Ny Liga 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Bra eller dåligt?

Kanon
84
23%
Värdelöst
221
59%
Neutral
68
18%

Antal röster: 373

Användarvisningsbild
LukeHD

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av LukeHD »

Asså vi måste kolla på sikt. Dom väljer dom lag som har kapasitet att gå längst inte var dom är det idag riktigt.

Svenska ligan har slutat växa, vi har stannat i utvecklingen. Medans dom andra ligorna börjar växa ikapp. Det märks väldigt tydligt i Champions Hockey Leage och jag tror inte det är en ren tillfällighet och på sikt kommer det nog bara bli värre.

Som Håkan Loob säger "flera klubbar har slått i taket på våran nuvarande elitserie". Som jag har förståt så har flera kubbar tänkt på det här i flera år och hur man ska lösa det. Både sportsligt och ekonomiskt borde det vara en stor vinst på det på sikt, annars skulle inte klubbarna enligt min mening lägga ner tid och pengar på det.

Hur hade NHL sett ut om alla delstater hade lirat i egna ligor?
Svar: Väldig begränsat inkomst och det = sämre kvalitet.
(dålig jämförelse, men det är en ganska unik situation som vi har.)

Jag vill inte att våran liga ska bli någon jävla farmaliga åt NHL och KHL och för att det inte ska hända måste vi öka inkomstena till våra lag. Det ser inte jag möjligt i den elitserie vi har nu.
Om vi inte agerar så tror jag inom 10-20 år så kan vi börja ranka våran liga 5-6 i världen istället för 3 som jag gör idag.
arvika_djurgårdare

Inlägg av arvika_djurgårdare »

Jag själv är emot och kommer alltid vara emot att vi går med i nån Rysk liga, NHL division i Europa eller någon Europeskliga.

Så som jag ser på saken är, hur kan man vilja åka 100-tals mil till inre Sibirien och möta nått lag med steoridfyllda ryssar, tjecker o skit istället för att möta t.ex Färjestad, HiV hemma?

Sedan, hur kan man vara så säker på att publiken skulle öka bara för att vi möter något ryskt lag istället för typ Färjestad? Jag själv tror att folk hellre ser en match mot Färjestad än nått ryskt lag.

Så fan, låt Färjestad, HiV o såna klubbar som verkligen vill se att Svensk hockey ska dö gå med i nån utländsk liga, men inte vi, Djurgårdens IF!

Jag kanske pratar för mig själv nu men ifall vi går med i nån utländsk liga, då är jag inte säker på om jag kommer åka till Hovet och se på hockey något mer, trots kärleken till DIF.
"Dagens publiksiffra: 6 341. Bra drag på DIF-klacken som sjunger och sjunger och sjunger."
DrAlban

Inlägg av DrAlban »

arvika_djurgårdare skrev:Jag själv är emot och kommer alltid vara emot att vi går med i nån Rysk liga, NHL division i Europa eller någon Europeskliga.

Så som jag ser på saken är, hur kan man vilja åka 100-tals mil till inre Sibirien och möta nått lag med steoridfyllda ryssar, tjecker o skit istället för att möta t.ex Färjestad, HiV hemma?

Sedan, hur kan man vara så säker på att publiken skulle öka bara för att vi möter något ryskt lag istället för typ Färjestad? Jag själv tror att folk hellre ser en match mot Färjestad än nått ryskt lag.

Så fan, låt Färjestad, HiV o såna klubbar som verkligen vill se att Svensk hockey ska dö gå med i nån utländsk liga, men inte vi, Djurgårdens IF!

Jag kanske pratar för mig själv nu men ifall vi går med i nån utländsk liga, då är jag inte säker på om jag kommer åka till Hovet och se på hockey något mer, trots kärleken till DIF.
Tanken har aldrig varit att åka till Sibirien för att möta efterblivna ryssar. Snarare lag som Bern, Zurich, Berlin och kanske Vålerengen. Att ingå i nån typ av KHL-sektion tror jag aldrig har varit på tapeten, men en liga med ovanstående lag verkar intressant. Jag ser hellre att vi möter Red Bull Salzburg än exempelvis Luleå. Dessutom lär det bli en ekonomisk fördel för DIF om man beger sig ut i Europa. Så jag är för!
-Inget guld för aik
-För det tackar vi Arnefjord
-Han gjorde ett jävligt snyggt självmål
-Nu är det tyst på Norra Stå
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

arvika_djurgårdare skrev:Jag själv är emot och kommer alltid vara emot att vi går med i nån Rysk liga, NHL division i Europa eller någon Europeskliga.

Jag håller med dig i det mesta du skriver. Tror verkligen inte att vi skulle öka vårt publiksnitt i en europaliga. Om inte annat såg vi ju hur intresset var för några år sedan när det senast begav sig.

Nu verkar ju även sponsorerna aningen ointresserade av att satsa på champions league.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5384405.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5385843.ab

Det skulle ta många år innan jag skulle bry mig över en match mellan exempelvis Djurgården och Berlin. Jag tror inte man får glömma traditionens makt. Det nuvarande systemet att man spelar i ligor innehållande nationella lag är djupt rotat hos många. Visst är NHL ett undantag, men jag tycker inte vi kan jämföra oss med den ligan.

