Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Knickedick
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

mb81 skrev: 2026-07-23 15:22:28
Knickedick skrev: 2026-07-23 15:02:43 Ju mer jag funderar så lutar jag mer och mer åt att Alex Nylander skulle passa in bra som sista biten. Playmaking puckskills och grym på straffar.

Rightare har vi de vi behöver. Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att fylla på med en sistaårsjunior på forwardsplats som ligger precis nedanför skicket som på lång sikt inte kommer platsa i NHL och som har playmaking-skills, men det är isåfall utöver den sista forwarden och en investering för framtiden. Liknande den vi gjort med Liam Pettersson på backsidan.
Nylander är ju rightare. Tänker vi har Gunler till vänster i ett PP(förmodligen PP2), då vill jag ha en rightare med bra skott till vänster i PP1.
Ja, då passar ju Alex in. PP1 tänker jag att man kommer söka Hudons skott men skadar ju inte att ha klubba inåt på vänstersidan också
Urklund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Urklund »

Hade en Gustaf Nyquist varit omöjlig att få till Stockholm? Visserligen fostrad i Rödhökarna men kan tänka mig att huvudstaden lockar om vi går för ett stort namn på sista forwardsplatsen. Vad jag sett har han inte fått något nytt kontrakt och inte direkt statsmässigt gjort skäl att stanna i nhl.

Hade hellre tagit en sån än Saad som känns allmänt slut senaste åren.
mb81
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Knickedick skrev: 2026-07-23 15:28:34
Knickedick skrev: 2026-07-23 15:02:43 Ju mer jag funderar så lutar jag mer och mer åt att Alex Nylander skulle passa in bra som sista biten. Playmaking puckskills och grym på straffar.

Rightare har vi de vi behöver. Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att fylla på med en sistaårsjunior på forwardsplats som ligger precis nedanför skicket som på lång sikt inte kommer platsa i NHL och som har playmaking-skills, men det är isåfall utöver den sista forwarden och en investering för framtiden. Liknande den vi gjort med Liam Pettersson på backsidan.
Nylander är ju rightare. Tänker vi har Gunler till vänster i ett PP(förmodligen PP2), då vill jag ha en rightare med bra skott till vänster i PP1.
Ja, då passar ju Alex in. PP1 tänker jag att man kommer söka Hudons skott men skadar ju inte att ha klubba inåt på vänstersidan också
Vi blev lite väl lättlästa ifjol med bara Hudons skott(och Laleggia). Så ser gärna en rightare som kan hota där också.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

mb81 skrev: 2026-07-23 15:38:50
Knickedick skrev: 2026-07-23 15:28:34

Vi blev lite väl lättlästa ifjol med bara Hudons skott(och Laleggia). Så ser gärna en rightare som kan hota där också.
Självklart är det bra att ha fler alternativ. Men att vi var lättlästa ifjol berode mer på långsamt pucktempo och statiska spelare, dålig rörelse. Skulle säga att det var mer en oflexibel/dålig coaching.
B.I.B.A

Silly Season 2026/27

Inlägg av B.I.B.A »

Jim Morrison skrev: 2026-07-23 11:52:01 Jag är gammal nog för att veta att det ofta kan gå fel när man har för bråttom. Samtidigt tycker jag inte att någon skugga ska falla över Viggo. Han är 18 år gammal och blir lovad guld och gröna skogar – det är inte konstigt att NHL lockar i det läget. Sedan är Viggo en exceptionellt smart spelare ute på isen så det kanske går vägen ändå.

Däremot kan man kanske ifrågasätta rådgivarna runt honom. Han hade fått exakt samma kontrakt även om han lånats ut till oss en säsong, så det handlar knappast om ekonomi.

Om beslutet i slutändan lämnades helt till Viggo är det kanske inte så märkligt att det blev som det blev. Samtidigt tror jag att man har fått lite skeva förväntningar på unga spelare efter att både Eklund och Frondell valde att stanna ytterligare en säsong. Det är snarare undantag än något man kan räkna med.
Skulle säga att Jets organisation är mest måna om Viggos utveckling av alla parter. De ser honom som en viktig kugge i 15 år framåt. Jag personligen tror att de flesta spelare mår bra av att stanna ett år extra, men varför skulle du och jag veta bättre än scouter, agenter och ledare? Att Winnipeg skulle lura Viggo och lova "guld och gröna skogar" för att sedan sätta honom på läktaren eller hämma hans utveckling är en absurd tanke. De kommer göra allt i sin makt för att han ska bli en stjärna.

Ska man vara hård så är det väl vi Djurgårdare som har minst intresse i Viggos långsiktiga utveckling? Vi bryr oss främst om att han stannar en säsong till, sen om det är bäst för honom på sikt behöver vi inte ta hänsyn till. Tvärtom skulle det nästan gynna oss om han inte blommar ut till den spelaren han kan bli, då kanske han kommer hem och spelar hos oss igenom några år.

