Köra på med oss för en spottstyver, eller lira NHL med lön 10mille första året tillsammans med alla coola kids där och bygga ett nytt liv... japp, vi har inget att komma med, inte ens mammas köttbullar hjälper där.Manijock skrev: ↑2026-07-14 11:20:33 Mm beror ju helt klart på hur man ser det. Svårt att känna tacksamhet för att spelare står ut med att spela två hela säsonger i A-laget de släpptes fram i. Det är ju liksom inte så att vi ber dem att avstå Nordamerika och skriva på 10årsavtal. Det är ett år till.....
Men men, det är bara inse att hockeyn här inte är på allvar längre. Det är en plats för spelare att vänta på sin tur, eller varva ner med polarna.
Deppigt. Speciellt med tanke på att NHL är världens mest osexiga upplevelse rent atmosfärmässig. Pengarna och spelarna är bra, men vilket fettoställe alltså.
Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/27
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Silly Season 2026/27
Haha, det var tider det när Magnus Wernblom hellre bodde kvar i Ö-vik, käkade mammas köttbullar, och tyckte han hade det lika bra som i NHL.captcash skrev: ↑2026-07-14 11:44:18Köra på med oss för en spottstyver, eller lira NHL med lön 10mille första året tillsammans med alla coola kids där och bygga ett nytt liv... japp, vi har inget att komma med, inte ens mammas köttbullar hjälper där.Manijock skrev: ↑2026-07-14 11:20:33 Mm beror ju helt klart på hur man ser det. Svårt att känna tacksamhet för att spelare står ut med att spela två hela säsonger i A-laget de släpptes fram i. Det är ju liksom inte så att vi ber dem att avstå Nordamerika och skriva på 10årsavtal. Det är ett år till.....
Men men, det är bara inse att hockeyn här inte är på allvar längre. Det är en plats för spelare att vänta på sin tur, eller varva ner med polarna.
Deppigt. Speciellt med tanke på att NHL är världens mest osexiga upplevelse rent atmosfärmässig. Pengarna och spelarna är bra, men vilket fettoställe alltså.
Silly Season 2026/27
Nej, jag blandar inte ihop två saker. Jag vet exakt (nåja…) hur marknaden ser ut. Anledningen att jag är bitter och kränkt är just att jag tycker att den borde se annorlunda ut. Jag är inte upprörd över att spelarna gör det de har rätt till, utan att de ens har de här möjligheterna.Wishes skrev: ↑2026-07-14 11:09:26Jag tror du blandar ihop två olika saker: hur marknaden ser ut och hur man tycker att den borde se ut.DIFLuWi skrev: ↑2026-07-14 06:24:50Jämförelsen haltar redan från början när man börjar jämföra hockeybranschen med andra ”vanliga jobb”Wishes skrev: ↑2026-07-13 21:19:40Jag tycker jämförelsen haltar lite. Det är inte spelaren som “river kontraktet” – han använder en klausul som klubben själv har skrivit under. Det är en ganska viktig skillnad.DIFLuWi skrev: ↑2026-07-13 20:54:28Om du har ett giltigt kontrakt med en arbetsgivare, som lagt upp årets kommande verksamhetsplan kring dig, blir det verkligen rimligt att du då bara kan riva det kontraktet och ba, ”trist, något sexigare dök upp. Hörs kanske i framtiden”Eriksson skrev: ↑2026-07-13 20:37:08 Nu pratar jag inte bara om Viggo, utan om unga spelare generellt. När en 18-årig hockeyspelare lämnar Sverige för NHL kallas han ibland svikare av fansen.
Men om man ser det som ett vanligt yrkesval blir det lättare att förstå. Vem skulle tacka nej till möjligheten att gå från cirka 250 000 kronor om året till flera miljoner, samtidigt som man får arbeta på den högsta nivån inom sitt yrke? De flesta hade gjort samma val.
Hockeykarriärer är dessutom korta och osäkra, vilket gör att många väljer att ta chansen när den väl kommer. Fansens besvikelse är förståelig, men spelarnas beslut är minst lika begripligt.
Det handlar trots allt inte om att svika sin klubb, utan om att ta vara på en möjlighet som väldigt få människor någonsin får. Om du själv blev erbjuden ditt drömjobb med 10-20 gånger högre lön, skulle du då tacka nej eller vänta ett par år enbart av lojalitet mot företaget som gett dig utbildning och erfarenhet? Troligen inte.
