Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
rikkard

Silly Season 2026/27

Inlägg av rikkard »

Hade de slopat NHL-draften, som innebär en kartellbildning, och att klubbarna istället hade behövt konkurrera och köpa spelare från Europa (som i fotbollen) hade situationen varit annorlunda. Då hade man inte kunnat signa upp en massa spelare på chans, dumpa dem i AHL och dränera hela marknaden. NHL sätter ju hela marknadsprincipen ur spel och förstör alla andra ligors möjligheter att konkurrera på samma villkor.
Användarvisningsbild
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

Knickedick skrev: 2026-07-02 14:10:33
Art Vandelay skrev: 2026-07-02 13:55:51 Jag lyfte detta lite tidigare men jag tycker det är ett stort problem att NHL fortsätter växa och inte verkar ha något tak gällande hur många lag man kan vara. Det dränerar marknaden på spelare. Många av dessa svenska spelare som nu skrivit nytt är förmodligen för dåliga för NHL och borde istället spela i Sverige.
Det är mindre smärtsamt att spela i AHL än att ge upp drömmen du offrat varje vaken sekund på sen du var typ 10år
Absolut. Jag dömer ingen varken gällande det ekonomiska eller sportsliga.

Kolla dock Andreas Englund. Sedan han lämnade oss har han bara gjort en enda full säsong i NHL. Annars har han harvat fram och tillbaka. Han är 30 år nu och har signat ett nytt AHL-kontrakt.
Knickedick
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

rikkard skrev: 2026-07-02 14:13:26 Hade de slopat NHL-draften, som innebär en kartellbildning, och att klubbarna istället hade behövt konkurrera och köpa spelare från Europa (som i fotbollen) hade situationen varit annorlunda. Då hade man inte kunnat signa upp en massa spelare på chans, dumpa dem i AHL och dränera hela marknaden. NHL sätter ju hela marknadsprincipen ur spel och förstör alla andra ligors möjligheter att konkurrera på samma villkor.
Egentligen är det som händer i fotbollen ganska sjukt.
Och Jo NHL hade kunnat fortsätta precis som de gör och värre ändå om de inte gått med på att skriva ett avtal med SIF.

Bosman-domen som kom 1995 innebär att en spelare vars kontrakt har gått ut kan gå gratis till vilket lag han vill. Det gäller i alla idrotter. Även i fotbollen.
Senast redigerad av Knickedick den 2026-07-02 16:27:16, redigerad totalt 1 gånger.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

Art Vandelay skrev: 2026-07-02 14:15:52
Knickedick skrev: 2026-07-02 14:10:33
Art Vandelay skrev: 2026-07-02 13:55:51 Jag lyfte detta lite tidigare men jag tycker det är ett stort problem att NHL fortsätter växa och inte verkar ha något tak gällande hur många lag man kan vara. Det dränerar marknaden på spelare. Många av dessa svenska spelare som nu skrivit nytt är förmodligen för dåliga för NHL och borde istället spela i Sverige.
Det är mindre smärtsamt att spela i AHL än att ge upp drömmen du offrat varje vaken sekund på sen du var typ 10år
Absolut. Jag dömer ingen varken gällande det ekonomiska eller sportsliga.

Kolla dock Andreas Englund. Sedan han lämnade oss har han bara gjort en enda full säsong i NHL. Annars har han harvat fram och tillbaka. Han är 30 år nu och har signat ett nytt AHL-kontrakt.
Ja han är ju ett lysande exempel på någon där om man väl kommit in i NHL är det svårt att ta sig därifrån…..

På gott och ont :lol:
mb81
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Tack för bra svar. Problemet är väl att det finns för få platser för spelare som Jellvik, Nilson, Drott osv. Om vi skulle jobba mer med farmarlag och längre kontakt möjligen då. Tror det påverkar kvaliteten på SHL väldigt lite. Väldigt få av dessa tar plats i SHL när de spelar i college. Dock påverkas väl allsvenskan och våra egna juniorserier. Kan inte komma på någon riktigt bra vi tappat till juniorserier/college sen Landeskog men har säkert fel. Tror många unga ändå tänker att spela seniorhockey är mycket bättre för deras utveckling.

Har man nåt underlag på vad som är bästa vägen till NHL för en spelare nyss draftad men som inte tar plats i SHL? Allsvenskan eller college/juniorhockey i Nordamerika.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

mb81 skrev: 2026-07-02 14:29:46 Tack för bra svar. Problemet är väl att det finns för få platser för spelare som Jellvik, Nilson, Drott osv. Om vi skulle jobba mer med farmarlag och längre kontakt möjligen då. Tror det påverkar kvaliteten på SHL väldigt lite. Väldigt få av dessa tar plats i SHL när de spelar i college. Dock påverkas väl allsvenskan och våra egna juniorserier. Kan inte komma på någon riktigt bra vi tappat till juniorserier/college sen Landeskog men har säkert fel. Tror många unga ändå tänker att spela seniorhockey är mycket bättre för deras utveckling.

Har man nåt underlag på vad som är bästa vägen till NHL för en spelare nyss draftad men som inte tar plats i SHL? Allsvenskan eller college/juniorhockey i Nordamerika.
Jag menar inte att spelare som Nilsson, Drott, Jellvik går in direkt hos oss som sistaårsjuniorer, utan kanske gör 1-2 år i HA och sedan etablerar sig i ett SHL-lag utan att de behöver tillhöra oss. För det vi pratar om här är ju den totala marknaden av spelare tillgängliga för SHL och att få dem att stanna på den europiska marknaden och inte spela 4-5 år på college efter junioråldern och sen försöka slå sig in i NHL via AHL-Kontrakt när de är 26 typ.
Om vi tittar på Lucas Stockselius så är ju han ett lysande exempel på en spelare som går den svenska vägen och kommer etablera sig i SHL även om han inte fick plats hos oss efter junioråren.

När du hänvisar till Landeskoog så tror jag du är i fel segment. Landeskoog är ju bortplockad från den svenska marknaden redan som 18åring oavsett. Honom skulle vi aldrig sett röken av i A-laget oavsett vilken väg han valde och det är här det gäller att skilja på dom som skulle kunna stanna på den svenska marknaden och dom som är NHL-Bound redan innan draften ens ägt rum för dom. Dom som kan bli stommespelare i SHL-lag över tid kontra dom som gör en säsong och försvinner till NHL. Det är dom som blir viktiga att behålla för att marknaden inte ska urvattnas ännu mer. Här tror jag som sagt det måste skilljas på spelare som är High-end . Alltså dom som går runda 1-3 i draften (som högst troligt kommer ha en NHL-Karriär oavsett vilken väg dom väljer) som typ Landeskoog, Viggo, Frondell mfl. Dom är ju borta från svenska marknaden i 15 år, det är inte dom jag pratar om. Dom jag pratar om är spelare som alla kanske ännu inte hört talas om när dom är i junioråldern. Men om vi tar JVM-Laget som tog guld i vintras så hade vi ju som sagt tre spelare från College var av två spelare i det laget gick från vårt Juniorlag till College.

Jag tror att många får rådet att sticka över till Nordamerika dels p.g.a. anpassning till liten rink, annan typ av hockey, dels för att man spelar mer rollspelar-hockey och man kan göra sig en karriär på att bara vara en bra tacklare eller bra defensiv back där borta. Här måste du mer kunna hantera fler delar av spelet. Men samtidigt tror jag att många känner att dom är närmare NHL och att det är en erfarenhet du har nytta av i livet oavsett hur hockeyn går. Framförallt med college är det ju möjligheten att kunna kombinera studier och elithockeyutveckling som lockar och som inte finns på samma sätt någon annanstans.
Vilken som är den bästa vägen tror jag är individuellt för alla. Personligen tror jag att det handlar mer om att psykologiska aspekter är det som avgör var du är mer mottaglig för utveckling. Mår du bra och är lycklig och har en bra magkänsla när du är med laget och dina tränare så kommer det bli lättare att ta sig an utmaningarna som uppstår. Sen är det självklart viktigt att det är en nivå där du blir utmanad och tvingas tävla på max varje dag.

Men vi vill ju som sagt få de som inte slår sig in i NHL att välja SHL istället för att välja AHL, ECHL och College. Att få en toppdrankad spelare som Landeskoog eller Viggo att inte välja Nordamerika inom 1-2år, det kommer vi ju aldrig kunna göra och det är inte den målgruppen vi ska sikta in oss på, dom är bara en bonus så länge dom är här. Frågan är hur får vi de som inte blir NHL-spelare att välja SHL som seniorer.
Senast redigerad av Knickedick den 2026-07-02 17:21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

Vårt nyförvärv Lucas Carlsson valde enbart oss för att vi var de enda som erbjöd fyra år och duktigt med deg. I nästa andetag lämnar han gärna för NHL. Inte ett ord om oss som förening eller att han ser fram emot att spela för oss fans, men däremot ledsamt att säga nej till Brynäs.

Han har mycket att bevisa den killen. Ligger oerhört på minus hos mig just nu. (nu har jag bara läst artikeln, podden kanske reviderar min åsikt)

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -i-brynas/
Säg den glädje som varar
mb81
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Knickedick skrev: 2026-07-02 16:23:46
mb81 skrev: 2026-07-02 14:29:46 Tack för bra svar. Problemet är väl att det finns för få platser för spelare som Jellvik, Nilson, Drott osv. Om vi skulle jobba mer med farmarlag och längre kontakt möjligen då. Tror det påverkar kvaliteten på SHL väldigt lite. Väldigt få av dessa tar plats i SHL när de spelar i college. Dock påverkas väl allsvenskan och våra egna juniorserier. Kan inte komma på någon riktigt bra vi tappat till juniorserier/college sen Landeskog men har säkert fel. Tror många unga ändå tänker att spela seniorhockey är mycket bättre för deras utveckling.

Jag menar inte att spelare som Nilsson, Drott, Jellvik går in direkt hos oss som sistaårsjuniorer, utan kanske gör 1-2 år i HA och sedan etablerar sig i ett SHL-lag utan att de behöver tillhöra oss. För det vi pratar om här är ju den totala marknaden av spelare tillgängliga för SHL och att få dem att stanna på den europiska marknaden och inte spela 4-5 år på college efter junioråldern och sen försöka slå sig in i NHL via AHL-Kontrakt när de är 26 typ.
Om vi tittar på Lucas Stockselius så är ju han ett lysande exempel på en spelare som går den svenska vägen även om han inte fick plats hos oss efter junioråren.

När du hänvisar till Landeskoog så tror jag du är i fel segment. Landeskoog är ju bortplockad från den svenska marknaden redan som 18åring oavsett. Honom skulle vi aldrig sett röken av i A-laget oavsett vilken väg han valde och det är här det gäller att skilja på dom som skulle kunna stanna på den svenska marknaden och dom som är NHL-Bound redan innan draften ens ägt rum för dom. Dom som kan bli stommespelare i SHL-lag över tid kontra dom som gör en säsong och försvinner till NHL. Det är dom som blir viktiga att behålla för att marknaden inte ska urvattnas ännu mer. Här tror jag som sagt det måste skilljas på spelare som är High-end . Alltså dom som går runda 1-3 i draften (som högst troligt kommer ha en NHL-Karriär oavsett vilken väg dom väljer) som typ Landeskoog, Viggo, Frondell mfl. Dom är ju borta från svenska marknaden i 15 år, det är inte dom jag pratar om. Dom jag pratar om är spelare som alla kanske ännu inte hört talas om när dom är i junioråldern. Men om vi tar JVM-Laget som tog guld i vintras så hade vi ju som sagt tre spelare från College var av två spelare i det laget gick från vårt Juniorlag till College.

Jag tror att många får rådet att sticka över till Nordamerika dels p.g.a. anpassning till liten rink, annan typ av hockey, dels för att man spelar mer rollspelar-hockey och man kan göra sig en karriär på att bara vara en bra tacklare eller bra defensiv back där borta. Här måste du mer kunna hantera fler delar av spelet. Men samtidigt tror jag att många känner att dom är närmare NHL och att det är en erfarenhet du har nytta av i livet oavsett hur hockeyn går. Framförallt med college är det ju möjligheten att kunna kombinera studier och elithockeyutveckling som lockar och som inte finns på samma sätt någon annanstans.
Vilken som är den bästa vägen tror jag är individuellt för alla. Personligen tror jag att det handlar mer om att psykologiska aspekter är det som avgör var du är mer mottaglig för utveckling. Mår du bra och är lycklig och har en bra magkänsla när du är med laget och dina tränare så kommer det bli lättare att ta sig an utmaningarna som uppstår. Sen är det självklart viktigt att det är en nivå där du blir utmanad och tvingas tävla på max varje dag.

Men vi vill ju som sagt få de som inte slår sig in i NHL att välja SHL istället för att välja AHL, ECHL och College. Att få en toppdrankad spelare som Landeskoog eller Viggo att inte välja Nordamerika inom 1-2år, det kommer vi ju aldrig kunna göra och det är inte den målgruppen vi ska sikta in oss på, dom är bara en bonus så länge dom är här. Frågan är hur får vi de som inte blir NHL-spelare att välja SHL som seniorer.
Tycker egentligen rätt lika. Jag tänkte kanske lite smalt mer från ett Djurgårdsperspektiv. Jag älskar att vi satsar på juniorer och att vi har så många bra. Men därför fanns det.väl inte riktigt plats för Nilson och Björck d.ä. Dessa spelare kommer väl ge till åldern 23-24 iaf tills de ger upp NHL och då vill de nog gärna vara i Nordamerika som du är inne på. Men efter det tycker jag ändå SHL verkar vara ett attraktivt alternativ för de som inte lyckats ta plats i NHL.

Tänker det är viktigt bygga bra relationer med alla dessa unga spelare som drar vid ung ålder så DIF är det naturliga alternativet när det är dags att flytta hem.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

mb81 skrev: 2026-07-02 17:21:41
Knickedick skrev: 2026-07-02 16:23:46

Om vi tittar på Lucas Stockselius så är ju han ett lysande exempel på en spelare som går den svenska vägen även om han inte fick plats hos oss efter junioråren.

Tycker egentligen rätt lika. Jag tänkte kanske lite smalt mer från ett Djurgårdsperspektiv. Jag älskar att vi satsar på juniorer och att vi har så många bra. Men därför fanns det.väl inte riktigt plats för Nilson och Björck d.ä. Dessa spelare kommer väl ge till åldern 23-24 iaf tills de ger upp NHL och då vill de nog gärna vara i Nordamerika som du är inne på. Men efter det tycker jag ändå SHL verkar vara ett attraktivt alternativ för de som inte lyckats ta plats i NHL.

Tänker det är viktigt bygga bra relationer med alla dessa unga spelare som drar vid ung ålder så DIF är det naturliga alternativet när det är dags att flytta hem.
Ja håller med. Det är svårt att locka kvar dom och jag tänker att man måste försöka hitta någon attraktiv lösning för dem så att de känner att de inte ger upp drömmen för att de stannar i Sverige och försöker utvecklas. Risken jag ser med att åka över tidigt till USHL och sen gå 4-5 år college är ju att man acklimatiserar sig där och att Nordamerika blir mer hemma än Sverige så att man hellre tar ett AHL/ECHL- kontrakt än ett SHL kontrakt för att det är bekvämare. Det skulle ju inte hända om vi fick dem att se en bättre utvecklingsmöjlighet här.
Det som är bra nu som jag tycker motverkar detta är ju dels att man kommer få ha fler överåriga i J20. Sen tycker jag att vi som klubb kanske skulle jobba för att ha fler på någon slags utvecklingskontrakt med en tydlig tanke att behålla men låna ut äldre juniorer eller första-års seniorer till HA en eller två säsonger (kan dock bli dyrt).
Det man kan göra på liga-nivå, tycker jag är att införa en utlänningskvot, alltså maxtak för hur många utländska spelare man får ha, samt/eller en regel som säger att man måste ha ett visst antal spelare som är fostrade i klubbens HG.
Nu bara spånar jag fritt här :lol:

Bra relationer till så många spelare som möjligt kan aldrig vara negativt tänker jag.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

DIF_Soldier skrev: 2026-07-02 17:15:50 Vårt nyförvärv Lucas Carlsson valde enbart oss för att vi var de enda som erbjöd fyra år och duktigt med deg. I nästa andetag lämnar han gärna för NHL. Inte ett ord om oss som förening eller att han ser fram emot att spela för oss fans, men däremot ledsamt att säga nej till Brynäs.

Han har mycket att bevisa den killen. Ligger oerhört på minus hos mig just nu. (nu har jag bara läst artikeln, podden kanske reviderar min åsikt)

Han har 4 år på sig att bevisa sig, men det där med NHL gäller ju bara envägskontrakt.
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

DIF_Soldier skrev: 2026-07-02 17:15:50 Vårt nyförvärv Lucas Carlsson valde enbart oss för att vi var de enda som erbjöd fyra år och duktigt med deg. I nästa andetag lämnar han gärna för NHL. Inte ett ord om oss som förening eller att han ser fram emot att spela för oss fans, men däremot ledsamt att säga nej till Brynäs.

… och ingen är förvånad över att du enbart har en negativ kommentar. Så du har mycket att bevisa som supporter också då?
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
diftobbe89

Silly Season 2026/27

Inlägg av diftobbe89 »

Hittade ingenting att hetsa upp sig över.

Klart killen har känslor för Brynäs. No shit.

Klart han kan tänka sig en sista vända i NHL om han erbjuds ett envägskontrakt om han gör det bra i SHL. No shit. Det är så det funkar.

Hade stört mig mer på honom om man smörar sönder för oss innan vet någonting alls bara för att det ska låta bra. Tycker han kändes ärlig och genuin, har jag inga problem med.

Jag är nyfiken på honom eftersom det är en av få svenskar där borta jag har haft ovanligt dålig koll på.
Spela fult
Skriv svar