Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/27
kommer bli importer på sista platserna, det va nog ganska självklart för MDB tidigt. sen att det är 8-10 andra SHL klubbar som fortfarande letar efter spelare tror jag inte han hade på bingobrickan. kommer bli dyrt och ganska mycket chansningar.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Marknaden har verkligen krympt enormt sedan Rysslands invasion av Ukraina. Har man inte tur med de svenska spelarna/hemvändarna handlar det ofta om rena chansningar. Det är också en tydlig anledning till att klubbarna behöver stark analysverksamhet för att kunna identifiera undervärderade spelare innan konkurrenterna gör det.
Förtydligar också behovet av en stark juniorverksamhet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Silly Season 2026/27
Varför har marknaden krympt? Det borde väl vara tvärtom? KHL är inte samma alternativ inte ens för ahl-spelare som inte är svenskar. Svenskarna väljer inte alls KHL nu.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-02 07:29:56Marknaden har verkligen krympt enormt sedan Rysslands invasion av Ukraina. Har man inte tur med de svenska spelarna/hemvändarna handlar det ofta om rena chansningar. Det är också en tydlig anledning till att klubbarna behöver stark analysverksamhet för att kunna identifiera undervärderade spelare innan konkurrenterna gör det.
Om marknaden är mindre nu lär det inte ha att göra med situationen i ryssland/Ukraina att göra. Knappast vi värvade massa ryssar innan iaf.
Silly Season 2026/27
Flera NHL lag, mera AHL lag det plockas mindre spelare från ryssland till NHL/AHL så då måste man ta dom från andra ligor, är min gissningmb81 skrev: ↑2026-07-02 07:41:45Varför har marknaden krympt? Det borde väl vara tvärtom? KHL är inte samma alternativ inte ens för ahl-spelare som inte är svenskar. Svenskarna väljer inte alls KHL nu.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-02 07:29:56Marknaden har verkligen krympt enormt sedan Rysslands invasion av Ukraina. Har man inte tur med de svenska spelarna/hemvändarna handlar det ofta om rena chansningar. Det är också en tydlig anledning till att klubbarna behöver stark analysverksamhet för att kunna identifiera undervärderade spelare innan konkurrenterna gör det.
Om marknaden är mindre nu lär det inte ha att göra med situationen i ryssland/Ukraina att göra. Knappast vi värvade massa ryssar innan iaf.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Det är väl fortfarande en väldans massa spelare (ej svenskar) som går till KHL och efter dom varit där är dom persona non grata i svensk hockey. Schweiz/Tyskland/AHL har inte sådana regler och spelarna går sedan dit istället.mb81 skrev: ↑2026-07-02 07:41:45 Varför har marknaden krympt? Det borde väl vara tvärtom? KHL är inte samma alternativ inte ens för ahl-spelare som inte är svenskar. Svenskarna väljer inte alls KHL nu.
Så tänker jag i alla fall men det kanske är helt snett.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Silly Season 2026/27
Man skulle kunna säga att så fort Djurgården utvecklat sin juniorverksamhet ett snäpp till så utökar NHL sin liga med ett lag. Det tillkommer också ett farmarlag, så 44 spelare till över pölen. Några Djurgårdsjuniorer och några spelare som annars skulle ha Djurgården som alternativ hamnar istället däröver.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-02 07:55:32Det är väl fortfarande en väldans massa spelare (ej svenskar) som går till KHL och efter dom varit där är dom persona non grata i svensk hockey. Schweiz/Tyskland/AHL har inte sådana regler och spelarna går sedan dit istället.mb81 skrev: ↑2026-07-02 07:41:45 Varför har marknaden krympt? Det borde väl vara tvärtom? KHL är inte samma alternativ inte ens för ahl-spelare som inte är svenskar. Svenskarna väljer inte alls KHL nu.
Silly Season 2026/27
Tror mer på ett utökat NHL och ett AHL med högre löner påverkar vilka som vill gå till SHL. KHL har sina transatlanter men känslan är ändå att de blivit färre.Philly Flu skrev: ↑2026-07-02 08:22:51Man skulle kunna säga att så fort Djurgården utvecklat sin juniorverksamhet ett snäpp till så utökar NHL sin liga med ett lag. Det tillkommer också ett farmarlag, så 44 spelare till över pölen. Några Djurgårdsjuniorer och några spelare som annars skulle ha Djurgården som alternativ hamnar istället däröver.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-02 07:55:32Det är väl fortfarande en väldans massa spelare (ej svenskar) som går till KHL och efter dom varit där är dom persona non grata i svensk hockey. Schweiz/Tyskland/AHL har inte sådana regler och spelarna går sedan dit istället.mb81 skrev: ↑2026-07-02 07:41:45 Varför har marknaden krympt? Det borde väl vara tvärtom? KHL är inte samma alternativ inte ens för ahl-spelare som inte är svenskar. Svenskarna väljer inte alls KHL nu.
Tror ändå vi kommer hitta bra spelare om vi har is i magen. Men borde väl komma denna månad iaf.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
@mb81
Det som det kan finnas en poäng i är ju nordamerikaner som hade fått kontrakt i KHL men inte vill gå dit och istället hamnar här i Sverige. Men sedan 2022 finns det ju tyvärr en hel del brända spelare som annars hade gjort alternativen fler.
Lägg därtill att NHL fortsätter expandera, samtidigt som lönetaket och spelarlönerna stiger, vilket gör det ännu mer lukrativt för spelare att stanna kvar i Nordamerika istället för att söka sig till Europa.
Det som det kan finnas en poäng i är ju nordamerikaner som hade fått kontrakt i KHL men inte vill gå dit och istället hamnar här i Sverige. Men sedan 2022 finns det ju tyvärr en hel del brända spelare som annars hade gjort alternativen fler.
Lägg därtill att NHL fortsätter expandera, samtidigt som lönetaket och spelarlönerna stiger, vilket gör det ännu mer lukrativt för spelare att stanna kvar i Nordamerika istället för att söka sig till Europa.
Silly Season 2026/27
Tror knappast ett till lag och farmarlag påverkar oss i större omfattning. Finns ju x antal klubbar i Europa, Usa och Kanada att ta spelare ifrån.Philly Flu skrev: ↑2026-07-02 08:22:51Man skulle kunna säga att så fort Djurgården utvecklat sin juniorverksamhet ett snäpp till så utökar NHL sin liga med ett lag. Det tillkommer också ett farmarlag, så 44 spelare till över pölen. Några Djurgårdsjuniorer och några spelare som annars skulle ha Djurgården som alternativ hamnar istället däröver.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-02 07:55:32Det är väl fortfarande en väldans massa spelare (ej svenskar) som går till KHL och efter dom varit där är dom persona non grata i svensk hockey. Schweiz/Tyskland/AHL har inte sådana regler och spelarna går sedan dit istället.mb81 skrev: ↑2026-07-02 07:41:45 Varför har marknaden krympt? Det borde väl vara tvärtom? KHL är inte samma alternativ inte ens för ahl-spelare som inte är svenskar. Svenskarna väljer inte alls KHL nu.
In Wikegård we trust!
Silly Season 2026/27
Drabbar väl oss men alla klubbar på samma sätt så ingen konkurrensnackdel. Men kvaliteten på ligan sjunker när NHL blir större. Spelare kommer alltid finnas men inte på samma nivå.Nypovich skrev: ↑2026-07-02 09:09:49Tror knappast ett till lag och farmarlag påverkar oss i större omfattning. Finns ju x antal klubbar i Europa, Usa och Kanada att ta spelare ifrån.Philly Flu skrev: ↑2026-07-02 08:22:51Man skulle kunna säga att så fort Djurgården utvecklat sin juniorverksamhet ett snäpp till så utökar NHL sin liga med ett lag. Det tillkommer också ett farmarlag, så 44 spelare till över pölen. Några Djurgårdsjuniorer och några spelare som annars skulle ha Djurgården som alternativ hamnar istället däröver.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-02 07:55:32Det är väl fortfarande en väldans massa spelare (ej svenskar) som går till KHL och efter dom varit där är dom persona non grata i svensk hockey. Schweiz/Tyskland/AHL har inte sådana regler och spelarna går sedan dit istället.mb81 skrev: ↑2026-07-02 07:41:45 Varför har marknaden krympt? Det borde väl vara tvärtom? KHL är inte samma alternativ inte ens för ahl-spelare som inte är svenskar. Svenskarna väljer inte alls KHL nu.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Jag tror att en an av anledningarna till att marknaden är mindre här i Sverige stavas College. Fler svenskar väljer college eller juniorligor i USA för att försöka ta den vägen till NHL. Därav att ett segment av duktiga unga svenska samt europeiska spelare har försvunnit från SHL-marknaden.
Pratade man ens om College för 5-10sedan så var man i princip persona non-grata i svensk hockey.
Just det är en väldigt stor skillnad idag från förr.
Pratade man ens om College för 5-10sedan så var man i princip persona non-grata i svensk hockey.
Silly Season 2026/27
Är det så stor skillnad nu? Det är sällan de bästa junnarna som åker över. Typ mer Jellvik, Drott osv. Tror det är marginell skillnad. Fått känslan att det är mer de spelarna som ligger precis under att få kontrakt i shl som väljer att spela i college istället för typ göra nåt år i allsvenskan.Knickedick skrev: ↑2026-07-02 11:10:07 Jag tror att en an av anledningarna till att marknaden är mindre här i Sverige stavas College. Fler svenskar väljer college eller juniorligor i USA för att försöka ta den vägen till NHL. Därav att ett segment av duktiga unga svenska samt europeiska spelare har försvunnit från SHL-marknaden.
- Art Vandelay
Silly Season 2026/27
Jag lyfte detta lite tidigare men jag tycker det är ett stort problem att NHL fortsätter växa och inte verkar ha något tak gällande hur många lag man kan vara. Det dränerar marknaden på spelare. Många av dessa svenska spelare som nu skrivit nytt är förmodligen för dåliga för NHL och borde istället spela i Sverige.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Jag förstår tankarna och lite så har det ju sett ut fram till för ungefär 5-10 år sedan.mb81 skrev: ↑2026-07-02 11:31:05Är det så stor skillnad nu? Det är sällan de bästa junnarna som åker över. Typ mer Jellvik, Drott osv. Tror det är marginell skillnad. Fått känslan att det är mer de spelarna som ligger precis under att få kontrakt i shl som väljer att spela i college istället för typ göra nåt år i allsvenskan.Knickedick skrev: ↑2026-07-02 11:10:07 Jag tror att en an av anledningarna till att marknaden är mindre här i Sverige stavas College. Fler svenskar väljer college eller juniorligor i USA för att försöka ta den vägen till NHL. Därav att ett segment av duktiga unga svenska samt europeiska spelare har försvunnit från SHL-marknaden.
Först kanske vi måste reda ut i vilket segment vi ser spelare Jellvik och Drott? Eller kanske framförallt vilka vi ser i segmentet över dessa spelare och vad som händer med dom?
Lite här menar jag att College tar en stor del av marknaden genom att spelare som spelar i pojkjuniorlandslag i större utsträckning väljer vägen via USHL-College till NHL. Tittar man 10 år tillbaka i tiden så hade vi typ 10 svenska spelare i NCAA D1 idag har vi 50-60 spelare per säsong. Samma procentuella utveckling gäller för de de flesta länderna i Europa, Finland, Lettland, Slovakien, mfl. Vilket gör att utarmningen av spelare i Europa som ligger i segmentet av dom som inte får NHL-kontrakt när de är 20 och sedan spelar i AHL istället spelar college tills de är ungefär 25år istället för att, precis som du säger, göra 1-2 säsonger i HA och vara kvar på den svenska marknaden.
I mina ögon måste vi hålla hårt i segmentet precis under de som går i runda 1-3(får ofta NHL-kontrakt inom 2 år) samt de som ligger precis under att bli draftade. Idag går fler spelare med pojk och juniorlandskamper till USHL och vidare till NCAA. Tittar vi på JVM-laget som vann guld så hade vi hela tre spelare från College med i laget. Det är fler än tidigare. Det visar att det idag är bättre spelare som väljer Collegevägen och som aklimatiserar sig i Nordamerika och tar ett direktkontrakt med AHL efter college istället för att komma hem. Därav att spelare som många aldrig hört talas om gör debut i NHL.
Tittar man 10 år tillbaka i tiden så var det ungefär lika många svenskar i NCAA D3 som det idag är i NCAA D1 då var det sämre spelare som spelade college, men jag har svårt att se att spelare som Eric Nilsson, Oskar Jellvik, Tom Wilander m.fl inte skulle platsa i SHL vid 24-25 års ålder.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Det är mindre smärtsamt att spela i AHL än att ge upp drömmen du offrat varje vaken sekund på sen du var typ 10årArt Vandelay skrev: ↑2026-07-02 13:55:51 Jag lyfte detta lite tidigare men jag tycker det är ett stort problem att NHL fortsätter växa och inte verkar ha något tak gällande hur många lag man kan vara. Det dränerar marknaden på spelare. Många av dessa svenska spelare som nu skrivit nytt är förmodligen för dåliga för NHL och borde istället spela i Sverige.