Därför är det svårt att klandra unga hockeyspelare för att de gör exakt samma sak när chansen till NHL dyker upp.
För i stort sett alla andra branscher är det kontraktsbrott och för med sig konsekvenser. Om vi nu ska jämföra.
Nu vet jag också att kontrakten är skrivna på det viset, vilket är ett bevis på hur skev hockeyvärlden är.
Om klubben verkligen ville garantera att spelaren stannade hela kontraktstiden hade den kunnat kräva ett avtal utan NHL-klausul. Problemet är bara att många av de största talangerna då sannolikt hade valt en annan klubb. Klubbarna accepterar alltså den här risken eftersom de också tjänar på upplägget.
Dessutom är det märkligt att beskriva hockeyvärlden som “skev” när det i själva verket handlar om en marknad där båda parter frivilligt ingår ett avtal med tydliga villkor. Ingen blir lurad. Alla vet exakt vad som gäller från den dag pennan sätts på pappret.
Jag förstår att supportrar blir besvikna när en stjärna lämnar, men att kalla det kontraktsbrott eller oschysst blir fel. Spelaren gör inte något utanför avtalet – han gör precis det avtalet ger honom rätt att göra.
”Hade du gett upp X lön för att en arbetsgivare gett dig utbildning osv osv”
Den jämförelsen som många slänger sig med.
Det är rimligt att kalla det skevt när det är en marknad där du i stort sett måste skriva in klausuler i alla kontrakt att om något sexigare dyker upp så är kontraktet vatten värt.
Klart att alla vet att det ser ut så, men det är ju precis det som är skevt. Att du måste lägga in det, annars blir man en paria i svensk hockey.
Poängen kvarstår, hur mycket kostar vår juniorverksamhet, jämfört med hur mycket man får ut av den?
Alla gastar om att vi tar in dyra importer, men det finns ju inga alternativ.
Att NHL-klausuler är standard gör dem inte “skeva” i sig. De är en konsekvens av att det finns en global arbetsmarknad där NHL är den överlägset attraktivaste ligan. Svensk hockey kan inte diktera villkoren för världens bästa liga.
Sedan håller jag med om att juniorutbildning kostar mycket och att klubbarna inte alltid får tillbaka vad de investerar. Men alternativet är knappast att förbjuda eller försvåra spelarnas väg till NHL. Då väljer de största talangerna andra vägar redan från början – via college, juniorligor i Nordamerika eller klubbar som erbjuder bättre villkor. Då förlorar svensk hockey ännu mer.
Jag tycker också att det blir lite märkligt att kalla spelarna illojala. Klubbarna vet exakt vilka regler som gäller när de skriver kontrakten. De värvar talanger med vetskapen att de kan försvinna. Det är ett kalkylerat risktagande, inte ett svek.
Frågan om hur svensk hockey ska få bättre avkastning på sina juniorinvesteringar är däremot helt relevant. Men den löses knappast genom att lägga ansvaret på enskilda 18–20-åringar som får chansen att uppfylla den dröm de arbetat för hela livet.
Jo, jag tycker att det är skevt. Att man i Sverige försöker bedriva verksamheter som är vatten värda för att en annan verksamhet har monopol. Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll. Annars blir det skevt.
Ingen här, vad jag har sett, allra minst jag kallar våra spelare illojala. Däremot är det just att våra klubbar kan behandlas som nått jävla one-night stand tills något annat dyker upp
Lex finnen som skrev på för Brynäs. Han kritade på ett kontrakt för att ha en back up ifall något bättre inte dyker upp. Nu när det gjorde det så var det bara att flina och riva kontraktet och Brynäs som lagt ned en jävla massa jobb står lottlösa och får börja om.
Men absolut, tyck ni att det är en sund marknad.
Jag vet hur det är och ligger till. Därför är jag upprörd.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Silly Season 2026/27
Jag klandrar inte Viggo för att han tar chansen att tjäna storkovan redan nu. Alla vi hade gjort samma val.
Det jag är bitter över är hur jävla sent det händer. Marknaden är nu snustorr och vi har inga möjligheter att ersätta honom.
Det kommer bli en dyr chansvärning, finns inga andra val längre.
