ANNONS
– Jag och min familj har sagt att vi ska försöka ta ett beslut i sommar hur vi ska göra i framtiden. Mestadels för att jag vill ha klart så tidigt som möjligt. Jag har barn som ska gå i skolan och allt det där, så jag måste bestämma allting sånt relativt tidigt.
Är det dags att flytta hem med tanke på barnens situation?
– Vi har inte tänkt så långt, bara sagt att vi ska sätta oss ner i sommar och se vad som finns på bordet så får man ta ett beslut därifrån. Jag blir inte yngre heller så det ska finnas en efterfrågan på en. Jag ska prata med min agent och så ska vi gå igenom allting.
Sörensen tänker alltså i sommar bestämma sig för var han ska spela från och med hösten 2027. Det är ganska tidigt.
– Så har jag gjort de senaste fem säsongerna. Jag skrev på ett treårskontrakt här väldigt tidigt. Sedan sajnade jag nytt redan i februari när jag hade ett år kvar. SÅ jag har varit väldigt tidig med sånt. Jag har en grabb som börjar bli äldre och som ska börja gymnasiet om ett år.
Har nära kontakt med Viggo
Marcus Sörensen blev pappa innan han hade fyllt 20 år, så barnen är på väg att gå om honom åldersmässigt…
– Vi får se vad som händer. Jag är öppen. Det är klart att Djurgården har alltid varit mitt hem. De är också inne i en fas där de kanske vill föryngra. De har en jättebra generation på väg.
Vad säger du om Viggo Björck?
– Han är grym. Jag har följt honom lite och jag har pratat med honom under vintern. Grym spelare. Samma med Frondell. Grym. De har haft en väldigt bra säsong i Djurgården. Jag har kollat på en del matcher. Samma sak med Hellberg. Han har varit grym. Jag tycker att han var jättebra mot Kanada också. Så jag supportar mina djurgårdare, säger Marcus Sörensen.