Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
B.I.B.A

Silly Season 2026/27

Inlägg av B.I.B.A »

Manijock skrev: 2026-07-13 14:39:08
B.I.B.A skrev: 2026-07-13 13:30:31
Manijock skrev: 2026-07-13 13:23:03Att satsa på juniorer är det mest kortsiktiga vi kan göra.
Så jäkla tråkigt att vi var kortsiktiga och släppte fram Josefson och Krüger i början av 10-talet.
Helt andra tider då. Josef drog för tidigt, det är riktigt. Men Krüger och Zibanejad stannade kvar efter genombrottsäsongen vad jag minns.....

Det kommer knappast bli bättre. Om 15år är väl NHL-klubbarna där med sin fjantiga pax-lek redan när navelsträngen klipps.

Totalt bakvänd sport. När medelmåttorna hellre spelar i AHL än SHL bara för att få ta del av ett bråkhörn av den nordamerikanska spotlighten så känns det rätt meningslöst. Satsa på spelare som kommer/vill stanna istället, så har vi möjlighet att bygga en maskin över tid.
Frondell och Victor Eklund stannade en säsong. Lekkerimäki, Östlund och Öhgren spelade med kvar i Sverige ett år efter att de draftats. Samma med Lindbom.

Tveksam till din slutsats att det är "helt andra tider nu" bara för att EN spelare åker över, när två stannade förra året.
Avgå Jocke.
tadaa123
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

Jim Morrison skrev: 2026-07-13 10:37:57 Colin White är fortfarande kontraktslös och känns rätt intressant. En 29-årig center som spelade i NHL så sent som för ett par år sedan och som gjorde över en poäng per match i AHL förra säsongen.

Kanske siktar han högre än SHL, men det är en spelare jag utan problem hade lagt stora pengar på – förutsatt att alla parametrar checkar i både på och utanför isen.
Från MP på Twitter:
De bra spelarna försvinner en efter en från marknaden.
En spelare som går samma väg till mötes som Abols och spelar i 🇨🇭nästa säsong är centern Colin White, enligt det jag hör.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

Osten östlund skrev: 2026-07-13 15:49:47 Bemström förlängde han nyligen? Abols till samma klubb nu, påverkar det utlänningens kvoten?
Jag tror dessvärre inte det eftersom Bern bett Hardy Häman Aktell att se sig om efter ny klubb och vill avsluta hans kontrakt
Användarvisningsbild
SkallePer
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SkallePer »

Kapa Nils Åman värvningen. Slanta upp och se till att han hamnar i stan och inte i Karlstad eller Gävle.
Visserligen är han ganska lik Vejdemo i spelstilen men Åman skulle vara en grym värvning för de flesta lag i Europa. Tyvärr.
Kan vi få in honom tillsammans med Hudon och en ruggit bra RW så blir det nog en säsong av det här också.
Hyfsat stark Centersida när det kommert till skridskoåkning och bra tvåvägs spel.
Vejdemo. Åman. Josefson och Krüger/Stockselius.

Får vi in en bra C och Rw så är Kimby som det stora frågetecknet inför säsongen.. vårt spel måste bli klart mycket bättre.. Vi var det klart sämre laget i 80% av matcherna. Ofta var vi till och med totalt utspelade. Och det fick pågå i stort sett över hela säsongen.
Det är inte lite han måste förändra och förbättra.
Användarvisningsbild
SkallePer
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SkallePer »

Knickedick skrev: 2026-07-13 16:24:14
Osten östlund skrev: 2026-07-13 15:49:47 Bemström förlängde han nyligen? Abols till samma klubb nu, påverkar det utlänningens kvoten?
Jag tror dessvärre inte det eftersom Bern bett Hardy Häman Aktell att se sig om efter ny klubb och vill avsluta hans kontrakt
Lär bli 2 importer/transatlanter som kommer in. Får hoppas att Dom flyger.
Användarvisningsbild
Limp

Silly Season 2026/27

Inlägg av Limp »

B.I.B.A skrev: 2026-07-13 16:18:10
Manijock skrev: 2026-07-13 13:23:03Att satsa på juniorer är det mest kortsiktiga vi kan göra.
Så jäkla tråkigt att vi var kortsiktiga och släppte fram Josefson och Krüger i början av 10-talet.
Helt andra tider då. Josef drog för tidigt, det är riktigt. Men Krüger och Zibanejad stannade kvar efter genombrottsäsongen vad jag minns.....

Det kommer knappast bli bättre. Om 15år är väl NHL-klubbarna där med sin fjantiga pax-lek redan när navelsträngen klipps.

Totalt bakvänd sport. När medelmåttorna hellre spelar i AHL än SHL bara för att få ta del av ett bråkhörn av den nordamerikanska spotlighten så känns det rätt meningslöst. Satsa på spelare som kommer/vill stanna istället, så har vi möjlighet att bygga en maskin över tid.
Frondell och Victor Eklund stannade en säsong. Lekkerimäki, Östlund och Öhgren spelade med kvar i Sverige ett år efter att de draftats. Samma med Lindbom.

