Ny Liga 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Bra eller dåligt?

Kanon
84
23%
Värdelöst
221
59%
Neutral
68
18%

Antal röster: 373

Kagen

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Kagen »

Östgöten, jag uppfattade ditt inlägg som att DIF skulle ges mer pengar i TV-avtalet. 45 Miljoner till DIF och bara 17,5 miljoner till FBK.

Hur realistiskt är det? :wink:

Nej mycket handlar nog, som Wikegård m.fl rapporterat om, att förlänga säsongen och söka nya marknader för reklam. Det skulle kunna göras genom att bjuda in ett lag från Oslo och ett från Köpenhamn och låta dem vara med att dela på en än större kaka. Rimligen skulle dessa två lag då vara 'immuna' mot nedflyttning och alltid som sämst få spela åttondelsfinal - se nedan.

Kan man locka till sig 4st finska lag så får vi en Elitserie beståendes av 18 lag varav de två sämst placerade svenska lagen hamnar i kvalserien. Finnarna får bestämma själva om deras sämst placerade lag ska åka ur, kvala eller hur de nu vill lösa det. Finska lag ersätts i så fall med andra finska lag för att hålla 'balansen'.
Lag 1-16 spelar slutspel, först åttondelsfinal, kvart, semi och final.

Det borde bli en liga med hög klass, en bredare bas för marknadsföring och ge utrymme för en längre säsong för alla lag.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kagen skrev:Östgöten, jag uppfattade ditt inlägg som att DIF skulle ges mer pengar i TV-avtalet. 45 Miljoner till DIF och bara 17,5 miljoner till FBK.

Hur realistiskt är det? :wink:
Jag skrev nedanstående i texten ovan:

"Totalt borde ett nytt TV-avtal för den nya ligan vara värt 515 miljoner kronor för 14 lag varav DIF får 37 miljoner kr mot istället 25 miljoner kr. Upplägget är att serien utgörs 56 matcher såsom idag. Få avbrott görs för landslagsuppehåll."
Kagen skrev:Nej mycket handlar nog, som Wikegård m.fl rapporterat om, att förlänga säsongen och söka nya marknader för reklam. Det skulle kunna göras genom att bjuda in ett lag från Oslo och ett från Köpenhamn och låta dem vara med att dela på en än större kaka. Rimligen skulle dessa två lag då vara 'immuna' mot nedflyttning och alltid som sämst få spela åttondelsfinal - se nedan.

Kan man locka till sig 4st finska lag så får vi en Elitserie beståendes av 18 lag varav de två sämst placerade svenska lagen hamnar i kvalserien. Finnarna får bestämma själva om deras sämst placerade lag ska åka ur, kvala eller hur de nu vill lösa det. Finska lag ersätts i så fall med andra finska lag för att hålla 'balansen'.
Lag 1-16 spelar slutspel, först åttondelsfinal, kvart, semi och final.

Det borde bli en liga med hög klass, en bredare bas för marknadsföring och ge utrymme för en längre säsong för alla lag.
Kan funka, men jag tror att det är bättre att begränsa sig till 14 lag varav fem svenska (FHC, HV71, LHC, FBK och DIF). DIF:s TV-intäkter måste upp. I min teoretiska skiss ovan borde en baltisk/nordisk liga bestående av lag från befolkningscentra ha potetnial att öka DIF:S TV-intäkterna från kanske dagens 18 miljoner kr (25 i det nya avtalet) till 37 miljoner kr.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Östgöten, jag tror intresset för en sådan liga kommer bli ganska ljummet jämnfört med t.ex en renodlad svensk Elitserie med 14 lag och en satsning på Champions Hockey League för topplagen.

Den liga du skissar på, kommer den vara stängd med eller kan AIK, Björklöven, Brynäs ta platsen från Djurgården på sportsliga meriter?

Mycket av charmen med Elitserien är ju just kampen kring de nedre strecken. Att AIK kan byta plats med DIF i Stockholm att Rögle kan lugga MIF på Elitserieplatsen.

Svenska folket älskar sådant. Media älskar sådant.

En stängd liga med fem svenska lag? Not so much.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kagen skrev:Östgöten, jag tror intresset för en sådan liga kommer bli ganska ljummet jämnfört med t.ex en renodlad svensk Elitserie med 14 lag och en satsning på Champions Hockey League för topplagen.
Tror tyvärr att 14 lag i Elitserien är döden för DIF. Stockholmsklubben kommer aldrig i nuvarande form att äga sin arena. 14 lag i Elitserien kommer därför bara innebära att intäkterna för TV-avtalet sprids ut ännu mer ut i landet på småklubbar.
Kagen skrev:Mycket av charmen med Elitserien är ju just kampen kring de nedre strecken. Att AIK kan byta plats med DIF i Stockholm att Rögle kan lugga MIF på Elitserieplatsen.

I det här sammanhanget bryr jag mig främst om DIF:s varande som storklubb. Det är dags för DIF att ta nästa steg och tillsammans med andra svenska storklubbar skapa förutsättningar för en stängd nordisk liga som är helt kommersiell. Det är för stora pengar på spel för att liga ska vara öppen.

Skilj av ungdomshockey som fortsätts att drivas ideelt. Idealt är om den ideella ungdomshockeyn äger varumärket och att A-laget/elitklubben hyr rätten att använda namnet DIF för vad ungdomssatsningen kostar.

Alternativet (inget dåligt alternativ) är att DIF fortsätter att spela kvar i Elitserien, som tappar i konkurrenskraft och blir allt svagare relativt omvärlden. DIF fortsätter att satsa på juniorer och att försöka ta sig till slutspel år efter år. Oavsett kommer jag att följa klubben på läktarplats.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Märkligt att det inte presenterats något konkret förslag till vad som skulle vara ett alternativet till dagens Elitserie. Planeringen kan ju knappast ha startats i vår då ett nytt avtal för elitserien bör skrivas på om en inte allt för lång tid.

Tur att Wikegård gav en mer nyanserad bild av "utbrytningen" för det har faktiskt varit lite pinsamt att höra övriga supportrars psykningar över ett mediokert elitserielags (läs Djurgården) ambitioner att utmana KHL alternativt NHL.

Jag har svårt att se hur en eventuell ny liga skulle locka mer folk till Djurgårdens matcher. Man kan visserligen spekulera både hit och dit, men hittills har inga Nordic trophy eller "europaligematcher" visat på att det skulle finnas ett intresse för det. Utöka istället Elitserien till 14 alt 16 lag och dra ut säsongen så inte spelschemat blir så tätt.

Men, så dåliga som vi är just nu kanske det är värt att chansa lite med en ny liga. Det blir kanske mer drag i vår publik och ekonomi då, även om jag inte ser några som helst faktorer som skulle tala för det.
Kanske det är dags för för mer nytänkande hockeysupporters att ta över och gamla relikar som jag får väl ägna mig mer åt golf eller något:lol:
Det skulle i varje fall dröja väldigt många år innan jag började intressera mig för en bortamatch mot TPS alternativt hemmamatch mot Vålerengen.

Jag väntar med spänning på att föra höra dessa 4 storklubbar och Djurgården presentera deras förslag på vad de tänkt sig för alternativ till dagens avtal. Men till skillnad mot Wikegård tror jag det är mer än en fråga om att förbättra själva Elitserien. Varför skulle inte de andra klubbarna annars inte vara med på tåget? Självklart vill de förbättra Elitserien också, dock utan andra länders inblandning. Bara hoppas på att de 5 utbrytarlagen inte bara är inne på linjen om att de ska ha en större bit av tv-kakan än de övriga.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
TheSaint
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av TheSaint »

Jag ser hellre Djurgårn i div4 än i någon jävla europeisk-pengar betyder allt-vill vara som äckel nhl-slipsnisse pajasliga!

Vi kanske ska byta namn till Djurgården Lions också när vi ändå är igång, låter ju så jäkla fräsigt och passar bättre internationellt.

Vart har ni stoltheten,traditionen och kulturen?

Mot den moderna idrotten!
LITA

Inlägg av LITA »

Om Djurgården byter liga så byter jag liv = ingen mer hockey för mig!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

TheSaint skrev:Jag ser hellre Djurgårn i div4 än i någon jävla europeisk-pengar betyder allt-vill vara som äckel nhl-slipsnisse pajasliga!

Vi kanske ska byta namn till Djurgården Lions också när vi ändå är igång, låter ju så jäkla fräsigt och passar bättre internationellt.

Vart har ni stoltheten,traditionen och kulturen?

Mot den moderna idrotten!
Och pengar betyder inte allt redan nu då eller?

Tror inte heller det är direkt troligt att det blir någon utbrytarliga. Däremot hoppas jag att man i alla fall kan få till ett brott mot Svenska hockeyförbundet och tvinga ner antalet menlösa landskamper och därmed gör säsongen längre, inte öka antalet matcher. Kunde man sedan inför liten rink samt touch icing skulle det göra spelet mycket attraktivare. Sedan är det ingen hemlighet att jag föredrar en serie med 20 lag och 38 omgångar och sedan slutspel. Att blanda in enstaka finska, norska eller danska lag är bara korkat då alla lag i samma serie måste spela där på lika "grundvilkor".

