Bra, har vi vår 3:e C klar!
Silly Season 2026/27
-
Osten östlund
Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/27
2a center gissar jag på.
-
Osten östlund
Silly Season 2026/27
Absolut, klart han ska spela högre upp. Viggo kommer ha mycket att tänka på nästa år ( draft och allt vad det innebär ).fryppe skrev: ↑2026-04-16 12:57:162a center gissar jag på.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Jag vill ha en top9 med Björck, Vejdemo och en ny som centrar samt Josef som fjärde.
Tror inte jag kommer få det dock.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Silly Season 2026/27
Hjälte!
En Djurgårdares beteende. Vem fan vill spela i de där själlösa rövklubbarna när man kan spela I Djurgårdens IF. Hjärtats klubb!
Pengakåta fnask hör hemma i Gnaget.
Välkommen Lukas. Välkommen hem!
En Djurgårdares beteende. Vem fan vill spela i de där själlösa rövklubbarna när man kan spela I Djurgårdens IF. Hjärtats klubb!
Pengakåta fnask hör hemma i Gnaget.
Välkommen Lukas. Välkommen hem!
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Silly Season 2026/27
Vilka verkliga kostnader har vår ungdomsverksamhet (och andra klubbar ute i förorterna) för en spelare som går till NHL som 20 åring? Är 1 MSEK en realistisk summa som täcker kostnaderna? Brukar det inte handla om den nivån ungefär? Det är klart att stockholmsklubbarna behöver finansiera hela sin verksamhet för att det överhuvudtaget ska komma fram en spelare.Limp skrev: ↑2026-04-16 12:15:23En och annan hockeyexpert har lyft detta genom årenArt Vandelay skrev: ↑2026-04-16 11:47:59 Diskussionen har blivit lite sned nu. Jag tänker inte att man ska slopa draften. Det jag undrar är varför man accepterar så låg ersättning år efter år. Kan tycka att det borde föras någon sorts diskussion kring detta.
Det är klart att det är relevant och att det borde lyftas samt diskuteras oftare. Det är tyvärr bara så att avtalet är det bästa vi kan få i en dålig situation och det finns ingen vetting lösning. Vad som är moraliskt rätt ger ju storpenningpungarna i NHL blanka fan i.
Men vem vet, nuvarande avtal löper väl ut om något år? Kanske kan summorna pressas upp lite, kanske inte.
Hur mycket får Haninge Anchors för Victor Eklund nu?
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Mycket fin skridskoåkning på Drott, bra på att använda parallella översteg. Hoppas att han fortsätter gå ”lite under radarn” så att han inte blir överplockad till Florida.Jim Morrison skrev: ↑2026-04-16 09:29:16Brodins arvtagare?Jim Morrison skrev: ↑2026-04-16 08:24:34 Jag tycker att Arvid Drott är lite av en sleeper till nästa säsong. Stor, hulkande, högerskjutande winger. Driver på mål och är duktig i spelet. Lite av en elak retsticka också. Om han får möjligheten tror jag han kan överraska en del.
Bra skridskoåkare.
Silly Season 2026/27
Den säsongen vi uttalat går för guldet så borde vi landa där. Håller helt med dig om att i en drömvärld så skulle vi ha JJ eller Kruger i en 4e sen 3 skickligare centrar före honom.Jim Morrison skrev: ↑2026-04-16 13:02:06Jag vill ha en top9 med Björck, Vejdemo och en ny som centrar samt Josef som fjärde.
Vejdemo blir en av två topp C, tillsammans med Viggo ( Ge killen lite extra semester i sommar! Efter allt han varit med om, draften kvar dessutom)
Nu hoppas jag verkligen att vi gör ett ordentligt seriöst försök att få över Wilmer Skoog. Visst att han fått en match nu i Panters med det ligger ju också i Panters intresse att testa honom innan hans kontrakt går ut..Dom väntade länge med att se honom i en mycket tuffare miljö.
Försök med Skoog eller en liknande spelare, på den nivån, som på riktigt kan spela både på kanten och C.
Snively, Hudon, Viggo, Vejdemo, Gunler. 5st tänka topp 6.
Vi behöver få in TVÅ fw till som är skickliga nog att spela där.
Den konkurrensen måste vi få till. En behöver hamna utanför för att vi ska bli slagkraftiga.
Tex skulle den som hamnar i 3e line lira med JJ, ta de minuterna han får där Plus en plats i 1a PP.
Då blir oftast istiden helt OK i alla fall. Även om man vill ha mer.
Silly Season 2026/27
MDB och Wikegård har lyckats bra med sina transatlantiska värvningar Vore jäkligt spännande om dom kunde hitta en fw till av den kalibern.
Dom verkade prioritera och leta efter rätt saker när de tittade på Snively/Hudon. Båda lyckades riktigt bra på stor is.
Skulle gärna få in lite mer kilo i topp 6. Gunler, Snively, Viggo Hudon är kanske inte världsklass på att spela/ta sig in på insidan..
Dom verkade prioritera och leta efter rätt saker när de tittade på Snively/Hudon. Båda lyckades riktigt bra på stor is.
Skulle gärna få in lite mer kilo i topp 6. Gunler, Snively, Viggo Hudon är kanske inte världsklass på att spela/ta sig in på insidan..
Senast redigerad av SkallePer den 2026-04-16 15:48:45, redigerad totalt 1 gånger.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Silly Season 2026/27
Förstår inte vad du menar. Om Sverige drar sig ur avtalet får vi inga pengar, men spelarna får fortfarande lämna för NHL när dom inte har kontrakt längre. Eller om man kräver NHL-klausul för att skriva på. Och i Sverige skriver vi ju oftast 1-2 år.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-16 10:07:14Det där förstår jag inte. Att svensk hockey inte skulle ha något "leverage". Om man skulle dra sig ur avtalet har jag svårt att se att alla juniorer helt plötsligt skulle åka över till USA/Kanada istället och spela juniorhockey.SirDIFalot skrev: ↑2026-04-15 23:35:24Finns inget sätt. Det går inte att "dra sig ur" draften. NHL-lag får drafta vem dom vill, sen om spelare vill komma när han inte längre är bunden av något kontrakt någonstans är upp till honom.Disciplinnämnden skrev: ↑2026-04-15 22:03:33 Vad är det som krävs för att vi skall få betalt för våra talanger? Vi som inte har någon kommun som håller oss under armarna och ger oss ishallar för en krona och köper tillbaka den samma för mångmiljonbelopp när ekonomin sinar måste ju få tjäna pengar på våra talanger vi fyller NHL/AHL-med.
Måste det gå till att Sverige drar sig ur draften som KHL? Visst skulle färre få chansen kanske men då skulle det nog finnas utrymme för att utöka antalet lag då i både SHL och HA om fler stannade.
Bara lite dumma funderingar men hur får vi "fotbollsövergångs-pengar" för nästa Frondell/Eklund/Viggo? Dit vi måste sikta!
Svenska ishockeyförbundet har ett avtal med NHL-klubbarna att vi får en slant som fördelas på vart spelaren har fostrats, den dagen spelaren skriver kontrakt i NHL. Men som folket som skött förhandlingarna säger, vi har liksom inget leverage, att vi får en krona en överhuvudtaget beror på att vi övertygat NHL att om dom vill att svensk hockey ska fortsätta fostra NHL-spelare så måste vi få ekonomiskt stöd för att fortsätta bedriva verksamheten, men om NHL vill så kan dom egentligen skita i det helt. Spelarna vill och kommer gå dit ändå. Ryssarna har inte lyckats få sina patriotiska spelare att stanna i landet heller. Och då har dom dessutom varit mycket mer "kreativa" i form av att beslagta spelares pass och annat.
Svensk hockeys leverage är att det år efter år produceras spelare som sedermera blir stjärnor i NHL och som dom kan sälja ligan på.
Vad har det juniorhockey att göra? Dom kan väl fortfarande spela juniorhockey i Sverige precis som innan? "Avtalet" är bara att vi får betalt när spelare går dit, i utbyte mot absolut ingenting egentligen. Bara att vi övertygat NHL att dom kan åtmisntone ge oss smulor.
Expert.
-
AlltidOavsett
Silly Season 2026/27
Wallmark bryter sitt kontrakt med Fribourg och går till Björklöven oavsett serietillhörighet. Dags för Sörensen att göra samma sak.
-
Fragglepot
Silly Season 2026/27
Snyggt, klubbhjärta på den grabben. Extra kul att Luleå blir helt snuvade med.AlltidOavsett skrev: ↑2026-04-16 18:28:44 Wallmark bryter sitt kontrakt med Fribourg och går till Björklöven oavsett serietillhörighet. Dags för Sörensen att göra samma sak.
-
Fragglepot
Silly Season 2026/27
Räknades inte han som en lovande talang för några säsonger sedan?Jim Morrison skrev: ↑2026-04-16 08:24:34 Jag tycker att Arvid Drott är lite av en sleeper till nästa säsong. Stor, hulkande, högerskjutande winger. Driver på mål och är duktig i spelet. Lite av en elak retsticka också. Om han får möjligheten tror jag han kan överraska en del.
Bra skridskoåkare.
Är ju draftad med, så känns det är nästa år som gäller, annars lär han testa på spel på andra sidan pölen.
- DIF_Soldier
Silly Season 2026/27
Säkert att Viggo ska spela center då? Spelmässigt var han ju riktigt bra på positionen, men han har bland de sämsta procenten i ligan vad gäller tekningar. Visst, utvecklingspotential finns och vi får hoppas att han går tekningsskola hos Krüger i sommar.Jim Morrison skrev: ↑2026-04-16 13:02:06Jag vill ha en top9 med Björck, Vejdemo och en ny som centrar samt Josef som fjärde.
Drömscenariot vore väl att tankarna är något liknande:
Hudon-X-Snively
X-Vejdemo-Björck
Pettersen-Josefson-Gunler
Stockselius-Salsten-Blomgren
Grewe
Men det mest troliga är väl
Hudon-Vejdemo-Snively
X-Björck-Gunler
Stockselius-Josefson-Pettersen
Grewe-Salsten-Blomgren
Nordmark
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2026-04-16 19:10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
- DIF_Soldier
Silly Season 2026/27
Hahah, vet inte hur mycket klubbhjärta det är. Sajnar lagom till öppet SHL-mål och 1-0 i matcher. Han har ju dessutom lirat både för SAIK och Luleå.Fragglepot skrev: ↑2026-04-16 19:01:32Snyggt, klubbhjärta på den grabben. Extra kul att Luleå blir helt snuvade med.AlltidOavsett skrev: ↑2026-04-16 18:28:44 Wallmark bryter sitt kontrakt med Fribourg och går till Björklöven oavsett serietillhörighet. Dags för Sörensen att göra samma sak.
Vore typ som att Krüger hade spelat i AIK och bajen.
Säg den glädje som varar