Tycker inte du att Hockey är en mycket mer attraktiv sport när det är på liten rink, touch icing, fartfyllt och mer fysiskt? Jag ser över på matcherna i Nordamerika och blir salig när jag tänker på om det vore så i Sverige. Det är så hockey ska vara. Jag vet att det finns fler fans som finner den hockeyn mera underhållande. Varför inte försöka skapa någon sorts "NHL" på den här sidan pölen. Tvån Conferencer. Nordenlagen/Tyskland/ mot Ryssland/Tjeckien och öst. Vi skulle få två riktigt mäktiga ligor i världen. Få med klubbar som AIK, Leksand, Luleå, Modo, Brynäs, Malmö på detta förslag också och slopa SAIK, Timrå, Rögle, SSK osv. Jag är absolut beredd på att ge upp Europas på sin höjd 5:e bästa liga för att ligga i Europas absolut utan kategorier bästa liga. Jag vill att DIF ska tampas med de bästa.stolpskott skrev:Fotboll har Allsvenskan aldrig hållt bra klass i. Om du syftar på att Elitserien blir bara sämre och sämre, titta då ca 4-5 år tillbaka. Då är kvalitén på ishockey mycket sämre! Grejen är det att vi är Sverige, det finns ingen liga i Europa som är lika taktisk som just den här i ES. Och det är ju det Sveriges s.k "adelsmärke" i hockey är, inte att bunkra in alla puckar. Ingen grishockey, utan just enbart taktisk. Om du menar att svenska ishockey lag i Champions League, så tror jag ingen spelare i lhc hv m.fl tar det ens till 90% på matcherna som dem andra lagen gör, dem tycker helt enkelt att dom har inget att vinna just där.Jockmaniac skrev:Jag är optimistisk till en förändring. Faktum är att det kan vara våran enda chans till överlevnad överhuvudtaget. Hur många år har det gått sedan våran senaste storhetstid? Jo, 10 år ca. Här sitter vi och drömmer om nya storhetstider, men faktum är att inget händer. Det blir snarare tvärtom. Jag får känslan av att Djurgården är ett sjunkande skepp, en bestämd känsla av domedagen för DIF om inget händer, så jag är överväldigad av att Djurgården är med "de starka klubbarna". Detta kan vara våran räddning. Elitserien håller helt enkelt absolut nada klass. Ligan vi spelar i är på sin höjd fjärde bäst i Europa idag. Om ens det. Jag vill att Djurgårdens liga ska vara starkast i Europa, jag vill att svensk hockey ska hamna på kartan igen. Detta kan vara våran chans. Självklart vill jag helst att det ska finnas pengar i HockeySverige så att vi kan jämföra oss med KHL och kanske till och med vara starkare, men det kommer vi aldrig få uppleva. Tycker ni det är lovande när talanger som tex Linus Omark och Johan Harju förvinner från Sverige innan de ens fått hår i armhålan. Jag tycker det är skrämmande. Djurgårdens liga får inte förvandlas till en korpliga som bara sjunker djupare och djupare i rankingen som Allsvenskan i fotboll gör.
Något måste göras och det kvickt. Om vi överhuvudtaget vill se DIF spela ishockey inomhus i framtiden. För vi kommer inte bli starkare automatiskt.
Möjligtvis att DIF som förening kan bli stark, men om det blir ett ryskt/svenskt stuk över det hela så är jag övertygad om att vi får dubbelt så mindre supportrar på matcherna...
Ny Liga 2010/2011
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Ny Liga 2010/2011
100% DJURGÅRDSJ***L
Jag tycker att det är konstigt hur journalisterna ställer sig frågan "Vad vill publiken helst se? Aik - Leksand eller Djurgården - Metallurg Magnitogorsk?"
Vad är det för jävla fråga? Glömmer dom bort att det kommer spelas matcher som Björklöven - Västerås i den nya ruttna Elitserien som kommer att finnas kvar?
Visst, vi kommer att få möta lag ifrån Sibirien med namn som inte går att uttala, men det är ju bara några få gånger om året. Men samtidigt får vi möta HV, Linköping, Färjestad och kanske Malmö.
Släng sedan på några ryska lag med killar som Jagr i laget.
Jag är optimistisk inför en ny liga.
Vad är det för jävla fråga? Glömmer dom bort att det kommer spelas matcher som Björklöven - Västerås i den nya ruttna Elitserien som kommer att finnas kvar?
Visst, vi kommer att få möta lag ifrån Sibirien med namn som inte går att uttala, men det är ju bara några få gånger om året. Men samtidigt får vi möta HV, Linköping, Färjestad och kanske Malmö.
Släng sedan på några ryska lag med killar som Jagr i laget.
Jag är optimistisk inför en ny liga.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
-
Om folk ändå kan inse att kvalitén i KHL är högre än elitserien så skulle dom flesta här vara för att Djurgården Hockey faktiskt gick med i en europeisk liga. Faktum är att dom svenska lagen lockar inte speciellt mycket publik till Djurgårdens matcher i dagens läge heller, och har aldrig gjort. Om jag inte miss minner mig så har DIF hockey haft runt 9000 som bästa publik snitt, detta var dock under 90 talet och sedan dess har den pendlat mellan 5-8 mellan varven.
Jag är för ett Djurgården i KHL eller någon annan europeisk liga då kvalitén på spelet skulle öka, det skulle bli internationella isbanor och att få hävda sig i övriga Europa med ett slagkraftigt lag med svensk stomme och utländsk spetskompetens.
Så sluta blunda och förneka att djurgården är på väg neråt och inse att hoppar man inte på KHL nu så finns det kanske ingen chans senare.
Jag är för ett Djurgården i KHL eller någon annan europeisk liga då kvalitén på spelet skulle öka, det skulle bli internationella isbanor och att få hävda sig i övriga Europa med ett slagkraftigt lag med svensk stomme och utländsk spetskompetens.
Så sluta blunda och förneka att djurgården är på väg neråt och inse att hoppar man inte på KHL nu så finns det kanske ingen chans senare.
Djurgår'n tills jag dör !
Hemmasnittet skulle inte ens nå upp till 3000/pers om DIF skulle lira i KHL.
Annars så tycker jag att man ska krympa isytan, spela med touch-icing & ha fyra domare på isen.
Annars så tycker jag att man ska krympa isytan, spela med touch-icing & ha fyra domare på isen.
Jag isner att KHL har bättre kvalite än Elitserien men jag vill fortfarande inte att Djurgården ska spela där, om man läser man journalister säger så har ju KHL heller något överdrivet bra publik snitt så jag tror inte att blanda ihop dessa 2 kommer göra saken bättre.Sirrebirre skrev:Om folk ändå kan inse att kvalitén i KHL är högre än elitserien så skulle dom flesta här vara för att Djurgården Hockey faktiskt gick med i en europeisk liga. Faktum är att dom svenska lagen lockar inte speciellt mycket publik till Djurgårdens matcher i dagens läge heller, och har aldrig gjort. Om jag inte miss minner mig så har DIF hockey haft runt 9000 som bästa publik snitt, detta var dock under 90 talet och sedan dess har den pendlat mellan 5-8 mellan varven.
Sen att KHL inte heller är direkt vinstgivande utan endast lever på oljemiljoner känns inte heller så tryggt vad händer när det försvinner och hela KHL rasar ihop vart ska vi ta vägen då? för jag tror inte att klubbarna som blir kvar i Sverige kommer stå med öppna armar släppa in oss igen.
Och att utöka och satsa mer på CHL gör inte at tvi får chans att hävda oss med övriga Europa?
Är väl bättre att man kvalar in via dem nationella ligorna och sen få spela i CHL.
Däremot kan man som många sagt förut är att minska rinkarna och införa touch-icing och 4 domare på isen där tycker jag man ska ändra istället och skippa allt trams med ryska hockey bubblan som kan spricka när som helst.
Ohh, skrämmande läsning hos de flesta här. Ska vi slänga bort all vår ES-kultur, våra 16 SM-tecken för att lira mot ryska lag. Jag skulle inte ens känna någon spänning i en sådan serie. Man kan inte åka ut och vi kan inte vinna guld. Jag håller totalt med Nystrand på Expressen och Boork för den delen också! Det som nu händer är oacceptabelt. Jag hoppas det är för att sätta press på en förändring i hela hockeyvärlden!