På lite sikt hade det kanske varit intressant med ett europeiskt NHL där KHL blir en division, Norden en andra och Centraleuropa en tredje. Med det upplägget skulle man eventuellt kunna vara med och börja utmana drägg-NHL vilket skulle glädja mig något oerhört då NHL är en vidirg liga som vägrar göra rätt för sig ekonomiskt.
Honken

Inlägg av Honken »

Nu när Viasat startar en hockeykanal strax efter att elefanterna och DIF inte skrev på avtalet så börjar jag fundera vad som kan vara p.g.
Känns som det är mer än en slump att det sker i stort sett samtidigt.
Utbrytarna ville helt enkelt inte skriva på Canal plus avtalet innan förhandlingar med Viasat och den nya hockeykanalen har inletts/slutförts.

För egen del vore det skönt med all hockey på en kanal.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Honken skrev:Nu när Viasat startar en hockeykanal strax efter att elefanterna och DIF inte skrev på avtalet så börjar jag fundera vad som kan vara p.g.
Känns som det är mer än en slump att det sker i stort sett samtidigt.
Utbrytarna ville helt enkelt inte skriva på Canal plus avtalet innan förhandlingar med Viasat och den nya hockeykanalen har inletts/slutförts.

För egen del vore det skönt med all hockey på en kanal.
jag har alltid gillat djurgårdens hemsida den uppdateras till som tätt med viktiga saker men nu ärdet hel dött med vilka spelare som är intressanta eller snart klara eller detta då det senaste om den nya liga att dom inte tar och säger något här på sidan till dem som går och kollar på hockey gud vilken dålig uppdatering skärpning!
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

http://hockeybloggen.city.se/16504/ny_hockeykanal_
Det känns ju som detta kan vara en anledning till det hela. Mer pengar tackar ingen nej till.
Men för guds skull, låt INTE viasat köpa upp rättigheterna. Jag kommer aldrig i livet att se någon match med deras pajas kommentatorer.
En treåring som är döv, blind och inte kan prata har mer kunskap om ishockey än vad Viasats kommentatorer har.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Kagen

Inlägg av Kagen »

Lite fria spekulationer och konspirationsteorier på Svenskafans Luleåforum:

Visat har nu rättigheterna för Hockeyallsvenskan, CHL, KHL. Visat ägs av MTG, dvs Stenbeck. Hugo Stenbeck har lagt mycket pengar på CHL och är också privatfinansiär i Linköping HC. Det är inte svårt att anta att Hugo vill ha sändningsrättigheterna för 'sitt' Linköping.

Canal+ ägs av familjen Bonnier så slaget om Elitserien står mellan Bonnier och MTG men där är frågan vad för slags produkt Elitserien är!? Kan Bonnier köpa Elitserien och sen lugga MTG på Leksand, AIK osv från HockeyAllsvenskan som MTG köpt över fyra år och sen få också sno hem eller trissa upp priset på en NordicLeague/EHL...

Ja, ni ser ju själva. Det är ett TV-krig om hockeyn mellan Bonnier och MTG där Hugo Stenbeck står mitt i smeten med fingrarna djupt i den östgötska syltburken..!
/Friedrich Nietzsche
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

sthlm_dif skrev:http://hockeybloggen.city.se/16504/ny_hockeykanal_
Det känns ju som detta kan vara en anledning till det hela. Mer pengar tackar ingen nej till.
Men för guds skull, låt INTE viasat köpa upp rättigheterna. Jag kommer aldrig i livet att se någon match med deras pajas kommentatorer.
En treåring som är döv, blind och inte kan prata har mer kunskap om ishockey än vad Viasats kommentatorer har.
Hockeyn på viasat skulle vara en katastrof. Sveriges klart sämsta kommentatorer alla kategorier...

Å andra sidan ser jag gärna ett krig mellan två tv-kanaler då detta borde betyda mer pengar för klubbarna, dock med Canal + som segrare tack...
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Djurgårn skrev:Känns som att folk är rädda för förändringar. folk blir helt hysteriska när det snackas om eventuella förändringar från det gamla vanliga till lite nyare. Förändringar kan vara bra och i det här avseendet tror jag att det faktiskt kan bli bra.
Folk kan vara rädda för förändringar och folk kan vara rädda för nya förändringar. Inget konstigt med det, Men vad är bäst för D.I.F???
Toobee

Inlägg av Toobee »

Det kommer bli skit nice :P
Skriv svar