Säsongen 2009/10

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev:Förväntade mig 6 av 9 poäng i de senaste tre matcherna, vilket det också blev.
Att det sedan blev 3-0-3 istället för 0-3-3 spelar faktiskt mindre roll, även om 3-3-3 egentligen ska vara det enda rätta.

Men... ponera att vi förlorat mot Hv och underskattat SSK för att sedan ta revansch i Ängelholm, då hade siffrorna blivit 0-0-3, eller omvänt 0-3-0 (underskattat Rögle).

Så, med facit i hand är jag ändå riktigt nöjd.
Ja, men tror dock att om vi förlorade mot HV så hade vi gått ut och tagit revansch mot SSK. Men då vet man som sagt inte vad som hade hänt i matchen mot RBK, fast där hade vi iofs redan en revansch att ta sen hemmadebaclet mot dem veckan innan... Aja, spekulationer, spekulationer.

Nu vart det 6 poäng vilket är OK. Om vi ser till kommande veckan så skall det egentligen bli 9 poäng för att man skall vara riktigt nöjd, SAIK & Timrå hemma skall vi kunna kriga oss till 6 poäng (även fast jag redan nu har halvtaskiga vibbar inför Timrå-matchen) och Brynäs borta bör det, om vi spelar efter alla ritningar, kunna bli poäng i också. Men 6 poäng får anses vara godkänt även här.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Från chatten med Leffe Boork:

Käka Orm:
Varför förvandlas DIF till ett "pojklag" när dom ska spela på Hovet, med Sveriges bästa stöd borde dom väl bli riktigt inspirerade? På bortaplan spelar dom aggressivt, resolut där är dom jobbiga att möta. Men till Hovet kan vilket lag som helst komma och hämta tre enkla poäng, hur kan det bli så?

Leif Boork:
Förväntningarna ökar på hemmaplan. Man vill mer och då låser det sig. Många unga spelare som har ojämna prestationer. Ett klassiskt mentalt fenomen i toppidrott.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

1/3 av serien spelad. Vem har levererat:

Betydligt bättre än förväntat
[*] Krüger/Ölvestad: Överlägset bästa forwards.
[*] Lill Honken: Bästa offensiva back nu med pondus i egen zon
[*] Riddarn: Jämnare i år och borde ha första spaden
[*] Kyle K: Rörlig och långt bättre än förväntat
[*] Cehlin: Är värd en tröja

Som förväntat
[*] Nilson: Blir bättre och bättre för varje match. Inte lika elak som förväntat?
[*] Printz: Dräller fortfarande med puck ibland men stenhård i egen zon
[*] Fimpen, Josefsson, Falk, Tim E (som sett riktigt het ut på slutet)

Lite sämre än förväntat
[*] Ragge: Måste vara kaptensförbannelsen, fortfarande inte dålig
[*] Engqvist/Wesslau/H Eriksson skulle väl ta ytterligare ett steg den här säsongen?
[*] Timmy
[*] Tjärnqvist kom in sent och skadade sig tidigt. Men visst hoppades man på mer än 1+1

Mkt sämre än förväntat
[*] Danielsson: -4, tacklas inte, bara 3 poäng men bra fart på rören
[*] O Eklund skulle ju bli ordinarie i år?
[*] Stor Honken är -8, bra i början men svagare på slutet
Senast redigerad av Fricke den 2009-11-01 16:27:53, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Fricke skrev:1/3 av serien spelad. Vem har levererat:

Över förväntan
[*] Krüger/Ölvestad: Överlägset bästa forwards.
[*] Lill Honken: Bästa offensiva back nu med pondus i egen zon
[*] Riddarn: Jämnare i år och borde ha första spaden
[*] Kyle K: Rörlig och långt bättre än förväntat
[*] Cehlin: Är värd en tröja

Som förväntat
[*] Nilson: Blir bättre och bättre för varje match. Inte lika elak som förväntat?
[*] Printz: Dräller fortfarande med puck ibland men stenhård i egenzon
[*] Fimpen, Josefsson, Falk, Tim E (som sett riktigt het ut på slutet)

Lite sämre än förväntat
[*] Ragge: Måste vara kaptensförbannelsen, fortfarande inte dålig
[*] Engqvist/Wesslau/H Eriksson skulle väl ta ytterligare ett steg den här säsongen?
[*] Timmy
[*] Tjärnqvist kom in sent och skadade sig tidigt. Men visst hoppades man på mer än 1+1

Mkt sämre än förväntat
[*] Danielsson: -4, tacklas inte, bara 3 poäng men bra fart på rören
[*] O Eklund skulle ju bli ordinarie i år?
[*] Stor Honken är -8, bra i början men svacka senaste tiden
Rätt så bra sammanfattning tycker jag

Tilläggas kan väl också att Hardys försiktiga coachning av laget förvånat mig en smula.
Det har i mellanåt varit lite "Lagerbäck-varning" på omstuvningar, toppningar, Timeout etc,
dvs nästan lite försent när det väl blivit av.
Jag minns Hardy som lite mer gambler, kanske kommer jag ihåg fel..?

