Ny Liga 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Bra eller dåligt?

Kanon
84
23%
Värdelöst
221
59%
Neutral
68
18%

Antal röster: 373

snobbas

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av snobbas »

Marie har lagt in två grejer till nu, bland annat kommentar av Mats Larsson.

http://hockeybloggen.city.se/16254/sist ... nget_del_2
(de andra klubbarnas pressmeddelande)

och

http://hockeybloggen.city.se/16258/elit ... ed_ganget_
(bland annat snack med mats larsson)
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av sthlm_dif »

Jag tycker inte att detta förslag låter så väldigt klokt. Djurgården och övriga svenska lag kommer att få vänja sig vid att alltid vara sämst om en ny liga med KHL startades.

Jag tycker istället, att man ska satsa på elitserien. Gör som NHL, inga lag upp, inga lag ner. Plocka upp de klubbarna med historia och mycket supportrar, och ner med bondegängen som bara spelar tillfälligt i Elitserien. Plocka upp AIK, Leksand och Malmö, skicka ner Rögle, Skellefteå och ett till lag ifrån norra Sverige (Timrå?). Resterande lag får spela i en farmaliga (liknande AHL som finns i Nordamerika).
Om detta genomförs, kan de lag som inom en kort framtid riskerar att åka ur Elitserien (DIF, SSK, Timrå, MODO, Brynäs, Luleå = de lag som inte har överdrivet mycket pengar) sluta oroa sig för detta, och på så sätt ha råd att göra ett par dåliga säsonger. Utifrån detta kan man bygga nya arenor, skapa ett lag som kan etablera sig inom ett par år. Enligt mig vore detta det ultimata, eftersom vi på så sätt får en jämn liga där alla lag har en chans att vinna guldet (alla har självklart det nu också, men det är ju inte så sannolikt att SSK skulle gå och vinna sm guld).
En liga enligt detta exempel, skulle självklart på lång sikt locka fler sponsorer som är villiga att pumpa in mer pengar till klubbarna. Då kan vi behålla våra egna inhemska stjärnor och köpa utländska spelare. Och då lockas mer publik till de svenska arenorna eftersom standarden på Elitserien höjs (mer pengar till klubbarna). Om detta skulle genomföras skulle det bli som en stigande "högkonjunktur" inom ishockeyn. Vår liga skulle bara bli bättre och bättre efter varje år som gick.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Detta kan fakiskt vara helt rätt väg att gå.

elitserien i sin nuvarande form kombinerat med vår arenasituation och äckel-NHL gör att vi sitter permanent fast i skiten. Vi kan inte få det bättre ställt ekonomiskt utan egen arena eller en deal som tvingar NHL att betala vad spelarna är värda. Utan något av dessa båda alternativ så är vi ekonomiskt körda. Är det någon som tror att något av dessa alternativ kommer bli verklighet. Jag gör det då rakt inte i alla fall.

Kan en liga av denna typ innebära att man dessutom möter samma lag ett färre antal gånger är det enbart positivt, för helt seriöst hur kul är det att för andra gången under en säsongen titta på Rögle hemma? Då gå jag hellre och tittar på klassika storheter som dynamo eller CSKA den saken är säker.

Kan KHL eller något som liknar ett europeiskt NHL ge oss bättre ekonomiska förutsättningar med hjälp av TV-avtal och liknande ser jag inget fel i att pröva lyckan för en sak är säker görs inget radikalt med vår situation snart kommer föreningen gå under i alla fall och jag föredrar i alla fall att gå ner svingandes.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Jag måste säga att jag är otroligt klyven. Men utvecklingen blir intressant.

Men ska jag vara ärlig så är det skönt att vi är med på det här tåget, för jag är hellre med i en KHL-liga än att vara kvar med den ruttna Elitserie vi kommer att få.

