Eriksson skrev: ↑2026-07-13 20:37:08
Nu pratar jag inte bara om Viggo, utan om unga spelare generellt. När en 18-årig hockeyspelare lämnar Sverige för NHL kallas han ibland svikare av fansen.
Men om man ser det som ett vanligt yrkesval blir det lättare att förstå. Vem skulle tacka nej till möjligheten att gå från cirka 250 000 kronor om året till flera miljoner, samtidigt som man får arbeta på den högsta nivån inom sitt yrke? De flesta hade gjort samma val.
Hockeykarriärer är dessutom korta och osäkra, vilket gör att många väljer att ta chansen när den väl kommer. Fansens besvikelse är förståelig, men spelarnas beslut är minst lika begripligt.
Det handlar trots allt inte om att svika sin klubb, utan om att ta vara på en möjlighet som väldigt få människor någonsin får. Om du själv blev erbjuden ditt drömjobb med 10-20 gånger högre lön, skulle du då tacka nej eller vänta ett par år enbart av lojalitet mot företaget som gett dig utbildning och erfarenhet? Troligen inte.
Därför är det svårt att klandra unga hockeyspelare för att de gör exakt samma sak när chansen till NHL dyker upp.
Om du har ett giltigt kontrakt med en arbetsgivare, som lagt upp årets kommande verksamhetsplan kring dig, blir det verkligen rimligt att du då bara kan riva det kontraktet och ba, ”trist, något sexigare dök upp. Hörs kanske i framtiden”
För i stort sett alla andra branscher är det kontraktsbrott och för med sig konsekvenser. Om vi nu ska jämföra.
Nu vet jag också att kontrakten är skrivna på det viset, vilket är ett bevis på hur skev hockeyvärlden är.
Kontraktsbrott är ju när man gör något som avtalet inte tillåter. Här är NHL-klausulen en del av avtalet från början, vilket betyder att klubben redan accepterat att spelaren kan lämna om den chansen dyker upp.
Visst kan klubben ha planerat verksamheten kring spelaren, men det har man gjort med full vetskap om att han kan försvinna till NHL. Det är ju inte direkt en blixt från klar himmel när en lovande 18-åring blir erbjuden spel i världens bästa liga.
Om hockeyvärlden är skev kan man absolut diskutera det, men då är det snarare systemet och avtalen som är skeva, inte spelaren. Han gör ju inte det som du säger "något sexigare dök upp, hej då" och bryter sitt kontrakt.
Han använder en möjlighet som klubben själv skrivit under på redan från dag ett. Det må vara frustrerande för klubben och fansen, men det är fortfarande inte samma sak som att bryta ett avtal.
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Nu pratar jag inte bara om Viggo, utan om unga spelare generellt. När en 18-årig hockeyspelare lämnar Sverige för NHL kallas han ibland svikare av fansen.
Men om man ser det som ett vanligt yrkesval blir det lättare att förstå. Vem skulle tacka nej till möjligheten att gå från cirka 250 000 kronor om året till flera miljoner, samtidigt som man får arbeta på den högsta nivån inom sitt yrke? De flesta hade gjort samma val.
Hockeykarriärer är dessutom korta och osäkra, vilket gör att många väljer att ta chansen när den väl kommer. Fansens besvikelse är förståelig, men spelarnas beslut är minst lika begripligt.
Det handlar trots allt inte om att svika sin klubb, utan om att ta vara på en möjlighet som väldigt få människor någonsin får. Om du själv blev erbjuden ditt drömjobb med 10-20 gånger högre lön, skulle du då tacka nej eller vänta ett par år enbart av lojalitet mot företaget som gett dig utbildning och erfarenhet? Troligen inte.
Därför är det svårt att klandra unga hockeyspelare för att de gör exakt samma sak när chansen till NHL dyker upp.
Om du har ett giltigt kontrakt med en arbetsgivare, som lagt upp årets kommande verksamhetsplan kring dig, blir det verkligen rimligt att du då bara kan riva det kontraktet och ba, ”trist, något sexigare dök upp. Hörs kanske i framtiden”
För i stort sett alla andra branscher är det kontraktsbrott och för med sig konsekvenser. Om vi nu ska jämföra.
Nu vet jag också att kontrakten är skrivna på det viset, vilket är ett bevis på hur skev hockeyvärlden är.
Jag tycker jämförelsen haltar lite. Det är inte spelaren som “river kontraktet” – han använder en klausul som klubben själv har skrivit under. Det är en ganska viktig skillnad.
Om klubben verkligen ville garantera att spelaren stannade hela kontraktstiden hade den kunnat kräva ett avtal utan NHL-klausul. Problemet är bara att många av de största talangerna då sannolikt hade valt en annan klubb. Klubbarna accepterar alltså den här risken eftersom de också tjänar på upplägget.
Dessutom är det märkligt att beskriva hockeyvärlden som “skev” när det i själva verket handlar om en marknad där båda parter frivilligt ingår ett avtal med tydliga villkor. Ingen blir lurad. Alla vet exakt vad som gäller från den dag pennan sätts på pappret.
Jag förstår att supportrar blir besvikna när en stjärna lämnar, men att kalla det kontraktsbrott eller oschysst blir fel. Spelaren gör inte något utanför avtalet – han gör precis det avtalet ger honom rätt att göra.
Jag tycker jämförelsen haltar lite. Det är inte spelaren som “river kontraktet” – han använder en klausul som klubben själv har skrivit under. Det är en ganska viktig skillnad.
Om klubben verkligen ville garantera att spelaren stannade hela kontraktstiden hade den kunnat kräva ett avtal utan NHL-klausul. Problemet är bara att många av de största talangerna då sannolikt hade valt en annan klubb. Klubbarna accepterar alltså den här risken eftersom de också tjänar på upplägget.
Dessutom är det märkligt att beskriva hockeyvärlden som “skev” när det i själva verket handlar om en marknad där båda parter frivilligt ingår ett avtal med tydliga villkor. Ingen blir lurad. Alla vet exakt vad som gäller från den dag pennan sätts på pappret.
Jag förstår att supportrar blir besvikna när en stjärna lämnar, men att kalla det kontraktsbrott eller oschysst blir fel. Spelaren gör inte något utanför avtalet – han gör precis det avtalet ger honom rätt att göra.
Jämförelsen haltar redan från början när man börjar jämföra hockeybranschen med andra ”vanliga jobb”
”Hade du gett upp X lön för att en arbetsgivare gett dig utbildning osv osv”
Den jämförelsen som många slänger sig med.
Det är rimligt att kalla det skevt när det är en marknad där du i stort sett måste skriva in klausuler i alla kontrakt att om något sexigare dyker upp så är kontraktet vatten värt.
Klart att alla vet att det ser ut så, men det är ju precis det som är skevt. Att du måste lägga in det, annars blir man en paria i svensk hockey.
Poängen kvarstår, hur mycket kostar vår juniorverksamhet, jämfört med hur mycket man får ut av den?
Alla gastar om att vi tar in dyra importer, men det finns ju inga alternativ.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
TANKAR 1/2
Ber om ursäkt för långt inlägg, men skriver väldigt sällan.
Vilket dråpslag att Viggo Björck lämnar. Det trodde jag inte. Med sin exceptionella talang så kan han göra succé i NHL redan nästa säsong, så jag fattar att han vill sticka redan nu. Men har det har aldrig hänt tidigare att en svensk gått direkt till NHL innan avslutat gymnasium. Viggo kommer bli yngste svensken i NHL nånsin. Kanske det som också lockade?
Nu när vi tappat tre av våra bästa forwards som dessutom varit billiga juniorer så krävs det enorma ekonomiska muskler för att ha ett lag som tar sig till slutspel även nästa säsong. Har vi såna muskler? Det krävs även att scouterna får till samma lyckträff som ifjol med Hudon och Snively. Så det är klart man är orolig.
Att vi tog oss till slutspel första säsongen var riktigt starkt, men utan Björck, Frondell och Eklund hade vi fått kvala oss kvar. Men tack vare vår satsning på juniorer där vi dominerat svensk juniorhockey i många år stod vi bra rustade i vår återkomst i SHL. Men juniorer är billiga och sticker till NHL efter något år och då hamnar man lite i en rävsax. Framförallt när tre sticker samtidigt. För då krävs plötsligt en betydligt högre budget för att ersätta dom. (Hade det varit fotboll hade vi varit Europas rikaste klubb som nyss sålt tre av världens största talanger). Men det är ändå helt rätt att vi som klubb satsar på juniorerna, det har gynnat oss tidigare och kommer göra det även i framtiden. Bara det att nu hade vi tre exceptionella talanger som stack på samma gång. Då blir det extra tydligt, snöpligt och bittert.
Bra med bredd. Behövs under JVM då Stockselius och Nordmark är borta. Krüger är väl tillbaka först i oktober, Josefsons också osäker hur mycket han spelar. Så klumpar ihop dom som center så kanske de når 50 matcher totalt. Stockselius kan också centra i tredje vid behov. Är väl bäst som center egentligen.
Så här ser jag på transferfönstret där jag utgår ifrån den trupp vi hade i slutspelet i våras. Även tagit med juniorer som nu flyttats upp. Spelare graderas 1-6 där Björck var 5 ifjol men hade blivit 6 kommande säsong.
Björck 6. Inte ersatt ännu.
Frondell 5. Inte ersatt ännu.
La Leggia 5 - Brouillard 4 = Inte lika vass i PP
Eklund 4 - Gunler 3 = Något svagare ersättare
Kylington 3 - L Carlsson 4 = Bättre allroundback
Rensfeldt 2 - Vejdemo 4 = Klart vassare center
Costmar 1 Hartmann 2 = Bättre breddspelare
Palve 2 - Stockselius 3 = Mer potential
Klasen 1 - H Eriksson 1 = Rutinspelare
Pulli 1 - L Pettersson 1 = Billigare, men bättre?
Solem/Brodin 1 - Nordmark 2 = Större potential
Just nu: -7 jämfört med i våras. Vi har fått in starkare bredd. Men det är spetsen som avgör matcherna. Vi måste värva minst en 4-pluscenter och en 4-plusforward för att ha ungefär samma slagstyrka som ifjol. Och att Krüger och Josefson håller. Då kan det bli slutspel igen. Absolut viktigaste är att hålla oss kvar, för sen nästa säsong står Sörensen, Bemström och EG utan kontrakt och lär vara redo att ansluta. Och då snackar vi topp 6 som mål.
Vill också skjuta in att jag gillar rekryteringen av Mattias Ek till medieavdelningen. Otroligt kunnig och Sveriges trevligaste hockeyjournalist. Han har varit på mängder med DIF-träningar senaste åren och kan säkert stötta sportsliga ledningen med bra idéer.
TANKAR 2/2
Så här rankar jag nyförvärven och uppflyttade spelare hittills på skala 1-5.
Lukas Vejdemo. Kul att se honom tillbaka i DIF-tröjan. 18 mål för Leksand ifjol då han verkligen tog kliv till att bli en riktigt vass center i SHL. Hoppas han kan bibehålla sin målform.
Lucas Carlsson. Bra back som vi snodde framför ögonen på Brynäs tack vare hög lön. Verkar bra både offensivt och defensivt och borde vara i prime vid 29 års ålder. Gillar också att han var assisterande lagkapten förra säsongen.
Nikolas Brouillard. Känns som en bra värvning. Visserligen hade han sin sämsta säsong poängmässigt ifjol. Men han blev ju uttagen i all star team i en turnering nu i våras. Och kollar man hans historik har han bättre stats än Axel Andersson och även bättre än Jacob Larsson som är svensk VM-back. Kommer inte göra i närheten av lika många mål som LaLeggia, men lär vara bättre defensivt och delaktig i speluppbyggnad.
Noel Gunler. Har jag väldigt svårt att se att han ska gå in i andrakedja hos oss med tanke på hans skrala poängskörd under flera säsonger. Men vad jag hört ska han räknas in där. Djurgården ska ha scoutat honom länge och tror han kan utvecklas hos oss. Man ska även ha sett att han mognat som person och gnäller inte lika mycket på isen som tidigare.
Theo Stockselius. Räknar in honom som nyförvärv då han spelade sporadiskt ifjol. En supertalang, även om han är en bit bakom Frondell och Björck. Bäst som center men får nog inleda som forward i tredje kedjan.
**
Marcus Nordmark. Också supertalang som kanske har ännu högre potential än Stockselius. Är ett år yngre och kommer få mer speltid denna säsong än vad Stockselius fick ifjol och kan få genombrott i SHL redan denna säsong. Men just nu ligger han ”bara” på en tvåa i betyg.
Sebastian Hartmann. Nyttig spelare i Timrå under många säsonger. Gör en del mål och jobbar hårt. Känns som en spelare för tredje-linan, men jag hade velat se Stockselius och Nordmark i samma kedja så kan bli fjärde.
*
Henke Eriksson. Är främst värvad för att lyfta träningsmiljön. Även om det finns ledare i laget som Josefson och Krüger, så behöver Krüger ofta träna på egen hand, så Henkes inställning på träning kan lyfta laget en del och han kan fylla en funktion i fjärdekedja och gnäller inte heller om han petas.
*
Liam Pettersson. Bara spelat 7 SHL-matcher och är värvad för framtiden. Ska vara väldigt spelskicklig back och lär få sina chanser under året. Men har också möjlighet att spela J20.
Hoppas dom två sista som kommer in är två 5-plusspelare. Men två 4-plusspelare är jag också nöjd med.
Nä, detta är så deppigt. Vilken silly detta utvecklades till ändå. Helt plötsligt står vi här utan en förstacenter, en semipensionerad kroniskt skadad tredjecenter och en fjärdecenter som inte ens vet om han ska fortsätta med hockey.
Mitten på juli.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Agree, jag är sjukt deppig på denna silly, vi tappar Eklund, Frondell, Viggo osv... får in Hank, Gunler, Hartmann ... vilket jävla nerköp. Sen har vi Vejdemo lyckligtvis men det är ju en rak swap möt kombon av Kruger/JJ som kommer vara skadade så mycket att de nästan också kan räknas som borta.
I mina ögon blir det som förra säsongen, vi får kämpa för att hålla oss kvar, defensiven är inte sämre så det borde kunna lösa sig, bottom2 slipper vi, sen kan det bli vad som helst från där och upp till plats 8 typ.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
captcash skrev: ↑2026-07-14 08:50:41
Agree, jag är sjukt deppig på denna silly, vi tappar Eklund, Frondell, Viggo osv... får in Hank, Gunler, Hartmann ... vilket jävla nerköp. Sen har vi Vejdemo lyckligtvis men det är ju en rak swap möt kombon av Kruger/JJ som kommer vara skadade så mycket att de nästan också kan räknas som borta.
I mina ögon blir det som förra säsongen, vi får kämpa för att hålla oss kvar, defensiven är inte sämre så det borde kunna lösa sig, bottom2 slipper vi, sen kan det bli vad som helst från där och upp till plats 8 typ.
I ett försök att vända det till något positivt så tycker jag absolut vi har ett slagkraftigare lag än ifjol om man får träff på de två sista som ska in. Klart man blir deppig när Viggo också drog och att han blir ruggigt svår att ersätta men om vi lyckas någorlunda så är jag inte helt osåld på...
Hudon // x // x
Snively // vejdemo // gunler
Stockselius // jj/Kruger // hartmann
Blomgren // salsten // petterssen
Nordmark, hank, grewe, Kruger
Blir spännande att se vad vi hittar på fw sidan helt klart men som det ser ut nu är det fasen svårt att sätta betyg på laget. Får vi träff så tycker jag det här laget ser betydligt stabilare och mer moget ut än förra året.
I ett försök att vända det till något positivt så tycker jag absolut vi har ett slagkraftigare lag än ifjol om man får träff på de två sista som ska in. Klart man blir deppig när Viggo också drog och att han blir ruggigt svår att ersätta men om vi lyckas någorlunda så är jag inte helt osåld på...
Hudon // x // x
Blir spännande att se vad vi hittar på fw sidan helt klart men som det ser ut nu är det fasen svårt att sätta betyg på laget. Får vi träff så tycker jag det här laget ser betydligt stabilare och mer moget ut än förra året.
Man ska inte glömma att backsidan och målvaktssidan är bättre från start, samt att alla spelare och tränare är +1 år rikare i erfarenhet och vi har ett satt grundspel. Vissa lag har helt ny tränarstab och trupp som behöver börja om från 0 i princip.
Får vi in bra träff på center + forward och Krüger kan spela så står vi helt plötsligt med ett grymt spännande lag tycker jag!
Hudon // x // x
Man ska inte glömma att backsidan och målvaktssidan är bättre från start, samt att alla spelare och tränare är +1 år rikare i erfarenhet och vi har ett satt grundspel. Vissa lag har helt ny tränarstab och trupp som behöver börja om från 0 i princip.
Får vi in bra träff på center + forward och Krüger kan spela så står vi helt plötsligt med ett grymt spännande lag tycker jag!
Vilket? Tyckte just att det var det som lyste med sin frånvaro förra säsongen
Hudon // x // x
Truppen är jag egentligen inte så orolig över. Det som oroar mest är faktiskt vårt grundspel och hur Kimby ska få ut mer av laget. Vi var faktiskt mer utspelade än vi borde varit i många matcher ifjol och räddades en hel del av en storspelande Hellberg. Gillar Kimby men han måste bevisa att han klarar få utveckling på spelare och spelet denna säsong.
Jämförelsen haltar redan från början när man börjar jämföra hockeybranschen med andra ”vanliga jobb”
”Hade du gett upp X lön för att en arbetsgivare gett dig utbildning osv osv”
Den jämförelsen som många slänger sig med.
Det är rimligt att kalla det skevt när det är en marknad där du i stort sett måste skriva in klausuler i alla kontrakt att om något sexigare dyker upp så är kontraktet vatten värt.
Klart att alla vet att det ser ut så, men det är ju precis det som är skevt. Att du måste lägga in det, annars blir man en paria i svensk hockey.
Poängen kvarstår, hur mycket kostar vår juniorverksamhet, jämfört med hur mycket man får ut av den?
Alla gastar om att vi tar in dyra importer, men det finns ju inga alternativ.
Jag tror du blandar ihop två olika saker: hur marknaden ser ut och hur man tycker att den borde se ut.
Att NHL-klausuler är standard gör dem inte “skeva” i sig. De är en konsekvens av att det finns en global arbetsmarknad där NHL är den överlägset attraktivaste ligan. Svensk hockey kan inte diktera villkoren för världens bästa liga.
Sedan håller jag med om att juniorutbildning kostar mycket och att klubbarna inte alltid får tillbaka vad de investerar. Men alternativet är knappast att förbjuda eller försvåra spelarnas väg till NHL. Då väljer de största talangerna andra vägar redan från början – via college, juniorligor i Nordamerika eller klubbar som erbjuder bättre villkor. Då förlorar svensk hockey ännu mer.
Jag tycker också att det blir lite märkligt att kalla spelarna illojala. Klubbarna vet exakt vilka regler som gäller när de skriver kontrakten. De värvar talanger med vetskapen att de kan försvinna. Det är ett kalkylerat risktagande, inte ett svek.
Frågan om hur svensk hockey ska få bättre avkastning på sina juniorinvesteringar är däremot helt relevant. Men den löses knappast genom att lägga ansvaret på enskilda 18–20-åringar som får chansen att uppfylla den dröm de arbetat för hela livet.
Hudon // x // x
Tycker ändå man såg en positiv utveckling ju längre säsongen led. Även om jag håller med om att det krävs både ett och två steg till den här säsongen för att man ska vara helt nöjd med kimby och co.
Mm beror ju helt klart på hur man ser det. Svårt att känna tacksamhet för att spelare står ut med att spela två hela säsonger i A-laget de släpptes fram i. Det är ju liksom inte så att vi ber dem att avstå Nordamerika och skriva på 10årsavtal. Det är ett år till.....
Men men, det är bara inse att hockeyn här inte är på allvar längre. Det är en plats för spelare att vänta på sin tur, eller varva ner med polarna.
Deppigt. Speciellt med tanke på att NHL är världens mest osexiga upplevelse rent atmosfärmässig. Pengarna och spelarna är bra, men vilket fettoställe alltså.