Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2025-02-11 11:09:07
Manijock skrev: 2025-02-11 11:06:14 FM-logik. Frågan är om laget med 12 stycken Fredrik Forsberg skulle vinna serien överlägset?
Verkligen inte. Men jag ser inte Blomgren som en Fredrik Forsberg-typ direkt.

Säg att vi har en fjärde med Blomgren - Rensfeldt - Eriksson. Är det en dålig FM-kedja?
Älskar förövrigt Blomgren. En personlig favorit! Spelar som en 30åring. Smart i allt.

Men en Grewe/Brodin är han långt ifrån. Den kedjan du har där är inte en stark nermalande kedja som man tittar sig över axeln på, nej. Det är en kedja med hyfsat bra chans till skaplig produktion dock.
Senast redigerad av Manijock den 2025-02-11 11:13:46, redigerad totalt 1 gånger.
Knickedick

Silly Season 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2025-02-11 11:01:02
Knickedick skrev: 2025-02-11 10:50:59
Jim Morrison skrev: 2025-02-11 10:33:38 Grewe har jag också som första gubbe in och extraspelare i lineup. Och som Robin var inne på i podden kan man ju slänga in både honom och Brodin om det går knackigt i typ två matcher under slutspelet och man vill prova något annat.
I mina ögon är Brodin eller Grewe inget man "slänger in" hockey är ett lagspel även om många verkar ha glömt det. Grewe är en lagspelare som alla lag behöver. Man vet vad man får här och framförallt så vet motståndarna vad dom får emot sig. Grewe är första spelare att placeras i line-upen för mig. Det är en som verkligen HAR sin plats i laget för att han är så pass viktig för lagspelet. Han kommer spela i den kedja man ser som cheking-kedja, Vilket kan vara längst ned på pappret i Line-upen. Men han kommer var en av de första på pappret och han kommer spela.

Men här håller jag med Manijock. Jag är säker på att Wiken/Kimby kommer göra rätt prioriteringar för laget.
Jag ifrågasätter bara tesen att en sämre spelare = bättre lagspelare. Enligt mig ska dom bästa spelarna spela, punkt.

Blomgren är rätt rivig och bra åt båda hållen till exempel. Att ha honom i en fjärdekedja istället för Brodin tror jag ger laget ett större mervärde exempelvis. Tror han skulle passa ypperligt i en checkingline även om jag också gillar Grewe mycket. Men det är ett ”nödvändigt ont” för att ge oss störst chanser att vinna.

Jag tror alla kommer få spela slutspelet oavsett i alla fall.
Jag förstår din poäng, men hur bedömmer man Bättre/Sämre spelare. Gör man det utifrån poäng eller hur går dina tankar här?
Blomgren är ju en spelare som absolut är liknande spelartyp. Men under säsongen så tycker jag inte att han har bidragit tillräckligt med just delen, fysiskt spel och hård forecheck. Jag ser Grewe och Brodin som "rakare" i sitt sätt att spela och framför allt Grewe som en kille som står upp i alla lägen och skulle visa närvaro och inte backa bort när det hettar till. Det ser jag tyvärr inte hos Blomgren. Det är ju i sig ett angenämt problem men för mig är det iaf viktigt att "fjärdekedjan/Checking-kedjan inte är innehåller Klasen. Det blir fel för mig, då tappar man funktionen.

Klasen får gärna vara med i Line-upen för mig. Men inte på bekostnad av Grewe eller Blomgren/Brodin i checkingline.

EDIT: Jag ser att lines med Eriksson i checking line börjar dyka upp? Vet vi verkligen så pass mycket om Erikssons fysiska spel? För mig är inte hans skridskoåkning/fart i närheten av Brodin/Grewe.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2025-02-11 11:12:13
Jim Morrison skrev: 2025-02-11 11:09:07
Manijock skrev: 2025-02-11 11:06:14 FM-logik. Frågan är om laget med 12 stycken Fredrik Forsberg skulle vinna serien överlägset?
Verkligen inte. Men jag ser inte Blomgren som en Fredrik Forsberg-typ direkt.

