Jag tror också Theo kommer vara med vid start vilket såklart är det ultimata. Men tycker inte vi ska tacka nej även om spelare kommer sent. Men vi bygger inte ett lag där vi räknar in dessa spelare vilket är bra.dr111DIF skrev: ↑2026-06-24 10:58:48Vara med på development camp i juli och sedan köra nästan hela försäsong här tycker jag är ok. Det ger spelaren någorlunda förutsättningar att vara förberedd för SHL-hockey i vårat lag, viktigt tror jag egentligen vem vi än pratar om men i synnerhet en icke etablerad spelare.Jim Morrison skrev: ↑2026-06-24 09:57:59Ja, det är väl under förutsättningen att han anländer inom en rimlig tidsram. Däremot tackar jag nog inte nej även om det sker senare med tanke på att vi har rätt stor bredd som kan spela i en tredjekedja istället.dr111DIF skrev: ↑2026-06-24 08:45:01 Jag vet inte jag. Det har låtit som att han ska köra inte bara development camp utan även försäsongscampen genom september i Calgary? Pass på det då tycker jag, även om jag gillar spelartypen också.
Empiriskt har det inte gått bra alls när spelare som är icke etablerade i vårt A-lag ska åka över och sedan ansluta under säsongen. Inte värt det varken för honom eller oss. För den kategorin bör vi kunna, med all respekt, kräva fullt fokus på att ta en plats i DIF inkl försäsong. Jag tror även att det är den linjen vi håller. Därav vi har värvat så mycket bredd i Hartmann, Hank, Gunler.
Märk väl att detta inte är den vanliga "dra och kom aldrig tillbaka om du pissar på skölden"-linjen, utan helt vad som verkar vara sportsligt bäst för både lag och spelare.
Men det blir ett helt annat utgångsläge för honom där han får kämpa sig in i ett mer etablerat lag än under en försäsong. Så det är väl upp till honom/Calgary vilka förutsättningar dom vill att han ska ha för att lyckas/utvecklas på bästa möjliga sätt.
Vi behöver ändå bedriva en professionell verksamhet där vi bygger lag och sätter ihop oss för att prestera från start i ligan. Det är så viktigt att komma ifrån beroende av sena förstärkningar och dålig planering om vi ska etablera oss i toppen.
Jag tycker man kan begära att spelare väljer om man vill försöka ta en plats i SHL eller i Nordamerika, helt utan att göra något hot av det och ha all respekt för vad spelaren väljer. Man är varmt välkommen att försöka ta en plats från start i framtiden om det inte funkar där borta.
Om nu t.ex Stockselius ska ansluta 6-7 matcher in i serien har vi typ två scenarion varav inget blir optimalt för honom. 1. Vi spelar ganska bra med fungerande linor och ligger bekvämt top 7-8 = j20 för Stockan förmodligen. 2. Vi ligger indragna i bottenstriden, spelar som förra året ungefär och det är kaos = inte heller alls bra för honom.
Edit: ska sägas att jag tror det är exakt så här vi har jobbat och kommer jobba med det här i framtiden.
Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/27
- Jim Morrison
- Inlägg: 11534
- Blev medlem: 2009-12-01
Silly Season 2026/27
Jag håller med om grundtanken, särskilt när det gäller hans egen utveckling. Samtidigt är det inte så att vi står och faller med Theo. Det handlar inte om en situation där vi lämnar en plats i förstakedjan öppen åt någon i klass med Victor Eklund om han skulle vilja komma tillbaka. Theo är en ung spelare med stor utvecklingspotential som kan spela sig in i laget antingen direkt eller längre fram under säsongen.dr111DIF skrev: ↑2026-06-24 10:58:48 Vara med på development camp i juli och sedan köra nästan hela försäsong här tycker jag är ok. Det ger spelaren någorlunda förutsättningar att vara förberedd för SHL-hockey i vårat lag, viktigt tror jag egentligen vem vi än pratar om men i synnerhet en icke etablerad spelare.
Vi behöver ändå bedriva en professionell verksamhet där vi bygger lag och sätter ihop oss för att prestera från start i ligan. Det är så viktigt att komma ifrån beroende av sena förstärkningar och dålig planering om vi ska etablera oss i toppen.
Jag tycker man kan begära att spelare väljer om man vill försöka ta en plats i SHL eller i Nordamerika, helt utan att göra något hot av det och ha all respekt för vad spelaren väljer. Man är varmt välkommen att försöka ta en plats från start i framtiden om det inte funkar där borta.
