Ny regler 2006

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
gulgul

Ny regler 2006

Inlägg av gulgul »

Alla regeländringar
1) Utvisning för puck över sarg ska omfatta hela isen. (Gäller bara för Tre Kronor och vid internationella cuper).
2) Målvaktens skydd minskas till NHL-mått. Ungefär försvinner 2,5 centimeter från benskydden.
3) Går en icingpuck genom målgården har icingen tidigare upphört. Den nya tolkningen säger att det blir icing.
4) Tekning bara på tekningspunkterna.
5) Målvakten får inte lämna målgården vid en icing. Gör målvakten det blir det ingen icing. Anledningen är att IIHF är trött på målvakter som går ut för att stoppa pucken för att sedan bara släppa den.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 97,00.html
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Don_T »

Bra regeländringar, jag hade helst sett touch-icing också. Sen saknar jag regeln från NHL, att laget som slår en icing inte får byta.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Boråsaren

Inlägg av Boråsaren »

Don_T skrev:Bra regeländringar, jag hade helst sett touch-icing också. Sen saknar jag regeln från NHL, att laget som slår en icing inte får byta.
Dom gillar väl inte skaderisken eller nåt..! Men jag gillar ändringarna!
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

jupps..måste vara skaderisken som är den avgörande faktorn...har hänt många skador på den vägen...bla Hans Norberg i Luleå bröt väl nacken i en "touch icing duell" om jag inte minns fel?...
Användarvisningsbild
Diffe89
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

4) Tekning bara på tekningspunkterna.
ÄNTLIGEN! Den var efterlängtad.
Användarvisningsbild
Philly Flu

Puck över sarg

Inlägg av Philly Flu »

Detta betyder då att regeln om utvisning när spelare slår pucken direkt över sarg i egen zon kommer vara kvar, eller? Jag anser att den regeln var oövertänkt och påverkar spelet väldigt mycket för en förseelse som inte står upp mot straffet.
erik_gson89

Inlägg av erik_gson89 »

Det är bra regeländringar men jag tycker ändå man ska ha touch-icing. Det funkar ju i NHL så varför skulle det inte funka i ES?
Användarvisningsbild
Original Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Re: Puck över sarg

Inlägg av Original Frasse »

Philly Flu skrev:Detta betyder då att regeln om utvisning när spelare slår pucken direkt över sarg i egen zon kommer vara kvar, eller? Jag anser att den regeln var oövertänkt och påverkar spelet väldigt mycket för en förseelse som inte står upp mot straffet.
Förslaget var från IHF att spelare som slog puck över sarg oavsett var han befinner sig skulle bli utvisad, detta kommer inte att gälla i Sverige, men i internationell hockey. http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 97,00.html
Användarvisningsbild
Johaan
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Inget att klaga på enligt mig :) Samma regler gäller ju alla så, KÖR BARA! =D
Användarvisningsbild
Hank

Inlägg av Hank »

Ser bra ut tycker jag, bortsett från att "puck över sarg"-regeln kunde ha slopats helt.

Undrar hur många gånger denna regel fick ett alltför stort inflytande under fjolårssäsongen? Vad jag minns var regeln inte direkt till fördel för ett stundtals hårt tillbakapressat DIF. Kanske kan det bli lite bättring till kommande säsong med till synes mer spelskickliga backar...
Skriv svar