Säg att vi har en fjärde med Blomgren - Rensfeldt - Eriksson. Är det en dålig FM-kedja?
Älskar förövrigt Blomgren. En personlig favorit! Spelar som en 30åring. Smart i allt.

Men en Grewe/Brodin är han långt ifrån. Den kedjan du har där är inte en stark nermalande kedja som man tittar sig över axeln på, nej. Det är en kedja med hyfsat bra chans till skaplig produktion dock.
Tycker det känns som en rätt grym defensiv kedja med offensiv uppsida och inte oävna i det fysiska spelet heller. Men det är inte du eller jag som bestämmer så vi får helt enkelt se vad det blir.

Så slutar vi kapa silly-tråden också :)
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2024/25

Inlägg av fryppe »

Undrar om det var det vi plockar in eller om vi kommer få in någon mer. min känsla är att det va det sista.
Nypovich

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nypovich »

Sen är väl känslan att någon alltid kommer va skadad/sjuk. Så tror inte vi behöver oroa oss hur man ska bänka någon eller ej. Då är först o främst de självklara Larsson och Wersäll.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

fryppe skrev: 2025-02-11 11:21:50 Undrar om det var det vi plockar in eller om vi kommer få in någon mer. min känsla är att det va det sista.
En målvakt BÖR ju komma in. Jag hade nog satsat på Dichow som känns mest nära att kunna byta lag samt har en historik av att vara grym i den här ligan.

Skulle sedan en riktigt bra förstacenter dyka upp så tror jag inte man tackar nej men det känns långt borta.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2025-02-11 11:28:54, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av mb81 »

Knickedick skrev: 2025-02-11 11:12:22
Jim Morrison skrev: 2025-02-11 10:33:38 Grewe har jag också som första gubbe in och extraspelare i lineup. Och som Robin var inne på i podden kan man ju slänga in både honom och Brodin om det går knackigt i typ två matcher under slutspelet och man vill prova något annat.
I mina ögon är Brodin eller Grewe inget man "slänger in" hockey är ett lagspel även om många verkar ha glömt det. Grewe är en lagspelare som alla lag behöver. Man vet vad man får här och framförallt så vet motståndarna vad dom får emot sig. Grewe är första spelare att placeras i line-upen för mig. Det är en som verkligen HAR sin plats i laget för att han är så pass viktig för lagspelet. Han kommer spela i den kedja man ser som cheking-kedja, Vilket kan vara längst ned på pappret i Line-upen. Men han kommer var en av de första på pappret och han kommer spela.

Men här håller jag med Manijock. Jag är säker på att Wiken/Kimby kommer göra rätt prioriteringar för laget.
Jag ifrågasätter bara tesen att en sämre spelare = bättre lagspelare. Enligt mig ska dom bästa spelarna spela, punkt.

Blomgren är rätt rivig och bra åt båda hållen till exempel. Att ha honom i en fjärdekedja istället för Brodin tror jag ger laget ett större mervärde exempelvis. Tror han skulle passa ypperligt i en checkingline även om jag också gillar Grewe mycket. Men det är ett ”nödvändigt ont” för att ge oss störst chanser att vinna.

Jag förstår din poäng, men hur bedömmer man Bättre/Sämre spelare. Gör man det utifrån poäng eller hur går dina tankar här?
Blomgren är ju en spelare som absolut är liknande spelartyp. Men under säsongen så tycker jag inte att han har bidragit tillräckligt med just delen, fysiskt spel och hård forecheck. Jag ser Grewe och Brodin som "rakare" i sitt sätt att spela och framför allt Grewe som en kille som står upp i alla lägen och skulle visa närvaro och inte backa bort när det hettar till. Det ser jag tyvärr inte hos Blomgren. Det är ju i sig ett angenämt problem men för mig är det iaf viktigt att "fjärdekedjan/Checking-kedjan inte är innehåller Klasen. Det blir fel för mig, då tappar man funktionen.