Det måste börja likna fotbollsvärlden även i hockeyn. Idag sitter man ju nästan och gäspar i slutspelet, då är något fel. Dessutom är det oerhört tråkigt att man behöver möta varje lag 5 gånger per säsong och detta urholkar dessutom serien som dessutom är orättvis.
14 lag i Elitserien - som någon sa, spela 4 matcher per säsong, 2 hemma och 2 borta. Där har vi utgångspunkten. Sedan får man bedöma hur man ska göra med tabellindelningen. Kanske att 1 lag åker ut direkt mot den som kommer etta i Allsvenska. Och sedan 2 till lag som går ner i en form av kvalserie - Det är ju den här spänningen hockey-Sverige lever efter och vill ha. Jag skiter fullständigt i något smörlir även om det gärna får skimta till på Hovet.
Som sagt, utveckla det svenska seriesystemet i liknande termer som jag beskrev och SATSA PÅ CHL! Där har vi framtiden, varför ska vi gå efter NHL? Det är inte ES i närheten av och det är inte vad fansen vill. Helst minskar vi antalet matcher i ES ännu mer som Nystrand säger och får in CHL enklare. CHL är något jag skulle tycka vara kul! Då kan man verkligen satsa inför en bortaresa som betyder något!
För det tredje måste transferkarussellen i hockeyvärlden ändras. Skit i NHL. Varför ska vi släppa våra spelare nästan gratis? Det måste bli som i fotbollen, fatta vad mycket pengar Djurgården hade haft då! Det är där vi gått miste om miljoner...
Det måste börja likna fotbollsvärlden även i hockeyn. Idag sitter man ju nästan och gäspar i slutspelet, då är något fel. Dessutom är det oerhört tråkigt att man behöver möta varje lag 5 gånger per säsong och detta urholkar dessutom serien som dessutom är orättvis.
14 lag i Elitserien - som någon sa, spela 4 matcher per säsong, 2 hemma och 2 borta. Där har vi utgångspunkten. Sedan får man bedöma hur man ska göra med tabellindelningen. Kanske att 1 lag åker ut direkt mot den som kommer etta i Allsvenska. Och sedan 2 till lag som går ner i en form av kvalserie - Det är ju den här spänningen hockey-Sverige lever efter och vill ha. Jag skiter fullständigt i något smörlir även om det gärna får skimta till på Hovet.
Som sagt, utveckla det svenska seriesystemet i liknande termer som jag beskrev och SATSA PÅ CHL! Där har vi framtiden, varför ska vi gå efter NHL? Det är inte ES i närheten av och det är inte vad fansen vill. Helst minskar vi antalet matcher i ES ännu mer som Nystrand säger och får in CHL enklare. CHL är något jag skulle tycka vara kul! Då kan man verkligen satsa inför en bortaresa som betyder något!
För det tredje måste transferkarussellen i hockeyvärlden ändras. Skit i NHL. Varför ska vi släppa våra spelare nästan gratis? Det måste bli som i fotbollen, fatta vad mycket pengar Djurgården hade haft då! Det är där vi gått miste om miljoner...
Bäst i stan!
Håller med ovanstående fullständigt.Ragge1 skrev:Ohh, skrämmande läsning hos de flesta här. Ska vi slänga bort all vår ES-kultur, våra 16 SM-tecken för att lira mot ryska lag. Jag skulle inte ens känna någon spänning i en sådan serie. Man kan inte åka ut och vi kan inte vinna guld. Jag håller totalt med Nystrand på Expressen och Boork för den delen också! Det som nu händer är oacceptabelt. Jag hoppas det är för att sätta press på en förändring i hela hockeyvärlden!
Till lagen i det svenska seriesystemet har man en relation, vare sig man gillar eller avskyr dem, och det är det som betyder något. Jag känner inte ett dyft inför lag från Minsk, Moskva eller München, oavsett vilken kvalitet dessa håller. Dessutom innebär en serie där man inte kan åka ur att halva spänningsmomentet under en säsong raderas ut (och med tanke på att Djurgården realistiskt sett inte har en chans att vinna, blir det som ovan sagts helt meningslöst att orka bry sig).
