Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jimmy Peterson »

Nu vet vi ju inte alla detaljer i det här fallet och jag tänker inte spekulera heller. Men Linus får spela i SHL redan den här säsongen. Troligen får han även högre lön enligt SHL:s rookieavtal. Jag har heller ingen åsikt om rätt eller fel, men vi kan väl ändå konstatera att Linus inte är en förlorare i detta.
Daven
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Daven »

Sparka är ett hårt ord, endast blaskor som uttalat det ordet. Det här kan lika väl vara en överenskommelse mellan Wikegård och agent.
Boven

Silly Season 2024/25

Inlägg av Boven »

Galning1998 skrev: 2025-01-13 15:43:12
Jim Morrison skrev: 2025-01-13 15:34:01
DIFLuWi skrev: 2025-01-13 15:27:25
Jim Morrison skrev: 2025-01-13 14:45:45 Jag vet ingenting om fallet men om man ska utgå från vad bladet skriver så har ju Wikegård fått reda på det via media och sedan sparkat Linus.

Vad jag vet har man noll skyldighet att meddela sin nuvarande klubb att man söker nytt till nästa säsong precis som alla här har noll skyldighet att meddela sitt nuvarande jobb att man söker nytt. Det sätter ju en bara i ett dåligt läge. När man väl har hittat ett nytt jobb informerar man oftast chefen och säger upp sig.

Det känns som att Wikens oerfarenhet som sportchef visar sig lite här då Linus Eriksson snarare är praxis i hur saker och ting går till än tvärtom. Men jag vet som sagt inte allt om just detta fall.
Nej, möjligt att han inte har någon skyldighet.
Men han kanske kan visa på lite tacksamhet mot klubben som fostrat honom och gett han möjligehter?

Tänk själv, om du skulle få en anställning, de satsar tid och pengar på dig, ger dig utbildningar och möjlighet att utvecklas. Sen när du är "klar" så säger du direkt upp dig och börjar arbeta för en konkurrent.
Visst, det är din fulla rätt att göra det, men du kanske inte ska förvänta sig att din arbetsgivare ger dig särskilt mycket förtroende under din uppsägningstid.
Är det verkligen praxis att en så pass ung spelare som fått hela sin hockeyutbildning i en förening skriver på för en annan förening, utan att ens nuvarande klubb ges möjlighet till förhandling?
Svårt att jämföra med typ Colby Sissons som är en legoknekt.
Klart det svider och känns tufft men visst har väl samtliga av våra juniorer varit klara för SHL-klubbar under alla säsonger i HA och det har läckt ut? Enda skillnaden är att Linus inte har något kontrakt öht med oss nästa säsong vilket minskar hans skyldigheter till oss ännu mer.

Jag tror inte vi hade tagit oss till final utan någon av dom om vi hade agerat likadant då. Men nu är det gjort och vi får vänta dels på mer info så allt klargörs och dels på vilka svallvågor det blir om ens några.
Exakt. Känns nästan som att Wiken är bitter för någon annan hann före honom. Upp till vår sportchef att föra dialog om förlängning inte något som ska ske på spelarens intiativ
Trist att ni verkar gilla agenter och bortskämda spelare mer än ni gillar DIF. När folk resonerar som er är det inte konstigt att klubbkänslan är som bortblåst inom hockeyn. Är oerhört trött på tjatet om att spelarna inte har något val eller egen vilja, som att det är en dödsdom för karriären att spela i DIF när man är 18 bast. Skönt att Wiken sätter DIF först iaf.
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Jimmy Peterson skrev: 2025-01-13 16:21:30 Nu vet vi ju inte alla detaljer i det här fallet och jag tänker inte spekulera heller. Men Linus får spela i SHL redan den här säsongen. Troligen får han även högre lön enligt SHL:s rookieavtal. Jag har heller ingen åsikt om rätt eller fel, men vi kan väl ändå konstatera att Linus inte är förloraren i detta.
Nä klart att det ej är positivt. Killen går i gymnasiet, nu blir det ett rörligt avslut innan studenten.

Men byter vi en junis mot en etablerad center, så vore det toppen!

Som sagt tidigare så få vi utvärdera i maj!

Men Wikegård måste nog vara transparent, om varför det blev så här?

Gissar på att Fimpen har fått rensa mejlkorgen från agenter under eftermiddagen ( lite skämt ). Då Victor lär ha färdiga kontrakt ifrån många SHL lag.

Om han nu inte redan har skrivit på? Då lär Wikegård få ett helvete, om han inte får samma behandling som Linus.
Felix.32

Silly Season 2024/25

Inlägg av Felix.32 »

Men som Sanny & Svensson sa, så letar vi forward. Vilket blir mer förstående nu.
Vad tror vi där? Blir de nått innan deadline?
Daven

Silly Season 2024/25

Inlägg av Daven »

Felix.32 skrev: 2025-01-13 16:47:16 Men som Sanny & Svensson sa, så letar vi forward. Vilket blir mer förstående nu.
Vad tror vi där? Blir de nått innan deadline?
Sam Gagner?

Slänger ut några namn som ej presterat i shl (går endast på poängproduktion):

Sam Vigneault
Tyler Vesel
Riley Woods
Wiktor Nilsson
daaviid

Silly Season 2024/25

Inlägg av daaviid »

Detta kanske är en win-win situation. Vi vet ju inte något om hur snacket går mellan Wikegård och Linus. Detta kanske var en win för Linus som får gå direkt, nu när han ändå hade tänkt lämna efter säsongen. Dessutom kanske det är en win för Djurgåden som nu slipper betala Linus lön (även om den inte är enorm) när han ändå inte kommer representera laget, med tanke på årets form och hårda konkurrens.

Detta behöver ju alltså inte betyda att Wikegård är förbannad över huvud taget. Vi får avvakta och se hur detta kommuniceras utåt. Det kanske är en överrenskommelse mellan samtliga parter, eller så kanske kanske vi får veta framöver hur det verkligen står till.
GULD
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av GULD »

Boven skrev: 2025-01-13 16:32:39
Galning1998 skrev: 2025-01-13 15:43:12
Jim Morrison skrev: 2025-01-13 15:34:01
DIFLuWi skrev: 2025-01-13 15:27:25
Jim Morrison skrev: 2025-01-13 14:45:45 Jag vet ingenting om fallet men om man ska utgå från vad bladet skriver så har ju Wikegård fått reda på det via media och sedan sparkat Linus.

Vad jag vet har man noll skyldighet att meddela sin nuvarande klubb att man söker nytt till nästa säsong precis som alla här har noll skyldighet att meddela sitt nuvarande jobb att man söker nytt. Det sätter ju en bara i ett dåligt läge. När man väl har hittat ett nytt jobb informerar man oftast chefen och säger upp sig.

Det känns som att Wikens oerfarenhet som sportchef visar sig lite här då Linus Eriksson snarare är praxis i hur saker och ting går till än tvärtom. Men jag vet som sagt inte allt om just detta fall.
Nej, möjligt att han inte har någon skyldighet.
Men han kanske kan visa på lite tacksamhet mot klubben som fostrat honom och gett han möjligehter?

Tänk själv, om du skulle få en anställning, de satsar tid och pengar på dig, ger dig utbildningar och möjlighet att utvecklas. Sen när du är "klar" så säger du direkt upp dig och börjar arbeta för en konkurrent.
Visst, det är din fulla rätt att göra det, men du kanske inte ska förvänta sig att din arbetsgivare ger dig särskilt mycket förtroende under din uppsägningstid.
Är det verkligen praxis att en så pass ung spelare som fått hela sin hockeyutbildning i en förening skriver på för en annan förening, utan att ens nuvarande klubb ges möjlighet till förhandling?
Svårt att jämföra med typ Colby Sissons som är en legoknekt.
Klart det svider och känns tufft men visst har väl samtliga av våra juniorer varit klara för SHL-klubbar under alla säsonger i HA och det har läckt ut? Enda skillnaden är att Linus inte har något kontrakt öht med oss nästa säsong vilket minskar hans skyldigheter till oss ännu mer.

Jag tror inte vi hade tagit oss till final utan någon av dom om vi hade agerat likadant då. Men nu är det gjort och vi får vänta dels på mer info så allt klargörs och dels på vilka svallvågor det blir om ens några.
Exakt. Känns nästan som att Wiken är bitter för någon annan hann före honom. Upp till vår sportchef att föra dialog om förlängning inte något som ska ske på spelarens intiativ
Trist att ni verkar gilla agenter och bortskämda spelare mer än ni gillar DIF. När folk resonerar som er är det inte konstigt att klubbkänslan är som bortblåst inom hockeyn. Är oerhört trött på tjatet om att spelarna inte har något val eller egen vilja, som att det är en dödsdom för karriären att spela i DIF när man är 18 bast. Skönt att Wiken sätter DIF först iaf.
Tack för att det finns några som har Hjärta Stolthet och Ryggrad och sätter DIF först och förespråkar ändring av sjuka system och ennu sjukare Åsikter

Det finns Män med hockey stolthet
Och fjollor som är så förvirrade i tillvaron
Dom som säger så är det ”” så gör ju dom andra ”@
Bla bla bla. ( Kärringar ! )

