Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

dr111DIF skrev: 2026-06-24 10:58:48
Jim Morrison skrev: 2026-06-24 09:57:59
dr111DIF skrev: 2026-06-24 08:45:01 Jag vet inte jag. Det har låtit som att han ska köra inte bara development camp utan även försäsongscampen genom september i Calgary? Pass på det då tycker jag, även om jag gillar spelartypen också.

Empiriskt har det inte gått bra alls när spelare som är icke etablerade i vårt A-lag ska åka över och sedan ansluta under säsongen. Inte värt det varken för honom eller oss. För den kategorin bör vi kunna, med all respekt, kräva fullt fokus på att ta en plats i DIF inkl försäsong. Jag tror även att det är den linjen vi håller. Därav vi har värvat så mycket bredd i Hartmann, Hank, Gunler.

Märk väl att detta inte är den vanliga "dra och kom aldrig tillbaka om du pissar på skölden"-linjen, utan helt vad som verkar vara sportsligt bäst för både lag och spelare.
Ja, det är väl under förutsättningen att han anländer inom en rimlig tidsram. Däremot tackar jag nog inte nej även om det sker senare med tanke på att vi har rätt stor bredd som kan spela i en tredjekedja istället.

Men det blir ett helt annat utgångsläge för honom där han får kämpa sig in i ett mer etablerat lag än under en försäsong. Så det är väl upp till honom/Calgary vilka förutsättningar dom vill att han ska ha för att lyckas/utvecklas på bästa möjliga sätt.
Vara med på development camp i juli och sedan köra nästan hela försäsong här tycker jag är ok. Det ger spelaren någorlunda förutsättningar att vara förberedd för SHL-hockey i vårat lag, viktigt tror jag egentligen vem vi än pratar om men i synnerhet en icke etablerad spelare.

Vi behöver ändå bedriva en professionell verksamhet där vi bygger lag och sätter ihop oss för att prestera från start i ligan. Det är så viktigt att komma ifrån beroende av sena förstärkningar och dålig planering om vi ska etablera oss i toppen.

Jag tycker man kan begära att spelare väljer om man vill försöka ta en plats i SHL eller i Nordamerika, helt utan att göra något hot av det och ha all respekt för vad spelaren väljer. Man är varmt välkommen att försöka ta en plats från start i framtiden om det inte funkar där borta.

Om nu t.ex Stockselius ska ansluta 6-7 matcher in i serien har vi typ två scenarion varav inget blir optimalt för honom. 1. Vi spelar ganska bra med fungerande linor och ligger bekvämt top 7-8 = j20 för Stockan förmodligen. 2. Vi ligger indragna i bottenstriden, spelar som förra året ungefär och det är kaos = inte heller alls bra för honom.

Edit: ska sägas att jag tror det är exakt så här vi har jobbat och kommer jobba med det här i framtiden.
Jag tror också Theo kommer vara med vid start vilket såklart är det ultimata. Men tycker inte vi ska tacka nej även om spelare kommer sent. Men vi bygger inte ett lag där vi räknar in dessa spelare vilket är bra.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 11533
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

dr111DIF skrev: 2026-06-24 10:58:48 Vara med på development camp i juli och sedan köra nästan hela försäsong här tycker jag är ok. Det ger spelaren någorlunda förutsättningar att vara förberedd för SHL-hockey i vårat lag, viktigt tror jag egentligen vem vi än pratar om men i synnerhet en icke etablerad spelare.

Vi behöver ändå bedriva en professionell verksamhet där vi bygger lag och sätter ihop oss för att prestera från start i ligan. Det är så viktigt att komma ifrån beroende av sena förstärkningar och dålig planering om vi ska etablera oss i toppen.

Jag tycker man kan begära att spelare väljer om man vill försöka ta en plats i SHL eller i Nordamerika, helt utan att göra något hot av det och ha all respekt för vad spelaren väljer. Man är varmt välkommen att försöka ta en plats från start i framtiden om det inte funkar där borta.

Om nu t.ex Stockselius ska ansluta 6-7 matcher in i serien har vi typ två scenarion varav inget blir optimalt för honom. 1. Vi spelar ganska bra med fungerande linor och ligger bekvämt top 7-8 = j20 för Stockan förmodligen. 2. Vi ligger indragna i bottenstriden, spelar som förra året ungefär och det är kaos = inte heller alls bra för honom.

Edit: ska sägas att jag tror det är exakt så här vi har jobbat och kommer jobba med det här i framtiden.
Jag håller med om grundtanken, särskilt när det gäller hans egen utveckling. Samtidigt är det inte så att vi står och faller med Theo. Det handlar inte om en situation där vi lämnar en plats i förstakedjan öppen åt någon i klass med Victor Eklund om han skulle vilja komma tillbaka. Theo är en ung spelare med stor utvecklingspotential som kan spela sig in i laget antingen direkt eller längre fram under säsongen.

För hans egen skull hoppas jag däremot att han väljer att ansluta tidigt. Det känns som det bästa alternativet för hans fortsatta utveckling.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Skriv svar