Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
B.I.B.A

Silly Season 2026/27

Inlägg av B.I.B.A »

Henkos skrev: 2026-08-08 19:55:28 Läser dagens artikel med Wiken på HN. Gillar inte att han öppnar upp för att vi kanske ej ska ta in en forward till om Kryckan spelar.
Vi behöver mer spets!
Det kommunicerades väl att det skulle in tre spetsspelare efter Gunler. Sedan dess har Åman och Hartmann anslutit. Hartmann känns väl knappast som absolut spets, även om han kanske kommer vara nyttig ändå.

Det känns oroväckande om man identifierat och kommunicerat ett behov av 3 ledande spelare men sedan nöjer sig med bara 1.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Henkos »

Nja det tror jag inte, en till är det man kommunicerat tidigare. Nu kanske inte ens det. Två till lär det inte bli.
B.I.B.A

Silly Season 2026/27

Inlägg av B.I.B.A »

Henkos skrev: 2026-08-09 10:29:45 Nja det tror jag inte, en till är det man kommunicerat tidigare. Nu kanske inte ens det. Två till lär det inte bli.
Nej, det tror inte jag heller. Det jag menade var att man redan kompromissat och tagit in en gnuggare i Hartmann istället för en av de utlovade spetsspelarna. Då borde ju den sista spelaren in bli extra viktig.
Avgå Jocke.
daaviid
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av daaviid »

Intervju med Åman på aftonblaskan bakom betalvägg. Verkar som att man spelar in en kommande förstakedja med Snively, Åman och Gunler.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... yforvarvet

"Svenska toppcentrar i bra ålder är högvilt på SHL:s spelarmarknad, vilket framgick tydligt när Nils Åman presenterades av Djurgården.

– Konkurrensen om hans signatur har varit enorm, sa sportchefen Marcus Due-Boje.

Vi sätter oss ner med den gänglige 26-åringen på läktaren i hans nya hemmaborg Hovet. Han har försäsongens andra ispass färskt i benen och skruvar lite på sig när de smickrande orden kommer på tal.

– Jag har hört det ... och ja, jag vet att det har funnits ett jävla intresse. Så klart. Men i slutändan beslutade jag mig för det som kändes bäst för mig, säger han.

Frölunda jagar också en toppcenter. Hur nära var det?

– (Skratt). Det är ju svårt att gå in på detaljer om hur nära det var. Men jag tyckte att Djurgården kändes bäst."

"Är det någon lagkamrat du har hunnit hänga med extra mycket hittills?

– Noel Gunler. Det blir väl lätt så i början. Både jag och han är nya och i typ samma ålder, han är ett år yngre än jag. Vi har snackat en del och jag gillar honom.

På de inledande träningarna har Nils Åman parats ihop med just Noel Gunler och Joe Snively i en tilltänkt förstakedja.

– Det känns jävligt bra! Det är två riktigt skickliga spelare. Det är bara att fortsätta bygga vidare och hitta bra kemi med dem, så får vi se vad som händer."
Användarvisningsbild
Henkos

Silly Season 2026/27

Inlägg av Henkos »

B.I.B.A skrev: 2026-08-09 10:45:46
Henkos skrev: 2026-08-09 10:29:45 Nja det tror jag inte, en till är det man kommunicerat tidigare. Nu kanske inte ens det. Två till lär det inte bli.
Nej, det tror inte jag heller. Det jag menade var att man redan kompromissat och tagit in en gnuggare i Hartmann istället för en av de utlovade spetsspelarna. Då borde ju den sista spelaren in bli extra viktig.
Håller med. Dessutom känns Gunler som ett osäkert kort.
Åman borde fixa en förstakedja, Hudon och Snively vet vi gör det. Vejde centrar en andra utan problem. Sen är det tunnt.
antondahlback

Silly Season 2026/27

Inlägg av antondahlback »

Gunler har ett bra skott, tror han kan fungera fint med snively och Åman. Skulle vilja ha in en spelskicklig winge jämte hudon också.
Användarvisningsbild
Henkos

Silly Season 2026/27

Inlägg av Henkos »

antondahlback skrev: 2026-08-09 11:51:45 Gunler har ett bra skott, tror han kan fungera fint med snively och Åman. Skulle vilja ha in en spelskicklig winge jämte hudon också.
Ja spelartypen är rätt, hoppas han har nivån i sig bara.

Jo, en speedig playmaker, typ Snively, hade varit fint där. Vet inte hur snabb Vejde är på rören numera. Hudon är ju inte bland de kvickaste även om han är mycket bra på att läsa spelet.
mb81
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

B.I.B.A skrev: 2026-08-09 10:07:15
Henkos skrev: 2026-08-08 19:55:28 Läser dagens artikel med Wiken på HN. Gillar inte att han öppnar upp för att vi kanske ej ska ta in en forward till om Kryckan spelar.
Vi behöver mer spets!
Det kommunicerades väl att det skulle in tre spetsspelare efter Gunler. Sedan dess har Åman och Hartmann anslutit. Hartmann känns väl knappast som absolut spets, även om han kanske kommer vara nyttig ändå.