Om man absolut måste ha en flernations-liga kan jag tänka mig en möjlig lösning:
En liga med de 6 eller 7 bästa lagen från Sverige och Finland, där de sämst placerade lagen åker ur och/eller måste kvala för att behålla sin plats. Allsvenskan och SM-liiga 2 fungerar då som likställda näst högsta serier, ungefär som division 1 norra och södra i fotbollen. Slutspel för de åtta bästa som vanligt.
Något i den stilen iaf...men jag är ändå tveksam. Hockeykultur kan inte konstrueras.
Men en likgiltig "uppvisningsliga" ihop med ryssarna och andra, då är jag rädd att mitt intresse för hockeyn dör.
Att bryta sig ur och vara med i en liga med KHL tror jag inte på. Däremot så tror jag att anledningen till att detta sker är att dessa lag vill ha en förändring i nuvarande elitserie än att de vill vara med i en annan serie.
Sen kan man ju undra hur Tv intäkterna ska fördelas. Är det verkligen rätt att alla lag får lika mycket pengar från TV-intäkterna eller borde vara baserat på hur stor tilldragningskraft lagen har? (vet inte riktigt hur det är idag men antar att det delas lika mellan alla 12 lag).
Säg att det är så att vissa lag lockar 70-80% av alla tittare borde då inte dessa lag få en större del av den totala kakan? Jag anser i alla fall att det borde baserat på dragningskraft av publik. Detta borde ju inte alls vara svårt att räkna ut hur det är fördelat för tv-bolagen.
Sen kan man ju undra hur Tv intäkterna ska fördelas. Är det verkligen rätt att alla lag får lika mycket pengar från TV-intäkterna eller borde vara baserat på hur stor tilldragningskraft lagen har? (vet inte riktigt hur det är idag men antar att det delas lika mellan alla 12 lag).
Säg att det är så att vissa lag lockar 70-80% av alla tittare borde då inte dessa lag få en större del av den totala kakan? Jag anser i alla fall att det borde baserat på dragningskraft av publik. Detta borde ju inte alls vara svårt att räkna ut hur det är fördelat för tv-bolagen.
2014-04-07, vad hände?
Djurgården missar slutspel i Svenska Elitserien, men vill spela i ryska ligan.. Känns ju hur naturligt som helst.(not)...Just det, ja...Det går ej att åka ur KHL.
Nä det är dags för styrande i Djurgården att vakna upp och ta tag i sina egna fel/brister utan att skylla på någon annan och i de fall de verkligen ÄR synd om Djurgården arbeta för att förbättra för klubben på dessa områden.
Passar inte en Järnkamin att gnälla och skylla ifrån sig.
En fråga om att lämna Hockeyligan (med allt vad detta innebär) är givetvis en fråga som måste tas med medlemmarna INNAN.
Gör om, Gör rätt!!!
Nä det är dags för styrande i Djurgården att vakna upp och ta tag i sina egna fel/brister utan att skylla på någon annan och i de fall de verkligen ÄR synd om Djurgården arbeta för att förbättra för klubben på dessa områden.
Passar inte en Järnkamin att gnälla och skylla ifrån sig.
En fråga om att lämna Hockeyligan (med allt vad detta innebär) är givetvis en fråga som måste tas med medlemmarna INNAN.
Gör om, Gör rätt!!!
Jag förstår fbk,hv,lhc och frölunda men va fan gör vi i det här sammanhanget, vi klarar ju inte ens att få ett bra ES lag!? 14 lag som någon sa och sen liten rink, och bara ett lag åker ur. Då har vi en rolig serie!