Och bra att Wikegård gör som han gör
Bra med riktiga män
Woke eran är över som Trump säger :)
The DIF ONE

Silly Season 2024/25

Inlägg av #10 »

Mkt märkligt att inte Linus och hans agent snackat med DIF om kontraktsituationen nästa år, vill pojken till shl så gärna så hade de ju kunnat höra vad DIF hade och erbjuda, ett kontrakt gällande shl alltså. Det är ju ingen utopi att vi lyckas kravla oss tillbaks i finrummet i år, det finns en rejäl chans, och då borde han ju velat spela där med oss och inte nåt annat lag.
Sen om DIF sagt att man inte kan erbjuda det, fine, då hade inte jag lagt nån skugga över Linus då om han väljer att skriva på för ett shl lag nu.
Galning1998

Silly Season 2024/25

Inlägg av Galning1998 »

Jimmy Peterson skrev: 2025-01-13 16:21:30 Nu vet vi ju inte alla detaljer i det här fallet och jag tänker inte spekulera heller. Men Linus får spela i SHL redan den här säsongen. Troligen får han även högre lön enligt SHL:s rookieavtal. Jag har heller ingen åsikt om rätt eller fel, men vi kan väl ändå konstatera att Linus inte är en förlorare i detta.
Någon som har lust kan ju forska i vad som står i kollektivavtalet. Jag har inte tid men länkar det nedan. Kan förhoppningsvis ge ett förtydligande i vem som har gjort fel

https://sico.nu/media/Kollektivavtal.Ho ... enskan.pdf
benganfs

Silly Season 2024/25

Inlägg av benganfs »

Kan också vara såhär att vi har fått napp på en jävligt spännande fw och Linus skulle hamna ännu längre ner?
Döden

Silly Season 2024/25

Inlägg av Döden »

FEM sidor spekulationer, men ingen vet vad som egentligen hänt.
JiWe

Silly Season 2024/25

Inlägg av JiWe »

Känns som att saker kommit ut i ”fel ordning”… Min gissning är att Linus & agent enats om att han behöver spela nån annanstans för att utvecklas vidare.. Som läget är nu så är han en bit från en kontinuerlig roll hos oss. Tycka vad man vill om det men han inser väl också att det kryllar av vassa junisar så inte säkert han stått längst fram i kön vid centerskador ändå.

Timrå vill ha honom och då gör man en deal här och nu helt enkelt.

Att Wikegård skulle lacka och ska markera av nån sorts prestige och sparka Linus har jag svårt att tro… Isf spelar han nog ett potentiellt högt spel och jag ställer mig rätt tveksam till att börja skicka juniorer åt höger och vänster om de låt säga inte signar ett kontrakt eller för den delen väljer en annan väg än den som Wikegård tänker sig efter juniortiden.

Men skit samma, det lär visa sig om Linus blir nåt prejudikat för den nya tuffa stilen :roll: Men för nu klarar vi oss bra utan Linus!
Boven

Silly Season 2024/25

Inlägg av Boven »

Galning1998 skrev: 2025-01-13 17:39:16
Jimmy Peterson skrev: 2025-01-13 16:21:30 Nu vet vi ju inte alla detaljer i det här fallet och jag tänker inte spekulera heller. Men Linus får spela i SHL redan den här säsongen. Troligen får han även högre lön enligt SHL:s rookieavtal. Jag har heller ingen åsikt om rätt eller fel, men vi kan väl ändå konstatera att Linus inte är en förlorare i detta.
Någon som har lust kan ju forska i vad som står i kollektivavtalet. Jag har inte tid men länkar det nedan. Kan förhoppningsvis ge ett förtydligande i vem som har gjort fel

https://sico.nu/media/Kollektivavtal.Ho ... enskan.pdf
Det är väl ingen som har hävdat att Linus E har gjort sig skyldig till avtalsbrott? Man kan ifrågasätta folks beteende och handlande ändå? Finns inga paragrafer eller lagar mot otrohet men dom flesta skulle nog förkasta sådant beteende ändå.
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Vito perkele.....

När vi leder, samt inte halva laget är skadad .

Så behöver Berg vara pappaledig. Linus har bråttom!

Om man lägger bort känslorna 5 min. Så är det märkligt gällande Linus.

Om han signat med Timrå. Så ska spelaren kunna vara professionell, fokusera på sin nuvarande klubb!

Wikegård behöver förtydliga, vad som hänt framöver.
Om det är moral eller liknande. Så köper jag det. Djurgårdens IF är "ingen vanlig arbetsplats "!

Fixar han SHL pengar för Linus, samt en betydligt bättre spelare. Så toppen!
Låst