Åttondelsfinal 1 25/26 Djurgårdens IF - Malmö 17/3

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

DIF_dif skrev: 2026-03-18 09:40:01
Märkligt att det är ingen som kommenterar att MIF-spelare trycker till DIF-spelare som av detta glider in mot MV och blått område.
Äh, titta igen utan DIF-brillor på.
David backar ju självmant in från höger mot mitten av målgården, varpå han får en minimal puff, tillbaka i samma riktning som han kom ifrån.

Kan både förstå domslutet.... och förstå protesterna.

Om David faktiskt blivit puttad tydligt in i målgården skulle repriserna gett domarna 100% stöd.
Nu landade allt istället i ett helt underbart -Mmh, det beroer på

Skriv om regeln tack
Senast redigerad av Lee Harvey Oswald den 2026-03-18 12:22:47, redigerad totalt 1 gånger.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Daven
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Daven »

Trist att det är en sån situation som avgör hela matchen. Det här kommer följa oss resten av slutspelet, vi kan ju redan nu räkna bort att få domslut med oss och även om vi går vidare så kommer rubrikerna vara att vi inte förtjänar det.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Daven skrev: 2026-03-18 10:18:08 Trist att det är en sån situation som avgör hela matchen. Det här kommer följa oss resten av slutspelet, vi kan ju redan nu räkna bort att få domslut med oss och även om vi går vidare så kommer rubrikerna vara att vi inte förtjänar det.
Äh, tycker vi ska ställa oss över sånt, om det skulle bli aktuellt dvs.

Låt andra grina och bekymra sig om, -Vi borde gått vidare, -Domarna är på DIF;s sida, -Inte rättvisst alls osv

Bara förlorare håller på med sånt
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: 2026-03-18 10:20:57
Daven skrev: 2026-03-18 10:18:08 Trist att det är en sån situation som avgör hela matchen. Det här kommer följa oss resten av slutspelet, vi kan ju redan nu räkna bort att få domslut med oss och även om vi går vidare så kommer rubrikerna vara att vi inte förtjänar det.

Låt andra grina och bekymra sig om, -Vi borde gått vidare, -Domarna är på DIF;s sida, -Inte rättvisst alls osv

Yup. Skulle gärna se en enad front, scriptat nästan från föreningens alla delar i intervjuer mm. Från tränare till spelare och andra representanter.

Typ: "Djurgården kommenterar inte domarna eller besluten, varken mot oss eller motståndarna. Vi koncentrerar oss på sådant vi kan påverka, vårat eget spel"

Journalister vill gärna ha respons och debatt som man ganska enkelt kan ställa sig över och utanför som förening. Jag kan tycka att vi borde titta på vår historia och hur totalt befriade vi en gång var från allt som hade med domare och reglerna att göra. Vi körde vår grej och sen fick övriga hålla på med sitt.

Tex försökte pressnissarna pressa Frondell efter matchen igår. Om alla har ett schablonsvar som är det man kör externt så kommer med tiden även spelarnas och ledarnas fokus att rent kulturellt att foka på rätt saker. Plus att journalisterna får svårare att försöka stöka efter citat.

Sen kan sportchef mm öppna för tankar kring regelverk och domarnivå efter eller inför säsong. Det är en annan sak och en annan nivå.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Daven

Inlägg av Daven »

Praetori skrev: 2026-03-18 10:41:45
Lee Harvey Oswald skrev: 2026-03-18 10:20:57

Yup. Skulle gärna se en enad front, scriptat nästan från föreningens alla delar i intervjuer mm. Från tränare till spelare och andra representanter.

Typ: "Djurgården kommenterar inte domarna eller besluten, varken mot oss eller motståndarna. Vi koncentrerar oss på sådant vi kan påverka, vårat eget spel"

Journalister vill gärna ha respons och debatt som man ganska enkelt kan ställa sig över och utanför som förening. Jag kan tycka att vi borde titta på vår historia och hur totalt befriade vi en gång var från allt som hade med domare och reglerna att göra. Vi körde vår grej och sen fick övriga hålla på med sitt.

Tex försökte pressnissarna pressa Frondell efter matchen igår. Om alla har ett schablonsvar som är det man kör externt så kommer med tiden även spelarnas och ledarnas fokus att rent kulturellt att foka på rätt saker. Plus att journalisterna får svårare att försöka stöka efter citat.

Sen kan sportchef mm öppna för tankar kring regelverk och domarnivå efter eller inför säsong. Det är en annan sak och en annan nivå.
Det är ju något Kimby ska ha enorm kredd för, han har nog aldrig pratat domslut i intervju efter eller under match. Väldigt konsekvent med "Vi påverkar vårat spel och domarna dömer." "Jag kommenterar inte beslut på isen." Osv.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Förbered er på 60 min överdriven kompensation imorgon nu gott folk. Kommer bli riktigt jävligt!
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Manijock skrev: 2026-03-18 11:09:35 Förbered er på 60 min överdriven kompensation imorgon nu gott folk. Kommer bli riktigt jävligt!
Det tror jag faktiskt inte då skulle dom se ännu sämre ut
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Praetori skrev: 2026-03-18 10:41:45 Yup. Skulle gärna se en enad front, scriptat nästan från föreningens alla delar i intervjuer mm. Från tränare till spelare och andra representanter.

Exakt! Hoppas att DIF inte faller i fällan om domare och skit, så det inte blir som under finalserien mot modo i HA, där lite väl mycket fokus låg på domarna. Ge en kall hand mot pressen och dess tabloid journalistik.
Användarvisningsbild
Limp

Inlägg av Limp »

Praetori skrev: 2026-03-18 10:41:45
"Djurgården kommenterar inte domarna eller besluten, varken mot oss eller motståndarna. Vi koncentrerar oss på sådant vi kan påverka, vårat eget spel"
Som nämnts så är det ju det mantrat Kimby lever efter. Sen får någon gärna rätta mig om jag har fel, men ingen av våra spelare har väl heller diskuterat domslut offentligt mer utförligt än "det är som det är" typ sen Wiken kom in?

Dicken gills såklart inte :lol:
Manijock

Inlägg av Manijock »

fryppe skrev: 2026-03-18 11:13:30
Manijock skrev: 2026-03-18 11:09:35 Förbered er på 60 min överdriven kompensation imorgon nu gott folk. Kommer bli riktigt jävligt!
Det tror jag faktiskt inte då skulle dom se ännu sämre ut
Det har ju domarkåren i Sverige aldrig brytt sig om annars? Är ju vi som direkt uppfunnit begreppet kompensationsutvisning. Finns ju ingen annanstans.
Döden

Inlägg av Döden »

Det är så många sidor på den här historien.. är regel rätt skriven? Tolkas regeln rätt? Känns ju jävligt otydligt om domarna tolkar den olika vilket är helt uppenbart efter alla konstiga bedömningar.
Efter att hört alla hundra åsikter så tycker jag fortfarande Blomman är på väg ur och således blir kvarputtad precis i skottögonblicket, men det baserar jag på tidigare bedömningar, som jag med DIFöga tyckt varit horribla. Så nej, hade det varit mot oss hade jag också rasat, men den här sitiationen har endast uppstått pga oklarheter i regelboken/tolkning. Trist för Danmark, det.jämnar ut sig. Vänligen passera finns inget mer att se.
Vinst imorgon givetvist.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

En rolig tillställning igår. Kändes 100% mål när man såg det live men nu efteråt kan jag verkligen förstå Malmös frustration. Vi har ju varit med om liknande situationer själva i slutspelssammanhang (Thoresens exempelvis) och det är väl sånt som händer men jävligt tråkigt när det blir direkt avgörande.

Anyway. Låt Malmö fokusera på domaren så kan väl Djurgården fokusera på att spela hockey istället och vinna det här.
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Inlägg av Donkels-3.0 »

Aftonhoran och deras påhitt till hobbyjournalister har återigen plockat fram den populistiska ådran. Att lyssna på den där Simon Norberg i hockeymorgon som gång på gång kallar domarna för gökar och annat trams är inget annat än skämmigt. Simon Norberg är en av dom vedervärdigaste aftonhororna med råge!!!!
Användarvisningsbild
Disciplinnämnden
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Disciplinnämnden »

Finns ett lätt sätt att dels höja spelarsäkerheten för målisar och göra det mycket mer svart/vitt = lättare bedömning vad som är tillåtet etc.
Gå tillbaka till hur regeln var förr! Att det även kan blåsas för "offensiv spelare i målgården" vid icke målsituation (inte om spelaren var intacklad där) så anfall kan blåsas av och det blir en utflyttad tek, en massa småfulheter som skulle börja straffa sig då för lag som inte kan bete sig.

Tidigare var det även rätt tydligt hur offside i målgård var.

Sen tycker jag att man även kan minska målgården så den blir kantig igen (Så det blir en mycket tydligare gräns). Kanske lite elipsformad fram skulle den kunna vara men den skall inte sticka ut utanför stolparna!

Att dom har lagt till "kilen" zonen bakom och att målisarna ej får spela pucken utåt i hörnen ut mot sarg är enda bra som dom infört i det området som rör målet/målvakt.

Bör även bli mycket hårdare bedömning när målisar flyttar buren på flit. 2:a delay of game direkt!
-Det är ingen slump!
Skriv svar