Ny Liga 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Bra eller dåligt?

Kanon
84
23%
Värdelöst
221
59%
Neutral
68
18%

Antal röster: 373

Kagen

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Kagen »

Josefsson skrev:
Kagen skrev:Har du någon källa på den där dealen som Luleå har? Visste inte att de skulle köpa sin arena..
(Jag är en smula ironisk här för jag vet att LHF inte ska köpa sin arena eller att Luleå kommun ska betala 27 miljoner över 30 år - men det är ju lätt att vräka ur sig..)
Det jag skrev var det ursprungliga upplägget på arenaprojektet, som väl sedan inte gick igenom.
http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyh ... el=1739715
Hur sjutton kan det påverka DIF's situation? Det är väl ändå verkligheten som gäller inte framlagda förslag som kommunfullmäktige i Luleå sagt nej till?

Luleå HF kommer efter upprustningen av Coop arena ha en ökad årlig nettokostnad på ca 6 miljoner, från dagens 5 till 11. För det får föreningen större potential att tjäna pengar på de bättre faciliteterna. Ett snarlikt upplägg som LHC har men klart billigare då LHC betalar 20 miljoner årligen.

Jag tror varken DIF eller Luleå har så mycket att gnälla på jämfört med Linköping. Att LHC räknas in bland De Fyra Stora medan DIF och Luleå är 'fattiga krislag' beror helt enkelt på att LHC's styrelse varit jäkligt duktiga på att göra business av hockeyn.

Nu vill LHC ta ett steg längre och lämna Elitserien (Christer Mård talar om en Nordisk liga i Corren), lite ironiskt att de anser sig vuxit ur kostymen innan de ens vunnit något, jag tror de flyger så högt så vaxet kommer smälta.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Jockmaniac skrev:Jag är optimistisk till en förändring. Faktum är att det kan vara våran enda chans till överlevnad överhuvudtaget. Hur många år har det gått sedan våran senaste storhetstid? Jo, 10 år ca. Här sitter vi och drömmer om nya storhetstider, men faktum är att inget händer. Det blir snarare tvärtom. Jag får känslan av att Djurgården är ett sjunkande skepp, en bestämd känsla av domedagen för DIF om inget händer, så jag är överväldigad av att Djurgården är med "de starka klubbarna". Detta kan vara våran räddning. Elitserien håller helt enkelt absolut nada klass. Ligan vi spelar i är på sin höjd fjärde bäst i Europa idag. Om ens det. Jag vill att Djurgårdens liga ska vara starkast i Europa, jag vill att svensk hockey ska hamna på kartan igen. Detta kan vara våran chans. Självklart vill jag helst att det ska finnas pengar i HockeySverige så att vi kan jämföra oss med KHL och kanske till och med vara starkare, men det kommer vi aldrig få uppleva. Tycker ni det är lovande när talanger som tex Linus Omark och Johan Harju förvinner från Sverige innan de ens fått hår i armhålan. Jag tycker det är skrämmande. Djurgårdens liga får inte förvandlas till en korpliga som bara sjunker djupare och djupare i rankingen som Allsvenskan i fotboll gör.

Något måste göras och det kvickt. Om vi överhuvudtaget vill se DIF spela ishockey inomhus i framtiden. För vi kommer inte bli starkare automatiskt.
Fotboll har Allsvenskan aldrig hållt bra klass i. Om du syftar på att Elitserien blir bara sämre och sämre, titta då ca 4-5 år tillbaka. Då är kvalitén på ishockey mycket sämre! Grejen är det att vi är Sverige, det finns ingen liga i Europa som är lika taktisk som just den här i ES. Och det är ju det Sveriges s.k "adelsmärke" i hockey är, inte att bunkra in alla puckar. Ingen grishockey, utan just enbart taktisk. Om du menar att svenska ishockey lag i Champions League, så tror jag ingen spelare i lhc hv m.fl tar det ens till 90% på matcherna som dem andra lagen gör, dem tycker helt enkelt att dom har inget att vinna just där.

Möjligtvis att DIF som förening kan bli stark, men om det blir ett ryskt/svenskt stuk över det hela så är jag övertygad om att vi får dubbelt så mindre supportrar på matcherna...
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Kagen skrev:Hur sjutton kan det påverka DIF's situation? Det är väl ändå verkligheten som gäller inte framlagda förslag som kommunfullmäktige i Luleå sagt nej till?

Luleå HF kommer efter upprustningen av Coop arena ha en ökad årlig nettokostnad på ca 6 miljoner, från dagens 5 till 11. För det får föreningen större potential att tjäna pengar på de bättre faciliteterna. Ett snarlikt upplägg som LHC har men klart billigare då LHC betalar 20 miljoner årligen.

Jag tror varken DIF eller Luleå har så mycket att gnälla på jämfört med Linköping. Att LHC räknas in bland De Fyra Stora medan DIF och Luleå är 'fattiga krislag' beror helt enkelt på att LHC's styrelse varit jäkligt duktiga på att göra business av hockeyn.

Nu vill LHC ta ett steg längre och lämna Elitserien (Christer Mård talar om en Nordisk liga i Corren), lite ironiskt att de anser sig vuxit ur kostymen innan de ens vunnit något, jag tror de flyger så högt så vaxet kommer smälta.
Det där var ett förslag som båda parter hade arbetet fram och mycket väl kunde blivit verklighet. Det påverkar naturligtvis inte Djurgårdens situation förrän det blir en realitet, men det visar också på hur olika förutsättningarna är mellan landsortslagen och Djurgården. Finns inte på kartan att Djurgården eller vilken annan Stockholmsklubb i vilken idrott och Stockholms kommun skulle kunnat sätta sig ned och komma fram till ett så förmånligt paket.

Har inte läst exakt hur det nya förslaget ser ut i Luleå, men utgår från att även där så är kommunen en key player för att det ska kunna ske?
Kagen

Inlägg av Kagen »

I den nya dealen blir Luleås nettokostnad höjd från dagens 5 miljoner till 11 miljoner - om luleåfansen tolkat saken rätt. För de extra 6 miljonerna får föreningen disponera en fräshare Arena, några fler loger osv. Säkert en bra deal där kommunen är en key player.

Kommunen är alltid en Key Player, vare sig staden heter Gävle, Linköping, Leksand, Göteborg, Malmö eller Stockholm.

Som bitter djurgårdare går det alltid att gnälla över statsbidrag och utjämningssystem, men vilka betalar de stora fina anläggningarna i Stockholm då? Dramaten, Operan, Kungliga Slottet osv..

På klubbnivå för ishockey är säkert landsortsföreningarna vinnare sett till någon slags bidragsekonomi men på det stora hela så finns det en slags rättvisetanke med utjämningsstödet. Inte minst finns och har det under hundratals år funnits en 'brain drain' från norrlands inland till universitetsstäderna. Personer som fått barnomsorg betald flyttar sen iväg till någon universitetsstad och drar sen in massor av skattemiljoner - inte sällan i Stockholm. Samtidigt som de kanske köper ett fritidshus eller en liten lantgård i närheten av sina hemtrakter. En fastighet som de skattar för i Stockholm.

Det här är en debatt som kan pågå länge men faktum kvarstår - och Janne Bengtsson uttryckte det väldigt bra i sin senaste krönika:

Däremot förstår jag inte den, i sammanhanget, fula ankungen Djurgården. En utfattig klubb i en kommun som struntar fullständigt i om det spelas ishockey eller inte, och som nu säger nej tack till de 18 årliga miljoner som SHL:s TV-avtal ger varje klubb. Tydligen är ledarskapet inom Dif övertygat om att de kan plocka in de pengarna på annat sätt.

Det är inte jag.

I varje fall har Dif-ledningen hittills inte kunnat visa en ekonomisk förmåga som ens antyder något i den riktningen.

Istället för att gnälla om 'orättvisa' förhållanden måste DIF tala om 'olika' förhållanden. Jag tycker det är patetiskt när Mats Larsson ger sig in i debatter om statsbidraget precis som om DET skulle vara anledningen till att DIF är uselt skött.

Ta Luleå HF som exempel då, hur jävla orättvist är det inte att de har 100 mil till varje match!? Att de ligger längst bort från allt och att ingen vill bo där det är kolsvart dygnet runt - staden måste ta till midnattsolen för att vinna solligan. Hur stor chans har en stad med 45000 invånare att konkurrera med städer som har 100 000 invånare eller ännu värre 1 miljon!? Inte ens när tio procent av invånarna i stan dyker upp på matcherna så räcker det till att bli inbjudna i de fina salongerna, DIF blir ju det trots att motsvarande siffra är 0,13% eller ngt sådant.

DIF måste sluta gnälla. DIF har fan gnällt i snart tio år nu och gjort väldigt lite för att ta till vara på de enorma möjligheter som faktiskt finns. Hur man kan sälja ut hockeyn till Philip Anshutz av alla onda varelser begriper jag inte. Fan stan har haft en full och snortande Hugo Stenbeck på Stureplans innekrogar som inte tvekat att ösa miljoner över LHC(!?)

Nej, istället har DIFs styrelse fortsatt att sälja till sig själva och närstående till Djurgårdens IF. Vilka tjänar på det?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Frasse »

Kagen skrev:I den nya dealen blir Luleås nettokostnad höjd från dagens 5 miljoner till 11 miljoner - om luleåfansen tolkat saken rätt. För de extra 6 miljonerna får föreningen disponera en fräshare Arena, några fler loger osv. Säkert en bra deal där kommunen är en key player.

Kommunen är alltid en Key Player, vare sig staden heter Gävle, Linköping, Leksand, Göteborg, Malmö eller Stockholm.

Som bitter djurgårdare går det alltid att gnälla över statsbidrag och utjämningssystem, men vilka betalar de stora fina anläggningarna i Stockholm då? Dramaten, Operan, Kungliga Slottet osv..

På klubbnivå för ishockey är säkert landsortsföreningarna vinnare sett till någon slags bidragsekonomi men på det stora hela så finns det en slags rättvisetanke med utjämningsstödet. Inte minst finns och har det under hundratals år funnits en 'brain drain' från norrlands inland till universitetsstäderna. Personer som fått barnomsorg betald flyttar sen iväg till någon universitetsstad och drar sen in massor av skattemiljoner - inte sällan i Stockholm. Samtidigt som de kanske köper ett fritidshus eller en liten lantgård i närheten av sina hemtrakter. En fastighet som de skattar för i Stockholm.

Det här är en debatt som kan pågå länge men faktum kvarstår - och Janne Bengtsson uttryckte det väldigt bra i sin senaste krönika:

Däremot förstår jag inte den, i sammanhanget, fula ankungen Djurgården. En utfattig klubb i en kommun som struntar fullständigt i om det spelas ishockey eller inte, och som nu säger nej tack till de 18 årliga miljoner som SHL:s TV-avtal ger varje klubb. Tydligen är ledarskapet inom Dif övertygat om att de kan plocka in de pengarna på annat sätt.

Det är inte jag.

I varje fall har Dif-ledningen hittills inte kunnat visa en ekonomisk förmåga som ens antyder något i den riktningen.

Istället för att gnälla om 'orättvisa' förhållanden måste DIF tala om 'olika' förhållanden. Jag tycker det är patetiskt när Mats Larsson ger sig in i debatter om statsbidraget precis som om DET skulle vara anledningen till att DIF är uselt skött.

Ta Luleå HF som exempel då, hur jävla orättvist är det inte att de har 100 mil till varje match!? Att de ligger längst bort från allt och att ingen vill bo där det är kolsvart dygnet runt - staden måste ta till midnattsolen för att vinna solligan. Hur stor chans har en stad med 45000 invånare att konkurrera med städer som har 100 000 invånare eller ännu värre 1 miljon!? Inte ens när tio procent av invånarna i stan dyker upp på matcherna så räcker det till att bli inbjudna i de fina salongerna, DIF blir ju det trots att motsvarande siffra är 0,13% eller ngt sådant.

DIF måste sluta gnälla. DIF har fan gnällt i snart tio år nu och gjort väldigt lite för att ta till vara på de enorma möjligheter som faktiskt finns. Hur man kan sälja ut hockeyn till Philip Anshutz av alla onda varelser begriper jag inte. Fan stan har haft en full och snortande Hugo Stenbeck på Stureplans innekrogar som inte tvekat att ösa miljoner över LHC(!?)

Nej, istället har DIFs styrelse fortsatt att sälja till sig själva och närstående till Djurgårdens IF. Vilka tjänar på det?
Mycket bra skrivet och jag måste säga att det är bättre om Djurgården tar och städar framför den egan dörren innan man börjar gnälla på lorten framför grannens.
För visst är det så att man till stor del har sig sjölv att skylla för att man idag är akterseglade i ES.
Man ledde utvecklingen i Sverige när vi klev in i det nya milleniet men någonstans 01/02 så gjorde man helt fel vägval och man har intet hittat tillbaka ännu (frågan är om man någonsin hittar tillbaka).

Det måste till nya idéer och det här är kanske en möjlig lösning på de ekonomiska bekymrerna, men den känna i sådana fall väldigt osäker.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
LiteOn

Inlägg av LiteOn »

Om detta är strategi för att få en bättre "deal" så anser jag att man spelar ett högt och farligt spel.
Färjestad, MoDo, HV71 samt Linköping har mycket bättre "kassor" än vad Djurgården har och skulle säkert klara en säsong utan att spela i Elitserien och bara spela typ Nordic Trophy mm för att invänta ett framtida KHL, europaliga eller vad de månde vara.

Att säga upp sitt ägandeskap i Hockeyligan som äger Elitserien är i detta läge Djurgården befinner sig i ett stort risktagande, framförallt om man inte klarar de ekonomiska kraven för elitlicens, det kanske är så att Djurgården INTE får vara med i Elitserien säsong 09-10 och därav "hoppar på detta"

Har svårt att se att Metallurg Novokuznetsk, Torpedo Nizjnij Novgorod, Traktor Tjeljabinsk eller HC Lada Togliatti skall locka större publikmassor än vad som går på elitseriematcher idagsläget.
Till denna serie måste du ha spelartrupper till kanske en dubbelkostnad emot i dagsläget, lägg där till ett ofantligt mycket längre resande så är det svårt att räkna hem detta om det inte är några fantastiska TV-Pengar i att spela i KHL.

Kan tänka mig att många tvekar om att köpa säsongsbiljett till kommande säsong efter detta utspel vilket inte gynnar Djurgården som behöver pengar nu.
LiteOn

Inlägg av LiteOn »

Kagen skrev:I den nya dealen blir Luleås nettokostnad höjd från dagens 5 miljoner till 11 miljoner - om luleåfansen tolkat saken rätt. För de extra 6 miljonerna får föreningen disponera en fräshare Arena, några fler loger osv. Säkert en bra deal där kommunen är en key player.

Det är inte jag.

Bra skrivet...
Användarvisningsbild
Busmicke

Inlägg av Busmicke »

Vad fan säger jag.
Ser inga riktiga fördelar i den nya ligan om det nu är sant allt man läser.
Vem orkar ta sig till hovet för att se DIF möta Dynmo Minsk eller Scratznek Boliboppa, det känns helt ointressant, och jag tror knappt att jag skulle se skiten gratis på TV.
Jag vill ha matcher mot FBK, Brynäs och de övriga lagen.
Vi har ju byggt upp hatkärlek till varenda elitserieklubb under alla dessa år, det är ju den hatkärleken som drar folk.

Nej som sagt, mycket tveksam till en ny liga, men jag tror faktiskt att detta bara är ett strategiskt spel för att få ett bättre TV-avtal.
Men jag kan ha fel, har haft det förr.
Användarvisningsbild
Busmicke

Inlägg av Busmicke »

Förresten, glömde det i mitt förra mail.
Vem är sugen på att hänga med på bortamatch borta mot Szwenkizovia HC om ett par år.
Jag kan sätta ihop en intresselista, hör av er till mig om ni är sugna.
Räkna med att behöva ta 4 dagars semester (minst) och pröjsa fem och ett halvtusen för resan. Men biljetterna i KHL är billiga, du kan få en plats bakom en pelare för under tusenlappen.
Kalle

Inlägg av Kalle »

Jag är ruggigt besviken kring detta. Att LHC, FBK mfl tänker kortsiktigt och aldrig riktigt verkar förstått varför fans kommer på matcherna är inget nytt, men vad f*n gör DIF bland denna sörja?? Om man nu skulle lämna ES, skulle antalet matcher jag ser samt mitt intresse för laget minska drastiskt.

Jag gillar vad Boorken och Nyström på Expressen skrev om detta. Jag tycker de fångar mycket i sina texter:

Boork: http://www.hockeyexpressen.se/elitserie ... nsk-hockey

Nyström: http://www.hockeyexpressen.se/elitserie ... sko-vantar
Användarvisningsbild
Crashmash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Crashmash »

Är ju inte beslutat än, är ju mest AB som dragit igång det. De tackade nej till ett långt tv-avtal, det är allt? Sen har det diskuterats en Europa-liga i flera år, bara att inte AB skrivit om det, eller när jag tänker efter så har de nog gjort det någon gång ändå. Blir det någon liga så blir det nog NT-lagen i en liga/conference, och kanske KHL-lagen osv. i en för att sedan bli slutspel eller något kanske.