Det jag är bitter över är hur jävla sent det händer. Marknaden är nu snustorr och vi har inga möjligheter att ersätta honom.
Silly Season 2026/27
Sant, och det gör inte saken bättre att halva SHL också letar efter en grym center.Vikas skrev: ↑2026-07-14 12:03:03 Jag klandrar inte Viggo för att han tar chansen att tjäna storkovan redan nu. Alla vi hade gjort samma val.
Trist att vi inte kunde parrera detta tidigare, men samtidigt tror jag inte ens Viggo förväntade sig NHL redan nu om vi backar bandet till innan draften. Tror helt enkelt han blev starstruck av hur "ballt det är på andra sidan", alla stålar, alla coola spelare i hans ålder osv osv, som gjorde att han inte kunde säga nej. Vad har han här som lockar? Skolan? Familjen? DIF-hjärtat? Spela mot Örebro? ... Näe, precis som du säger, vi hade ALLA gjort samma val.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
-
Osten östlund
Silly Season 2026/27
Är Frondell ersatt? Annars blir det 2 dyra chansvärvningar.captcash skrev: ↑2026-07-14 12:13:56Sant, och det gör inte saken bättre att halva SHL också letar efter en grym center.Vikas skrev: ↑2026-07-14 12:03:03 Jag klandrar inte Viggo för att han tar chansen att tjäna storkovan redan nu. Alla vi hade gjort samma val.
Trist att vi inte kunde parrera detta tidigare, men samtidigt tror jag inte ens Viggo förväntade sig NHL redan nu om vi backar bandet till innan draften. Tror helt enkelt han blev starstruck av hur "ballt det är på andra sidan", alla stålar, alla coola spelare i hans ålder osv osv, som gjorde att han inte kunde säga nej. Vad har han här som lockar? Skolan? Familjen? DIF-hjärtat? Spela mot Örebro? ... Näe, precis som du säger, vi hade ALLA gjort samma val.
-
jensa öhling #11
Silly Season 2026/27
Var väl också en jävla otur att just Winnipeg fick honom. Andra klubbar hade inte haft lika bråttom.
Silly Season 2026/27
Jag ställer mig nog i hörnet där jag förstår Viggos beslut. Det som gör mig mer oroad är grunden till lagbygget från början. Många Hockeypoddar har varit inne på detsamma. Tittar man Centersidan, va Viggo frågetecken, Josefson är ett stort frågetecken hela tiden pga av skador osv, sen frågetecknet kring Kruger. Så kvar har vi då Vejdemo/Salsten som våra säkra kort, hoppas verkligen vi är mer färdiga med våra topp 6 kedjor inför nästa år. Lättare att hitta 3/4 linan sent än 1/2. Nu känns det som vi fyllde på bakifrån istället.....Ylönens stålar 240k måste ju finnas från förra året, sen kan man fråga sig om det inte hade varit bättre med 1 bra än att värva in Hank+ Hartmann, dvs kvalitet före kvantitet....?
Nu ska vi ha in 2 spetsspelare, får vi spetsarnas spetsforward + en okej center lär vi alla fall klara oss kvar med råge!
Nu ska vi ha in 2 spetsspelare, får vi spetsarnas spetsforward + en okej center lär vi alla fall klara oss kvar med råge!
-
antondahlback
Silly Season 2026/27
Gunler tror jag kan tänkas vara frondells ersättare. Hartmann tror jag kan ge liknande jobb och poäng som Eklund gav förra säsongen. Ser det som att vi har kvar att ersätta Viggo samt att man ville få in en till spelsgubbe utöver befintliga.Osten östlund skrev: ↑2026-07-14 12:35:27Är Frondell ersatt? Annars blir det 2 dyra chansvärvningar.captcash skrev: ↑2026-07-14 12:13:56Sant, och det gör inte saken bättre att halva SHL också letar efter en grym center.Vikas skrev: ↑2026-07-14 12:03:03 Jag klandrar inte Viggo för att han tar chansen att tjäna storkovan redan nu. Alla vi hade gjort samma val.
-
Knickedick
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Visst är det jävligt tråkigt med alla juniorer som försvinner och utvecklingen med att svensk hockey sitter i händerna på NHL. Men jag vill belysa något som jag tycker är en positivare take på det hela.