Tveksam till din slutsats att det är "helt andra tider nu" bara för att EN spelare åker över, när två stannade förra året.
Viggo flög för högt ovanpå att draftlottningen gick som den gick så att fel lag plockade honom. Inte svårare än så helt enkelt.
Rutger

Silly Season 2026/27

Inlägg av Rutger »

Tror vi kommer vara beredda att lägga riktigt stora pengar för att få in en bra center.
Fragglepot

Silly Season 2026/27

Inlägg av Fragglepot »

Limp skrev: 2026-07-13 16:47:34
B.I.B.A skrev: 2026-07-13 16:18:10

Viggo flög för högt ovanpå att draftlottningen gick som den gick så att fel lag plockade honom. Inte svårare än så helt enkelt.
Mycket handlar om klubben som värvade honom. Ett semibotten-lag som trendar nedåt likt Winnipeg, var det sämsta som kunde hända DIF, man fick direkt en dålig känsla när han hamnade där.
Ett topplag med ett högt draftval, eller ett bottenlag som siktar på att ”tanka” hade varit perfekt. Men nu är det som det är.

Sedan skulle jag inte bli helt förvånad om en utlåning fanns på kartan, men Wiken valde bort det alternativet för oss. Vilket i sådana fall var helt rätt enligt mig. Antingen spela hela säsongen här, eller hela säsongen där.
DIFLuWi

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIFLuWi »

B.I.B.A skrev: 2026-07-13 13:20:07
DIFLuWi skrev: 2026-07-13 12:28:46 Som många andra är inne på. Vad fan är egentligen poängen med en bra junisverksamhet?

Nej, att vi har Sveriges bästa junisverksamhet känns mest som något man skryter med i media, inte fan gynnar det representationslaget nämnvärt…
Detta måste vara den sämsta taken i forumets historia. Vad har ni rökt?

Förra året hade vi Marmenlind, Holm, Kylington, Viggo, Blomgren, Brodin, Victor Eklund, Frondell, Grewe, Josefson och Kruger som ordinarie. Samtliga kommer helt eller delvis ur de egna leden. Tror ni på allvar att vi hade varit bättre om vi skippade alla dessa och värvade legoknektar för motsvarande peng?

Vår starka juniorverksamhet är anledningen att vi ens finns kvar som elitförening. Vi fick grymma säsonger från Viggo, Frondell och Victor. På samma sätt som vi fick av tex Krüger innan han åkte över.

Ja, vissa blir "för bra" och försvinner för gott - Zibbe, Landeskog, Niklas Kronwall, Patric Hörnqvist etc. Men många kommer hem och blir nyckelspelare - Brodin, Krüger, Sören, Josef, Ragge, Ante Enqvist, Vejdemo, Nisse Ekman, Philip Holm, Tellan, Staffan Kronwall, Marcus Nilson osv.

I nuläget finns en drös spelare där borta, med bakgrund i DIF, som inte är etablerade i NHL. Öhgren, Odelius, Englund, Holtz, Östlund, Björnfot, Lagesson, Lekkerimäki, Erik Gustafsson, Wilmer Skoog, Lindbom osv. Är väl rena drömmen att veta att några av dem säkert kommer tillbaka inom några år?

Fattar att det suger när bra spelare lämnar, men var lite glada för deras skull istället. Har vi tur får vi se dem igen.
Rökt och rökt..?
Klart att jag överdrivet i besvikelsen.

Men på vilket sätt tänker du att de som varit aktuella i modern tid kommit hem och varit nyckelspelare?
Josef absolut, men han platsade knappt i NHL. Krüger, en jävla difhjälte. Men att Vejdemo, Sören och Holm skulle kommit tillbaka och ”gett tillbaka”. Hur tänker du där?
Vejdemo hade oss som språngbräda till sin karriär i allsvenskan. Holm blev utmobbad av Örebro annars vettefan. Sören är mig veterligen i Schweiz, det senaste han gjorde var att bli kapten, var med jävla kaossäsong där vi åkte ut.

Hur fan vet vi att de du nämner ”kommer tillbaka” om några år?
Skellefteå har storspelare som egentligen skulle kunna spela i betydlig högre ligor men ändå vill spela för klubben som fostrat dem.
DIF. Njaaaaaa. Hellre en språngbrädesäsong i Färjestad eller välja pengarna i Cluben. Om nu inte NHL lockar.

Nja… klart jag är bitter, men tycker ibland att det känns som att vissa är väl naiva.
Jag är inte på soldatennivå, men nog är jag lite less på hur vi som klubb blir behandlade av ”de våra”…
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Skriv svar