Ny regler 2006
Ny regler 2006
Alla regeländringar
1) Utvisning för puck över sarg ska omfatta hela isen. (Gäller bara för Tre Kronor och vid internationella cuper).
2) Målvaktens skydd minskas till NHL-mått. Ungefär försvinner 2,5 centimeter från benskydden.
3) Går en icingpuck genom målgården har icingen tidigare upphört. Den nya tolkningen säger att det blir icing.
4) Tekning bara på tekningspunkterna.
5) Målvakten får inte lämna målgården vid en icing. Gör målvakten det blir det ingen icing. Anledningen är att IIHF är trött på målvakter som går ut för att stoppa pucken för att sedan bara släppa den.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 97,00.html
1) Utvisning för puck över sarg ska omfatta hela isen. (Gäller bara för Tre Kronor och vid internationella cuper).
2) Målvaktens skydd minskas till NHL-mått. Ungefär försvinner 2,5 centimeter från benskydden.
3) Går en icingpuck genom målgården har icingen tidigare upphört. Den nya tolkningen säger att det blir icing.
4) Tekning bara på tekningspunkterna.
5) Målvakten får inte lämna målgården vid en icing. Gör målvakten det blir det ingen icing. Anledningen är att IIHF är trött på målvakter som går ut för att stoppa pucken för att sedan bara släppa den.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 97,00.html
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Puck över sarg
Detta betyder då att regeln om utvisning när spelare slår pucken direkt över sarg i egen zon kommer vara kvar, eller? Jag anser att den regeln var oövertänkt och påverkar spelet väldigt mycket för en förseelse som inte står upp mot straffet.
-
- Original Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Re: Puck över sarg
Förslaget var från IHF att spelare som slog puck över sarg oavsett var han befinner sig skulle bli utvisad, detta kommer inte att gälla i Sverige, men i internationell hockey. http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 97,00.htmlPhilly Flu skrev:Detta betyder då att regeln om utvisning när spelare slår pucken direkt över sarg i egen zon kommer vara kvar, eller? Jag anser att den regeln var oövertänkt och påverkar spelet väldigt mycket för en förseelse som inte står upp mot straffet.
Ser bra ut tycker jag, bortsett från att "puck över sarg"-regeln kunde ha slopats helt.
Undrar hur många gånger denna regel fick ett alltför stort inflytande under fjolårssäsongen? Vad jag minns var regeln inte direkt till fördel för ett stundtals hårt tillbakapressat DIF. Kanske kan det bli lite bättring till kommande säsong med till synes mer spelskickliga backar...
Undrar hur många gånger denna regel fick ett alltför stort inflytande under fjolårssäsongen? Vad jag minns var regeln inte direkt till fördel för ett stundtals hårt tillbakapressat DIF. Kanske kan det bli lite bättring till kommande säsong med till synes mer spelskickliga backar...