Wikegårds förändringar i den sportsliga ledningen för att försöka parera det hela. Möjligtvis har vi kanske legat lite efter vissa svenska klubbar här men då blir det ännu viktigare att vi också gör det, nämligen investerar i att utveckla den sportsliga organisationen. I en tid då fler och fler spelare oavsett ålder testar lyckan på andra sidan Atlanten utan att vi kan hindra det så behöver vi hitta ett sätt att jobba med det vi har, utveckla dom som är här. Vad gör då Wikegård? Jo han anställer en spelarutvecklare. En resurs som kan utveckla de spelare som är i föreningen för att hjälpa dem att ta nästa steg och nå nästa nivå vilket ger oss en generellt bättre nivå på samtliga spelare i föreningen.
I en tid där lönerna ökar och konkurrensen kring spelarna är hög och marknaden är tunn så behöver man kunna hitta fynd utanför den vanliga ankdammen som andra kanske inte har jättekoll på och som kanske inte är NHL aktuella men som kan utvecklas i vår förening. Vad gör då Wikegård? Han anställer en heltidsanställd scout! Som den nutida hockeyn ser ut så tror jag att Wikegård är helt på rätt spår. Även om detta kanske borde varit på plats tidigare så är detta helt i rätt riktning nu. Jag tror helt och fullt på att jobba lite bredare. Jag tror att på sikt kommer detta bli bra och att vi kommer att få se fler spelare från vår egen juniorverksamhet. Inte bara i NHL utan även i representationslaget. Använd återbäringen du får från de som blir NHL-spelare och investera dem på rätt sätt och bredda organisationen och föreningen så kommer det att ge ett mycket positivare utfall över tid än bara så långt näsan räcker. Även om laget ser tunt ut just nu så glöm inte att vi har Wikegård. Jag tror på honom, han vet vad han gör! Han kommer lösa den här säsongen också. Jag är inte orolig.
Wikegårds förändringar i den sportsliga ledningen för att försöka parera det hela. Möjligtvis har vi kanske legat lite efter vissa svenska klubbar här men då blir det ännu viktigare att vi också gör det, nämligen investerar i att utveckla den sportsliga organisationen. I en tid då fler och fler spelare oavsett ålder testar lyckan på andra sidan Atlanten utan att vi kan hindra det så behöver vi hitta ett sätt att jobba med det vi har, utveckla dom som är här. Vad gör då Wikegård? Jo han anställer en spelarutvecklare. En resurs som kan utveckla de spelare som är i föreningen för att hjälpa dem att ta nästa steg och nå nästa nivå vilket ger oss en generellt bättre nivå på samtliga spelare i föreningen.
I en tid där lönerna ökar och konkurrensen kring spelarna är hög och marknaden är tunn så behöver man kunna hitta fynd utanför den vanliga ankdammen som andra kanske inte har jättekoll på och som kanske inte är NHL aktuella men som kan utvecklas i vår förening. Vad gör då Wikegård? Han anställer en heltidsanställd scout! Som den nutida hockeyn ser ut så tror jag att Wikegård är helt på rätt spår. Även om detta kanske borde varit på plats tidigare så är detta helt i rätt riktning nu. Jag tror helt och fullt på att jobba lite bredare. Jag tror att på sikt kommer detta bli bra och att vi kommer att få se fler spelare från vår egen juniorverksamhet. Inte bara i NHL utan även i representationslaget. Använd återbäringen du får från de som blir NHL-spelare och investera dem på rätt sätt och bredda organisationen och föreningen så kommer det att ge ett mycket positivare utfall över tid än bara så långt näsan räcker. Även om laget ser tunt ut just nu så glöm inte att vi har Wikegård. Jag tror på honom, han vet vad han gör! Han kommer lösa den här säsongen också. Jag är inte orolig.
Silly Season 2026/27
En svunnen tid. En bättre tid! Nu åker tredje och fjärdehandssorteringen över för att lira ECHKOMGHL eller något annat oskyrt helvete.Philly Flu skrev: ↑2026-07-14 11:54:48Haha, det var tider det när Magnus Wernblom hellre bodde kvar i Ö-vik, käkade mammas köttbullar, och tyckte han hade det lika bra som i NHL.captcash skrev: ↑2026-07-14 11:44:18Köra på med oss för en spottstyver, eller lira NHL med lön 10mille första året tillsammans med alla coola kids där och bygga ett nytt liv... japp, vi har inget att komma med, inte ens mammas köttbullar hjälper där.Manijock skrev: ↑2026-07-14 11:20:33 Mm beror ju helt klart på hur man ser det. Svårt att känna tacksamhet för att spelare står ut med att spela två hela säsonger i A-laget de släpptes fram i. Det är ju liksom inte så att vi ber dem att avstå Nordamerika och skriva på 10årsavtal. Det är ett år till.....
