Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Manijock »

Ska vi kliva närmre fotbollen så är det ju många huvuden som ska ryka. Bara läsa kommentarsfälten så fort det nämns att vi funderar över spelare eller ledare som har någon typ av historik inom DIF, Stockholm eller Sverige. "Ska vi fortsätta rekrytera folk man känner till? "Trodde det skulle försvinna med Bosse" osv..... Kolla bara när det snackades om Dorsin som sportchef :lol:

Då säger vi hej till Wikegård och plockar in någon random kanadensare, gärna yngre än 30 med framgångsrik historia i nån AHL-klubb. Döp om titeln till något ballt, typ "Head of statistic, sports & analytics manager" Bort med Hank, Josef och Vejdemo. In med en tysk, en ryss och en Bellman. Bara man inte känner till vilka de är....

Skämtåsido. Förstår inte varför man måste sätta sig i ytterlägena hela tiden? Ingen ifrågasätter ju data och statistik som verktyg. Men det får ju inte ta över hela verksamheten. Ta Asoro som exempel. Folk va brutalt förbannade när han plockades in, pga av att han har en historik hos oss. Han levererar ju minst sagt bra de minuterna han får, men det spelar fortfarande ingen roll. Han ska bort, då han är en "Bosse-värvning". Mycket sexigare med grisar i säckar.
Wishes
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av Wishes »

Manijock skrev: 2026-06-16 13:48:00 Ska vi kliva närmre fotbollen så är det ju många huvuden som ska ryka. Bara läsa kommentarsfälten så fort det nämns att vi funderar över spelare eller ledare som har någon typ av historik inom DIF, Stockholm eller Sverige. "Ska vi fortsätta rekrytera folk man känner till? "Trodde det skulle försvinna med Bosse" osv..... Kolla bara när det snackades om Dorsin som sportchef :lol:

Då säger vi hej till Wikegård och plockar in någon random kanadensare, gärna yngre än 30 med framgångsrik historia i nån AHL-klubb. Döp om titeln till något ballt, typ "Head of statistic, sports & analytics manager" Bort med Hank, Josef och Vejdemo. In med en tysk, en ryss och en Bellman. Bara man inte känner till vilka de är....

Skämtåsido. Förstår inte varför man måste sätta sig i ytterlägena hela tiden? Ingen ifrågasätter ju data och statistik som verktyg. Men det får ju inte ta över hela verksamheten. Ta Asoro som exempel. Folk va brutalt förbannade när han plockades in, pga av att han har en historik hos oss. Han levererar ju minst sagt bra de minuterna han får, men det spelar fortfarande ingen roll. Han ska bort, då han är en "Bosse-värvning". Mycket sexigare med grisar i säckar.
Haha, jag tror faktiskt att du sätter fingret på en ganska vanlig fälla i de här diskussionerna.
Det blir lätt att man hamnar i två läger: antingen ska man bara rekrytera folk man känner sedan tidigare, eller så ska man sparka alla och ersätta dem med en 28-årig analytiker från Saskatchewan med en LinkedIn-profil ingen kan uttala.

Jag tror inte på något av ytterlägena.

För mig handlar det inte om att ersätta Wikegård, Welin eller hockeykunskap med Excelark. Tvärtom. Det handlar om att ge duktiga hockeymänniskor bättre beslutsunderlag.

Och jag håller med dig om att det ibland verkar finnas en övertro på det okända. En spelare blir inte bättre bara för att ingen har hört talas om honom tidigare, lika lite som en spelare blir sämre bara för att han har en historik i Djurgården.

I slutändan borde väl frågan vara: Har vi valt rätt spelare, rätt ledare eller rätt strategi? Inte om personen kommer från Stockholm, Saskatchewan eller Slovakien.
För mig är data, scouting, erfarenhet och magkänsla alla verktyg i samma verktygslåda. Jag tror problemen börjar först när man bestämmer sig för att bara använda ett av dem.
Stolt, men aldrig nöjd
Skriv svar