Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1849
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Andspe »

Praetori skrev: 2023-11-26 20:02:31
Andspe skrev: 2023-11-26 18:47:15 Förstår att man pekar finger mot Djurgården och att det är vårt fel. Men vi ansvarar väl inte över säkerheten på matchen? Ska vi ha egna visitationspersonal som åker med på bortamatcher? Bör rimligtvis vara ssk:s säkerhetsrutiner som fallerat även fastän det är svårt att få bort pyro på matcher.
Nej men vi som Djurgårdare är ansvariga för kulturen vi fostrar inom föreningen. Vi kan vara lite finare, lite bättre eller så är vi som solnapacket.
Absolut är det så. Riktar mer in mig på de skadestånd vi hotats med att betala (och verkar få betala?)
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

Andspe skrev: 2023-11-26 20:05:05
Praetori skrev: 2023-11-26 20:02:31
Andspe skrev: 2023-11-26 18:47:15 Förstår att man pekar finger mot Djurgården och att det är vårt fel. Men vi ansvarar väl inte över säkerheten på matchen? Ska vi ha egna visitationspersonal som åker med på bortamatcher? Bör rimligtvis vara ssk:s säkerhetsrutiner som fallerat även fastän det är svårt att få bort pyro på matcher.
Nej men vi som Djurgårdare är ansvariga för kulturen vi fostrar inom föreningen. Vi kan vara lite finare, lite bättre eller så är vi som solnapacket.
Absolut är det så. Riktar mer in mig på de skadestånd vi hotats med att betala (och verkar få betala?)
I det här läget är det bara plocka fram plånboken.
Går jag bort på middag och ungarna drar en soptunna i värdinnans TV är det bara ursäkta och slanta upp.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Säsongen 23/24

Inlägg av Magnutz »

Det dyker upp sägningar om att hålla två tankar igång samtidigt och just när vi diskuterar DIF Hockey är det en färdighet som kommer väl till pass. När det kommer till säsongen 23/24 och stöket bland vissa supportrar behöver den som ger sig in i diskussionerna verkligen försöka tänka något längre tankar än vanligt eftersom problemen ofta har fler än en botten, fler än en sida. Det blir komplext. Det saknas fakta men dryper av åsikter. Det gäller att kunna tänka sig förbi vad som är vad.

Mitt förslag till dig som har lite svårt att hålla ordning på grejerna är att du, som Leif Boork tvingade 80-talets trupper att göra, läser. Läs ett par romaner. Läs fler. Träna tankarna. Låt din hjärna gå på gymmet och lär den att hålla flera tankar i gång samtidigt.

När du kommit igång med detta blir det enklare att se problem från fler än ett perspektiv och dessutom ger det tankekraft nog för att kunna förändra en tanke som levererats något oslipad. Detta sker i sansad diskussion med andra och det är i detta samspel som klarhet kan nås. Ibland har du fel. Riktigt fel. Det är inte farligt. Till och med jag har haft fel några gånger i livet trots att jag läst en jävla massa böcker.. ;) och ibland har du rätt.

Det som är klurigt är ju att fler än en samtalspartner kan ha rätt, samtidigt. Då gynnas du av att ha en slipad förmåga när det kommer till att hålla fler än en tanke igång samtidigt. Bara för att ett perspektiv verkar ge det rätta svaret betyder inte det att andra perspektiv per automatik är fel.. Det gäller att tänka, att vända och vrida på det som diskuteras. Tillsammans, med en vilja att förstå och att bli förstådd.

Är du ute efter en verbal fight kan du skita i ovanstående för då är det bara att köra på med korta tankar och härskartekniker.

Perspektiven i frågan som diskuteras livligt nu är flera och utan att bränna hjärnan helt kommer jag på följande:

1. Arrangörens perspektiv - leverera en bra hockeymatch/event och få folk att vilja komma tillbaka. Säkerhet är viktigt.
2. Publikens perspektiv - vill få uppleva en bra hockeymatch/event och känna ordentligt med KASam. Underhållning i säker miljö är viktigt.
3. Hardcore-supporterns perspektiv - att få härja och hamna i olika kaos-reels där pyro är kung och slå-han-på-käften är viktigt. Och bra hockey. Säkerhet är inte viktigt.
4. Allmänhetens perspektiv - vill inte att samhällets resurser ska slösas på stökiga hockeymatcher där supportrar slåss och skapar kostnader för samhället samt ger känslor av otrygghet.
5. Ordningsmaktens perspektiv - måste upprätthålla lag och ordning oavsett var/när. Vill ha säkerhet i samhället.
6. Hockeyligans perspektiv - vill leverera en skön produkt med bra hockey där så många som möjligt ska vilja besöka arenorna för hockey ska avnjutas på plats. Säkerhet är viktigt. Bra hockey är viktigt.
7. Spelarnas perspektiv - vill spela hockey och vinna matcherna inför en skön, högljudd publik som bär dem. Att spela och vinna är viktigt. Säkerhet är nog också viktigt. Att bjuda på underhållning är viktigt.
8. Skrivbordskrigarnas perspektiv - vill rasa och härja bakom sina skärmar och här kan en mängd saker vara viktiga lite beroende på tid på dygnet, grad av berusning, hur många böcker man läst etc.
9. Supporterorganisationens perspektiv - vill ha bra hockey, bra stämning, bra merch, bra relation till både medlemmar och laget, bra bira, bra sånger och medinflytande.

Så.. hur kommer säsongen 23/24 fortsätta nu när ligan statuerat exempel? Kommer varenda match där pyro används hanteras som Scania-debaclet? Oklart men det kan mycket väl bli så eftersom spotlighten är riktad mot dem. Hur kommer publiken, hardcore-supportrarna m fl. ställa sig till det som komma skall? Jag vet ju att inget lag i ligan vill torska hundratusentals kronor på att betala böter skapade av sina egna fans. Det blir spännande.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 435
Blev medlem: 2011-04-10

Säsongen 23/24

Inlägg av John Terry »

Några som dragit till Lakers än?

(sorry, kunde inte låta bli)
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2012-03-01

Säsongen 23/24

Inlägg av Ohddan »

John Terry skrev: 2023-11-26 22:00:07 Några som dragit till Lakers än?

(sorry, kunde inte låta bli)
Deras medlemsantal har slagit i taket. Medlemsraketen. Tåget skenade så fort gick det!
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev: 2023-11-26 16:03:38
Jim Morrison skrev: 2023-11-26 13:51:19 Ja, jag tyckte också det var dumt att elda inomhus. Men två tankar och så vidare.
Problemet ligger i att man återigen inte tar avstånd utan reflexmässigt gnäller på polisen och försöker få debatten att handla om något annat. Man kan ha 2 saker i huvudet utan att få tourettes/mundiarré.

"Vi fördömer idioterna som ställer till med problem för DIF och kommer verka för att de skall lagföras och stängas av"

Det hade räckt så. Sen kan man skriva till SSK och beklaga det inträffade. Sen kan man ta diskussionen om att man anser att det var fel att tömma arenan med Polisen, helt separat istället för att göra bort sig inför öppen mediaridå.
Verkligen. Jag kan inte begripa att man är så ryggradslös att man återigen viker sig. Sen är det vissa här inne som tycker DIF uttalar sig fegt? Skrattretande.
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av -daniel- »

John Terry skrev: 2023-11-26 22:00:07 Några som dragit till Lakers än?

(sorry, kunde inte låta bli)
Vart vill du komma? För att folk fördömer idioti på våra läktare så är man inte tillräckligt "äkta" att få kalla sig Djurgårdare? Fräsch åsikt.

EDIT: Sorry det här lät onödigt tjurigt. Ber om ursäkt.
Bild
dr111DIF
Inlägg: 1036
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av dr111DIF »

Alldeles oavsett om man har olika åsikter kring agerande från matchfunktionärer och ordningspolis, rättigheter att uttrycka sig på olika sätt samt tillämpning av kollektiv bestraffning kan vi väl ändå enas om en sak:

Några enstaka personers (hoppas jag) fascination av blinkande, brinnande och rykande saker och omdebbaterade rättighet att uttrycka sig genom det väger extremt lätt i jämförelse med:

1. Den säkerhetsrisk man utsätter alla andra tusentals i arenan för genom att använda fyrverkeripjäser inomhus. Att det inte fattat eld i inredningen hittills är verkligen ingen garanti för att det inte gör det i framtiden.

2. Den ekonomiska skada DIF lider av det. Alla, tom pyromanerna, måste inse att det ofrånkomligen blir resultatet. Då sätter man sina egna "behov" över föreningen och skölden ifall man gör det ändå.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

dr111DIF skrev: 2023-11-27 10:46:24 Alldeles oavsett om man har olika åsikter kring agerande från matchfunktionärer och ordningspolis, rättigheter att uttrycka sig på olika sätt samt tillämpning av kollektiv bestraffning kan vi väl ändå enas om en sak:

Några enstaka personers (hoppas jag) fascination av blinkande, brinnande och rykande saker och omdebbaterade rättighet att uttrycka sig genom det väger extremt lätt i jämförelse med:

1. Den säkerhetsrisk man utsätter alla andra tusentals i arenan för genom att använda fyrverkeripjäser inomhus. Att det inte fattat eld i inredningen hittills är verkligen ingen garanti för att det inte gör det i framtiden.