Det känns oroväckande om man identifierat och kommunicerat ett behov av 3 ledande spelare men sedan nöjer sig med bara 1.
Efter Gunler var klar var det mer en spets och en för mittenkedja som var aktuellt. Hartmann blev den för en mittenkedja. Spetsen letar vi fortfarande. Sen kom Åman som Viggos ersättare. Pengar verkar fortfarande finnas trots att Åman blev bra mycket dyrare än Viggo.
mb81

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Henkos skrev: 2026-08-09 12:00:25
antondahlback skrev: 2026-08-09 11:51:45 Gunler har ett bra skott, tror han kan fungera fint med snively och Åman. Skulle vilja ha in en spelskicklig winge jämte hudon också.

Jo, en speedig playmaker, typ Snively, hade varit fint där. Vet inte hur snabb Vejde är på rören numera. Hudon är ju inte bland de kvickaste även om han är mycket bra på att läsa spelet.
Jag delar gärna på Åman och Snively då det känns som våra två playmakers. En förstakedja med Hudon-Åman och en andra med Snively-Vejdemo. Addera valfri spelare där, gärna rightare.
antondahlback

Silly Season 2026/27

mb81 skrev: 2026-08-09 14:01:43
Henkos skrev: 2026-08-09 12:00:25

Jag delar gärna på Åman och Snively då det känns som våra två playmakers. En förstakedja med Hudon-Åman och en andra med Snively-Vejdemo. Addera valfri spelare där, gärna rightare.
Absolut ingen dum ide! Blir spännande att se vem sista pusselbiten in blir. Tror absolut det kommer något men att man som Wiken säger i intervjun har is i magen. Att man vann kampen om både vejdemo och Åman gör ju att man kan göra det rätt bekvämt.

Set absolut ett scenario när vi inte hittar något innan säsongen startar och stocken börjar som vinge i andra jämte vejdemo och hudon och att han då gör det så pass bra att vi känner oss nöjda.
mb81

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Jag tror också på att ge Stockselius chansen. Men vi behöver ändå en forward till. Bättre ta in en nu än under säsong. Blir oftast sämre och dyrare under säsong.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Snively - Åman - Gunler
Hudon - Vejdemo - Ny
Stockselius - Josefson - Hartmann
Pettersen - Salsten - Blomgren

Tycker också vi behöver en till fw. Högersidan känns lite svag annars även om Hudon kan spela off-wing. Kanske byta plats på Åman och Vejdemo också.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2026-08-09 16:31:11, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
antondahlback

Silly Season 2026/27

Gillar ändå det där laget rätt bra. Krydda med Kruger och en målfarlig vinge till 2:a så känns det riktigt bra! Som någon sa ovan kanske är värt att spela snively med hudon och vejdemo i andra så får gunler och åman en ny lekkamrat i första. Då bör man kunna ha två riktigt bra producerande kedjor!
Rutger

Silly Season 2026/27

Inlägg av Rutger »

Här följer topp 3 av bästa tekare i förra säsongens SHL:
Josh Dickinson, Rögle 62,91%
Fredrik Händemark, Malmö 61,09%
Nicklas Bäckström, Brynäs 59,32%

Marcus Kruger hade 53,70% (15:e plats)
Ludvig Rensfeldt hade 52,22% (22:a plats)
Lukas Vejdemo hade 51,89% (24:e plats)

Åman är såklart en förstärkning i laget. Dock finns det en farhåga som är lätt att glömma bort, att han just är en anmärkningsvärt dålig tekare, som också var någonting som Vancouver tyckte var en stor svaghet. Hans snitt under åren i Nordamerika låg endast på 39,83 %.
Att vara en bra tekare i en förstaline är såklart någonting som känns väldigt viktigt eftersom man snabbt vill få övertag med pucken. Nu har Åman säkert en massa andra skills som kompenserar hans svagheter.
Även en duktig tekare i en tredjelina är bra, då man ofta spelar mot motståndarens förstalina. Därför överväger jag att ha Vejdemo i en tredjekedja (eller en frisk Kruger). Isf Josefson i en andrakedja och Åman i en förstakedja. Kruger får sen helt enkelt lära Åman att bli en bättre tekare :)
daaviid

Silly Season 2026/27

Inlägg av daaviid »

Om Krüger blir frisk och kan teka på riktigt så kommer han ligga på 60%+ igen.
Skriv svar