Önske/marddrömmslottning i slutspelet

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Önske/marddrömmslottning i slutspelet

Inlägg av SirDIFalot »

jensa85 skrev:Är nästan 100% säker på att Modo kniper åttondeplatsen. Och ett formstarkt Modo som krigat sig fram till ett slutspel kommer bli valda efter både tex Frölunda och Färjestad. Med andra ord så tror jag att om vi kommer fyra och Modo åtta så kommer vi få möta dom.

Detta skulle bli en helt sinnessjukt tuff serie om deras nyckelspelare får gå skadefria. Oerhört tveksam på att vi skulle spöa dom över sju matcher faktiskt. OM dom får vara skadefria alltså.
Isf möter jag både Frölunda och FBK hellre än Modo.
Jag har inget emot att möta Modo. Foppa är aldrig hel i så många matcher irad.

Och Roman Malek är elitseriens sämsta förstemålvakt. Alla lag med kassa målvakter ryker tidigt.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

jensa85 skrev:Är nästan 100% säker på att Modo kniper åttondeplatsen. Och ett formstarkt Modo som krigat sig fram till ett slutspel kommer bli valda efter både tex Frölunda och Färjestad. Med andra ord så tror jag att om vi kommer fyra och Modo åtta så kommer vi få möta dom.

Detta skulle bli en helt sinnessjukt tuff serie om deras nyckelspelare får gå skadefria. Oerhört tveksam på att vi skulle spöa dom över sju matcher faktiskt. OM dom får vara skadefria alltså.
Isf möter jag både Frölunda och FBK hellre än Modo isf.
FBK undviker jag nästan helst av alla lag; i regel en stark defensiv och ett lag med en del spets framåt. Både Modo & Frölunda har ju en riktigt bra spets framåt men svajiga målvakter och emellanåt uselt backspel. Det kommer visa sig i en serie av 7 matcher...

Tror tyvärr det kommer landa på just Modo, FHC eller FBK för vår del. Kommer bli en oerhört tuff kvartsfinalserie oavsett vilka vi än möter...

Drömkvarten är ju fortfarande SAIK (tror inte det blir), Luleå (knappast) eller Brynäs (som jag ändå hellre tar än alternativen Modo / FHC / FBK).
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

-daniel- skrev:Drömkvarten är ju fortfarande SAIK (tror inte det blir), Luleå (knappast) eller Brynäs (som jag ändå hellre tar än alternativen Modo / FHC / FBK).
Södertälje - Skellefteå
MODO - Skellefteå
Skellefteå - Frölunda
Brynäs - Skellefteå

Skellefteå spelschema är ruggigt svårt, och jag är rätt övertygad om att dom inte tar mer än 3-4 poäng i de sista 4 omgångarna. Så om Färjestad lyckas slå antingen Hv71 eller Linköping på bortaplan så kan vi mycket väl få möta Saik i kvarten, men det är i så fall Färjestad som ska hjälpa oss då, men hur motiverade dom är att klättra i tabellen vet nog alla i dagsläget. Klättrar dom så byter dom Saik mot Modo, vilket de inte lär vara allt för sugna på.
Men men, vi får hoppas på att Färjestad avslutar starkt och går förbi Skellefteå, våran tredjeplats känns stabil i dagsläget. Jag känner mig inte alls hotad av att Saik ska ta den ifrån oss om jag ska vara ärlig, dom håller inte i längden.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sthlm_dif skrev:
-daniel- skrev:Drömkvarten är ju fortfarande SAIK (tror inte det blir), Luleå (knappast) eller Brynäs (som jag ändå hellre tar än alternativen Modo / FHC / FBK).
Södertälje - Skellefteå
MODO - Skellefteå
Skellefteå - Frölunda
Brynäs - Skellefteå