En stängd elitserie ökar inte intresset. Fattar inte varför en del förespråkar detta.sthlm_dif skrev:Jag var otydlig. Menar självklart inte att vi ska köpa in ett utländskt lag som LHC gjort. Vi ska satsa på ett gäng talanger som nu, och kunna behålla våra kommande stjärnor som kommer att lämna oss om inget händer, och eventuellt (borde ha skrivit det i mitt förra inlägg) köpa två - tre utländska spelare som kan bidra med mycket till vår förening. Att ha 2-3 utländska spelare ser jag inget fel i. Visst är det roligt med ett Stockholmslag som vi har nu, men det får ju gärna komma in något från utlandet som kan höja intresset ytterligare.stolpskott skrev:Nejmen tjena, ska vi också gå med i jippoklubben nu också? Trodde vi Djurgårdare hatade "cluben" m.fl för att dom just står för sånt här. Otroligt korkat förslag, eller ska vi behålla våra utländska spelare osv så inga nya nya talanger kan ta plats, tänk på Josefsson och grabbarna.
Men visst, det finns både för och nackdelar med alla alternativ. Jag ser helst att vi behåller Elitserien som den är idag, för att behålla spänningen (var även otydlig med detta tidigare). Men mitt inlägg syftade mer på att om en förändring ska ske, bör den vara ungefär som jag skrev (min åsikt), för att kunna öka standarden och intresset för svensk ishockey.
En stängd serie skulle ge en bättre serie på långsikt, klubbar kan ta ett år då man inte har det bästa laget genom en mer sparsam ekonomi utan att riskera att åka ur. Det blir lättare att ge plats åt juniorer man behöver inte vara lika försiktig. Sponsorer blir garanterade att deras loggor syns i den högsta serien för jämnan. Detta är några exempel på saker som blir bättre med en stängd liga..Ola I skrev:En stängd elitserie ökar inte intresset. Fattar inte varför en del förespråkar detta.sthlm_dif skrev:Jag var otydlig. Menar självklart inte att vi ska köpa in ett utländskt lag som LHC gjort. Vi ska satsa på ett gäng talanger som nu, och kunna behålla våra kommande stjärnor som kommer att lämna oss om inget händer, och eventuellt (borde ha skrivit det i mitt förra inlägg) köpa två - tre utländska spelare som kan bidra med mycket till vår förening. Att ha 2-3 utländska spelare ser jag inget fel i. Visst är det roligt med ett Stockholmslag som vi har nu, men det får ju gärna komma in något från utlandet som kan höja intresset ytterligare.stolpskott skrev:Nejmen tjena, ska vi också gå med i jippoklubben nu också? Trodde vi Djurgårdare hatade "cluben" m.fl för att dom just står för sånt här. Otroligt korkat förslag, eller ska vi behålla våra utländska spelare osv så inga nya nya talanger kan ta plats, tänk på Josefsson och grabbarna.
Men visst, det finns både för och nackdelar med alla alternativ. Jag ser helst att vi behåller Elitserien som den är idag, för att behålla spänningen (var även otydlig med detta tidigare). Men mitt inlägg syftade mer på att om en förändring ska ske, bör den vara ungefär som jag skrev (min åsikt), för att kunna öka standarden och intresset för svensk ishockey.
2014-04-07, vad hände?
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Har extremt svårt att tro detta kommer bli verklighet. Annars är förslaget i sig förkastligt, för min del är det lika aptråkigt att se finska lag som tjeckiska eller ryska.
Uppskattningsvis känns det som ca 5% sannolikhet att det verkligen kommer gå åt det här hållet i framtiden, och om så blir fallet lär vi inte vara en av de klubbarna som tar steget fullt ut.
Uppskattningsvis känns det som ca 5% sannolikhet att det verkligen kommer gå åt det här hållet i framtiden, och om så blir fallet lär vi inte vara en av de klubbarna som tar steget fullt ut.
Media har iaf valt sin vinkling på detta. Media stöttar de sju lagen som inte är inbjudna i de fina salongerna. Det är ju rätt vanligt, media gillar underdogs.
I SVT gick de dock ut och lät Färjestad ensidigt ge sin bild där de förnekade alla kopplingar till spel mot ryska lag. Samtidigt säger Hans Göran Frick, ordförande i HV71, på andra ställen att Elitserien som den ser ut idag inte finns kvar efter 2010.
