Säsongen 2025/26: Återkomsten
Leksand och HV knapade in varsin poäng, inte katastrof men visst, på lördag ska vi nog ta minst 2p för att undvika att det sätter sig mentalt(iaf hos mig).
Precis, då måste man ju försöka något annat än att slicka sarg, stå och spela rundelcurling och skjuta oskymda alibiskott från blå när vi väl tagit oss in i zon. För just detta recept har vi försökt med ganska länge nu och utfallet känns väl 'lite sådär' i det offensiva när vi nu vaskar fram i runda slängar 2.5 chans på en hel match mot ett av de sämre lagen i ligan. Visst, vi är nog världens sämsta lag i termer av att spela vettig hockey efter uppehåll...men vi såg detta i majoriteten av matcherna innan uppehållet och nu fortsätter vi på exakt samma linje. Och när vi väl hamnar i denna uddlöshet i matcherna händer liksom inget för att bryta mönstret heller.
Känns mer och mer som att de taktiska förmågorna i båset inte riktigt räcker till.
Tyvärr...dlopajo skrev: ↑2025-12-19 20:14:15Precis, då måste man ju försöka något annat än att slicka sarg, stå och spela rundelcurling och skjuta oskymda alibiskott från blå när vi väl tagit oss in i zon. För just detta recept har vi försökt med ganska länge nu och utfallet känns väl 'lite sådär' i det offensiva när vi nu vaskar fram i runda slängar 2.5 chans på en hel match mot ett av de sämre lagen i ligan. Visst, vi är nog världens sämsta lag i termer av att spela vettig hockey efter uppehåll...men vi såg detta i majoriteten av matcherna innan uppehållet och nu fortsätter vi på exakt samma linje. Och när vi väl hamnar i denna uddlöshet i matcherna händer liksom inget för att bryta mönstret heller.
Känns mer och mer som att de taktiska förmågorna i båset inte riktigt räcker till.
Varje gång vi (och andra lag) förlorar känns det som att det alltid är samma anledningar.
Man är inte påkopplad från start, ingen skymmer framför målvakten, folk är slöa och vågar inte ha puck, man vågar inte spela fysiskt.
Vad är det som gör att ett lag inte gasar för fullt när man kliver ut på isen? Hur svårt kan det vara att sätta 1 gubbe per kedja som ska stå och jävla framför mål när man är i offensiv zon? Varför slutar man tacklas helt plötsligt?
Jag har aldrig spelat hockey själv, kanske nån som förstår?
Börjar bli så jävla tröttsamt att man förlorar av samma anledningar hela tiden.
Man är inte påkopplad från start, ingen skymmer framför målvakten, folk är slöa och vågar inte ha puck, man vågar inte spela fysiskt.
Vad är det som gör att ett lag inte gasar för fullt när man kliver ut på isen? Hur svårt kan det vara att sätta 1 gubbe per kedja som ska stå och jävla framför mål när man är i offensiv zon? Varför slutar man tacklas helt plötsligt?
-
Osten östlund
Som vi har varit inne på, är samtliga tränare helt nya. Då är det naturligt att man är försiktig. Vi har vunnit majoriteten av matcherna på individuella prestationer och en jävligt bra publik!tadaa123 skrev: ↑2025-12-19 22:33:15 Varje gång vi (och andra lag) förlorar känns det som att det alltid är samma anledningar.
Jämförelse ( kanske en dålig ). När man nyligen tagit körkort, allt var nytt. Så var man rädd och försiktig. Vilket är helt naturligt.
Samma med Robban, Patrik och Honken allt är nytt på denna nivån. Så antingen är Wiken ett geni, eller så har han överskattat utmaningen för 3st gröngölingar. Svaret har vi om ca 25 omgångar?
Är inget fan av statistisk. Men den är inge vidare, vad jag har förstått.
Jag tycker man skapar väldigt få chanser nu och klart fler tidigare men det är väl naturligt att om man tätar till bakåt, vilket var väldigt viktigt, så drabbar det ofta offensiven istället.Jim Morrison skrev: ↑2025-12-19 13:46:23Jag vet inte. Tror faktiskt vi skapar mer nu men jag tror det kan verka som motsatsen för att inte allt går in nu tillskillnad från inledningen. All hög effektivitet normaliseras till slut vilket vi förmodligen ser effekten av nu.BigJ skrev: ↑2025-12-19 13:34:43Bättre försvarsspel men sämre framåt...Jim Morrison skrev: ↑2025-12-19 12:41:54 Lustigt nog tycker jag att vi spelar bättre nu än vad vi gjorde när poängen trillade in. Dessvärre är det dock logiskt att pendeln svingar över till andra sidan nu efter vår rätt sanslösa flytinledning.