Silly Season 2026/27
Philly Flu skrev: ↑2026-07-14 11:54:48Haha, det var tider det när Magnus Wernblom hellre bodde kvar i Ö-vik, käkade mammas köttbullar, och tyckte han hade det lika bra som i NHL.captcash skrev: ↑2026-07-14 11:44:18Köra på med oss för en spottstyver, eller lira NHL med lön 10mille första året tillsammans med alla coola kids där och bygga ett nytt liv... japp, vi har inget att komma med, inte ens mammas köttbullar hjälper där.Manijock skrev: ↑2026-07-14 11:20:33 Mm beror ju helt klart på hur man ser det. Svårt att känna tacksamhet för att spelare står ut med att spela två hela säsonger i A-laget de släpptes fram i. Det är ju liksom inte så att vi ber dem att avstå Nordamerika och skriva på 10årsavtal. Det är ett år till.....
Fast back in the day så behandlades europeiska hockeylirare av olika anledningar som skräp i nordamerika, så det spreds nog en del läskiga skräckhistorier från de svenskar som orkade härda ut och etablera sig.
Silly Season 2026/27
I mina ögon är han absolut inte ersatt, men antar att Gunler elr Hartmann är Frondell??Osten östlund skrev: ↑2026-07-14 12:35:27Är Frondell ersatt? Annars blir det 2 dyra chansvärvningar.captcash skrev: ↑2026-07-14 12:13:56Sant, och det gör inte saken bättre att halva SHL också letar efter en grym center.Vikas skrev: ↑2026-07-14 12:03:03 Jag klandrar inte Viggo för att han tar chansen att tjäna storkovan redan nu. Alla vi hade gjort samma val.
Silly Season 2026/27
Jaaa, det var bättre förr... Å numera kränger han bilar i samma ÖvikPhilly Flu skrev: ↑2026-07-14 11:54:48Haha, det var tider det när Magnus Wernblom hellre bodde kvar i Ö-vik, käkade mammas köttbullar, och tyckte han hade det lika bra som i NHL.captcash skrev: ↑2026-07-14 11:44:18Köra på med oss för en spottstyver, eller lira NHL med lön 10mille första året tillsammans med alla coola kids där och bygga ett nytt liv... japp, vi har inget att komma med, inte ens mammas köttbullar hjälper där.Manijock skrev: ↑2026-07-14 11:20:33 Mm beror ju helt klart på hur man ser det. Svårt att känna tacksamhet för att spelare står ut med att spela två hela säsonger i A-laget de släpptes fram i. Det är ju liksom inte så att vi ber dem att avstå Nordamerika och skriva på 10årsavtal. Det är ett år till.....
Silly Season 2026/27
Synd att det förändrades.Limp skrev: ↑2026-07-14 13:34:46Philly Flu skrev: ↑2026-07-14 11:54:48Haha, det var tider det när Magnus Wernblom hellre bodde kvar i Ö-vik, käkade mammas köttbullar, och tyckte han hade det lika bra som i NHL.captcash skrev: ↑2026-07-14 11:44:18Köra på med oss för en spottstyver, eller lira NHL med lön 10mille första året tillsammans med alla coola kids där och bygga ett nytt liv... japp, vi har inget att komma med, inte ens mammas köttbullar hjälper där.Manijock skrev: ↑2026-07-14 11:20:33 Mm beror ju helt klart på hur man ser det. Svårt att känna tacksamhet för att spelare står ut med att spela två hela säsonger i A-laget de släpptes fram i. Det är ju liksom inte så att vi ber dem att avstå Nordamerika och skriva på 10årsavtal. Det är ett år till.....
Fast back in the day så behandlades europeiska hockeylirare av olika anledningar som skräp i nordamerika, så det spreds nog en del läskiga skräckhistorier från de svenskar som orkade härda ut och etablera sig.