Om nu t.ex Stockselius ska ansluta 6-7 matcher in i serien har vi typ två scenarion varav inget blir optimalt för honom. 1. Vi spelar ganska bra med fungerande linor och ligger bekvämt top 7-8 = j20 för Stockan förmodligen. 2. Vi ligger indragna i bottenstriden, spelar som förra året ungefär och det är kaos = inte heller alls bra för honom.
Edit: ska sägas att jag tror det är exakt så här vi har jobbat och kommer jobba med det här i framtiden.
För hans egen skull hoppas jag däremot att han väljer att ansluta tidigt. Det känns som det bästa alternativet för hans fortsatta utveckling.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Knickedick
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 2014-05-13
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Att Theo vid det här laget inte har kontrakt med Djurgården tyder väl på att någon av parterna inte tror att Theo kan få den utvecklingen hos oss som han eller Djurgården önskar. Hade det varit så att tanken var att han skulle vara med på Dev.Camp och sen förbereda sig för en säsong hos oss så hade ett kontrakt nog redan funnits på plats.Jim Morrison skrev: ↑2026-06-24 11:21:46Jag håller med om grundtanken, särskilt när det gäller hans egen utveckling. Samtidigt är det inte så att vi står och faller med Theo. Det handlar inte om en situation där vi lämnar en plats i förstakedjan öppen åt någon i klass med Victor Eklund om han skulle vilja komma tillbaka. Theo är en ung spelare med stor utvecklingspotential som kan spela sig in i laget antingen direkt eller längre fram under säsongen.dr111DIF skrev: ↑2026-06-24 10:58:48 Vara med på development camp i juli och sedan köra nästan hela försäsong här tycker jag är ok. Det ger spelaren någorlunda förutsättningar att vara förberedd för SHL-hockey i vårat lag, viktigt tror jag egentligen vem vi än pratar om men i synnerhet en icke etablerad spelare.
Vi behöver ändå bedriva en professionell verksamhet där vi bygger lag och sätter ihop oss för att prestera från start i ligan. Det är så viktigt att komma ifrån beroende av sena förstärkningar och dålig planering om vi ska etablera oss i toppen.
Jag tycker man kan begära att spelare väljer om man vill försöka ta en plats i SHL eller i Nordamerika, helt utan att göra något hot av det och ha all respekt för vad spelaren väljer. Man är varmt välkommen att försöka ta en plats från start i framtiden om det inte funkar där borta.
Om nu t.ex Stockselius ska ansluta 6-7 matcher in i serien har vi typ två scenarion varav inget blir optimalt för honom. 1. Vi spelar ganska bra med fungerande linor och ligger bekvämt top 7-8 = j20 för Stockan förmodligen. 2. Vi ligger indragna i bottenstriden, spelar som förra året ungefär och det är kaos = inte heller alls bra för honom.
Edit: ska sägas att jag tror det är exakt så här vi har jobbat och kommer jobba med det här i framtiden.
För hans egen skull hoppas jag däremot att han väljer att ansluta tidigt. Det känns som det bästa alternativet för hans fortsatta utveckling.
Att Theo är utan kontrakt betyder förmodligen att det inte är planen.
Djurgården brukar ju vara bra på att vilja ha tidiga och tydliga besked från unga spelare som är draftade och eftersom ett kontrakt ej finns så tyder det enligt mina tolkningar på att man inte ser en framtid med Stockselius som vill hålla sina dörrar öppna för Calgary att få utvärdera honom ordentligt och att sedan placera honom exakt var dom vill.
Jag tror vi kan glömma Theo Stockselius.
Silly Season 2026/27
Ja så tror jag också att det ligger till. Vår utvecklingsplan för honom var som för alla unga spelare att han ska vara här och ha bästa möjliga förutsättningar att etablera sig i DIF och SHL för att sedan ta nästa steg. Calgary / Stockselius har tackat nej till den och han är nu avskriven.Knickedick skrev: ↑2026-06-24 15:19:46Att Theo vid det här laget inte har kontrakt med Djurgården tyder väl på att någon av parterna inte tror att Theo kan få den utvecklingen hos oss som han eller Djurgården önskar. Hade det varit så att tanken var att han skulle vara med på Dev.Camp och sen förbereda sig för en säsong hos oss så hade ett kontrakt nog redan funnits på plats.Jim Morrison skrev: ↑2026-06-24 11:21:46Jag håller med om grundtanken, särskilt när det gäller hans egen utveckling. Samtidigt är det inte så att vi står och faller med Theo. Det handlar inte om en situation där vi lämnar en plats i förstakedjan öppen åt någon i klass med Victor Eklund om han skulle vilja komma tillbaka. Theo är en ung spelare med stor utvecklingspotential som kan spela sig in i laget antingen direkt eller längre fram under säsongen.dr111DIF skrev: ↑2026-06-24 10:58:48 Vara med på development camp i juli och sedan köra nästan hela försäsong här tycker jag är ok. Det ger spelaren någorlunda förutsättningar att vara förberedd för SHL-hockey i vårat lag, viktigt tror jag egentligen vem vi än pratar om men i synnerhet en icke etablerad spelare.
Vi behöver ändå bedriva en professionell verksamhet där vi bygger lag och sätter ihop oss för att prestera från start i ligan. Det är så viktigt att komma ifrån beroende av sena förstärkningar och dålig planering om vi ska etablera oss i toppen.
Jag tycker man kan begära att spelare väljer om man vill försöka ta en plats i SHL eller i Nordamerika, helt utan att göra något hot av det och ha all respekt för vad spelaren väljer. Man är varmt välkommen att försöka ta en plats från start i framtiden om det inte funkar där borta.
Om nu t.ex Stockselius ska ansluta 6-7 matcher in i serien har vi typ två scenarion varav inget blir optimalt för honom. 1. Vi spelar ganska bra med fungerande linor och ligger bekvämt top 7-8 = j20 för Stockan förmodligen. 2. Vi ligger indragna i bottenstriden, spelar som förra året ungefär och det är kaos = inte heller alls bra för honom.
Edit: ska sägas att jag tror det är exakt så här vi har jobbat och kommer jobba med det här i framtiden.
För hans egen skull hoppas jag däremot att han väljer att ansluta tidigt. Det känns som det bästa alternativet för hans fortsatta utveckling.
Att Theo är utan kontrakt betyder förmodligen att det inte är planen.
Djurgården brukar ju vara bra på att vilja ha tidiga och tydliga besked från unga spelare som är draftade och eftersom ett kontrakt ej finns så tyder det enligt mina tolkningar på att man inte ser en framtid med Stockselius som vill hålla sina dörrar öppna för Calgary att få utvärdera honom ordentligt och att sedan placera honom exakt var dom vill.
-
Osten östlund
- Inlägg: 4615
- Blev medlem: 2022-08-10
Silly Season 2026/27
Tror som ngn var inne på. Stockselius och Nordmark ( Madhawk sa att Nordmark vill ha en top 9 roll. Lirar college ge annars ) har högre tankar om sig själva. Därav har vi plockat in Hartmann och Hank.
Silly Season 2026/27
Nordmark har kontrakt och kan knappast bara gå till college. Nej vi har inte tagit in Hartmann och Hank därför. En trupp brukar innehålla 14-15 forwards minst. Med både Nordmark och Theo är vi 15.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 15:55:24 Tror som ngn var inne på. Stockselius och Nordmark ( Madhawk sa att Nordmark vill ha en top 9 roll. Lirar college ge annars ) har högre tankar om sig själva. Därav har vi plockat in Hartmann och Hank.
-
Osten östlund
- Inlägg: 4615
- Blev medlem: 2022-08-10
Silly Season 2026/27
Då är du bättre påläst än Madhawk, gällande Nordmark.mb81 skrev: ↑2026-06-24 16:52:01Nordmark har kontrakt och kan knappast bara gå till college. Nej vi har inte tagit in Hartmann och Hank därför. En trupp brukar innehålla 14-15 forwards minst. Med både Nordmark och Theo är vi 15.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 15:55:24 Tror som ngn var inne på. Stockselius och Nordmark ( Madhawk sa att Nordmark vill ha en top 9 roll. Lirar college ge annars ) har högre tankar om sig själva. Därav har vi plockat in Hartmann och Hank.
Silly Season 2026/27
Orkar inte lyssna på hela för den infon men finns väl inget avtal att kontrakterade spelare skulle lämna för college. Det jag hört är iaf att han ska köra på här. Hursom har inte Hank och Hartmann nåt med det att göra.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 17:08:28Då är du bättre påläst än Madhawk, gällande Nordmark.mb81 skrev: ↑2026-06-24 16:52:01Nordmark har kontrakt och kan knappast bara gå till college. Nej vi har inte tagit in Hartmann och Hank därför. En trupp brukar innehålla 14-15 forwards minst. Med både Nordmark och Theo är vi 15.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 15:55:24 Tror som ngn var inne på. Stockselius och Nordmark ( Madhawk sa att Nordmark vill ha en top 9 roll. Lirar college ge annars ) har högre tankar om sig själva. Därav har vi plockat in Hartmann och Hank.
-
Knickedick
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 2014-05-13
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Ingenstans har det ju dock nämnts College i samband med Nordmark.mb81 skrev: ↑2026-06-24 17:27:28Orkar inte lyssna på hela för den infon men finns väl inget avtal att kontrakterade spelare skulle lämna för college. Det jag hört är iaf att han ska köra på här. Hursom har inte Hank och Hartmann nåt med det att göra.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 17:08:28Då är du bättre påläst än Madhawk, gällande Nordmark.mb81 skrev: ↑2026-06-24 16:52:01Nordmark har kontrakt och kan knappast bara gå till college. Nej vi har inte tagit in Hartmann och Hank därför. En trupp brukar innehålla 14-15 forwards minst. Med både Nordmark och Theo är vi 15.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 15:55:24 Tror som ngn var inne på. Stockselius och Nordmark ( Madhawk sa att Nordmark vill ha en top 9 roll. Lirar college ge annars ) har högre tankar om sig själva. Därav har vi plockat in Hartmann och Hank.
-
Osten östlund
- Inlägg: 4615
- Blev medlem: 2022-08-10
Silly Season 2026/27
Jaja ja ursäkta fel formulering, var jag om trodde det var samma sak. Ca 20.20. Juniorhockey i Nordamerika säger dom.Knickedick skrev: ↑2026-06-24 17:44:04Ingenstans har det ju dock nämnts College i samband med Nordmark.mb81 skrev: ↑2026-06-24 17:27:28Orkar inte lyssna på hela för den infon men finns väl inget avtal att kontrakterade spelare skulle lämna för college. Det jag hört är iaf att han ska köra på här. Hursom har inte Hank och Hartmann nåt med det att göra.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 17:08:28Då är du bättre påläst än Madhawk, gällande Nordmark.mb81 skrev: ↑2026-06-24 16:52:01Nordmark har kontrakt och kan knappast bara gå till college. Nej vi har inte tagit in Hartmann och Hank därför. En trupp brukar innehålla 14-15 forwards minst. Med både Nordmark och Theo är vi 15.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 15:55:24 Tror som ngn var inne på. Stockselius och Nordmark ( Madhawk sa att Nordmark vill ha en top 9 roll. Lirar college ge annars ) har högre tankar om sig själva. Därav har vi plockat in Hartmann och Hank.
Jag bara refererar, men har ni bättre koll. Så är det toppen!
Silly Season 2026/27
Vet ej. Men skriver han NHL-kontrakt kan väl hans nya klubb styra lite mera. Men om vi går in säsongen utan Stockselius så är vi 14 forwards. Sen är Grewe skadad och osäkert kort, då är vi nere på 13 forwards. Räknar Nordmark före Hank också och då är han inne på 12 forwards vid säsongsstart. Och även om han inte är helt ordinarie i början kommer han säkert spela rätt mycket SHL. Svårt se att det skulle vara bättre att spela juniorhockey i nordamerika.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 18:06:27Jaja ja ursäkta fel formulering, var jag om trodde det var samma sak. Ca 20.20. Juniorhockey i Nordamerika säger dom.Knickedick skrev: ↑2026-06-24 17:44:04Ingenstans har det ju dock nämnts College i samband med Nordmark.mb81 skrev: ↑2026-06-24 17:27:28Orkar inte lyssna på hela för den infon men finns väl inget avtal att kontrakterade spelare skulle lämna för college. Det jag hört är iaf att han ska köra på här. Hursom har inte Hank och Hartmann nåt med det att göra.
Jag bara refererar, men har ni bättre koll. Så är det toppen!
-
Osten östlund
- Inlägg: 4615
- Blev medlem: 2022-08-10
Silly Season 2026/27
Forwardsduon Noel Gunler och Sebastian Hartmann presenterades i måndags och är båda högerskyttar där Gunler är mer utpräglat offensiv medan Hartmann är allround och erfaren. Timråvärvningen Sebastian Hartmann, 32, är redan med Djurgården den här veckan och tränar på Bosön måndag till onsdag. Gunler ansluter efter semestern i juli vilket även de nordamerikanska spelarna och Mathias Emilio Pettersen gör.mb81 skrev: ↑2026-06-24 18:28:02Vet ej. Men skriver han NHL-kontrakt kan väl hans nya klubb styra lite mera. Men om vi går in säsongen utan Stockselius så är vi 14 forwards. Sen är Grewe skadad och osäkert kort, då är vi nere på 13 forwards. Räknar Nordmark före Hank också och då är han inne på 12 forwards vid säsongsstart. Och även om han inte är helt ordinarie i början kommer han säkert spela rätt mycket SHL. Svårt se att det skulle vara bättre att spela juniorhockey i nordamerika.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 18:06:27Jaja ja ursäkta fel formulering, var jag om trodde det var samma sak. Ca 20.20. Juniorhockey i Nordamerika säger dom.Knickedick skrev: ↑2026-06-24 17:44:04Ingenstans har det ju dock nämnts College i samband med Nordmark.
Jag bara refererar, men har ni bättre koll. Så är det toppen!
Med detta så har Djurgården i nuläget tre målvakter, sju backar och 13 forwards i truppen. Frågan är hur det nya utseendet på laguppställningen förändrar Djurgårdens sätt att spela i SHL.
Charles Hudon och Joe Snively kommer att fortsätta vara nyckelspelare i förstakedjan. Så frågan är vad sportchefen Marcus Due-Boje ställer in siktet på i forwardsväg.
– Vi tycker att vi har bra centrar så en ytterforward tror jag är grundplanen. Den bästa spelaren. Jag tänker att vi resonerar likadant som de gör inför en draft, att vi tar den bästa spelaren som är tillgänglig. Sedan om det är en ytterforward eller en center – en center kan oftast spela bådadera – det får vi se, säger Robert Kimby i nån form av halvgardering.
https://hockeynews.se/nyheter/efter-nya ... -soker-dif
-
Knickedick
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 2014-05-13
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
NHL-klubbarna draftar ju spelare utifrån den roll som dom ser spelaren passa in i i sitt lag. Är det inte den rollen som spelaren ser ut att få i den klubben dom spelar i när han draftas så vill dom oftast flytta på spelaren för att denne ska få så bra förutsättningar att utvecklas till den rollen dom draftade honom för. Särskilt om spelaren draftas i första rundan vilket Nordmark förväntas göra så har ju NHL-klubben oftast ännu mer inflytande att kunna styra.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 18:35:36Forwardsduon Noel Gunler och Sebastian Hartmann presenterades i måndags och är båda högerskyttar där Gunler är mer utpräglat offensiv medan Hartmann är allround och erfaren. Timråvärvningen Sebastian Hartmann, 32, är redan med Djurgården den här veckan och tränar på Bosön måndag till onsdag. Gunler ansluter efter semestern i juli vilket även de nordamerikanska spelarna och Mathias Emilio Pettersen gör.mb81 skrev: ↑2026-06-24 18:28:02Vet ej. Men skriver han NHL-kontrakt kan väl hans nya klubb styra lite mera. Men om vi går in säsongen utan Stockselius så är vi 14 forwards. Sen är Grewe skadad och osäkert kort, då är vi nere på 13 forwards. Räknar Nordmark före Hank också och då är han inne på 12 forwards vid säsongsstart. Och även om han inte är helt ordinarie i början kommer han säkert spela rätt mycket SHL. Svårt se att det skulle vara bättre att spela juniorhockey i nordamerika.Osten östlund skrev: ↑2026-06-24 18:06:27Jaja ja ursäkta fel formulering, var jag om trodde det var samma sak. Ca 20.20. Juniorhockey i Nordamerika säger dom.Knickedick skrev: ↑2026-06-24 17:44:04Ingenstans har det ju dock nämnts College i samband med Nordmark.
Jag bara refererar, men har ni bättre koll. Så är det toppen!
Med detta så har Djurgården i nuläget tre målvakter, sju backar och 13 forwards i truppen. Frågan är hur det nya utseendet på laguppställningen förändrar Djurgårdens sätt att spela i SHL.
Charles Hudon och Joe Snively kommer att fortsätta vara nyckelspelare i förstakedjan. Så frågan är vad sportchefen Marcus Due-Boje ställer in siktet på i forwardsväg.
– Vi tycker att vi har bra centrar så en ytterforward tror jag är grundplanen. Den bästa spelaren. Jag tänker att vi resonerar likadant som de gör inför en draft, att vi tar den bästa spelaren som är tillgänglig. Sedan om det är en ytterforward eller en center – en center kan oftast spela bådadera – det får vi se, säger Robert Kimby i nån form av halvgardering.
https://hockeynews.se/nyheter/efter-nya ... -soker-dif
Jag skulle inte bli förvånad om Nordmark spelar i Canadian Juniors i höst.
Silly Season 2026/27
En back av hög kaliber och en forward av hög kaliber ska in enligt MDB på årsmötet.
Silly Season 2026/27
Tyvärr har vi tappat våra guldjuniorer och kommer hamna i Ha när mobben här inne får bestämma. Varken Vejdemo, Gunler, Hartmann , manglande från The tank samt en toppforward till kommer kunna ersätta dom.
In Wikegård we trust!