Dessutom så följer ju "hatlagen" med oss. Jag betalar hellre på att se Djurgårn lira mot Jagr än att se Djurgårn lira mot Rögle, SSK eller något annat pajasgäng.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Kall-El:

Jag är inte så säker på att DIF har så mycket att vinna på att byta liga. Jag tror att samtliga NT-klubbar fått lite storhetsvansinne och överskattar sin egen betydelse lite. Det är ju inte direkt så att vi är Toronto Maple Leafs och Frölunda är New York Rangers.. Nej de är båda elitserielag och deras fans är elitseriefans. Vill man se bra hockey så räcker det ju med att kolla på NHL, och den kvaliteten är inte lätt att matcha precis. Speciellt inte så länge man spelar på bandyrinkar med europeiserade regler. Så vad säljer då Elitserien egentligen? Samma sak som Allsvenskan i fotboll.. lokalpatriotism, kultur och nostalgi.

Visst sitter DIF fast som du säger men även om vi byter liga, och den nya ligan är framgångsrik, så måste vi ha en ny arena för att hänga med. Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna förbättras i en internationell liga är sponsoravtal med större internationella företag och möjligtvis tv-avtal. Men de fördelarna skulle ju gälla för Frölunda och HV också. Vi skulle fortfarande vara minst och fattigast av de 5 NT lagen, förmodligen ännu mindre än idag eftersom våra fans är mer svårflörtade vad det gäller nymodigheter.. det gnälls ju ännu om att gå tillbaks till 36 matcher, 10 lag och 4 slutspelslag.

Så.. om det här inte leder till en ny arena så kan vi lika gärna stanna kvar och försöka hänga med Rögle och Timrå i kapprustningen. Ja, de där "bondegängen" som för övrigt har större befolkningsunderlag i sina närområden (Helsingborg, Sundsvall) än vad Färjestad har.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Varför slås inte tyska ligan, belgiska ligan och nederländska ligan i fotboll ihop? De bästa spelarna flyr ju till Premiere League, Serie A eller La Liga..

Anledningen stavas lokalpatriotism och rivalitet. Kan fansen inte prata samma språk så minskar friktionen betydligt. Varför är alla stora publikdragare möten som El Classico och Old Firm?

Scenario om DIF lämnar Elitserien och går in i en Europaliga (KHL Western Conference)

Kärpät
Blues
Jokerit
HIFK
Färjestad
Frölunda
DIF
Linköping
Hv71
Vålerenga
Lugano
Bern
ZSC Lions
Kloten
Davos
Fribourg/Zug
Eisbären Berlin

Scenario om DIF stannar i en ny Elitserie:

AIK
Djurgården
Brynäs
Leksand
Luleå
Timrå
Skellefteå
Södertälje
Modo
Rögle
Västerås
Malmö

Vips skulle DIF vara 'Big Brother' igen och det skulle bli derbyn i Globen mot AIK samt utsålda matcher mot Leksand.

De bästa spelarna har alltid dragit och kommer alltid att lämna Sverige. DIF och möjligen Frölunda kan på sikt kämpa emot om de etablerar sig med publiksnitt på över 10 000 och utökar antalet omgångar till minst 80. Ett radikalt ändrat skattesystem skulle också hjälpa, 50% i skatt jämfört med 10% i Ryssland ger lite skeva förutsättningar när det handlar om att konkurrera om Nettolöner.

Kanske borde DIF låta de andra fyra lagen gå vidare men själv stanna - och dominera - i Elitserien och jakten på nya SM-Guld. Flera av DIF's 13 SM-Guld är ju från tiden före Elitserien och de är väl knappast värda mindre för det?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

sthlm_dif skrev:Jag tycker inte att detta förslag låter så väldigt klokt. Djurgården och övriga svenska lag kommer att få vänja sig vid att alltid vara sämst om en ny liga med KHL startades.

Jag tycker istället, att man ska satsa på elitserien. Gör som NHL, inga lag upp, inga lag ner. Plocka upp de klubbarna med historia och mycket supportrar, och ner med bondegängen som bara spelar tillfälligt i Elitserien. Plocka upp AIK, Leksand och Malmö, skicka ner Rögle, Skellefteå och ett till lag ifrån norra Sverige (Timrå?). Resterande lag får spela i en farmaliga (liknande AHL som finns i Nordamerika).
Om detta genomförs, kan de lag som inom en kort framtid riskerar att åka ur Elitserien (DIF, SSK, Timrå, MODO, Brynäs, Luleå = de lag som inte har överdrivet mycket pengar) sluta oroa sig för detta, och på så sätt ha råd att göra ett par dåliga säsonger. Utifrån detta kan man bygga nya arenor, skapa ett lag som kan etablera sig inom ett par år. Enligt mig vore detta det ultimata, eftersom vi på så sätt får en jämn liga där alla lag har en chans att vinna guldet (alla har självklart det nu också, men det är ju inte så sannolikt att SSK skulle gå och vinna sm guld).
En liga enligt detta exempel, skulle självklart på lång sikt locka fler sponsorer som är villiga att pumpa in mer pengar till klubbarna. Då kan vi behålla våra egna inhemska stjärnor och köpa utländska spelare. Och då lockas mer publik till de svenska arenorna eftersom standarden på Elitserien höjs (mer pengar till klubbarna). Om detta skulle genomföras skulle det bli som en stigande "högkonjunktur" inom ishockeyn. Vår liga skulle bara bli bättre och bättre efter varje år som gick.
Nejmen tjena, ska vi också gå med i jippoklubben nu också? Trodde vi Djurgårdare hatade "cluben" m.fl för att dom just står för sånt här. Otroligt korkat förslag, eller ska vi behålla våra utländska spelare osv så inga nya nya talanger kan ta plats, tänk på Josefsson och grabbarna. Vore nog Svenska Elitseriens död, dem klubbarna som inte kommer ingå som farmarlag/SvenskaJippoLigan kommer bli bättre än denna ligan, eller iallafall mer spännande att titta på!

Om vi nu raggar sponsorer med kniven på strupen med tanke på vår ansträngande ekonomi vi har, hur i h*lvete skulle dom då lyssna på oss med stängd liga?

Nu så, åter till topic.

Hoppas för allt jag är värd att detta inte kommer inträffa! Som Djurgårdssupporter kommer jag slåss för att detta INTE ska inträffa. Jag gör allt för att DIF inte ska dö! Hoppas att jag inte är ensam.

På återseende gott folk, Godnatt!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ritterwand skrev:Kall-El:

Jag är inte så säker på att DIF har så mycket att vinna på att byta liga. Jag tror att samtliga NT-klubbar fått lite storhetsvansinne och överskattar sin egen betydelse lite. Det är ju inte direkt så att vi är Toronto Maple Leafs och Frölunda är New York Rangers.. Nej de är båda elitserielag och deras fans är elitseriefans. Vill man se bra hockey så räcker det ju med att kolla på NHL, och den kvaliteten är inte lätt att matcha precis. Speciellt inte så länge man spelar på bandyrinkar med europeiserade regler. Så vad säljer då Elitserien egentligen? Samma sak som Allsvenskan i fotboll.. lokalpatriotism, kultur och nostalgi.

Visst sitter DIF fast som du säger men även om vi byter liga, och den nya ligan är framgångsrik, så måste vi ha en ny arena för att hänga med. Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna förbättras i en internationell liga är sponsoravtal med större internationella företag och möjligtvis tv-avtal. Men de fördelarna skulle ju gälla för Frölunda och HV också. Vi skulle fortfarande vara minst och fattigast av de 5 NT lagen, förmodligen ännu mindre än idag eftersom våra fans är mer svårflörtade vad det gäller nymodigheter.. det gnälls ju ännu om att gå tillbaks till 36 matcher, 10 lag och 4 slutspelslag.

Så.. om det här inte leder till en ny arena så kan vi lika gärna stanna kvar och försöka hänga med Rögle och Timrå i kapprustningen. Ja, de där "bondegängen" som för övrigt har större befolkningsunderlag i sina närområden (Helsingborg, Sundsvall) än vad Färjestad har.
Inget av alternativen är bra egentligen. Jag ser dock nuvarande situation som helt körd för vår del och då prövar jag hellre något nytt än att långsamt kapsejsa. Glöm inte heller bort att vi är ett litet lag i elitserien också och vi har inte direkt mycket makt där heller, se t e x bara på antalet omgångar som säkerligen kommer att utökas relativt snart igen fast vi inte vill. Det kanske finns en liten möjlighet för oss att få behålla våra talanger lite längre om vi kommer med i en starkare liga och därmed kanske kan tvinga NHL att börja göra rätt för sig. En elitserie som den ser ut nu kommer alltid brandskattas av NHL och då krävs det en egen arena för att överleva ekonomiskt. Sannolikheten att vi skall få en sådan är mikroskopiskt liten och då finns det egentligen inte mycket till val kvar. Görs inget radiklat kommer hockeyn gå under och att tro att vi skall öka biljettförsäljning till VFHCs nivåer är en utopi i sig.

