Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
dr111DIF
Inlägg: 1682
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2026-06-24 08:06:11
Torpeden skrev: 2026-06-24 07:40:19
Jim Morrison skrev: 2026-06-24 07:25:58 Hoppas verkligen att Stockselius spelar med oss nästa säsong. Skridskostarka playmakers som är 191 cm med massa skills växer inte på träd. Sätt honom i en bra roll så är jag övertygad om att han kommer ha en bra säsong.

Hudon - Björck - Snively
Ny - Vejdemo - Gunler
Stockselius - Josefson - Hartmann
Pettersen - Salsten - Blomgren

Med Nordmark bankades på dörren. Verkar finnas lite frågetecken kring det arbetsmässiga dock så just nu tror jag Stockselius och andra går före. Har vi riktig jäkla tur så tar inte Eklund plats i NHL och vänder hem till oss också men det får bli senare.
Vad är status på Stockselius? Han har inget kontrakt med oss inför nästa säsong?
Han har skrivit på ett avtal med Calgary och skulle behöva bli utlånad i sådana fall. Men våra chanser bör vara goda om han inte är supersugen på att lira AHL.
Jag vet inte jag. Det har låtit som att han ska köra inte bara development camp utan även försäsongscampen genom september i Calgary? Pass på det då tycker jag, även om jag gillar spelartypen också.

Empiriskt har det inte gått bra alls när spelare som är icke etablerade i vårt A-lag ska åka över och sedan ansluta under säsongen. Inte värt det varken för honom eller oss. För den kategorin bör vi kunna, med all respekt, kräva fullt fokus på att ta en plats i DIF inkl försäsong. Jag tror även att det är den linjen vi håller. Därav vi har värvat så mycket bredd i Hartmann, Hank, Gunler.

Märk väl att detta inte är den vanliga "dra och kom aldrig tillbaka om du pissar på skölden"-linjen, utan helt vad som verkar vara sportsligt bäst för både lag och spelare.
dr111DIF
Inlägg: 1682
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av dr111DIF »

Osten östlund skrev: 2026-06-23 20:09:14 Mini fimpen och Frondell kommer ej vara kvar nästa säsong.

- Viggos öde avgörs inom ngr veckor.

- 1 back till

- Vi tycker att vi har bra centrar så en ytterforward tror jag är grundplanen. Den bästa spelaren. Jag tänker att vi resonerar likadant som de gör inför en draft, att vi tar den bästa spelaren som är tillgänglig. Sedan om det är en ytterforward eller en center – en center kan oftast spela bådadera – det får vi se, säger Robert Kimby i nån form av halvgardering.


/HN
Viggo måste ersättas utöver det som planeras om han åker över. Eventuellt kan en hel Krüger vara den. Men blir skadekänsligt.

Viggo kvar med spets in i Vejdemo, NY + bredd med viss offensiv uppsida i Hartmann, Gunler så tycker jag ändå vi ser bra ut på FW.
dr111DIF
Inlägg: 1682
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av dr111DIF »

Art Vandelay skrev: 2026-06-24 08:26:47 I och med Calgarys trade igår är initierade människor rätt säkra på att man kommer välja Viggo om han fortfarande är tillgänglig vid sjättevalet. Calgarys GM är inte säker på att sjättevalet kommer spela i NHL nästa säsong så jag tror vi kan vara lugna.
Tror inte Calgary planerar att Stockselius i Nordamerika för att de känner sig säkra på att han spelar i NHL nästa säsong. Finns all anledning att vara oroliga om det blir Calgary.
DJUU1891
Inlägg: 34
Blev medlem: 2025-05-22
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av DJUU1891 »

Drott lär ju kunna komma in och ta Stockselius plats. Tyckte att han såg fin ut av det man såg förra säsongen
Användarvisningsbild
Art Vandelay
Inlägg: 203
Blev medlem: 2023-05-13

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

dr111DIF skrev: 2026-06-24 09:35:46
Art Vandelay skrev: 2026-06-24 08:26:47 I och med Calgarys trade igår är initierade människor rätt säkra på att man kommer välja Viggo om han fortfarande är tillgänglig vid sjättevalet. Calgarys GM är inte säker på att sjättevalet kommer spela i NHL nästa säsong så jag tror vi kan vara lugna.
Tror inte Calgary planerar att Stockselius i Nordamerika för att de känner sig säkra på att han spelar i NHL nästa säsong. Finns all anledning att vara oroliga om det blir Calgary.
Förstår inte vad du menar?
dr111DIF
Inlägg: 1682
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av dr111DIF »

Art Vandelay skrev: 2026-06-24 09:48:02
dr111DIF skrev: 2026-06-24 09:35:46
Art Vandelay skrev: 2026-06-24 08:26:47 I och med Calgarys trade igår är initierade människor rätt säkra på att man kommer välja Viggo om han fortfarande är tillgänglig vid sjättevalet. Calgarys GM är inte säker på att sjättevalet kommer spela i NHL nästa säsong så jag tror vi kan vara lugna.
Tror inte Calgary planerar att Stockselius i Nordamerika för att de känner sig säkra på att han spelar i NHL nästa säsong. Finns all anledning att vara oroliga om det blir Calgary.
Förstår inte vad du menar?
Risken överhängande att inte heller Björck är med när vi startar säsongen.
Användarvisningsbild
Art Vandelay
Inlägg: 203
Blev medlem: 2023-05-13

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

dr111DIF skrev: 2026-06-24 09:54:29
Art Vandelay skrev: 2026-06-24 09:48:02
dr111DIF skrev: 2026-06-24 09:35:46
Art Vandelay skrev: 2026-06-24 08:26:47 I och med Calgarys trade igår är initierade människor rätt säkra på att man kommer välja Viggo om han fortfarande är tillgänglig vid sjättevalet. Calgarys GM är inte säker på att sjättevalet kommer spela i NHL nästa säsong så jag tror vi kan vara lugna.
Tror inte Calgary planerar att Stockselius i Nordamerika för att de känner sig säkra på att han spelar i NHL nästa säsong. Finns all anledning att vara oroliga om det blir Calgary.
Förstår inte vad du menar?
Risken överhängande att inte heller Björck är med när vi startar säsongen.
Klart det finns en risk men av det jag hört så verkar det mest troligt att han spelar hos oss men vi får se.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 11533
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

dr111DIF skrev: 2026-06-24 08:45:01 Jag vet inte jag. Det har låtit som att han ska köra inte bara development camp utan även försäsongscampen genom september i Calgary? Pass på det då tycker jag, även om jag gillar spelartypen också.

Empiriskt har det inte gått bra alls när spelare som är icke etablerade i vårt A-lag ska åka över och sedan ansluta under säsongen. Inte värt det varken för honom eller oss. För den kategorin bör vi kunna, med all respekt, kräva fullt fokus på att ta en plats i DIF inkl försäsong. Jag tror även att det är den linjen vi håller. Därav vi har värvat så mycket bredd i Hartmann, Hank, Gunler.

Märk väl att detta inte är den vanliga "dra och kom aldrig tillbaka om du pissar på skölden"-linjen, utan helt vad som verkar vara sportsligt bäst för både lag och spelare.
Ja, det är väl under förutsättningen att han anländer inom en rimlig tidsram. Däremot tackar jag nog inte nej även om det sker senare med tanke på att vi har rätt stor bredd som kan spela i en tredjekedja istället.

Men det blir ett helt annat utgångsläge för honom där han får kämpa sig in i ett mer etablerat lag än under en försäsong. Så det är väl upp till honom/Calgary vilka förutsättningar dom vill att han ska ha för att lyckas/utvecklas på bästa möjliga sätt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Även fast det inte är ultimat såfår gärna Fimpen eller Theo komma tillbaka när som under säsongen. Både bra bredd och spets i bästa fall. Men bra vi bygger ett lag utan ta det för givet.

Jim: Vad är det med Nordmarks arbetskapacitet som skulle vara tveksam?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 11533
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

mb81 skrev: 2026-06-24 10:22:58 Även fast det inte är ultimat såfår gärna Fimpen eller Theo komma tillbaka när som under säsongen. Både bra bredd och spets i bästa fall. Men bra vi bygger ett lag utan ta det för givet.

Jim: Vad är det med Nordmarks arbetskapacitet som skulle vara tveksam?
Tydligen något som börjat bubbla upp inför draften. Man tvivlar på hans defensiva egenskaper och allmänna arbetsinsats.

https://hockeysverige.se/nhl/darfor-ris ... VO0Q03BMd/
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
fryppe
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2023-05-11

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

mb81 skrev: 2026-06-24 10:22:58 Även fast det inte är ultimat såfår gärna Fimpen eller Theo komma tillbaka när som under säsongen. Både bra bredd och spets i bästa fall. Men bra vi bygger ett lag utan ta det för givet.

Jim: Vad är det med Nordmarks arbetskapacitet som skulle vara tveksam?
Tror det är det vanliga dom har sett, roligt att anfalla tråkigt att försvara, sen har jag sett lite matcher och tycker inte alls det stämmer, visst han kanske tar byten ibland istället för att åka och backchecka men det gör många som spelar u18/u20 hockey
mb81
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Jim Morrison skrev: 2026-06-24 10:27:49
mb81 skrev: 2026-06-24 10:22:58 Även fast det inte är ultimat såfår gärna Fimpen eller Theo komma tillbaka när som under säsongen. Både bra bredd och spets i bästa fall. Men bra vi bygger ett lag utan ta det för givet.

Jim: Vad är det med Nordmarks arbetskapacitet som skulle vara tveksam?
Tydligen något som börjat bubbla upp inför draften. Man tvivlar på hans defensiva egenskaper och allmänna arbetsinsats.

https://hockeysverige.se/nhl/darfor-ris ... VO0Q03BMd/
Aha. Inget jag tänkt på specifikt. Men får gärna gå i andrarundan. Då kanske det är större chans at han stannar mer än en säsong.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 11533
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

mb81 skrev: 2026-06-24 10:39:25
Jim Morrison skrev: 2026-06-24 10:27:49
mb81 skrev: 2026-06-24 10:22:58 Även fast det inte är ultimat såfår gärna Fimpen eller Theo komma tillbaka när som under säsongen. Både bra bredd och spets i bästa fall. Men bra vi bygger ett lag utan ta det för givet.

Jim: Vad är det med Nordmarks arbetskapacitet som skulle vara tveksam?
Tydligen något som börjat bubbla upp inför draften. Man tvivlar på hans defensiva egenskaper och allmänna arbetsinsats.

https://hockeysverige.se/nhl/darfor-ris ... VO0Q03BMd/
Aha. Inget jag tänkt på specifikt. Men får gärna gå i andrarundan. Då kanske det är större chans at han stannar mer än en säsong.
En ny Dick? På gott och ont.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Simpan
Inlägg: 489
Blev medlem: 2022-04-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av Simpan »

William Wallén ny spelarutvecklare i Djurgården Hockey

https://www.difhockey.se/article/53hatgq-1lead/view
dr111DIF
Inlägg: 1682
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2026-06-24 09:57:59
dr111DIF skrev: 2026-06-24 08:45:01 Jag vet inte jag. Det har låtit som att han ska köra inte bara development camp utan även försäsongscampen genom september i Calgary? Pass på det då tycker jag, även om jag gillar spelartypen också.

Empiriskt har det inte gått bra alls när spelare som är icke etablerade i vårt A-lag ska åka över och sedan ansluta under säsongen. Inte värt det varken för honom eller oss. För den kategorin bör vi kunna, med all respekt, kräva fullt fokus på att ta en plats i DIF inkl försäsong. Jag tror även att det är den linjen vi håller. Därav vi har värvat så mycket bredd i Hartmann, Hank, Gunler.

Märk väl att detta inte är den vanliga "dra och kom aldrig tillbaka om du pissar på skölden"-linjen, utan helt vad som verkar vara sportsligt bäst för både lag och spelare.
Ja, det är väl under förutsättningen att han anländer inom en rimlig tidsram. Däremot tackar jag nog inte nej även om det sker senare med tanke på att vi har rätt stor bredd som kan spela i en tredjekedja istället.

Men det blir ett helt annat utgångsläge för honom där han får kämpa sig in i ett mer etablerat lag än under en försäsong. Så det är väl upp till honom/Calgary vilka förutsättningar dom vill att han ska ha för att lyckas/utvecklas på bästa möjliga sätt.
Vara med på development camp i juli och sedan köra nästan hela försäsong här tycker jag är ok. Det ger spelaren någorlunda förutsättningar att vara förberedd för SHL-hockey i vårat lag, viktigt tror jag egentligen vem vi än pratar om men i synnerhet en icke etablerad spelare.

Vi behöver ändå bedriva en professionell verksamhet där vi bygger lag och sätter ihop oss för att prestera från start i ligan. Det är så viktigt att komma ifrån beroende av sena förstärkningar och dålig planering om vi ska etablera oss i toppen.

Jag tycker man kan begära att spelare väljer om man vill försöka ta en plats i SHL eller i Nordamerika, helt utan att göra något hot av det och ha all respekt för vad spelaren väljer. Man är varmt välkommen att försöka ta en plats från start i framtiden om det inte funkar där borta.

Om nu t.ex Stockselius ska ansluta 6-7 matcher in i serien har vi typ två scenarion varav inget blir optimalt för honom. 1. Vi spelar ganska bra med fungerande linor och ligger bekvämt top 7-8 = j20 för Stockan förmodligen. 2. Vi ligger indragna i bottenstriden, spelar som förra året ungefär och det är kaos = inte heller alls bra för honom.

Edit: ska sägas att jag tror det är exakt så här vi har jobbat och kommer jobba med det här i framtiden.
Skriv svar