Hur många bortaresor är det till Modo? Luleå? Skellefteå? Malmö? från våran sida, inte många. Vi har fortfarande kvar Lhc, Hv, Frölunda och FBK om det nu blir en liga. Det här är i betastadiet, inget beslutat än. Sen att alla tidningar tar Sibir Novosibirsk som exempel är patetiskt, tänk CSKA/Dynamo Moskva, Kärpät, Kölner Haie, Ak Bars Kazan istället, då tycker jag det är riktigt kul att se matcherna, och jag tror inte vi kommer loosa med 10-0 isåfall. Djurgården är inte redo för det nu, men vem vet hur många säsonger det kommer dröja? Jag tror SHL (som sabbade NHL-avtalet som gör att ingen klubb får pengar för spelarna med kontrakt som åker över, tror jag) kommer krypande tillbaka då de inser att en Frölunda - Färjestad-match (som drar 12044) är roligare än en Södertälje-Modo-match (som drar 3500).

Blir säkert idiotförklarad, men det är inget beslutat än så stressa inte upp er. Det har diskuterats med många ligor, varav finska, norska och danska säkert är några. Jag ser hellre en match mot HIFK borta än Luleå i alla fall.

E: Sen att Luleå whinar om att "Åh, jag skulle inte vilja vara deras fans - inga bortaresor". Hur jävla många åker dessa fans på då? DIF borta har det varit en del på - inflyttade i Stockholm. Skellefteå borta kanske, jippie.
Soulsic

Inlägg av Soulsic »

Kan verkligen ledningen ta ett sådant beslut att lämna elitserien utan att fråga medlemmarna och fansen? Det är verkligen helt bedrövligt om det skulle bli så, och hur ska vi kunna konkurrera om titlarna i den ligan när vi inte ens kan göra det i Sverige? Okej, om vi hade dominerat ligan och vunnit serien med maximala 165 poäng och fyra raka matcher i slutspelsomgångarna så skulle man kunna börja diskutera förändringar. Men i det läget vi är i nu skulle det här totalt döda hockeyn i Stockholm.
whygeorgia

Inlägg av whygeorgia »

Vem fan har sagt att vi ska åka till ryssland på bortamatcher om det blir KHL?
Vi går väl på alla hemmamatcher istället?

Jag tycker såhär. KHL vore tråkigaste alternativet. Europeisk liga eller Nordisk liga? Javisst. som det sagts tidigare , ja ser hellre DIF möta typ Lugano än SSK för 7:e ggn.
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

Släng alla planer på KHL och liknande i soporna och minska antalet matcher i elitserien och satsa på mer matcher i CHL istället så behöver man inte möta samma lag så ofta och möta stora lag ute i Europa.
Kagen

Inlägg av Kagen »

- Bygg ut ES med två platser.
Hemma o borta 2 ggr ger 52 omgångar.

- Bygg ut CHL kraftigt och skapa en första pool med nordiska lag där de första matcherna äver rum när dagens försäsongsturneringar spelas. Skapa pooler med t.ex ett lag från Allsvenskan, ett från SM Liiga, ett från Norska ligan, ett från ES där de två främsta går vidare ur varje pool. I nästa pool adderas lag från Europa och KHL, topplag i den ryska andra ligan samt lag 1-4 från Elitserien. Kanske lite större grupper här så varje lag får spela kanske 8 matcher minst mot internationellt motstånd.
Ettan och tvån ur varje grupp går vidare till slutspel bäst av tre matcher.

Sen delas det ut feta prischeckar till lagen på pallen och en fallande skala nedåt.

På så vis kan lag - precis som inom fotbollen - gå långt och tjäna stora pengar och möta internationellt motstånd. Men de har sin bas i den nationella myllan.

Av de där fyra landslagsturneringarna som alltid måste spelas för att Ishockeyförbundet ska få sina pengar till domarutbildning osv kan två av dem spelas i slutet av Maj respektive Juli så stör de inte säsongen alls utan kan ge osignade spelare chansen att visa upp sig under Silly Season.
/Friedrich Nietzsche
Skriv svar