Vi har legat på en relativt jämn nivå publikmässigt oavsett om vi tillhört toppen eller botten av serien, om vi tittar på grundserien vill säga, och av detta skulle man kunna utläsa att våra publiksiffror mycket väl kan komma att ligga kvar på samma nivåer även om vi lirade i en annan liga, en liga med betydligt bättre sponsor- och tvintäkter. Sedan tror jag för övrigt också att det hade blivit enklare att driva igenom regelförändringar i en KHL-liknande liga jämfört en elitserie, små rinkar och touch-icing skulle göra spelet så enormt mycket bättre och snabbare bara för att ta två exempel.

Tyvärr tvivlar jag dock på att något av dessa alternativ kan rädda oss på lite sikt för det som krävs är en egen arena detta är antagligen skillnaden mellan att blomstra och ruttna bort...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kagen skrev:Varför slås inte tyska ligan, belgiska ligan och nederländska ligan i fotboll ihop? De bästa spelarna flyr ju till Premiere League, Serie A eller La Liga..

Anledningen stavas lokalpatriotism och rivalitet. Kan fansen inte prata samma språk så minskar friktionen betydligt. Varför är alla stora publikdragare möten som El Classico och Old Firm?

Scenario om DIF lämnar Elitserien och går in i en Europaliga (KHL Western Conference)

Kärpät
Blues
Jokerit
HIFK
Färjestad
Frölunda
DIF
Linköping
Hv71
Vålerenga
Lugano
Bern
ZSC Lions
Kloten
Davos
Fribourg/Zug
Eisbären Berlin

Scenario om DIF stannar i en ny Elitserie:

AIK
Djurgården
Brynäs
Leksand
Luleå
Timrå
Skellefteå
Södertälje
Modo
Rögle
Västerås
Malmö

Vips skulle DIF vara 'Big Brother' igen och det skulle bli derbyn i Globen mot AIK samt utsålda matcher mot Leksand.

De bästa spelarna har alltid dragit och kommer alltid att lämna Sverige. DIF och möjligen Frölunda kan på sikt kämpa emot om de etablerar sig med publiksnitt på över 10 000 och utökar antalet omgångar till minst 80. Ett radikalt ändrat skattesystem skulle också hjälpa, 50% i skatt jämfört med 10% i Ryssland ger lite skeva förutsättningar när det handlar om att konkurrera om Nettolöner.

Kanske borde DIF låta de andra fyra lagen gå vidare men själv stanna - och dominera - i Elitserien och jakten på nya SM-Guld. Flera av DIF's 13 SM-Guld är ju från tiden före Elitserien och de är väl knappast värda mindre för det?
Hmm den tyska ligan har det största publiksnittet i europa och frodas väldigt starkt just nu. Tysk fotboll är för övrigt på väldigt stark uppgång och kommer antagligen t ex att få en 4e CL plats igen redan till hösten. Dessutom sitter de inne på europas näst största marknad och snart skall dessutom deras tv-avtal omförhandlas om jag förstått det hela rätt. Kort sagt den tyska fotbollen har verkligen lyckats, kanske har de t om lyckats bäst av alla serier i hela europa då den fortfarande lockar rejält med publik och det inte är så farligt dyrt att gå på matcherna. Skulle inte bli ett dugg förvånad om den tyska ligan snart på allvar kan börja utmana den spanska om att vara nästbäst i europa.

Så varför skulle de vilja slå sig samman med Holland och Belgien?
Kagen

Inlägg av Kagen »

Kall El, hur står sig Elitserien med KHL, SM Liiga, Norska ligan osv vad gäller publik? Just det, väldigt stark! Men ändå talar ju fem klubbar om att lämna Elitserien och skapa någon annan lika.