Sedan kan man alltid dra igång målvaktsdebatten igen :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Ja nu är november här. Ska bli spännande att se hur detta kommer att gå.
Honken

Inlägg av Honken »

I jämförelse med förra säsongen har det något sämre i år. Siffror inom ( ) är årets siffror.
Placeringen är dock densamma en 6:e plats
Efter omgång 16 förra säsongen hade DIF spelat in

25 (23) poäng
5 (7) vinster
7 (1) oavgjorda
4 (8) förluster
Målskillnaden var 43-45 (41-39)

Det var 5 (3) poäng ner till kvalplats och 6 (9) till kvalplats Men det var bara 4 (12) poäng till första plats.
Elitserien är ojämnare i år. Vi har släppt in färre mål trots en match med 7 insläppta.
Oavgjorda/förlorade matcher är annars det som skiljer mest.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Det är en lång väg kvar att gå, men det här känns ju onekligen bra. Fyra i tabellen och sju poängs marginal till ingemansland.

Och tänk att man som Djurgårdare ska få vara glad i November, trots att Ragnarsson är borta...
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Nu jäklar står vi inför en tuff vecka. Det är veckor som denna vi ska visa att vi är värda att ligga där vi ligger.

För mycket fritid och väntan på herr Blund gör att jag tar mig tid med en liten prognos. Nu kör vi.

Tisdag: Hemmamatch mot Frölunda.

Den enklaste matchen på pappret lär bli allt annat än enkel. Djurgården och Frölunda har hittills under säsongen varit riktigt jämna, och tagit rätt många poäng när skönspelet lyst med sin frånvaro. Precis som för DIF börjar deras stomme med äldre spelare vakna till liv och driva på laget på ett bra sätt.
Vad som talar till vår fördel att är Frölunda har dåligt samspelade backpar, pga skador. Detta borde passa oss riktigt bra när vi sätter full fart mot förlängd mållinje och bryter in därifrån. Någon tidig balja på Honken sätter honom ur balans. Därför är det viktigt att komma ut med hög fart och hård press direkt från start, det gillar inte Frölunda.
Frölunda är seriens sjätte bästa bortalag, med ett facit på 3-5-2 och -8 i målskillnad.
Man kommer däremot in med en god form, på de senaste 5 matcherna är man bäst i serien på 10p (DIF är tvåa på 10p men med sämre målskillnad).

Med andra ord, två lag i god form och med bra självförtroende.
Krysset ligger nära till hands, men magkänslan säger förlust med 2-3.

Torsdag: Bortamatch mot Linköping

En ruskigt svår bortamatch mot ett LHC som är minst lika som de andra två topplagen på hemmaplan. Man maler ner motståndet och är ruggigt effektiva. Detta känns som en match där Riddarn måste stå för det kommer att gå undan runt kassen i PP och då har vi inte råd med målvakter som är ute och handlar korv 2 meter utanför målet när returen ligger framför kassen.
LHC har ett riktigt bra hemmafacit, med 7-2-0 och +17. Det blir en morot utan dess like för oss.

Den här matchens utveckling är svår att sia om, beroende på hur matchen mot FHC ser ut på tisdag. LHC har revansch att ta på oss och är bättre nu är när de var på Hovet.

Tipset går till LHC, 4-1.

Lördag: Hemmamatch mot Färjestad.

Lagmaskinen nummer ett kommer till Hovet på lördag. Man gör det som seriens tredje bästa bortalag med en match mindre spelad på bortaplan än DIF, som leder. Slår man Rögle imorgon är man i ledning i den tabellen när alla ledande lag spelat 10 bortamatcher var.
Färjestad har slängt in junisen Robin Rahm i kassen som jag inte har någon vidare koll på. Han ligger på 93,18% på 10 matcher så han och backarna jobbar uppenbart ihop på ett bra sätt. Han har dock endast fått 264 skott på sig på 10 matcher, och jag har en känsla av att det är utespelarnas försvarsspel som är så pass bra att både Karlsson och Rahm ligger i Gustavsson-klass i statistiken. Nyckeln till att slå ett tight spelande FBK på Hovet blir powerplay. Förhoppningsvis kliver Zigomanis och Mackan fram och avlastar Honken och Kyle så att skotten inte måste komma från blå hela tiden.