Och beslutet har sannolikt inte lämnats "helt till Viggo". Han har garanterat många kloka människor kring sig.
Avgå Jocke.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

Urklund skrev: 2026-07-23 15:31:48 Hade en Gustaf Nyquist varit omöjlig att få till Stockholm? Visserligen fostrad i Rödhökarna men kan tänka mig att huvudstaden lockar om vi går för ett stort namn på sista forwardsplatsen. Vad jag sett har han inte fått något nytt kontrakt och inte direkt statsmässigt gjort skäl att stanna i nhl.

Läste att Madhawk skrev att Nyquist inte kommer hem eftersom hans familj är hemmastadda i USA.
tadaa123

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

GreveQuist skrev: 2026-07-23 12:28:02 Utan att veta vad som händer bakom kulisserna, så antar jag att Åman är en direkt ersättare till Viggo, och om jag på förhand fått välja mellan följande scenario;

1 år till med Viggo, ingen Åman

3 år med Åman, ingen Viggo

.. så hade jag valt det senare utan att blinka. Hade såklart varit kul att få se Viggos utveckling detta året, men 3 år med Åman känns som en viktig pusselbit framöver.
Instämmer helt. Är lite nyfiken också om vi skulle tagit in Åman oavsett om Viggo stannade eller inte, kanske aldrig får veta.
Urklund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Urklund »

Knickedick skrev: 2026-07-23 15:45:16
Urklund skrev: 2026-07-23 15:31:48 Hade en Gustaf Nyquist varit omöjlig att få till Stockholm? Visserligen fostrad i Rödhökarna men kan tänka mig att huvudstaden lockar om vi går för ett stort namn på sista forwardsplatsen. Vad jag sett har han inte fått något nytt kontrakt och inte direkt statsmässigt gjort skäl att stanna i nhl.

Läste att Madhawk skrev att Nyquist inte kommer hem eftersom hans familj är hemmastadda i USA.
Ok det låter ändå rimligt. Får man hoppas att vi jobbar in något annat av hög kvalitet på den positionen.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

Urklund skrev: 2026-07-23 15:57:31
Knickedick skrev: 2026-07-23 15:45:16

Ok det låter ändå rimligt. Får man hoppas att vi jobbar in något annat av hög kvalitet på den positionen.
Pengar borde finnas kvar. AHL/ NL-Nivå tror jag vi kommer få se iaf.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

B.I.B.A skrev: 2026-07-23 15:44:07 Skulle säga att Jets organisation är mest måna om Viggos utveckling av alla parter. De ser honom som en viktig kugge i 15 år framåt. Jag personligen tror att de flesta spelare mår bra av att stanna ett år extra, men varför skulle du och jag veta bättre än scouter, agenter och ledare? Att Winnipeg skulle lura Viggo och lova "guld och gröna skogar" för att sedan sätta honom på läktaren eller hämma hans utveckling är en absurd tanke. De kommer göra allt i sin makt för att han ska bli en stjärna.

Ska man vara hård så är det väl vi Djurgårdare som har minst intresse i Viggos långsiktiga utveckling? Vi bryr oss främst om att han stannar en säsong till, sen om det är bäst för honom på sikt behöver vi inte ta hänsyn till. Tvärtom skulle det nästan gynna oss om han inte blommar ut till den spelaren han kan bli, då kanske han kommer hem och spelar hos oss igenom några år.

Och beslutet har sannolikt inte lämnats "helt till Viggo". Han har garanterat många kloka människor kring sig.
Det jag menade med att bli lovad guld och gröna skogar är att han förmodligen fått höra att den bästa vägen för hans utveckling är att gå direkt till NHL och att allt kommer gå bra. Det behöver dock inte betyda att det faktiskt är det optimala valet. Scouter, agenter och klubbar gör felbedömningar hela tiden, och ingen sitter på någon kristallkula som kan förutse exakt hur en spelare kommer att utvecklas.

Jag påstår inte att jag vet mer heller men historiskt sett är det relativt få spelare som etablerar sig direkt säsongen efter draften, särskilt om de inte är valda allra högst upp. Viggo är också fortfarande ganska kort och lätt, vilket knappast är en fördel i sammanhanget.

Samtidigt har han, som jag nämnt tidigare, ett exceptionellt hockey-IQ. Det är mycket möjligt att han är en av de spelare som trots allt lyckas ta steget direkt på grund av det.

Dom kommer, som du nämner, såklart göra allt i sin makt för att han ska bli en stjärna, jag önskar bara att fler NHL-klubbar hade sett ett mervärde i att göra samma utvecklingsplan som med Peter Forsberg, Elias Pettersson eller Anton Frondell istället för att ha så bråttom. Dels för de svenska klubbarnas skull och dels för deras egen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Skriv svar