Det är däremot tråkigt att det inte fungerar med Champions league. Den skulle i en utvecklad form kunna vara ett bra sidoevenemang dit de bästa lagen skulle få kvalificera sig.

Förutom det svala publikintresset talar ytterligare en sak mot en europaliga, nämligen stängd liga. (jag kan då inte se hur det vore realistiskt med upp och nedflyttning där).
Chansen/risken med att ta sig upp respektive åka ur är en mycket publikdragande och mediaintressant aspekt och talar för en elitserie i nationell regi.

Nej, behåll elitserien men utöka den till 14 lag snarast. Just nu tycker jag det är sportsligt orättvist att det kan skilja bara någon enstaka poäng mellan slutspel och kvalserie.
Skicka ned lag 14 direkt till allsvenskan och låt lag 12 och 13 spela kvalserie.
Dra ned antalet möten mellan lagen till 2 hemma och 2 bortamatcher. På detta sätt skapas ytterligare en streckstrid och vi får se fler olika lag. Vi undviker även att vi möter exempelvis Modo hemma 2 gånger inom loppet av någon vecka.

Börja gärna serien tidigare alternativt spela längre in på våren så att inte omgångarna kommer så tätt. Det tror jag skulle ge mer intresse till varje match och som Wikegård sa, det skulle även ge klubbarna ett bättre kassaflöde med en längre säsong.

Vill man sedan klämma in något slags europaspel så finns det ju utrymme för det i ett mer utdraget spelschema. Blir det sedan publikdragande att möta utländska lag skulle det ju bara vara en bonus med sköna slantar till elitserielagens kassor.

Men jag tror definitivt att vi har vår framtid med en elitserie med svenska lag. Varför inte med ett kompletterande europaspel där 2-3 lag från varje liga kvalificerar sig till champions league.
De lag som inte kvalar in kan ju få spela någon slag play off om en till två platser som ger en kvartsfinalplats senare i championsleague slutspelet.

Ska hockeysverige fortsätta envisas med att spela "betydelselösa" landskampsturneringar borde man sätta ett tak på max 2 spelare från varje klubb och dessutom rotera mellan spelarna i lagen och turneringar. Då kunde elitserielagen spela europacupspel parallellt med dessa turneringar.

Vi får väl se hur det blir. Jag skulle så länge vilja se en seriös undersökning bland hockeypubliken om hur de skulle vilja ha det. Ingen oseriös "för eller emot" omröstning på aftonbladet som inget betyder.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
arvika_djurgårdare

Inlägg av arvika_djurgårdare »

DrAlban skrev:

Tanken har aldrig varit att åka till Sibirien för att möta efterblivna ryssar. Snarare lag som Bern, Zurich, Berlin och kanske Vålerengen. Att ingå i nån typ av KHL-sektion tror jag aldrig har varit på tapeten, men en liga med ovanstående lag verkar intressant. Jag ser hellre att vi möter Red Bull Salzburg än exempelvis Luleå. Dessutom lär det bli en ekonomisk fördel för DIF om man beger sig ut i Europa. Så jag är för!
Jag låter väll jävligt negativ nu, men vad fan ska vi ut och göra i en Europa liga egentligen? Vad talar för att ekonomin ska bli bättre? För att öka ekonomin på hemmaplan så krävs ju mycket att vi köper Hovet alternativt rustar upp Hovet och får del av mer intäkter som kommer in! Fast mycket av dom intäkterna står ju vi, supportrarna för, vi som köper biljetterna och kan se till att klubben inte går allt för mycket back i ekonomin. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tror jag som sagt att publiken kommer svika faktist om vi kommer till en Europeisk liga vilket betyder att vi inte behöver köpa Hovet kanske då vi ändå kommer gå back, det här är något jag tror kommer inträffa alltså!

Sedan, vad ska vi ut sportsligt och göra i en Europeisk liga? Dom flesta lagen som kommer hamna där är väll topplag i typ Tyska, Tjeckiska, Schweiziska och Ryska ligan. Hur ska vi, ett lag som i nuläget inte ens kommer till slutspel kunna rubba dom? För att få del av pengarna som finns ute i en eventuell Europeisk liga så krävs väll att vi ska komma till ett slutspel. Något jag tyvärr inte tror vi kommer klara i dagens läge.

Så enligt mig bör vi stanna i en Svensk liga, försöka köpa Hovet och få in mer intäkter och jag tror även att publiken kommer börja strömma tillbaka till Hovet, då går vi ju som sagt plus, något jag inte tror vi kommer göra i en eventuell Europeisk liga.

Fast som sagt, det här är bara vad som kan hända. Nu är det ju bara att vänta och se vad klubbarna kommer fram till.

Fast en sak vill jag bara säga innan jag avslutar, NEJ till en framtida Europeisk liga, JA till en framtida Svensk liga!
"Dagens publiksiffra: 6 341. Bra drag på DIF-klacken som sjunger och sjunger och sjunger."
Skriv svar