Varför?

Jag vet inte, för att de vill ha ett bättre TV-avtal kanske. Individuellt lag för lag istället för en pott som splittas lika. Så vitt jag förstår är Skellefteå AIK det lag som säljer flest PPV matcher. DIF? Not so much.

Det jag vet är att den här såpan blir intressant att följa under det kommande året. DIF skulle ju kunna vara råcoola och säga upp alla kontrakt och bara lira med juniorer, komma blocksist i Elitserien men göra ett rekordresultat rent ekonomiskt genom att föreningens utgifter till så sjukt stor del består av spelarlöner.

Vad spelar det för roll om man kommer sist i en serie man ändå tänkt lämna? De kan ju använda 'årets' resultat på +20 miljoner (Bara TV-avtalet ger 17 mille) för att värva till nästa säsong..
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Vi supportrar måste ju inse att såsom utvecklingen varit de senaste 9 åren så är Djurgårdens långsiktiga existens i fara! Ser man på det krasst så talar allt i dagsläget för att Djurgården kommer gå IK Götas öde till mötes snarare än bli en motsvarighet till vad Frölunda är idag.

Det går att gnälla på styrelsens arbete, på klubbledning etc men huvudskurken till utvecklingen dessa senaste 9 år är inte inkompetent ledning utan de övriga klubbarnas utveckling - vi har blivit ifrånsprungna på intäktssidan eftersom våra konkurrerande klubbar fått nya arenor. Kolla igenom hur uppläggen varit ute i landet, här ett urval:
  • Färjestad köper sin ishall för en hel enkrona av kommunen och finansierar själv nybygget.
  • Det ursprungliga förslaget i Luleå var att kommunen investerar 186 miljoner i upprenovering av arenan. Luleå köper sedan arenan för 260 miljoner. Sista steget är ett 30-årigt hyresavtal, där kommunen betalar 27 miljoner per år till Luleå för användning av arenan. Totalt har då Luleå skramlat pengar till inköpet på 260 miljoner, och sedan ska man få in hyror för 810 miljoner från kommunen.
Är det någon som tror att Djurgården kan få en bit mark att bygga en arena på för 1 krona i Stockholm likt Färjestad? Eller få samma villkor som Luleå att köpa en fullutrustad arenan för marrknadspriset 260 miljoner och samtidigt få garanterade 800 miljoner i hyresintäkter över 30 år? Knappast verkligt att det kan hända.

Stockholm är den drivande maskinen i svensk ekonomi. Skatteintäkterna i Stockholms kommun fördelas sedan ut i landet. Enligt ABC idag så är det snart 3 miljarder kronor av våra skattepengar som ska skickas ut till landet. Så man packar ihop en container med våra skattepengar och lämnar av den i Lulå till kommunens förfogande. De medlen använder de till att bygga den nya arenan till Luleå HF. Det här utjämningsystemet leder till att vi Djurgårdare betalar för byggenda av nya arenor hos våra seriekonkurrenter. Nu ska ännu mer av det Stockholmska skattemedlen skickas ut till andra så man tvingas skära ned i den kommunala servicen, pengar försvinner bort från våra skolor och liknande.

Resultatet av det här blir att Djurgården inte är ekonomiskt konkurrenskraftiga i Elitserien. Vi går med underskott år efter år, 10 miljoner sägs det vara minus denna säsong.

Djurgården kravlar just nu på avgrundens brant för sin framtida existens. Man lyckas fylla alla hålen rätt rejält med hittills och vi kör på, men det går inte att fortsätta framöver att vara helt utan konkurrenskraft. Förr eller senare kommer det smälla, då köra en Göta och resignera ned i seriesystemet till aononymitet. Eller så kör vi en ny liga med nya lag, ny möjligheter till intäkter i sponsorsavtal, TV-pengar.

Jag och alla som är idrottsintresserade i allmänhet och klubblag i synnerhet, vi är de mest ultrakonservativa som finns. Allt som inte är "äkta" förkastas utan pardon. Nytänkligheter besvär vi oss mot. Men om man lyfter blicken nu så inser man att det här handlar om vad Djurgården ska kunna bli. Jag vill inte bli ett nytt Göta, så är den här vägen att Djurgården lämnar Elitserien till något nytt som kan generera bra med intäkter är det man ska göra.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

stolpskott skrev:Nejmen tjena, ska vi också gå med i jippoklubben nu också? Trodde vi Djurgårdare hatade "cluben" m.fl för att dom just står för sånt här. Otroligt korkat förslag, eller ska vi behålla våra utländska spelare osv så inga nya nya talanger kan ta plats, tänk på Josefsson och grabbarna.
Jag var otydlig. Menar självklart inte att vi ska köpa in ett utländskt lag som LHC gjort. Vi ska satsa på ett gäng talanger som nu, och kunna behålla våra kommande stjärnor som kommer att lämna oss om inget händer, och eventuellt (borde ha skrivit det i mitt förra inlägg) köpa två - tre utländska spelare som kan bidra med mycket till vår förening. Att ha 2-3 utländska spelare ser jag inget fel i. Visst är det roligt med ett Stockholmslag som vi har nu, men det får ju gärna komma in något från utlandet som kan höja intresset ytterligare.
Men visst, det finns både för och nackdelar med alla alternativ. Jag ser helst att vi behåller Elitserien som den är idag, för att behålla spänningen (var även otydlig med detta tidigare). Men mitt inlägg syftade mer på att om en förändring ska ske, bör den vara ungefär som jag skrev (min åsikt), för att kunna öka standarden och intresset för svensk ishockey.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Kagen

Inlägg av Kagen »

Har du någon källa på den där dealen som Luleå har? Visste inte att de skulle köpa sin arena..
(Jag är en smula ironisk här för jag vet att LHF inte ska köpa sin arena eller att Luleå kommun ska betala 27 miljoner över 30 år - men det är ju lätt att vräka ur sig..)

Intressant när Mike Helber går ut och säger att situation måste ändras om Linköping ska hänga med och syftar på att Linköping betalar överpris jämfört med DIF(!).

Mycket bråk inom svensk hockey nu..
Senast redigerad av Kagen den 2009-04-28 23:42:53, redigerad totalt 1 gånger.
/Friedrich Nietzsche
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Jag är optimistisk till en förändring. Faktum är att det kan vara våran enda chans till överlevnad överhuvudtaget. Hur många år har det gått sedan våran senaste storhetstid? Jo, 10 år ca. Här sitter vi och drömmer om nya storhetstider, men faktum är att inget händer. Det blir snarare tvärtom. Jag får känslan av att Djurgården är ett sjunkande skepp, en bestämd känsla av domedagen för DIF om inget händer, så jag är överväldigad av att Djurgården är med "de starka klubbarna". Detta kan vara våran räddning. Elitserien håller helt enkelt absolut nada klass. Ligan vi spelar i är på sin höjd fjärde bäst i Europa idag. Om ens det. Jag vill att Djurgårdens liga ska vara starkast i Europa, jag vill att svensk hockey ska hamna på kartan igen. Detta kan vara våran chans. Självklart vill jag helst att det ska finnas pengar i HockeySverige så att vi kan jämföra oss med KHL och kanske till och med vara starkare, men det kommer vi aldrig få uppleva. Tycker ni det är lovande när talanger som tex Linus Omark och Johan Harju förvinner från Sverige innan de ens fått hår i armhålan. Jag tycker det är skrämmande. Djurgårdens liga får inte förvandlas till en korpliga som bara sjunker djupare och djupare i rankingen som Allsvenskan i fotboll gör.

Något måste göras och det kvickt. Om vi överhuvudtaget vill se DIF spela ishockey inomhus i framtiden. För vi kommer inte bli starkare automatiskt.
100% DJURGÅRDSJ***L
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Kagen skrev:Har du någon källa på den där dealen som Luleå har? Visste inte att de skulle köpa sin arena..
(Jag är en smula ironisk här för jag vet att LHF inte ska köpa sin arena eller att Luleå kommun ska betala 27 miljoner över 30 år - men det är ju lätt att vräka ur sig..)
Det jag skrev var det ursprungliga upplägget på arenaprojektet, som väl sedan inte gick igenom.
http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyh ... el=1739715
Skriv svar