Jönköpingsnytt skriver så här:
Glöm Brynäs, Modo eller Timrå. I framtiden kan HV71 istället få möta Spartak Moskva, Metallurg Magnitogorsk och Bars Kazan. Det är i alla fall det som HV och de fyra andra storklubbarna i elitserien önskar.
Så det är en ganska splittrad bild som framgår - vad är syftet egentligen? Nordic Trophy gruppen har funnits länge och prat från inte minst Färjestad och Frölunda om att lämna Elitserien har blivit en lika vanlig vårföljetång som att Leksand spårar ur i kvalserien så nog borde det finnas en ganska färdig lösning eller iaf något slags gemensamt utarbetat huvudspår från dessa fem lag?
Gör det inte det och vi får se en ny Elitserie med samma 12 lag säsongen 2010/11 så är det ju lite dåligt skött, för att använda ett understatement.
Vad säger andra nordiska klubbar? Varför har ingen seriös journalist intervjuat representanter för IFK Helsingfors, Oulun Kärpät, Tappara och TPS Åbo? Har de planer på att lämna sina respektive serier - vilket ju är en förutsättning för att de svenska lagen ska kunna skapa en ny liga tillsammans med dem. Hur ser deras TV-avtal ut!?
Två små ytterligare saker:
I det nuvarande TV-avtalet delas pengarna lika 1/12 till varje Förening. Huruvida DIF skulle få mer eller mindre om det var mer marknadsstyrt vet jag inte. SSK skulle garanterat minska men jag har för mig att jag läst att Skellefteå(!) är det lag som säljer flest PPV så osvuret är bäst.
Liten rink?
Det är ju en debatt som ständigt återkommer. Att vi har stora rinkar här innebär att vi kunnat behålla vissa kultspelare som helt enkelt inte gör sig lika bra på små ytor. Även i VM och OS har vi haft en fördel.
Men varför inte göra som i fotbollen? Där varierar storleken på fotbollsplanerna mellan olika klubbar. Varför inte låta lagen i Elitserien välja att antingen spela på NHL format eller Europeiskt format? På så vis skulle vi få mer profil på klubbarna och lagen. Några skulle satsa på NHL format och på stora, fysiskt spelande pjäser medan andra lag skulle satsa på större yta och skapa 'smurfkedjor' av skridskoskickliga lirare.
Skillnaden för spelarna i de olika lagen att ställa om hela tiden mellan liten och stor rink kan knappast vara större än att ställa om mellan naturgräs och konstgräs. Det blir en ytterligare kompetens att väga in.
Jag tror det finns många saker som kan ändras som skulle leda till ökat intresse utan att för den delen avskärma sig från föreningar som Modo, Luleå, Brynäs och söka sig till Vålerenga, TPS och Traktor. Med en utbyggd CHL går det faktiskt att göra både ock. Lagen i Elitserien behöver inte möta varandra fem gånger - det var ju faktiskt Färjestad, Frölunda och Linköping (Mike Helber ville se 80 omgångar i Elitserien på 12 lag vill jag minnas..) så det är dags att presentera lite saker och inte bara framstå som en grupp som är för fina för den lilla svenska Elitserien. Så länge de gör det kommer nog Media behålla sin vinkling.
I SVT gick de dock ut och lät Färjestad ensidigt ge sin bild där de förnekade alla kopplingar till spel mot ryska lag. Samtidigt säger Hans Göran Frick, ordförande i HV71, på andra ställen att Elitserien som den ser ut idag inte finns kvar efter 2010.
Jönköpingsnytt skriver så här:
Glöm Brynäs, Modo eller Timrå. I framtiden kan HV71 istället få möta Spartak Moskva, Metallurg Magnitogorsk och Bars Kazan. Det är i alla fall det som HV och de fyra andra storklubbarna i elitserien önskar.
Så det är en ganska splittrad bild som framgår - vad är syftet egentligen? Nordic Trophy gruppen har funnits länge och prat från inte minst Färjestad och Frölunda om att lämna Elitserien har blivit en lika vanlig vårföljetång som att Leksand spårar ur i kvalserien så nog borde det finnas en ganska färdig lösning eller iaf något slags gemensamt utarbetat huvudspår från dessa fem lag?
