Säsongen 2026/27
Säsongen 2026/27
Skönt med en trepoängare äntligen. Hoppas man kan få lite självförtoende och arbetsvila nu. Josefson börjar verkligen växa ut till en första center. Helt klart bäst av centrarna hittils i början på säsongen. Fortfarande för många av stjärnorna är osynliga tyvärr, men hoppas de kan släppa på axlarna lite nu.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
- Jim Morrison
Säsongen 2026/27
Oliver Wahlström känns väldigt bekväm och ”cute” i sitt spel? Hittills känns det mest som en tillgång i PP och rätt osynlig i fem mot fem.
Anti dump och sarg-ut.
Säsongen 2026/27
3 sköna pinnar, hoppas detta skapar ett lugn och vi kör över lhc imorgon.
Säsongen 2026/27
Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Säsongen 2026/27
Alltså ja och nej, vi hade ju pga forecheck några lägen. Men också lägen vid snabb omställning vilka vi kapitaliserar på också.bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Men håller med dig om att dumpa puck. Vet inte vad som är mer oroväckande, att vi vill dumpa eller att spelarna inte har något val pga oförmåga eller otydlighet i spel.
Man såg ju bla på blomgrens ass att när vi kommer i fart öppnas även ytor mot mål
Säsongen 2026/27
ang blomgrens assist så måste man ge cred till vejdemo som driver rakt fram på mål och öppnar upp den ytanDifsky skrev: ↑2026-10-09 10:11:35Alltså ja och nej, vi hade ju pga forecheck några lägen. Men också lägen vid snabb omställning vilka vi kapitaliserar på också.bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Men håller med dig om att dumpa puck. Vet inte vad som är mer oroväckande, att vi vill dumpa eller att spelarna inte har något val pga oförmåga eller otydlighet i spel.
Man såg ju bla på blomgrens ass att när vi kommer i fart öppnas även ytor mot mål
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Säsongen 2026/27
Jag funderar på anledningen till att vi fortfarande ser så mycket dump och forecheck när vi gått ut med att vi främst ska vara ett spelförande lag med kontrollerade ingångar med puck. En anledning kan vara att vi inte lyckas med det och har då som alternativ antingen dumpa eller vända hem och börja om. Mellan dessa två är antagligen dumpa pucken framåt första valet. Att vända hem brukar ofta leda till att vi blir fast i egen zon.bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Jag hoppas att vi undan för undan blir säkrare med pucken och att vi kuggar i bättre med varandra.
Säsongen 2026/27
Mitt högst begränsade öga som hockeyexpert säger mig att vi inte vet hur vi ska ta oss genom mittzon, känns helt osynkade i åkvägarna, passen sitter inte på bladen, spelare i fart missas, spelare får vända om för att undvika offside då vi fastnar på stillastående spelare och/eller tappar puck, spelare är inte passningsbara osv osv. Det känns som att det "tänket" som Kimby har inte funkar för att vi allt som oftast har noll flyt eller synk i uppspelen. Vet inte om spelarna inte fattar, är för långsamma eller om motspelarna läser sönder oss. Men osynkat och okuggat är det sannerligen.Philly Flu skrev: ↑2026-10-09 11:52:35Jag funderar på anledningen till att vi fortfarande ser så mycket dump och forecheck när vi gått ut med att vi främst ska vara ett spelförande lag med kontrollerade ingångar med puck. En anledning kan vara att vi inte lyckas med det och har då som alternativ antingen dumpa eller vända hem och börja om. Mellan dessa två är antagligen dumpa pucken framåt första valet. Att vända hem brukar ofta leda till att vi blir fast i egen zon.bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Jag hoppas att vi undan för undan blir säkrare med pucken och att vi kuggar i bättre med varandra.
- HockeyMackan84
Säsongen 2026/27
Jag tycker laget också behöver kolla på sin powerplay idé.
Tycker det är obegripligt att när vi får ett powerplay och Hudon står stilla vid det blå i deras zon utan någon som lägger press, att vi inte har en back som tar fart och driver in pucken i slottet, eller att han inte gör det själv.
Vår boxplay är definitivt mer än godkänd, nu måste vi kunna omvandla en utvisning till utdelning.
Tycker det är obegripligt att när vi får ett powerplay och Hudon står stilla vid det blå i deras zon utan någon som lägger press, att vi inte har en back som tar fart och driver in pucken i slottet, eller att han inte gör det själv.
Vår boxplay är definitivt mer än godkänd, nu måste vi kunna omvandla en utvisning till utdelning.
- Philly Flu
Säsongen 2026/27
Jag håller med om din analys. Förhoppningsvis så handlar det om intrimning och också självförtroende att våga utföra planen till 100 %. Varje procents tvekan leder till det du beskriver. Allt blir osynkat.Döden skrev: ↑2026-10-09 12:08:10Mitt högst begränsade öga som hockeyexpert säger mig att vi inte vet hur vi ska ta oss genom mittzon, känns helt osynkade i åkvägarna, passen sitter inte på bladen, spelare i fart missas, spelare får vända om för att undvika offside då vi fastnar på stillastående spelare och/eller tappar puck, spelare är inte passningsbara osv osv. Det känns som att det "tänket" som Kimby har inte funkar för att vi allt som oftast har noll flyt eller synk i uppspelen. Vet inte om spelarna inte fattar, är för långsamma eller om motspelarna läser sönder oss. Men osynkat och okuggat är det sannerligen.Philly Flu skrev: ↑2026-10-09 11:52:35Jag funderar på anledningen till att vi fortfarande ser så mycket dump och forecheck när vi gått ut med att vi främst ska vara ett spelförande lag med kontrollerade ingångar med puck. En anledning kan vara att vi inte lyckas med det och har då som alternativ antingen dumpa eller vända hem och börja om. Mellan dessa två är antagligen dumpa pucken framåt första valet. Att vända hem brukar ofta leda till att vi blir fast i egen zon.bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Jag tror vi kommer se successiva förbättringar över de kommande omgångarna.
Säsongen 2026/27
Fast är han verkligen en tillgång i PP? Sist han sköt ett skott i PP var mot Timrå. Tycker han är väldigt osynlig och undrar om han inte dras med någon skada. För han är verkligen bekväm och glider mest runt likt Linkan gjorde. Sen funkar han verkligen inte ihop med Hudon. Två av samma kaliber blir sällan bra. Både Wahlström och Hudon är beroende av någon som kan spela fram dom till skott än att båda ska åka runt och leta skott. Senaste matchen fastnade Wahlström som skymmare framför mål och det är verkligen inte hans roll i laget.Jim Morrison skrev: ↑2026-10-09 06:04:34 Oliver Wahlström känns väldigt bekväm och ”cute” i sitt spel? Hittills känns det mest som en tillgång i PP och rätt osynlig i fem mot fem.
Han har mycket att bevisa, mer än Åman skulle jag säga.
Säsongen 2026/27
https://hockeynews.se/nyheter/uppgifter ... mna-globen
När Djurgården senast mötte Färjestad i Avicii Arena kom omkring 11 000 åskådare, vilket innebar att arenan var långt ifrån fullsatt. Dessutom uppges Djurgården uppleva att hemmafördelen minskar när bortalagens supportrar köper en stor mängd biljetter till matcherna.
Det är nog tyvärr rätt. Men någon enstaka match i mellandagarna tycker jag är OK som vi haft tidigare.
När Djurgården senast mötte Färjestad i Avicii Arena kom omkring 11 000 åskådare, vilket innebar att arenan var långt ifrån fullsatt. Dessutom uppges Djurgården uppleva att hemmafördelen minskar när bortalagens supportrar köper en stor mängd biljetter till matcherna.
Det är nog tyvärr rätt. Men någon enstaka match i mellandagarna tycker jag är OK som vi haft tidigare.
Säsongen 2026/27
Tror man måste se matchen för vad den var. Vi låg momentummässigt på bakfot i rätt många sekvenser och då blir dumpen naturlig i form av nån form av ABC smartness.Philly Flu skrev: ↑2026-10-09 11:52:35Jag funderar på anledningen till att vi fortfarande ser så mycket dump och forecheck när vi gått ut med att vi främst ska vara ett spelförande lag med kontrollerade ingångar med puck. En anledning kan vara att vi inte lyckas med det och har då som alternativ antingen dumpa eller vända hem och börja om. Mellan dessa två är antagligen dumpa pucken framåt första valet. Att vända hem brukar ofta leda till att vi blir fast i egen zon.bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Det är hästlängder bättre en skiten vi höll på med tidigare med tapp kring offensiv blå.
Det är snarare BRA att det finns en insikt att det kanske behöver gnuggas på det sättet i matcher där spelet kärvar och att det finns en förmåga att ställa om.
Vi har ändå en jäkla styrka i ett par lirare som har kapaciteten och som lyckades lirka loss pucken från ingenting mot Örebro.
Sen är det inte vackert att titta på alla gånger men om det är vad som krävs för att göra match av en tillställning där man i rådande sekvens kommit snett in så tar jag det alla dagar i veckan.
Tyvärr har vi inte riktigt samma grej på försvarssidan än. Vid rätt många tillfällen hamnar vi i skiten på grund naiv lägesuppfattning. Det borde inte finnas några prestigeskäl mot att bara lägga ut pucken i neutral zon när vi återerövrat i risigt läge. Men synbart verkar ansvarskänsla infinna sig gång efter annan istället och vi får turnovers innan egen blå.
Ut med skiten och börja om istället om nu matchbilden och det egna momentumet inte är där vi vill att det skall vara.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.