Förhoppningsvis har vi skaffat oss en buffert tillräckligt stor för att undvika kvalplatserna. Så länge vi fortsätter göra stabila insatser bör pendeln så småningom börja svinga tillbaka igen och cementera oss där vi nog i bästa fall ska vara - play-in.
Gissningsvis letar man efter rätt balans.
Matchen senast var ju dock bara genant...
Om man delar upp säsongen hittills i två så har vi ändå bättrat oss och skapat mer andra halvan än första. Men inte lika effektiva på slutet. Men ändå varit rätt dåligt över hela säsongen.BigJ skrev: ↑2025-12-19 23:29:09Jag tycker man skapar väldigt få chanser nu och klart fler tidigare men det är väl naturligt att om man tätar till bakåt, vilket var väldigt viktigt, så drabbar det ofta offensiven istället.Jim Morrison skrev: ↑2025-12-19 13:46:23Jag vet inte. Tror faktiskt vi skapar mer nu men jag tror det kan verka som motsatsen för att inte allt går in nu tillskillnad från inledningen. All hög effektivitet normaliseras till slut vilket vi förmodligen ser effekten av nu.BigJ skrev: ↑2025-12-19 13:34:43Bättre försvarsspel men sämre framåt...Jim Morrison skrev: ↑2025-12-19 12:41:54 Lustigt nog tycker jag att vi spelar bättre nu än vad vi gjorde när poängen trillade in. Dessvärre är det dock logiskt att pendeln svingar över till andra sidan nu efter vår rätt sanslösa flytinledning.
Förhoppningsvis har vi skaffat oss en buffert tillräckligt stor för att undvika kvalplatserna. Så länge vi fortsätter göra stabila insatser bör pendeln så småningom börja svinga tillbaka igen och cementera oss där vi nog i bästa fall ska vara - play-in.
Gissningsvis letar man efter rätt balans.
Matchen senast var ju dock bara genant...
Jobbigt att se hur lätt alla lag tar sig in i vår zon
Vårt spel existerar inte.
Det vi visar idag är åka-ur-dåligt. Örebro hade samma sits förra året och drogs in i bottenstriden rejält, och med dagens spel i färskt minne är jag fan inte trygg med den placering vi har nu.
Kimby & co testas rejält nu.
Det vi visar idag är åka-ur-dåligt. Örebro hade samma sits förra året och drogs in i bottenstriden rejält, och med dagens spel i färskt minne är jag fan inte trygg med den placering vi har nu.
Kimby & co testas rejält nu.
Har lurkat här ett bra tag...
Är själv frustrerad över spelet, men var beredd redan innan säsongen började att spelarmaterialet om man ser över hela laget håller för att egentligen max klara play-in om vi skulle ha en jävla röta. Poängskörden efter första halvan av säsongen är ju över all förväntan.
Något som är... eh... lite lugnande i dagsläget är att på de 11 senaste matcherna (inkl. HV nu) så har 8 av dessa varit på bortaplan och vi VET att vi är extremt svårslagna hemma. Nej, det är naturligtvis inte OK att ha en sån här försluststreak borta och att uppvisa sånt jävla kasst spel mot "sämre" motstånd. Däremot så HAR vi två grymma bortamatcher mot både värmlandskaffe och fisklunda rätt färskt i minne. Ovanpå allt detta så har det varit influensa, skador, sönderryckt med uppehåll - som iofs drabbar alla lag - samt junisbortfallet nu pga JVM.
Tufft lägge i mellandagarna när vi har två raka hemma utan juniortrion och Hudon(?) mot Lyxfällan och fuleå; blir det 0 poäng mot bägge dessa så närmar sig nog dessvärre ofriviligt paniken.
Är själv frustrerad över spelet, men var beredd redan innan säsongen började att spelarmaterialet om man ser över hela laget håller för att egentligen max klara play-in om vi skulle ha en jävla röta. Poängskörden efter första halvan av säsongen är ju över all förväntan.
