Säsongen 2025/26: Återkomsten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
difmicke
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av difmicke »

Leksand och HV knapade in varsin poäng, inte katastrof men visst, på lördag ska vi nog ta minst 2p för att undvika att det sätter sig mentalt(iaf hos mig).
Användarvisningsbild
dlopajo

Inlägg av dlopajo »

tadaa123 skrev: 2025-12-19 16:02:48
GULD skrev: 2025-12-19 10:58:41 Jag ser ingen tydlig spelide

Helt ärligt jag har inte sett en TYDLIG GENOMTÄNKT Spelide sedan Robban var i båset

Vad var vårt spel spelide igår ?
förvirrat och ennu mer förvirrat är vår spelide !
Spelidén är ju ganska uppenbar. Få ned puck i offensiv zon och forechecka hårt.
Det lyckas vi med, sedan fastnar vi längst sarjerna tills motståndaren lyckas kontra.
Precis, då måste man ju försöka något annat än att slicka sarg, stå och spela rundelcurling och skjuta oskymda alibiskott från blå när vi väl tagit oss in i zon. För just detta recept har vi försökt med ganska länge nu och utfallet känns väl 'lite sådär' i det offensiva när vi nu vaskar fram i runda slängar 2.5 chans på en hel match mot ett av de sämre lagen i ligan. Visst, vi är nog världens sämsta lag i termer av att spela vettig hockey efter uppehåll...men vi såg detta i majoriteten av matcherna innan uppehållet och nu fortsätter vi på exakt samma linje. Och när vi väl hamnar i denna uddlöshet i matcherna händer liksom inget för att bryta mönstret heller.

Känns mer och mer som att de taktiska förmågorna i båset inte riktigt räcker till.
BigJ

Inlägg av BigJ »

dlopajo skrev: 2025-12-19 20:14:15
tadaa123 skrev: 2025-12-19 16:02:48
GULD skrev: 2025-12-19 10:58:41 Jag ser ingen tydlig spelide

Helt ärligt jag har inte sett en TYDLIG GENOMTÄNKT Spelide sedan Robban var i båset

Vad var vårt spel spelide igår ?
förvirrat och ennu mer förvirrat är vår spelide !
Spelidén är ju ganska uppenbar. Få ned puck i offensiv zon och forechecka hårt.
Det lyckas vi med, sedan fastnar vi längst sarjerna tills motståndaren lyckas kontra.
Precis, då måste man ju försöka något annat än att slicka sarg, stå och spela rundelcurling och skjuta oskymda alibiskott från blå när vi väl tagit oss in i zon. För just detta recept har vi försökt med ganska länge nu och utfallet känns väl 'lite sådär' i det offensiva när vi nu vaskar fram i runda slängar 2.5 chans på en hel match mot ett av de sämre lagen i ligan. Visst, vi är nog världens sämsta lag i termer av att spela vettig hockey efter uppehåll...men vi såg detta i majoriteten av matcherna innan uppehållet och nu fortsätter vi på exakt samma linje. Och när vi väl hamnar i denna uddlöshet i matcherna händer liksom inget för att bryta mönstret heller.

Känns mer och mer som att de taktiska förmågorna i båset inte riktigt räcker till.
Tyvärr...
tadaa123

Inlägg av tadaa123 »

Varje gång vi (och andra lag) förlorar känns det som att det alltid är samma anledningar.
Man är inte påkopplad från start, ingen skymmer framför målvakten, folk är slöa och vågar inte ha puck, man vågar inte spela fysiskt.

Vad är det som gör att ett lag inte gasar för fullt när man kliver ut på isen? Hur svårt kan det vara att sätta 1 gubbe per kedja som ska stå och jävla framför mål när man är i offensiv zon? Varför slutar man tacklas helt plötsligt?

Jag har aldrig spelat hockey själv, kanske nån som förstår?
Börjar bli så jävla tröttsamt att man förlorar av samma anledningar hela tiden.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

tadaa123 skrev: 2025-12-19 22:33:15 Varje gång vi (och andra lag) förlorar känns det som att det alltid är samma anledningar.
Man är inte påkopplad från start, ingen skymmer framför målvakten, folk är slöa och vågar inte ha puck, man vågar inte spela fysiskt.

Vad är det som gör att ett lag inte gasar för fullt när man kliver ut på isen? Hur svårt kan det vara att sätta 1 gubbe per kedja som ska stå och jävla framför mål när man är i offensiv zon? Varför slutar man tacklas helt plötsligt?

Jag har aldrig spelat hockey själv, kanske nån som förstår?
Börjar bli så jävla tröttsamt att man förlorar av samma anledningar hela tiden.
Som vi har varit inne på, är samtliga tränare helt nya. Då är det naturligt att man är försiktig. Vi har vunnit majoriteten av matcherna på individuella prestationer och en jävligt bra publik!

Jämförelse ( kanske en dålig ). När man nyligen tagit körkort, allt var nytt. Så var man rädd och försiktig. Vilket är helt naturligt.

Samma med Robban, Patrik och Honken allt är nytt på denna nivån. Så antingen är Wiken ett geni, eller så har han överskattat utmaningen för 3st gröngölingar. Svaret har vi om ca 25 omgångar?

Är inget fan av statistisk. Men den är inge vidare, vad jag har förstått.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Jim Morrison skrev: 2025-12-19 13:46:23
BigJ skrev: 2025-12-19 13:34:43
Jim Morrison skrev: 2025-12-19 12:41:54 Lustigt nog tycker jag att vi spelar bättre nu än vad vi gjorde när poängen trillade in. Dessvärre är det dock logiskt att pendeln svingar över till andra sidan nu efter vår rätt sanslösa flytinledning.

Förhoppningsvis har vi skaffat oss en buffert tillräckligt stor för att undvika kvalplatserna. Så länge vi fortsätter göra stabila insatser bör pendeln så småningom börja svinga tillbaka igen och cementera oss där vi nog i bästa fall ska vara - play-in.
Bättre försvarsspel men sämre framåt...
Jag vet inte. Tror faktiskt vi skapar mer nu men jag tror det kan verka som motsatsen för att inte allt går in nu tillskillnad från inledningen. All hög effektivitet normaliseras till slut vilket vi förmodligen ser effekten av nu.
Jag tycker man skapar väldigt få chanser nu och klart fler tidigare men det är väl naturligt att om man tätar till bakåt, vilket var väldigt viktigt, så drabbar det ofta offensiven istället.

Gissningsvis letar man efter rätt balans.

Matchen senast var ju dock bara genant...
Skriv svar