Även gnaget har problem med deg

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
sensei
Kontakt:

Re: Även gnaget har problem med deg

Inlägg av sensei »

B.I.B.A skrev:[
Jag är med dig helt och hållet. Det är kampen om att bli svenska mästare som betyder något, KHL är en liga som gärna får gå i graven så fort som möjligt.

De lag som går med i KHL gör bort sig totalt.
De lag som inte går med får tampas med svaga publiksiffror och sponsorintäkter och riskerar konkurs. Är det bättre?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Folk här blir förblindade av att det är aik som är först med att ta steget. Jag tror vi alla "hatar aik" så det finns inte direkt något diskussionsunderlag för den intressanta frågan.

Antag att nästa lag att hoppa över blir leksand, ett känt publiklag. Efter det följer malmö, HV, färjestad. Ska vi då fortsätta och säga "grattis", "misstag" och hånskratta?

Det fundamentala problemet är att hockeysverige ligger sjukt mycket efter. Vi är helt inte konkurrenskraftiga på någon punkt över huvudtaget och det är helt enkelt förjävligt. Framtiden ser tyvärr mörk ut för svensk elithockey eftersom ingen ansvarig tycks vara medveten om detta.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:Folk här blir förblindade av att det är aik som är först med att ta steget. Jag tror vi alla "hatar aik" så det finns inte direkt något diskussionsunderlag för den intressanta frågan.

Antag att nästa lag att hoppa över blir leksand, ett känt publiklag. Efter det följer malmö, HV, färjestad. Ska vi då fortsätta och säga "grattis", "misstag" och hånskratta?

Det fundamentala problemet är att hockeysverige ligger sjukt mycket efter. Vi är helt inte konkurrenskraftiga på någon punkt över huvudtaget och det är helt enkelt förjävligt. Framtiden ser tyvärr mörk ut för svensk elithockey eftersom ingen ansvarig tycks vara medveten om detta.
Må så vara att svensk hockey ligger efter, men det skulle förstöra precis allting om ES i sin nuvarande form skulle försvinna och ersättas av någon pajasliga med ryska skitlag. Totalt ointressant på alla plan.

Elitserien är ju ändå en fröjd av kvalité och spets om du jämför Allsvenskan i fotboll och dess internationella motsvarigheter.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

sensei skrev:
Jag är med dig helt och hållet. Det är kampen om att bli svenska mästare som betyder något, KHL är en liga som gärna får gå i graven så fort som möjligt.

De lag som inte går med får tampas med svaga publiksiffror och sponsorintäkter och riskerar konkurs. Är det bättre?
Jag går hellre och tittar på DIF - Rögle än DIF - Yaroslavl, och där tror jag de flesta är med mig. Finns inget intresse för att följa sitt lag i en liga utan tradition eller prestige.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

sensei skrev:

Så du tror att våran publiksiffra kommer att öka om Dynamo Moskva kommer på besök?
Man behöver inte vara allt för smart för att förstå att våran publiksiffra kommer att rasa med en stor fet pil, som pekar spikrakt nedåt, om vi går med i KHL.

aik får göra bort sig om dom vill, men Djurgården är ett svenskt lag. Inte ryskt eller ukrainskt.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

B.I.B.A skrev: Jag går hellre och tittar på DIF - Rögle än DIF - Yaroslavl, och där tror jag de flesta är med mig. Finns inget intresse för att följa sitt lag i en liga utan tradition eller prestige.
Jag har aldrig påstått att den här situationen är bra för svensk hockey. Det är fullständigt självklart att en match som DIF-aik känns mer spännande för oss än DIF-paldiski. Det är det faktumet som gör det hela ännu mer skrämmande -- aik har också övervägt detta och känner *ändå* att ett avhopp är gynnsamt för deras klubb.

Ställer er frågan: Varför vill aik byta liga? Varför är det inte, istället, klubbar i KHL som vill ansluta elitserien? Varför sjunker publiksiffrorna i elitserien trots att (som daniel säger) elitserien håller relativt hög internationell klass?

Jag tror att en stor del av svaret är att hockeyförbundet och ligan består av gamla föreningsgubbar som inte har någon aning om vad produktutveckling är. När fick du som publik senast frågan av ligan om vad som kan förbättras i elitserien? Svar: Aldrig.

I Nhl står det "Thank you fans!" i rinken. I sverige borde det stå "fuck you fans".
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

sensei skrev:Ställer er frågan: Varför vill aik byta liga?
För att dom är desperata.
Dom verkar ha insett att dom aldrig kommer att ta sig tillbaka till Elitserien eftersom alla aikare i Stockholm förutom ungefär 2000 är medgångare.
Jag vet ärligt talat inte varför aik gör som dom gör, då dom inte kommer klara av den ekonomiska frågan i KHL i längden.
I Ryssland är inte skatterna så höga för spelarna, i Sverige är skatterna skyhöga. aik kommer aldrig kunna konkurrera med de Ryska lagen då dom aldrig kommer att ha råd att skriva kontrakt med storstjärnor.

aik förvånar oss alltid. Det är inte ofta dom tänker igenom vad dom gör.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Ekonomiskt ser jag det helt omöjligt för AIK att kunna hänga med i KHL. Bara för att de spelar i en bättre liga förändrar det inte övriga Sveriges känslor för dem, och bara för att Radulov och Morozov kommer på besök i Stockholm betyder inte det att man kan få en arena fullsatt 30 gånger per säsong, när matcherna och ligan inte intresserar någon.

Dessutom är de ryska klubbarna så ofantligt rika tack vare att deras ägare har en egen fight om vem som kan bygga det bästa ishockeylaget, och därför är beredda att gå med förlust för den hedern. KHL-klubbarna lever på mer än bara sponsor- och biljettintäkter.

Vem är beredd att gå in med 100 miljoner i ett svenskt lag för att tysta 30 rika ryssar?
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
B.I.B.A skrev: Jag går hellre och tittar på DIF - Rögle än DIF - Yaroslavl, och där tror jag de flesta är med mig. Finns inget intresse för att följa sitt lag i en liga utan tradition eller prestige.
Jag har aldrig påstått att den här situationen är bra för svensk hockey. Det är fullständigt självklart att en match som DIF-aik känns mer spännande för oss än DIF-paldiski. Det är det faktumet som gör det hela ännu mer skrämmande -- aik har också övervägt detta och känner *ändå* att ett avhopp är gynnsamt för deras klubb.

Ställer er frågan: Varför vill aik byta liga? Varför är det inte, istället, klubbar i KHL som vill ansluta elitserien? Varför sjunker publiksiffrorna i elitserien trots att (som daniel säger) elitserien håller relativt hög internationell klass?

Jag tror att en stor del av svaret är att hockeyförbundet och ligan består av gamla föreningsgubbar som inte har någon aning om vad produktutveckling är. När fick du som publik senast frågan av ligan om vad som kan förbättras i elitserien? Svar: Aldrig.

I Nhl står det "Thank you fans!" i rinken. I sverige borde det stå "fuck you fans".
Vad du inte tycks förstå är att gnaget känner kronofogdens vargars flås i nacken och i ren desperat panik försöker sig på åtgärder som för den stora massan ter sig fullständigt löjeväckande. De har väl insett att de med de vikande publikintäkterna aldrig någonsin kommer ha möjlighet att nå Elitserien och känner att de måste leta efter andra lösningar om inte klubbens existens på riktigt rejält allvar skall vara hotad. Något godtroget att gå på lögnen om att KHL skulle bjuda dem på X antal miljoner (handar inte om lite pengar som krävs för att pisslaget skall ens kunna vara nära att konkurrera med ens de sämsta lagen i KHL)... Nej detta är ren & skär desperation och hybris. Men sammanfattar inte det råttpacket ganska väl?

Elitserien i dess nuvarande form måste vara kvar. Bygg hellre ut en Champions Leauge satsning och gör en sådan mer attraktiv för klubbarna att delta i, men rör för i helvete inte vår Elitserie.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev: Vad du inte tycks förstå är att gnaget känner kronofogdens vargars flås i nacken och i ren desperat panik försöker sig på åtgärder som för den stora massan ter sig fullständigt löjeväckande. De har väl insett att de med de vikande publikintäkterna aldrig någonsin kommer ha möjlighet att nå Elitserien och känner att de måste leta efter andra lösningar om inte klubbens existens på riktigt rejält allvar skall vara hotad. Något godtroget att gå på lögnen om att KHL skulle bjuda dem på X antal miljoner (handar inte om lite pengar som krävs för att pisslaget skall ens kunna vara nära att konkurrera med ens de sämsta lagen i KHL)... Nej detta är ren & skär desperation och hybris. Men sammanfattar inte det råttpacket ganska väl?

Elitserien i dess nuvarande form måste vara kvar. Bygg hellre ut en Champions Leauge satsning och gör en sådan mer attraktiv för klubbarna att delta i, men rör för i helvete inte vår Elitserie.
Vi resonerar tyvärr inte på samma sätt och diskussionen går i cirklar. Jag försöker lyfta frågan varför aik (och även andra lag) känner att de kan bygga en bättre framtid i utländska ligor.

Någon nämnde ryska miljonärer. Om de nu är så sugna på att investera och spendera i hockey, varför finns det inte en endaste liten rubel placerad i elitserien eller hockeyallsvenskan?

Resonemanget "att allt är bra", "rör inte elitserien", "alla som tittar på andra lösningar är desperata och dumma" är tyvärr ett inte förenligt med en gynnsam ekonomisk miljö för våra svenska hockeylag. Den oundvikliga utvecklingen är då något som aik nu har startat, och det är (vilket vi är överens om) väldigt tråkigt för svenska hockeyälskare eftersom det helt kommer ske på KHLs villkor. Hade pengarna och hypen funnits i svensk hockey hade situationen vart annorlunda.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev: Vi resonerar tyvärr inte på samma sätt och diskussionen går i cirklar. Jag försöker lyfta frågan varför aik (och även andra lag) känner att de kan bygga en bättre framtid i utländska ligor.
Tyckte jag precis besvarade detta ovan i min post. Gnaget känner desperation, de inser att de aldrig kommer nå ES. Om jag skall vara helt ärlig så tror jag det finns en risk (säger risk för jag tycker ändå det är jävligt tråkigt; jag har alltid varit av den åsikten att DIF på de allra flesta plan skulle tjäna på att ha ett till Stockholmslag i högsta serien) att detta är sista säsongen Aik hockey existerar - oavsett vad som händer med KHL.

Anledningen till att andra, dock hyfsat välmående klubbar, också sneglar österut är väl ganska uppenbar: De flesta ES-klubbar känner av den vikande konjunkturer och vill bredda sina marginaler rent ekonomiskt. Går det att ordna med hjälp av en ihopslagning med KHL så vill man försöka få till en sådan lösning.

Vidare har jag fortfarande inte hört ett enda bra argument för att bryta ut några / alla / blanda ihop KHL & ES...vad skulle öka intäkterna på hemmaplan? Tror du Globen skulle bli fullsatt av att se något i svenska ögon helt okänt Rysslag komma på besök? Vart finns rivaliteten? Vart finns traditionen? Jag tycker det låter som ett pajasprojekt från början.

Vill man få in andra intäkter kan man väl seriöst försöka satsa på att bygga ut en Champions League? Försöka göra den satningen på allvar istället för något halvhjärtat.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Vilken soppa

Dumstruten & rikspulvret på AB Herr Anrell skrev för nåt år sedan att DIF & aik borde gå ihop & bli Stockholm Capitals.
Vilket betyder att flera generationer DIF & aik-fans först måste dö ut, sedan kan man börja om från 0 igen.
Det känns lite samma sak med att följa eventuella Svenska lag i KHL
(som högst troligt dessutom kommer byta namn till Huvudsponsorns namn).

Tradition, historia & kultur kan tyckas vara små detaljer men för en Svensk hockeypublik vågar jag säga att dessa faktorer betyder allt.
I Ryssland jobbar man hårt på att glömma sin historia

Men som med allt annat i världen så är det ekonomiska krafterna för starka att stå emot.
Så innom 4-6 år lär det vi idag kallar för Elitserien vara ett minne blott
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
jbknigts

Inlägg av jbknigts »

Går DIF med i KHL så jag har jag sätt min sista hockey match med DIF.
Blue Brigade STHLM A11 Hovet
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

jbknigts skrev:Går DIF med i KHL så jag har jag sätt min sista hockey match med DIF.
Mot bättre vetande kan jag inte låta bli att bita -- säg oss, vilket lag kommer du då gå och titta på?
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

sensei skrev:
jbknigts skrev:Går DIF med i KHL så jag har jag sätt min sista hockey match med DIF.
Mot bättre vetande kan jag inte låta bli att bita -- säg oss, vilket lag kommer du då gå och titta på?
Jag är med honom, och jag kan svara för mig på din fråga. - Inget alls. Ska mitt lag spela i en ointressant liga som handlar mer om att tjäna pengar än att vinna, ja då skiter jag i att gå på svensk hockey.

Tur att man alltid kan lita på att NHL finns kvar. Och DIF fotboll såklart.
Avgå Jocke.
Skriv svar