Något som är... eh... lite lugnande i dagsläget är att på de 11 senaste matcherna (inkl. HV nu) så har 8 av dessa varit på bortaplan och vi VET att vi är extremt svårslagna hemma. Nej, det är naturligtvis inte OK att ha en sån här försluststreak borta och att uppvisa sånt jävla kasst spel mot "sämre" motstånd. Däremot så HAR vi två grymma bortamatcher mot både värmlandskaffe och fisklunda rätt färskt i minne. Ovanpå allt detta så har det varit influensa, skador, sönderryckt med uppehåll - som iofs drabbar alla lag - samt junisbortfallet nu pga JVM.
Tufft lägge i mellandagarna när vi har två raka hemma utan juniortrion och Hudon(?) mot Lyxfällan och fuleå; blir det 0 poäng mot bägge dessa så närmar sig nog dessvärre ofriviligt paniken.
Senast redigerad av Limp den 2025-12-21 03:04:18, redigerad totalt 1 gånger.
Sent ska syndarna vakna. Skönt att vissa drömmare börjar vakna och inse att vi faktiskt är ett lag som bara har i uppgift att överleva säsongen, något vi andra varit inne på sedan dag ett. Nu kan ni släppa slutspelet och ansluta till oss andra. Ja, det suger att vi har tre raka torsk mot HV, men vi behöver förhoppningsvis bara ta ca 20 poäng till resten av säsongen. Ni beter er som att jorden gick under över den här matchen, skärpning. Kom ner på jorden och sluta tro att det finns något stort och starkt DIF som ska sopa banan med allt oavsett vad. Låt oss vara realistiska, så kan vi förhoppningsvis över tid bygga en jävla stridsvagn.
När ni ändå vaknar från drömmar av guld 25/26 så kan ni titta på hur överskattad vår klack har varit i år och de senaste 15 åren. Den interna cirkelrunken är pinsam. Bättre att fokusera på att faktiskt se till att vara bäst och inte leva blint på gamla meriter, så slipper man runka av bordsgrannen. God Jul!
När ni ändå vaknar från drömmar av guld 25/26 så kan ni titta på hur överskattad vår klack har varit i år och de senaste 15 åren. Den interna cirkelrunken är pinsam. Bättre att fokusera på att faktiskt se till att vara bäst och inte leva blint på gamla meriter, så slipper man runka av bordsgrannen. God Jul!
Sorry alla pessimister men jag har långt ifrån gett upp nå slutspel för att vi är i en svacka och haft riktigt tufft spelschema med mycket bortfall. Vi ligger fortfarande på slutspelsplats, vi är grymma hemma och har en fin höjd som räcker långt om vi bara kan hålla i det längre perioder. För bara 2 veckor sedan så stängde vi ner Frölunda rejält i halva matchen och ordnade deras första poängtapp hemma. Med lite normalt spelschema så kommer vi in på vinnarspåret igen.
Mycket roligare att ha lite förhoppningar istället för att vara pessimistisk o se ner på andra som har tro att vi överträffar förväntningarna.
Mycket roligare att ha lite förhoppningar istället för att vara pessimistisk o se ner på andra som har tro att vi överträffar förväntningarna.
Pessimist realist? 
Tycker ändå spelarna vi har borde kunna vara lite stabilare som lag? Nöjd med att hålla oss kvar men drömma om slutspel måste man ju ändå få göra…
Tycker ändå spelarna vi har borde kunna vara lite stabilare som lag? Nöjd med att hålla oss kvar men drömma om slutspel måste man ju ändå få göra…
Det är nu den senare tiden under denna otroligt långa bortaturné som det har varit sämre. Innan så var man ju verkligen bra på att ta vara på lägen och var väldigt effektiva i anfallen man fick. Man behöver några hemmamatcher i rad nu så man kan få igång självförtroendet igen. Sett till hela säsongen så är ju det fortfarande över förväntan hur det har gått mot vad alla trodde innan säsongen. 20 poäng till behövs. Man får inte glömma vad Wikegård sa, vi är fortfarande nykomlingar och det kommer gå upp och ner det gäller att ha tålamod. Än så länge finns det inge orsak till att vara orolig.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz