Säsongen 2025/26: Återkomsten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

m0ng00se skrev: 2025-11-24 12:40:46 Vad säger ni om Ylönens matchstraff?

https://www.shl.se/disciplinarenden
Är väl inget att säga, den går mot huvudet och kommer från sidan. Klumpigt och onödigt.

Jag är däremot förvånad att man inte fäller Larmi för sina filmningar.
Men det säger ju en del om hur hockeysverige ser på den saken.
Vi vill tydligen ha mer av den varan. Förr eller senare får Larmi med sig en felaktig utvisning.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Haft en lång paus härifrån, bara tiden som inte räckt till.

Tyvärr återvänder jag enbart för att få ur mig att pga händelserna i Karlstad i lördags så känns det inte speciellt bra att åka med sonen till Ängelholm på torsdag, där tanken är att han ska få stå på sitt första bortastå.
Som far är jag ändå orolig att det kommer "kastas" mer skit än vanligt.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Döden skrev: 2025-11-24 13:33:01 Alltså... problemet med såna här bedömningar är ju att det är lite som en rättegång, finns det bevis så är det rätt kört. Ja, han har uppåtgående rörelse, ja han "träffar" nog på något sätt huvudet. Sen om det är förstärkning eller inte så finns det ju inga känslomässiga värdering hos disciplinnämnden som det finns i detta forumet. Det blir ju svart på vitt en korrekt bedömning, resten är ju en annan diskussion.
Skillnad i en rättegång att där sitter folk som kan något om lagen och är experter i det området. I disciplinnämnden sitter ju massa människor som inte har något med hockey att göra.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-11-24 13:53:00

Är väl inget att säga, den går mot huvudet och kommer från sidan. Klumpigt och onödigt.

Vi vill tydligen ha mer av den varan. Förr eller senare får Larmi med sig en felaktig utvisning.
Kan inte hålla mig helt så måste bara ;)
Håller med om Ylönen men är ändå provocerande när Lodin säger i sändningen typ "jag känner något mot ansiktet, det är upp till domarna att bedöma om det är något".
Säger inte att det var det men han öppnar verkligen för att man ska kunna tolka det som en förstärkning.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

crike skrev: 2025-11-24 15:18:30 Haft en lång paus härifrån, bara tiden som inte räckt till.

Tyvärr återvänder jag enbart för att få ur mig att pga händelserna i Karlstad i lördags så känns det inte speciellt bra att åka med sonen till Ängelholm på torsdag, där tanken är att han ska få stå på sitt första bortastå.
Brukar vara som lugnast, efter något sådant har hänt. Media pumpar nyheten, samt det ska diskuteras/debatteras. Åklagarmyndigheten är inkopplad nu med. Vilket knappt händer med "sex brott" längre .

Kameror överallt, samt upplyst i arenan. Tidsfråga innan han sitter och gråter hos farbror blå.

Ni kommer få en kul upplevelse ihop ner hos gröthalsarna.

Jag är fortfarande "traumatiserad " av Gavlerinkens ( buren ) bortastå :-)!
Senast redigerad av Osten östlund den 2025-11-24 16:57:40, redigerad totalt 1 gånger.
Manijock

Inlägg av Manijock »

crike skrev: 2025-11-24 15:18:30 Haft en lång paus härifrån, bara tiden som inte räckt till.

Ha en fantastisk match med din son. Hockeyläktaren är en underbar och säker plats att vara på. Ni kommer att få ett minne för livet tillsammans.

Tror 99,9999999% som går på match aldrig någonsin varit det minsta orolig för sin hälsa under dessa event. Sådana där händelser som i Karlstad är tvärtom, och tack och lov, jävligt sällsynta och ett extremfall.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

StatKing skrev: 2025-11-24 12:44:39

Jag tycker DIF summerar det bra:

"Jesse kommer in med låg fart i zon med intentionen att spela klubba mot puck i egen zon,
vilket stärks av videon. När pucken spelas ner, förflyttas motspelarens axel samt huvud, detta i samband
med att Jesse istället påbörjar en tackling resulterar i följande situation.

Djurgården ställer sig emot disciplinnämndens påstående gällande;
• Fart
• Kraft
• Den påstådda uppåtgående rörelsen grundas enbart på att motståndaren försöker undvika kollision
genom att flytta sig bakåt och uppåt.

Djurgården vill betona vikten av:
• Låg fart
• Ostraffad sedan innan
• Utfallet - spelaren som tacklades var i gott mod och spelade avslutade delen av matchen.
• Videobeviset vinklar kan inte bekräfta varken kraft eller träff i huvudet. Bevisvärdet som
presenteras styrker endast motspelarens reaktion. Därför vill vi istället föra till protokoll att Jesse
inte upplever någon väsentlig kontakt i situationen."
ja bra summerat. man ser verkligen inte om det träffar huvvet eller inte på dom där bilderna. man ser bara reaktionen på motspelare.

visst vi ska vara rädda om spelarna och hårda mot huvudtacklingar men ibland blir det bara....märkligt
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

var den så solklar eller går du på motståndarens reaktion? Visst går det att styrka att det tar i huvvet är det väl så reglerna är skrivna men jag vet inte ja
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Larmis filmning. Så Wessner ser situationen. Samt påpekar att det är en ev. interference.

"Vad sa huvuddomaren Daniel Wessner när han kom och snackade med dig då?

– Han sa att det mer var en interference av mig än av honom. Om jag hörde honom rätt. Jag håller inte med om det heller, men det är hockey.

Enligt uppgifter till Sportbladet har inte Emil Larmi blivit anmäld till disciplinnämnden för filmning den här gången."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... r-filmning
tadaa123

Inlägg av tadaa123 »

Osten östlund skrev: 2025-11-24 16:46:19 Larmis filmning. Så Wessner ser situationen. Samt påpekar att det är en ev. interference.

"Vad sa huvuddomaren Daniel Wessner när han kom och snackade med dig då?

– Han sa att det mer var en interference av mig än av honom. Om jag hörde honom rätt. Jag håller inte med om det heller, men det är hockey.

Enligt uppgifter till Sportbladet har inte Emil Larmi blivit anmäld till disciplinnämnden för filmning den här gången."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... r-filmning
"Så det var ingen filmning eller förstärkning från din sida där?"

Asså vad är det ens för fråga? Självklart kommer idioten blåneka.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Låt inte dessa idioter som gör detta skrämma dig från det bästa du vet och föra det vidare till din son. Det händer inte ofta och förhoppningsvis gör järnkaminerna och polisen ett bra jobb för att få bort dessa idioter i framtiden.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

m0ng00se skrev: 2025-11-24 16:13:31

var den så solklar eller går du på motståndarens reaktion? Visst går det att styrka att det tar i huvvet är det väl så reglerna är skrivna men jag vet inte ja
Solklar och solklar, går diskutera. Men just den där sortens tacklingar ska beivras. Från blindside, mot huvudet. Min första reaktion är att kaffespelaren blir rädd, och det med all rätt. Sådana där smällar kan släcka karriärer.

Men åter till din fundering, kan nog vara så att den är ett par millimeter från att ta "lätt" till att släcka lyset. Denna gång är millimetrarna på rätt sida. Det tycker jag i sig inte avgör om det är matchstraff eller inte. Felaktigt och farligt utförd tackling.
Det är min åsikt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar