Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Legion

Silly Season 2026/27

Inlägg av Legion »

fryppe skrev: 2026-04-15 09:32:26
Målvakter får inte ha bokstäver tyvärr
Hmm,
uppenbart motstridigt. Allmän uppfattning är väl att bokstäver är en förutsättning för att ställa sig i mål i många sporter överhuvudtaget?! :wink:
Tellqvist32
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Tellqvist32 »

Legion skrev: 2026-04-15 10:27:05
fryppe skrev: 2026-04-15 09:32:26
Målvakter får inte ha bokstäver tyvärr
Hmm,
uppenbart motstridigt. Allmän uppfattning är väl att bokstäver är en förutsättning för att ställa sig i mål i många sporter överhuvudtaget?! :wink:
Vilket påhopp på oss gamla slipsar!

Men helt korrekt.

(När jag var 12-13 år var jag faktiskt lagkapten för mitt lag i hockey som målvakt ett tag.)
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

DIF_Soldier skrev: 2026-04-14 16:58:07
Jim Morrison skrev: 2026-04-14 16:52:04 Håller helt med. En stor del av vår strategi bör vara att hitta guldkorn i HA som börjar i de lägre kedjorna för att sedan arbeta sig uppåt, likt alla spelare som du nämner. Spelare som är precis tillräckligt bra för SHL och kan stanna flera säsonger och utvecklas för varje år.

Vet inte varför vi övergett det spåret.
Jag tror inte att vi har övergett det, utan satsade på Frondell och Eklund istället. Vilket såklart är helt rätt, men det innebär också att vi står tomhänta år två och fick noll och ingenting för åtminstone en blivande världsstjärna.

Är det Forsberg och Helber som ligger bakom avtalet med NHL gällande ersättning? Det är ju skamligt för fan. Chicago borde ju betala oss tio gånger så mycket för Frondell än den sketna miljonen eller vad det är. Att NHL tolereras skinnflå världshockeyn för kaffepengar måste upphöra.
Det där har jag funderat på. Det är faktiskt helt befängt att svensk hockey tillåter NHL att år efter år plundra serien på spelare till en helt orimligt låg kostnad. Av någon anledning verkar svensk hockey inte anse sig ha något förhandlingsutrymme överhuvudtaget vilket verkar konstigt med tanke på att många svenska spelare senare blir stjärnor i NHL. Vad händer om man sätter lite krav i förhandlingarna gentemot NHL? Antar dock att avtalet förhandlas fram centralt av internationella ishockeyförbundet. Som systemet är nu gynnar det bara spelarna och NHL.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Det är väl ganska enkelt, agenter sätter sina spelare i andra ligor än SHL. Även juniorer flyttas på om det är svårt att gå till NHL. Tyvärr är det nackdelen med en liga som är bäst till skillnad från typ fotbollen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
antondahlback

Silly Season 2026/27

Inlägg av antondahlback »

Det tråkiga är väl att det är klurigt att kräva mer ersättning. Mycket som behöver förändras, spelare och klubbar behöver t.ex. börja skriva längre avtal osv. Utan avtal med NHL så lämnar ju Viggo utan ersättning efter nästa säsong.

En gammal artikel från Expressen tycker jag sammanfattar det rätt bra:

"Under 00-talet testade svensk ishockey att navigera sig fram utan NHL-avtal. Det blev en ohållbar situation, vittnar Johan Hemlin – då i Linköpings ledning – om.

– Det var under en kort period då man försökte köra utan avtal. Det slutade med att spelare bara skrev ettårsavtal och hade out-klausuler. Det funkade inte, så då fick vi vända tillbaka till NHL och skriva ett avtal."
Användarvisningsbild
Disciplinnämnden
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Disciplinnämnden »

Vad är det som krävs för att vi skall få betalt för våra talanger? Vi som inte har någon kommun som håller oss under armarna och ger oss ishallar för en krona och köper tillbaka den samma för mångmiljonbelopp när ekonomin sinar måste ju få tjäna pengar på våra talanger vi fyller NHL/AHL-med.

Måste det gå till att Sverige drar sig ur draften som KHL? Visst skulle färre få chansen kanske men då skulle det nog finnas utrymme för att utöka antalet lag då i både SHL och HA om fler stannade.

Bara lite dumma funderingar men hur får vi "fotbollsövergångs-pengar" för nästa Frondell/Eklund/Viggo? Dit vi måste sikta!
*Förbjud trummor på våra hemmamatcher!*
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SirDIFalot »

Disciplinnämnden skrev: 2026-04-15 22:03:33 Vad är det som krävs för att vi skall få betalt för våra talanger? Vi som inte har någon kommun som håller oss under armarna och ger oss ishallar för en krona och köper tillbaka den samma för mångmiljonbelopp när ekonomin sinar måste ju få tjäna pengar på våra talanger vi fyller NHL/AHL-med.

Måste det gå till att Sverige drar sig ur draften som KHL? Visst skulle färre få chansen kanske men då skulle det nog finnas utrymme för att utöka antalet lag då i både SHL och HA om fler stannade.

Bara lite dumma funderingar men hur får vi "fotbollsövergångs-pengar" för nästa Frondell/Eklund/Viggo? Dit vi måste sikta!
Finns inget sätt. Det går inte att "dra sig ur" draften. NHL-lag får drafta vem dom vill, sen om spelare vill komma när han inte längre är bunden av något kontrakt någonstans är upp till honom.

Svenska ishockeyförbundet har ett avtal med NHL-klubbarna att vi får en slant som fördelas på vart spelaren har fostrats, den dagen spelaren skriver kontrakt i NHL. Men som folket som skött förhandlingarna säger, vi har liksom inget leverage, att vi får en krona en överhuvudtaget beror på att vi övertygat NHL att om dom vill att svensk hockey ska fortsätta fostra NHL-spelare så måste vi få ekonomiskt stöd för att fortsätta bedriva verksamheten, men om NHL vill så kan dom egentligen skita i det helt. Spelarna vill och kommer gå dit ändå. Ryssarna har inte lyckats få sina patriotiska spelare att stanna i landet heller. Och då har dom dessutom varit mycket mer "kreativa" i form av att beslagta spelares pass och annat.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SirDIFalot »

Två förstaassist av Wilmer Skoog i natt mot Detroit.
Expert.
Fragglepot

Silly Season 2026/27

Inlägg av Fragglepot »

SirDIFalot skrev: 2026-04-16 02:03:10 Två förstaassist av Wilmer Skoog i natt mot Detroit.
Luktar nytt kontrakt där borta eller?
Björnfot +2 samt spelade över 20min.
Osten östlund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

Senaste vi hört är att DIF inte har högsta budet där. Men det är ju inte alltid högsta budet som vinner och DIF lägger sällan mest.

/ HN chatt ( Vejdemo )
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Jag tycker att Arvid Drott är lite av en sleeper till nästa säsong. Stor, hulkande, högerskjutande winger. Driver på mål och är duktig i spelet. Lite av en elak retsticka också. Om han får möjligheten tror jag han kan överraska en del.

Bra skridskoåkare.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Osten östlund skrev: 2026-04-16 08:08:49 Senaste vi hört är att DIF inte har högsta budet där. Men det är ju inte alltid högsta budet som vinner och DIF lägger sällan mest.

/ HN chatt ( Vejdemo )
Känns som Wikegård och Due-Boje inte går all in på Vejdemo vilket är bra kan inte lasta hur mycket som helst bara för att han är djurgårdare lite samma som med AJF.
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2026/27

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Osten östlund skrev: 2026-04-16 08:08:49 Senaste vi hört är att DIF inte har högsta budet där. Men det är ju inte alltid högsta budet som vinner och DIF lägger sällan mest.

/ HN chatt ( Vejdemo )
Djurgårdare i Djurgården är fantastiskt, men det får aldrig vara på bekostnad av en för hög prislapp (undantag finns såklart typ Krüger när han kom).

Nu har jag inte all info eller kostnaden men Vejdemo är inte den spelare vi kan luta oss emot likt Krüger, och jag kan tänka mig att prislappen sticker iväg med tanke på budgivning och hans senaste säsong.
Fjällby är ett färskt exempel där Wikegård gjorde helt rätt.

Sen fattar jag inte all hype kring Vejdemo helt ärligt.
Vad har han, en bra säsong?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2026-04-16 08:35:57

/ HN chatt ( Vejdemo )
Djurgårdare i Djurgården är fantastiskt, men det får aldrig vara på bekostnad av en för hög prislapp (undantag finns såklart typ Krüger när han kom).

Nu har jag inte all info eller kostnaden men Vejdemo är inte den spelare vi kan luta oss emot likt Krüger, och jag kan tänka mig att prislappen sticker iväg med tanke på budgivning och hans senaste säsong.
Fjällby är ett färskt exempel där Wikegård gjorde helt rätt.

Sen fattar jag inte all hype kring Vejdemo helt ärligt.
Vad har han, en bra säsong?
Vad jag vet har han grymma underliggande siffror och trots att ligger runt 30-strecket känns det alltid som han har legat och bara väntat på en PPG-säsong. Att det ska explodera. Så man köper väl in sig på potentialen lite.

Sedan är duktiga centrar en bristvara och svenska centrar ska vi inte ens prata om.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Jim Morrison skrev: 2026-04-16 08:24:34 Jag tycker att Arvid Drott är lite av en sleeper till nästa säsong. Stor, hulkande, högerskjutande winger. Driver på mål och är duktig i spelet. Lite av en elak retsticka också. Om han får möjligheten tror jag han kan överraska en del.

Bra skridskoåkare.
Brodins arvtagare?

Skriv svar