Skellefteå spelschema är ruggigt svårt, och jag är rätt övertygad om att dom inte tar mer än 3-4 poäng i de sista 4 omgångarna. Så om Färjestad lyckas slå antingen Hv71 eller Linköping på bortaplan så kan vi mycket väl få möta Saik i kvarten, men det är i så fall Färjestad som ska hjälpa oss då, men hur motiverade dom är att klättra i tabellen vet nog alla i dagsläget. Klättrar dom så byter dom Saik mot Modo, vilket de inte lär vara allt för sugna på.
Men men, vi får hoppas på att Färjestad avslutar starkt och går förbi Skellefteå, våran tredjeplats känns stabil i dagsläget. Jag känner mig inte alls hotad av att Saik ska ta den ifrån oss om jag ska vara ärlig, dom håller inte i längden.

Vi ligger på samma poäng som Saik, det är 12p kvar att spela om.
DIF har en (1) hemmamatch kvar.
Det är nog att leva lite i förnekelse om man inte ser senariot att DIF halkar ner til placeringarna 4-5.
Lägg där till DIF:s tveksamma form det senaste 3 matcherna.

Helt säker på att det blir Modo i kvarten.
Då gärna med Thomas Andersson som domare.
(Modo lär få damp om så sker, dom har fin statistik när han dömmer :wink: )
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

bara vi slipper brynäs är jag nöjd
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Säger bara GE OSS MoDo. Vilken batalj detta skulle bli om MoDo kravlar sig över slutspelsstrecket förstås. Kommer att bli tokigt kul när vi står som segrare i den 7:sjunde matchen på HOVET. Vi skulle garanterat fylla minst två GLOBEN om detta blev verklighet.
mytomanen

Inlägg av mytomanen »

FBK skulle jag inte vilja se att vi möter i kvarten. Visst, vi skulle säkert besegra dem men det skulle vara oooootroligt jämnt. Helst Timrå, om dom nu tar sig upp på en slutspelsplats. Annars Modo, vi har spelat bra mot dom igenom säsongen. Visserligen krossade dem LHC med 8-0 men DIF skulle inte vara kvar i bussen som LHC var den dagen.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Skit i tabellen...

SLUTSPELET 2009
Färjestad-Brynäs 4-0 i matcher i slutspelet (Grundserien: 3 FBK-segrar, 1 oavgjord, 1 sd-seger BIF)
Linköping-Skellefteå 3-4 i matcher i slutspelet (Grundserien: 5 LHC-segrar)
Frölunda-Luleå 4-1 i matcher i slutspelet (Grundserien: 1 VF-seger, 4 LHF-segrar)
HV71-Timrå 4-3 i matcher i slutspelet (Grundserien: 1 sd-seger HV71, 2 oavgjorda, 2 TIK-segrar varav en i sd)

Alltså:
Färjestad hade plusstatistik på Brynäs, det höll i sig i kvartsfinalen.
Linköping hade maximal plusstatistik på Skellefteå, det höll inte i sig i slutspelet.
Luleå hade plusstatistik på Frölunda, det höll inte i sig i slutspelet.
Timrå hade plusstatistik på HV71, det höll inte i sig i slutspelet.

Senast det begivit sig i kvartsfinal för Djurgårdens del:
2008 hade man i grundserien i inbördes möten tagit 9 poäng mot Linköpings 6. I slutspelet höll plusstatistiken inte i sig, Linköping vann med 4-1 i matcher.
2008 hade man i grundserien i inbördes möten tagit 3 poäng mot Timrås 9. I slutspelet höll plusstatistiken inte i sig, Djurgården vann med 4-3 i matcher.

Sluta stirra er blinda på grundserieresultaten. Bakom de här siffrorna ovan döljer sig matchbilder som är mycket mer intressanta. Ja, DIF hade plusstatistik med en seger på Linköping 2008 men hade Tomas Surovy satt sitt stolpskott i slutet på det sista grundseriemötet i Cloetta Center så hade DIF inte haft någon plusstatistik. Ja, Timrå hade plusstatistik på Djurgården 2005 och hade nollat DIF två gånger i grundserien så alla ojade sig över vilken mardrömsmotståndare Timrå var, men i själva verket hade DIF varit det bättre laget i tre av de fyra matcherna. Det är så väldigt små marginaler och flyt i rätt lägen som gör att ett lag är bättre rent statistiskt i inbördes möten i grundserien så det säger ingenting om de verkliga styrkeförhållandena mellan lagen som matchbilderna gör.

Djurgården har ännu inte släppt någon trepoängare till Frölunda denna säsong, men man har haft det betydligt kämpigare spelmässigt mot Frölunda än man haft mot Färjestad som DIF inte tagit någon trepoängare emot. De två senaste matcherna har Frölunda varit betydligt bättre spelmässigt än den ynka poängen man fått med sig mot DIF. Färjestad har haft flytet på sin sida i princip i alla möten mot DIF den här säsongen, spelmässigt har Djurgården faktiskt varit bättre än Färjestad. Kan inte se något slutspelslag som Djurgården haft ett så fast grepp om spelmässigt som Färjestad, så det finns bara ett val om nu DIF orkar hålla tag i den där tredjeplatsen så man får välja motstånd.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Intressant post, Josefsson. Stämmer att grundserieresultaten inte direkt visar hur det går senare i slutspelet, så där har du alldeles rätt. Men jag tycker allmänt att FBK känns som ett ganska tungt lag att möta som egentligen har bra spelare på alla positioner jämfört med exempelvis Modo & Frölunda som i regel saknar en bra defensiv och har halvfladdriga målvakter. Därmed inte sagt att Modo samt Frölunda inte kommer vara livsfarliga i ett slutspel... (om nu Modo tar sig dit vilket jag i dagsläget tror de gör).

Sammanfattningsvis kanske man kan säga som så att det blir en jävligt tuff kvartsfinalserie att ta sig förbi, oavsett vilka vi möter. Har vi sen dessutom Ragnarsson skadad så tror jag helt ärligt att vår totala chans att avancera blir tämligen liten. Har sagt det förut men det tål att upprepas; vi har en alldeles för tunn backsida. Speciellt för ett slutspel. Är alla friska så är den helt OK men eftersom vi egentligen inte har någon hyfsad ersättare så är vi oerhört sårbara...
Användarvisningsbild
Raus

Inlägg av Raus »

Taget från gårdagens aftonblaska:

DÄRFÖR BLIR DE LIVSFARLIGA I SLUTSPELET >>>>>>>>>

Frölunda

*FORMEN
Efter en svajig säsong med massor av vågdalar spelar laget äntligen ett stabilt försvarspel. MAn ger bort en bråkdel öppna chanser av vad man gjort tidigare

*TRYGGHET I BÅSET
Med Stephan Lundh i båset fick man en erfaren röst som kan avlasta Ulf Dahlén som dessutom är taktiskt driven.

*HUNGER
Efter några magra år med Frölunda-mått skriker Göteborg efter en framgång. Om det börjar bli fullt i Scandinamvium igen så blir laget svårslaget.

SKELLEFTEÅ

*TYNGDEN
Högst snittvikt av samtliga lag i Elitserien. Skellefteås backar snittar 96 kilo. Det lär inte bli lätt att ta sig in framför målvakten Andreas Hadelöv.

*KONDITIONEN
Tränaren Hans Särkijärvi är känd för sina tuffa ispass. Inget lag har åkt mer skridskor och tränat hårdare än Skellefteå under säsongen. Det kan bli tufft att slå ut laget i en lång matchserie.

*SKELLEFTEÅ KRAFT ARENA
Bara Linköping har vunnit fler matcher på hemmaplan. Det krävs en hel del för att vinna mot hemmastarka Skellefteå.

DJURGÅRDEN

*SPELSYSTEMET
Djurgården spelar rakast och smartast i elitserien. Vårdar puck och har bra variation i uppspel och anfallspel.

*HOVET
Elitseriens bästa läktartryck finns numera i Stockholm. PÅ hovet kan publiken bära fram Djurgården på ett helt magnifikt sätt.

*BORTASPELET
Inget lag har vunnit fler matcher på bortaplan den här säsongen. Djurgården vågar hålla fast vid sin spelidé även utanför Stockholm
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag hoppas Djurgården knyter fjärdeplatsen av mer än en anledning - gör DIF inte det blir det inga lördagsmatcher vilket innebär att mina inköpta biljetter är verklösa.
Säg den glädje som varar
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Sitter och kikar på reprisen HV-Modo. Helt klart är att vi till varje pris måste undvika Modo i kvarten. De är riktigt heta nu, till och med Malek är bra.

Som jag ser det är det följande lag vi har chans att möta: Modo, Frölunda, FBK, Brynäs, Saik.

Av dessa möter jag helst Saik som förvisso är tuffa, men inte har något monster i mål eller något fruktansvärt PP.

Efter Saik tar jag nog ändå Färjestad, som jag tycker vi varit bättre än i nästan varje match. Känns som det är vårt tur mot dom om vi möts över 7 matcher.

Med Frölunda känns det tvärtom. Vi har haft en del flyt mot dem tidigare och nu är de dessutom hetare än tidigare.

Brynäs är en mardröm att möta med sin ultradefensiv och Markström.

Min ranking, de jag helst vill möta:
1. Saik - stor chans
2. FBK - bra chans, roliga matcher
3. Frölunda - helt öppet, roliga matcher
4. Brynäs - helt öppet, tråkiga matcher
5. Modo - svårt - roliga matcher
Honken

Inlägg av Honken »

OM Modo nu går till slutspel så har dom helt klart en vass offensiv
Men jag har fortfarande svårt att se att deras målvakter håller över sju matcher.
dock är osvuret bäst, om Malek nu har vaknat till så kan dom bli riktigt svåra

Markström och Brynäs tycker jag många har för stor respekt för. Visst han är grym , men han räddar dock bara ca en puck mer per 100 skott än t.ex våra målvakter. På 52 matcher har vi bara släppt in 6 mål fler än Brynäs.
FHC är jag mer orolig för med Lillis i båset och med det spelarmaterial dom har så kan fiskrensarna bli en obehaglig motståndare.

Beroende på hur tabellen slutar så kan det visa sig att det är bättre att sluta femma än trea eller fyra för att då få möta SAIK eller FBK.
Hemma fördel i all ära. Men hur ofta går serierna till sju matcher i kvarten.
Förra slutspelet gick 2 av sju ”serier” till sju matcher.
Säsongen innan gick en serie till sju matcher.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Honken skrev:OM Modo nu går till slutspel så har dom helt klart en vass offensiv
Men jag har fortfarande svårt att se att deras målvakter håller över sju matcher.
dock är osvuret bäst, om Malek nu har vaknat till så kan dom bli riktigt svåra

Markström och Brynäs tycker jag många har för stor respekt för. Visst han är grym , men han räddar dock bara ca en puck mer per 100 skott än t.ex våra målvakter. På 52 matcher har vi bara släppt in 6 mål fler än Brynäs.
FHC är jag mer orolig för med Lillis i båset och med det spelarmaterial dom har så kan fiskrensarna bli en obehaglig motståndare.

Beroende på hur tabellen slutar så kan det visa sig att det är bättre att sluta femma än trea eller fyra för att då få möta SAIK eller FBK.
Hemma fördel i all ära. Men hur ofta går serierna till sju matcher i kvarten.
Förra slutspelet gick 2 av sju ”serier” till sju matcher.
Säsongen innan gick en serie till sju matcher.
Jag har svårt att se att våra målvakter håller över en sju matcher lång serie...
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag möter gärna lhc. Vill slå dem så jävla hårt.
Annars Brynäs. Spelare för spelare är vi bättre än dem, om Ragge är frisk vill säga.
Säg den glädje som varar
Skriv svar