belastat norrland med skola, vård och omsorg betalar han nu flera miljoner i skatt årligen i till Stockholm. En del av den skatten går tillbaka till Porjus kummun, sju mil norr om polcirkeln, där Svanberg föddes. För övrigt spelade Carl-Henrik hockey för Björklöven som grabb.

Lite surt är det allt att Mats Larsson väljer vinkeln att det är landsbygden som suger ut staden när han har en norrlandsgrabb tillsammans med Larsson så sent som i maj i år räddat lagets elitlicens genom att betala köpa delar av Djurgården Hockey. Carl Henrik Svanberg har inte gjort sig känd för att backa sig fram genom livet. Menar verkligen Mats Larsson det han skriver i brevet, är vägen till framgång att dra in på lönerna? Carl Henrik Svanberg kunde lyfta aktiekursen på Eriksson genom att sparka personal och lägga ned fabriker samt investera i asien. DIF har skurit ned på lönerna, sagt upp kanslipersonal men den metod som fungerade för Eriksson måste Svanberg själv förstå att den inte fungerar på ett ishockeylag.

Magnus Nyström skriver i Expressen "Ni måste skämta Dif - panikvärva, annars åker ni ur."

Självklart talar han i rubriker som säljer men i grunden delar jag hans uppfattning, ett dåligt lag lockar klent med publik som ger lägre intäkter vilket i sin tur borgar för en knaper spelarbudget. När de juniorer som laget nu utvecklar börjat bli tillräckligt bra för att de ska kunna "betala tillbaka" och bli poängkungar och stjärnor i DIF då drar de till NHL och Djurgårdens IF står där med ett utvecklingbidrag som på sin höjd räcker till att värva någon halvlovande spelare från allsvenskan - ett system inte helt olikt Robin Hood skatten.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Stambert

Inlägg av Stambert »

Kagen skrev:Ett topplag i ishockey tycker jag borde fylla globen och därmed rendera intäkter. Kan en amerikan låna några miljarder till ockerränta för att köpa Manchester United på affärsmässig basis borde män som Svanberg kunna hosta in en 50 miljoner totalt till 2% ränta - mer behövs verkligen inte - för att göra DIF till en toppklubb och därmed få publiken att komma och därmed få intäkterna att överstiga kostnaderna - trots en ganska högavlönad trupp.

Framgångar ger nya supportrar, souvenirförsäljning, bra publicitet, fler sponsorar osv - en positiv spiral helt enkelt.
Du tycker att ett topplag borde fylla Globen. Verkligheten talar tyvärr ett annat språk. Säsongen 2000/2001 var Djurgården regerande mästare, spelade en uppmärksammat offensiv hockey och vann serien. Publiksnittet var då 8036 personer, ungefär 500 åskådare fler per match än Djurgårdens normala publiksnitt.

Den positiva spiral du pratar om har ju uteblivit vid varje framgång, varför ska det bli annorlunda den här gången? Och vem vågar satsa pengar på att det just är inför den här säsongen som publiken kommer att strömma till arenan om vi värvar rätt spelare?

Framför allt känns en sådan satsning mycket avlägsen med tanke på att publiken inte ens dök upp när spelare som Ekman, Nilson, Thoedore, Turco, Boyle, Czerkawski och Tjärnqvist spelade i Djurgården.
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Kagen skrev:Som norrlänning inflyttad till en storstadsregion tycker jag att det är lite trist att Larsson väljer att dra in "Robin Hood-skatten" i det hela.
Är det invånarna i Stockholm som ska betala dagisersonalen i tex Leksand för att Leksands kommun ska kunna "mjölka in" pengar i ishockeyföreningen?

De 15 miljarder som Stockholmarna betalar i "Robin Hoodskatt" till "fattiga" kommuner borde betalas av staten.

Vill inte att detta ska bli en politisk diskussion, men se det från andra sidan.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Skriv svar