Klasen får gärna vara med i Line-upen för mig. Men inte på bekostnad av Grewe eller Blomgren/Brodin i checkingline.

EDIT: Jag ser att lines med Eriksson i checking line börjar dyka upp? Vet vi verkligen så pass mycket om Erikssons fysiska spel? För mig är inte hans skridskoåkning/fart i närheten av Brodin/Grewe.
Eriksson är väl speedigare än både Brodin och Grewe. Sen har de andra uppsidor såklart. Men tycker inte man ska stirra sig blind på att man nödvändigtvis måste ha en checking-line. Tycker en fjärde med Blomgren-Rensfeldt-Eriksson känns mycket spännande.
Boven

Silly Season 2024/25

Inlägg av Boven »

fryppe skrev: 2025-02-11 11:21:50 Undrar om det var det vi plockar in eller om vi kommer få in någon mer. min känsla är att det va det sista.
Enligt HN viskas det om en back, men dom har ju yrat om att vi behöver en back rätt länge. Kan vara att dom hoppas på en självuppfyllande profetia.
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Boven skrev: 2025-02-11 11:29:25
Enligt HN viskas det om en back, men dom har ju yrat om att vi behöver en back rätt länge. Kan vara att dom hoppas på en självuppfyllande profetia.
Med tanke på att vi har 16 ordinarie forwards så skulle det inte vara helt otänkbart med 9 backar inför slutspelet :lol:
Även om jag också tycker att en målvakt BÖR komma in. Och jag håller med Morrison, givet marknaden så borde Dichow vara högt upp på listan.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Hört att det inte alls stämmer. Vore orimligt efter Hävelid in också.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Henkos »

Jim Morrison skrev: 2025-02-11 11:36:21
Trots att vi fick in Hävelid har MP och Hansson gaggat om att vi behöver in en till back ändå. Verkar inte kunna släppa detta. Smått hjärndött.
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Donkels-3.0 »

Plocka in Dichow säger jag visar det dig sen att Hävelid gör en Chara så är det ändå bra med en mer stadig backup
Rolv

Silly Season 2024/25

Inlägg av Rolv »

Någon på Lövens forum hävdar att Mr. Madhawk har nämnt att Leksand kan tänka sig att släppa M. Hrivik. Finner dock inte var Höken har nämnt detta.
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Henkos skrev: 2025-02-11 11:39:33
Jim Morrison skrev: 2025-02-11 11:36:21
Trots att vi fick in Hävelid har MP och Hansson gaggat om att vi behöver in en till back ändå. Verkar inte kunna släppa detta. Smått hjärndött.
MP har ganska bra koll ändå.
Om han säger det så hör han säkert det. Och dessutom så har Wikegård aldrig sagt att någon lagdel är klar, och uppgifterna utåt har varit att vi tittar på allt. Spetsegenskap ska in som vi saknar, annars får det vara. Men aldrig vilken lagdel.

Sen håller jag med, med Hävelid in borde det vara stopp.
Knickedick

Silly Season 2024/25

Inlägg av Knickedick »

mb81 skrev: 2025-02-11 11:25:22
Knickedick skrev: 2025-02-11 11:12:22

Eriksson är väl speedigare än både Brodin och Grewe. Sen har de andra uppsidor såklart. Men tycker inte man ska stirra sig blind på att man nödvändigtvis måste ha en checking-line. Tycker en fjärde med Blomgren-Rensfeldt-Eriksson känns mycket spännande.
Jag tycker det känns lite mjukt med den formationen. Tror Eriksson väger lite lätt där. Som sagt, energi och fysik och den roll som framförallt Grewe har, behöver vi ha tycker jag.
Har svårt att se Eriksson hänga med i Brodin/Grewe fart. Inte för att det är avgörande för att spela i en sådan kedja vilket vi kan se på Rensfeldt. Men jag hade inte satt honom i den kedjan.
Låst