Gör det inte det och vi får se en ny Elitserie med samma 12 lag säsongen 2010/11 så är det ju lite dåligt skött, för att använda ett understatement.
Vad säger andra nordiska klubbar? Varför har ingen seriös journalist intervjuat representanter för IFK Helsingfors, Oulun Kärpät, Tappara och TPS Åbo? Har de planer på att lämna sina respektive serier - vilket ju är en förutsättning för att de svenska lagen ska kunna skapa en ny liga tillsammans med dem. Hur ser deras TV-avtal ut!?
Två små ytterligare saker:
I det nuvarande TV-avtalet delas pengarna lika 1/12 till varje Förening. Huruvida DIF skulle få mer eller mindre om det var mer marknadsstyrt vet jag inte. SSK skulle garanterat minska men jag har för mig att jag läst att Skellefteå(!) är det lag som säljer flest PPV så osvuret är bäst.
Liten rink?
Det är ju en debatt som ständigt återkommer. Att vi har stora rinkar här innebär att vi kunnat behålla vissa kultspelare som helt enkelt inte gör sig lika bra på små ytor. Även i VM och OS har vi haft en fördel.
Men varför inte göra som i fotbollen? Där varierar storleken på fotbollsplanerna mellan olika klubbar. Varför inte låta lagen i Elitserien välja att antingen spela på NHL format eller Europeiskt format? På så vis skulle vi få mer profil på klubbarna och lagen. Några skulle satsa på NHL format och på stora, fysiskt spelande pjäser medan andra lag skulle satsa på större yta och skapa 'smurfkedjor' av skridskoskickliga lirare.
Skillnaden för spelarna i de olika lagen att ställa om hela tiden mellan liten och stor rink kan knappast vara större än att ställa om mellan naturgräs och konstgräs. Det blir en ytterligare kompetens att väga in.
Jag tror det finns många saker som kan ändras som skulle leda till ökat intresse utan att för den delen avskärma sig från föreningar som Modo, Luleå, Brynäs och söka sig till Vålerenga, TPS och Traktor. Med en utbyggd CHL går det faktiskt att göra både ock. Lagen i Elitserien behöver inte möta varandra fem gånger - det var ju faktiskt Färjestad, Frölunda och Linköping (Mike Helber ville se 80 omgångar i Elitserien på 12 lag vill jag minnas..) så det är dags att presentera lite saker och inte bara framstå som en grupp som är för fina för den lilla svenska Elitserien. Så länge de gör det kommer nog Media behålla sin vinkling.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Om nu mer pengar och en vinkning till europa är på tapeten så kanske en lösning skulle se ut så här:
3 möten i elitserien = 33 Matcher
Eventuellt slutspel = 21 Matcher (7 matcher hela vägen)
Europa Champions League Kvalspel = 4 Matcher (endast enkla möten)
Europa Champions League Gruppspel= 8 Matcher (3 andra lag borta/hemma)
Europa Champions League Finalspel= 5 Matcher (Kvartsfinal/Semifinal/Final)
Detta blir 71 matcher på en säsong, ifall nu ett svenskt lag vinner både elitserien och Champions league. Att jämföra med dagens 76 om vinnande lagets samtliga matcher går 7 omgångar.
Detta blir en inkörsport till Europa och så kan vi supportrar bygga upp lite hatkärlek ett tag innan det kan bli tal om en heleuropeisk liga.
3 möten i elitserien = 33 Matcher
Eventuellt slutspel = 21 Matcher (7 matcher hela vägen)
Europa Champions League Kvalspel = 4 Matcher (endast enkla möten)
Europa Champions League Gruppspel= 8 Matcher (3 andra lag borta/hemma)
Europa Champions League Finalspel= 5 Matcher (Kvartsfinal/Semifinal/Final)
Detta blir 71 matcher på en säsong, ifall nu ett svenskt lag vinner både elitserien och Champions league. Att jämföra med dagens 76 om vinnande lagets samtliga matcher går 7 omgångar.
Detta blir en inkörsport till Europa och så kan vi supportrar bygga upp lite hatkärlek ett tag innan det kan bli tal om en heleuropeisk liga.