Säsongen 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2026/27

Inlägg av klintan85 »

Skönt med en trepoängare äntligen. Hoppas man kan få lite självförtoende och arbetsvila nu. Josefson börjar verkligen växa ut till en första center. Helt klart bäst av centrarna hittils i början på säsongen. Fortfarande för många av stjärnorna är osynliga tyvärr, men hoppas de kan släppa på axlarna lite nu.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Oliver Wahlström känns väldigt bekväm och ”cute” i sitt spel? Hittills känns det mest som en tillgång i PP och rätt osynlig i fem mot fem.
Anti dump och sarg-ut.
aljb10
Säsongskort: Ja

Säsongen 2026/27

Inlägg av aljb10 »

3 sköna pinnar, hoppas detta skapar ett lugn och vi kör över lhc imorgon.
bubba

Säsongen 2026/27

Inlägg av bubba »

Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Difsky

Säsongen 2026/27

Inlägg av Difsky »

bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Alltså ja och nej, vi hade ju pga forecheck några lägen. Men också lägen vid snabb omställning vilka vi kapitaliserar på också.

Men håller med dig om att dumpa puck. Vet inte vad som är mer oroväckande, att vi vill dumpa eller att spelarna inte har något val pga oförmåga eller otydlighet i spel.

Man såg ju bla på blomgrens ass att när vi kommer i fart öppnas även ytor mot mål
Användarvisningsbild
fryppe

Säsongen 2026/27

Inlägg av fryppe »

Difsky skrev: ↑2026-10-09 10:11:35
bubba skrev: ↑2026-10-09 10:01:21 Bara jag som reagerade på Kimbys kommentar i intervjun efter matchen: ”vi gillar att chanserna vi skapar kommer från en forecheck”. Tycker det är helt fel. Chanserna som skapas är när vi vänder spelet snabbt och när vi lyckas ta in pucken med fart. Dumpen och forecheck skapar inget annat än att motståndarna får gata och yta att spela upp på. Känslan i dumpen är att vi inte är synkade i ingången och forwards startar från stillastående och hamnar helt fel. Är inte hockeytränare men reagerade verkligen på den kommentaren.
Alltså ja och nej, vi hade ju pga forecheck några lägen. Men också lägen vid snabb omställning vilka vi kapitaliserar på också.

Men håller med dig om att dumpa puck. Vet inte vad som är mer oroväckande, att vi vill dumpa eller att spelarna inte har något val pga oförmåga eller otydlighet i spel.

Man såg ju bla på blomgrens ass att när vi kommer i fart öppnas även ytor mot mål
ang blomgrens assist så måste man ge cred till vejdemo som driver rakt fram på mål och öppnar upp den ytan
Användarvisningsbild
Philly Flu

Säsongen 2026/27

Inlägg av Philly Flu »

Jag funderar på anledningen till att vi fortfarande ser så mycket dump och forecheck när vi gått ut med att vi främst ska vara ett spelförande lag med kontrollerade ingångar med puck. En anledning kan vara att vi inte lyckas med det och har då som alternativ antingen dumpa eller vända hem och börja om. Mellan dessa två är antagligen dumpa pucken framåt första valet. Att vända hem brukar ofta leda till att vi blir fast i egen zon.

Jag hoppas att vi undan för undan blir säkrare med pucken och att vi kuggar i bättre med varandra.
Döden

Säsongen 2026/27

Inlägg av Döden »

Philly Flu skrev: ↑2026-10-09 11:52:35
Jag funderar på anledningen till att vi fortfarande ser så mycket dump och forecheck när vi gått ut med att vi främst ska vara ett spelförande lag med kontrollerade ingångar med puck. En anledning kan vara att vi inte lyckas med det och har då som alternativ antingen dumpa eller vända hem och börja om. Mellan dessa två är antagligen dumpa pucken framåt första valet. Att vända hem brukar ofta leda till att vi blir fast i egen zon.

Jag hoppas att vi undan för undan blir säkrare med pucken och att vi kuggar i bättre med varandra.
Mitt högst begränsade öga som hockeyexpert säger mig att vi inte vet hur vi ska ta oss genom mittzon, känns helt osynkade i åkvägarna, passen sitter inte på bladen, spelare i fart missas, spelare får vända om för att undvika offside då vi fastnar på stillastående spelare och/eller tappar puck, spelare är inte passningsbara osv osv. Det känns som att det "tänket" som Kimby har inte funkar för att vi allt som oftast har noll flyt eller synk i uppspelen. Vet inte om spelarna inte fattar, är för långsamma eller om motspelarna läser sönder oss. Men osynkat och okuggat är det sannerligen.
Användarvisningsbild
HockeyMackan84

Säsongen 2026/27

Inlägg av HockeyMackan84 »

Jag tycker laget också behöver kolla på sin powerplay idé.
Tycker det är obegripligt att när vi får ett powerplay och Hudon står stilla vid det blå i deras zon utan någon som lägger press, att vi inte har en back som tar fart och driver in pucken i slottet, eller att han inte gör det själv.
Vår boxplay är definitivt mer än godkänd, nu måste vi kunna omvandla en utvisning till utdelning.
Användarvisningsbild
Philly Flu

Säsongen 2026/27

Inlägg av Philly Flu »

Döden skrev: ↑2026-10-09 12:08:10
Philly Flu skrev: ↑2026-10-09 11:52:35

Mitt högst begränsade öga som hockeyexpert säger mig att vi inte vet hur vi ska ta oss genom mittzon, känns helt osynkade i åkvägarna, passen sitter inte på bladen, spelare i fart missas, spelare får vända om för att undvika offside då vi fastnar på stillastående spelare och/eller tappar puck, spelare är inte passningsbara osv osv. Det känns som att det "tänket" som Kimby har inte funkar för att vi allt som oftast har noll flyt eller synk i uppspelen. Vet inte om spelarna inte fattar, är för långsamma eller om motspelarna läser sönder oss. Men osynkat och okuggat är det sannerligen.
Jag håller med om din analys. Förhoppningsvis så handlar det om intrimning och också självförtroende att våga utföra planen till 100 %. Varje procents tvekan leder till det du beskriver. Allt blir osynkat.
Jag tror vi kommer se successiva förbättringar över de kommande omgångarna.
WallinDIF

Säsongen 2026/27

Inlägg av WallinDIF »

Jim Morrison skrev: ↑2026-10-09 06:04:34 Oliver Wahlström känns väldigt bekväm och ”cute” i sitt spel? Hittills känns det mest som en tillgång i PP och rätt osynlig i fem mot fem.
Fast är han verkligen en tillgång i PP? Sist han sköt ett skott i PP var mot Timrå. Tycker han är väldigt osynlig och undrar om han inte dras med någon skada. För han är verkligen bekväm och glider mest runt likt Linkan gjorde. Sen funkar han verkligen inte ihop med Hudon. Två av samma kaliber blir sällan bra. Både Wahlström och Hudon är beroende av någon som kan spela fram dom till skott än att båda ska åka runt och leta skott. Senaste matchen fastnade Wahlström som skymmare framför mål och det är verkligen inte hans roll i laget.
Han har mycket att bevisa, mer än Åman skulle jag säga.
Skriv svar