Tipset går till DIF som på ren revanschlusta pillar in två puckar i första och vinner ganska säkert med 4-1.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag förväntar mig minst 3 poäng de kommande tre matcherna för att det ska klassas som godkänt. Trean kommer antingen mot FBK eller Frölunda. Lhc-matchen ska jag på och då blir det väl inget annat än torsk - just my luck.
Säg den glädje som varar
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

DIF_Soldier skrev:Jag förväntar mig minst 3 poäng de kommande tre matcherna för att det ska klassas som godkänt. Trean kommer antingen mot FBK eller Frölunda. Lhc-matchen ska jag på och då blir det väl inget annat än torsk - just my luck.
Håller med om att det blir en svår match men enligt tabelläget borde det vara 50-50!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ja de flesta har väl hört att Näslund och Forsberg ansluter till modo. Som grädde på moset kommer Hinote över från usa.

Tja, tänk om M.Sundin hade samma hjärta för sin moderklubb, man kan inte låta bli att leka med tanken.

Hur som helst så möter vi modo den 3/12. Blir säkert en fullsatt match mot ett lag som nu måste favorittippas, givet att den svenska superduon håller.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

sensei skrev:Tja, tänk om M.Sundin hade samma hjärta för sin moderklubb, man kan inte låta bli att leka med tanken.
Ja, Sollentuna HC hade nog blivit överlyckliga om han valt att spela med dem.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Crashmash skrev:
sensei skrev:Tja, tänk om M.Sundin hade samma hjärta för sin moderklubb, man kan inte låta bli att leka med tanken.
Humor på hög nivå. Som sagt, synd att han inte valde att spela ett sista år med DIF, känns på något sätt extra surt nu med dessa ovan.
Honken

Inlägg av Honken »

Crashmash skrev:
Gillar bilden på Sudden i den här tråden.
http://www.difhockey.se/forum/viewtopic ... n&start=30
Den säger det mesta om hans hockeyuppfostran.

Synd att han inte har större hjärta och kan bjuda tillbaka med en säsong.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Forwards

Ziggy-Otto-Mackan

Känns som en genuin förstalina. Alla tre har bra speluppfattning. Bra skott. Ziggy går gärna in på mål. Alla tre kan vinna puck. Alla tre är hyfsade defensivt.

Josefsson - Kruger - Tim
Extremt mycket fart. Tror Josefsson kan börja hänga mål nu. Verkar ha fått ordning på skottet. Tim kan göra det lite oväntade och Kruger är Kruger.

Danielsson - Enqvist - Cehlin

Mycket fart här också i Danielsson och Cehlin. Enqvist kan bytas ut mot M.Holmqvist beroende på dagsform.

Ölvestad - Eklund - Brodin
Tyngd.

kommentar:
Lite synd att slösa två extrema tekare i samma kedja. Annars fyra stycken kedjor som kan producera framåt men inte är dåliga defensivt.

Backar
Ragge - Holmqvist
Två bra backar både defensivt och offensivt. Ragge lite mer def och Ante lite mer off.

Printz - Eklund
Oskar började riktigt dåligt. Varit bättre senaste matcherna. Printz är stabil bakåt.

Timmy - Kyle
Kyle ofta 100%. Timmy har inte varit lika bra som tidigare år.

Kommentar: Jag tycker att vi har tre riktigt bra backar i Ragge, Honken jr och Kyle. Printz är bra defensivt. Timmy och Oscar håller väl medelklass iår.

PP1
Kruger - Ziggy - Mackan
Ragge - A.Holmqvist

PP2
Josefsson - Ottosson - Ölvestad
Falk - Kyle

Kommentar: Två bra tekare i Ottosson och Ziggy. Två stycken som kan ta jobbet framför mål, Ölvestad och Ziggy. Två bra skyttar på backplats Holmqvist och Kyle. Resten offensivt skickliga spelare. Skulle gärna se mer rörligt PP. Inte så statiskt att bara ställa upp och spela runt.
Född till sportchef.
Skriv svar