2. Den ekonomiska skada DIF lider av det. Alla, tom pyromanerna, måste inse att det ofrånkomligen blir resultatet. Då sätter man sina egna "behov" över föreningen och skölden ifall man gör det ändå.
Alternativet att polisen går in på läktaren och griper folk direkt (så övriga kan avnjuta matcher) var ju inte heller särskilt populärt senast det hände. Att låta folk fortsätta elda tills något går åt helvete gömda bakom logiken att säkerhetsprioriteringen är överdriven och en form av kollektiv bestraffning är riktigt märkligt, hål-i-huvudet tom och ingenting som lockar varken sponsorer eller betalande folkmassor.

Vi har haft bra stämning i decennier med bra tryck, schyssta tifon och storpublik långt innan folk fick den briljanta idén att börja elda olagligt inomhus.
Senast redigerad av Praetori den 2023-11-27 11:13:53, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Torspo500
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-01-31

Säsongen 23/24

Inlägg av Torspo500 »

Det är totalt ointressant om det har varit brister i visitation, säkerhet etc.
Faktum är att någon/några DIF anhängare har ställt till det.
Om ett rattfyllo kör ihjäl någon är det då polisens fel för att de inte hade en poliskontroll i området ?

Tycker förövrigt att SSKs utspel i media är patetiskt, men som sagt faktum är att någon/några pyropajasar hat ställ till det.

Jag förväntar mig att de tuffa killarna/tjejerna bröstar eventuella böter, och ser dessa böter som läropengar !
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

Hur många varv kör vi på den här? Några tycker si, några tycker så. Den ena parten kommer aldrig få den andra parten att ändra åsikt. Och så fortsätter det.

Jag tycker det ska väldigt kul att möta SSK sen åtminstone, dom har inte heller betett sig som guds bästa barn och vi verkar inte kunna förlora mot dom - vilket retar upp dom ännu mer. 8)
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 435
Blev medlem: 2011-04-10

Säsongen 23/24

Inlägg av John Terry »

-daniel- skrev: 2023-11-27 08:36:09
John Terry skrev: 2023-11-26 22:00:07 Några som dragit till Lakers än?

(sorry, kunde inte låta bli)
Vart vill du komma? För att folk fördömer idioti på våra läktare så är man inte tillräckligt "äkta" att få kalla sig Djurgårdare? Fräsch åsikt.

EDIT: Sorry det här lät onödigt tjurigt. Ber om ursäkt.
Var ju förstås ett skämt eftersom jag såg någon/några kommentarer om att man hade velat ha det som i Växjö (minns inte exakt vad som skrevs), och det var inte nån önskan om att folk skulle sluta vara djurgårdare eller "lämna för Växjö".

Att döma hur mycket djurgårdare någon är kan jag garantera att jag är den sista som gör.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2023-11-27 11:22:33 Jag tycker det ska väldigt kul att möta SSK sen åtminstone, dom har inte heller betett sig som guds bästa barn och vi verkar inte kunna förlora mot dom - vilket retar upp dom ännu mer. 8)
Grinigt både på läktare och is borgar för fler intressanta möten ja. Just nu känns dock BIK som en "surare" motståndare som det skall bli roligt att möta igen 17/1 och ta emot på Hovet 9/2.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
thelinho
Inlägg: 989
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av thelinho »

Praetori skrev: 2023-11-27 11:42:00
Jim Morrison skrev: 2023-11-27 11:22:33 Jag tycker det ska väldigt kul att möta SSK sen åtminstone, dom har inte heller betett sig som guds bästa barn och vi verkar inte kunna förlora mot dom - vilket retar upp dom ännu mer. 8)
Grinigt både på läktare och is borgar för fler intressanta möten ja. Just nu känns dock BIK som en "surare" motståndare som det skall bli roligt att möta igen 17/1 och ta emot på Hovet 9/2.
Det gör det verkligen. Får hoppas att Diciplinnämnden är avsatt/utbytt fram tills dess, annars har vi snart varken spelare eller publik i svensk ishockey. Vilka jävla tomtar!

Lite märkligt att DIF inte överklagat detta haveri.
Wikegårds järnkaminer
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Hoppas man bara tar idioterna som startade detta så de inte kan förstöra igen. För dessa människor är inte supportrar så de behöver inte vara där.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar