Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Östgöten skrev:
DIF_Soldier skrev:Tyvärr är det ju ingen som helst garanti. Det som räddade oss förra säsongen var att Frölunda floppade. Vi får be till #25 att det händer igen, men med elitseriens bästa målvaktspar och en av elitens bästa center i Karlsson så borde det inte hända igen. Tyvärr. Vi får helt enkelt förlita oss på att de hittar en back åt oss, annars vet jag faktiskt inte hur det kommer se ut efter 55 spelade omgångar.
Frölunda, Modo, FBK, LHC och HV 71 kan vi inte göra något åt, men Luleås, Brynäs, Timrås, Rögles och Skellefteås trupper imponerar inte. Jag är även tveksam vad gäller SSK:s förmåga (även om många proffstyckare är imponerade).

Min bedömning är att Elitserien är sämre i år på pappret. DIF har definitivt ett lag som kan kämpa om de två sista slutspelsplatserna, förutsatt att inte målvakterna klappar igenom såsom skedde i Brynäs i fjol.
Modo har väl egentligen inget jätteimponerande lag. Stommen med Svartvadet, Sundström och Salomonsson känns inte alls väldigt vass. Södertälje kommer nog bli ett större hot. Som jag tidigare nämnt så tror jag att LHC floppar kommande säsong. Hlinka kommer inte att kunna ersätta Mårtensson och Weinhandel.
Joas

Inlägg av Joas »

Satsa på Ekman nu och släng sen ner Falken på backen.
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Joas skrev:Satsa på Ekman nu och släng sen ner Falken på backen.
Forwardsplatserna är fyllda och Falken har visat att han duger som back, men DIF måste vara ute efter någon som är bättre än så?
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Själv tycker jag att vi har hellre kvar Falk på Centern, än att Ekman kommer in i laget. Är jag den enda som ser hur viktig verkligen Falk är som Center för vårat kära DIF?
Joas

Inlägg av Joas »

stolpskott skrev:Själv tycker jag att vi har hellre kvar Falk på Centern, än att Ekman kommer in i laget. Är jag den enda som ser hur viktig verkligen Falk är som Center för vårat kära DIF?
Troligtvis är du ensam om detta :-)

Nej men jag ser gärna Ekman han skulle höja vårat lag och Falk klara sig bra som back.

Hellre 6-5 än 2-1 om du frågar mig....
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Joas skrev:
stolpskott skrev:Själv tycker jag att vi har hellre kvar Falk på Centern, än att Ekman kommer in i laget. Är jag den enda som ser hur viktig verkligen Falk är som Center för vårat kära DIF?
Troligtvis är du ensam om detta :-)

Nej men jag ser gärna Ekman han skulle höja vårat lag och Falk klara sig bra som back.

Hellre 6-5 än 2-1 om du frågar mig....
Jag håller nog med stolpskott här. Hellre en riktigt bra back än Falk som back och Ekman. Om det däremot rör sig om en Edwin-back så väljer jag hellre Falken på back...
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Rocker skrev:Jag håller nog med stolpskott här. Hellre en riktigt bra back än Falk som back och Ekman. Om det däremot rör sig om en Edwin-back så väljer jag hellre Falken på back...
Beror på om Ekman skriver på för mer än ett (1) år. Om Ekman skriver på ett treårskontrakt är det bara att flytta Falken till första backpar med Ragge.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Östgöten skrev:
Rocker skrev:Jag håller nog med stolpskott här. Hellre en riktigt bra back än Falk som back och Ekman. Om det däremot rör sig om en Edwin-back så väljer jag hellre Falken på back...
Beror på om Ekman skriver på för mer än ett (1) år. Om Ekman skriver på ett treårskontrakt är det bara att flytta Falken till första backpar med Ragge.
Sant, så långt hade jag inte tänkt :wink:
Äppelmos

Inlägg av Äppelmos »

Är det bara jag som har lagt märke till att vi som enda elitserielag inte har några utlänska spelare? :)
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag är nog av den uppfattningen att Falk INTE skall spela back. Orsaken är väldigt enkel. Dels anser jag inte att killen är tillräckligt bra i denna roll, men betydligt mer avgörande är det faktum att Falken behövs som center. Falken var nämligen en av få centrar förra säsongen som insåg att man var tvungen att gå djupt ner i egen zon för att ta pucken av våra backar. Detta beror naturligtvis på backarna ofantliga svaghet med puck. Hade våra backar varit kapabla att slå en längre passning till rätt adress hade Falk inte varit lika viktig som center, som läget är nu ser jag honom nästan som ovärderlig. Så länge backbesättningen ser ut som den gör behövs Falken som center.

För övrigt kan vi plocka in Ekman och ha kvar Falken som center i alla fall. Finns säkert någon spelare som kan petas ut och spela forward istället för center.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Kall-El skrev:Jag är nog av den uppfattningen att Falk INTE skall spela back. Orsaken är väldigt enkel. Dels anser jag inte att killen är tillräckligt bra i denna roll, men betydligt mer avgörande är det faktum att Falken behövs som center. Falken var nämligen en av få centrar förra säsongen som insåg att man var tvungen att gå djupt ner i egen zon för att ta pucken av våra backar. Detta beror naturligtvis på backarna ofantliga svaghet med puck. Hade våra backar varit kapabla att slå en längre passning till rätt adress hade Falk inte varit lika viktig som center, som läget är nu ser jag honom nästan som ovärderlig. Så länge backbesättningen ser ut som den gör behövs Falken som center.

För övrigt kan vi plocka in Ekman och ha kvar Falken som center i alla fall. Finns säkert någon spelare som kan petas ut och spela forward istället för center.
Men om Falk är back kan han ju lägga den där långa passen direkt, istället för att han försvinner som center under det tillfället
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Stocky skrev:
Kall-El skrev:Jag är nog av den uppfattningen att Falk INTE skall spela back. Orsaken är väldigt enkel. Dels anser jag inte att killen är tillräckligt bra i denna roll, men betydligt mer avgörande är det faktum att Falken behövs som center. Falken var nämligen en av få centrar förra säsongen som insåg att man var tvungen att gå djupt ner i egen zon för att ta pucken av våra backar. Detta beror naturligtvis på backarna ofantliga svaghet med puck. Hade våra backar varit kapabla att slå en längre passning till rätt adress hade Falk inte varit lika viktig som center, som läget är nu ser jag honom nästan som ovärderlig. Så länge backbesättningen ser ut som den gör behövs Falken som center.

Men om Falk är back kan han ju lägga den där långa passen direkt, istället för att han försvinner som center under det tillfället
Tyvärr tvivlar jag på att Falken är tillräckligt bra defensivt och placeringsmässigt för att spela back. De gånger han spelat back förut har det inte direkt sett bra ut defensivt.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Kall-El skrev:
Stocky skrev:

Tyvärr tvivlar jag på att Falken är tillräckligt bra defensivt och placeringsmässigt för att spela back. De gånger han spelat back förut har det inte direkt sett bra ut defensivt.
Ord. Tror det var säsongen efter lockouten som Falk fick lira back och det var tyvärr ingen hit, framförallt defensivt där Falken alltför många gånger fick agera rundningsmärke.
Lycka är att vara djurgårdare
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Jag kan absolut inte förstå hur man kan vilja ha sin bästa tekare som back och som dessutom skulle agera rundningsmärke, tycker ni inte som förespråkar Falk som back att vi har tillräckligt med rundningsmärken?
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

pekka21 skrev:Jag kan absolut inte förstå hur man kan vilja ha sin bästa tekare som back och som dessutom skulle agera rundningsmärke, tycker ni inte som förespråkar Falk som back att vi har tillräckligt med rundningsmärken?
Otto och Eklund hade bättre tekningsstatistik föregående säsong.

Om - jag säger om - Ekman värvas - vem ska sitta på bänken?

Anger, Figren, Dick, Engqvist alternativt Tim E?

Eller ska någon av:

Anger, Tim E eller Engqvist bli ny back?
Låst