Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
DIFLuWi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-01-03 23:24:06 Jag tror fortsatt på att innbördes möten är en större fingervisning om lagens styrkor jämfört övriga matcher.
Inom en veckas tid har jag sett Vimmerby torska mot både Tingsryd och sedan mot oss. Var på plats i Dackehallen. Den ishallen ÄR ishockey på riktigt. :)

Vill påstå att Tingsryd vann enklare över Vimmerby än vad vi gjorde
Vill också påstå att vi är bättre än Tingsryd med ovanstående logik.

Så att kolla på kvällens resultat och dra några slutsatser hur det ska gå för oss låter jag bli. :D
Nej, det handlar mer om vilka styrkor och svagheter man har som lag, hur dessa korrelerar med motståndarnas dito samt hur motståndarna anpassar sitt spel mot motståndet.

Tingsryd spelar på ett annat sätt när de möter Vimmerby än när de möter oss.
Björklöven hade stora svårigheter i egen zon mot Almtuna igår. Svårt att se att de ska vara lika trubbiga mot oss.

Björklöven är dessutom det lag jag tänker passar oss sämst av de fyra topplagen. Otroligt vass offensiv med oberäkneliga mönsterbrytare.
De andra är mer lagmaskiner som vi kan spela bort med våra ess i rockärmen.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Hillberry blue

Säsongen 2024/25

Inlägg av Hillberry blue »

4 poäng före Real Löven, med en match mindre spelad dessutom, och 27 före aik, vem hade trott det för några månader sedan ?
Forza DIF
Manijock

Säsongen 2024/25

Inlägg av Manijock »

Hillberry blue skrev: 2025-01-04 10:11:14 4 poäng före Real Löven, med en match mindre spelad dessutom, och 27 före aik, vem hade trott det för några månader sedan ?
Forza DIF
27 före sopiga aik är ju ändå rimligt. Före Real Löven är däremot inte lika väntat, det hade jag aldrig gissat.
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av GULD »

Wiken utalar sej i målvaktsfrågan i HN ?
Någon med +. ?
The DIF ONE
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Manijock skrev: 2025-01-04 11:14:30
Hillberry blue skrev: 2025-01-04 10:11:14 4 poäng före Real Löven, med en match mindre spelad dessutom, och 27 före aik, vem hade trott det för några månader sedan ?
Forza DIF
27 före sopiga aik är ju ändå rimligt. Före Real Löven är däremot inte lika väntat, det hade jag aldrig gissat.
Ändå lite farligt att Löven vacklar nu.
4 insamlingar till så kanske man har en förstekeeper och en backgeneral.
Får man ordning på defensiven så är det laget att slå.
Just nu är SSK före helt klart.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

GULD skrev: 2025-01-04 11:55:13 Wiken utalar sej i målvaktsfrågan i HN ?
Någon med +. ?
Ger mig på en gissning:
-Vi har fullt förtroende för vårat NHL-par. Tampa Bay ville låna Andrén och skicka Vasilevsky motsatt håll, vi fick tacka nej. Vi har Sveriges bästa målvaktssidan de kommer ta oss till SHL och SM-guld om 3 år. Vi letar inget överhuvudtaget. Vi är nöjda.
Användarvisningsbild
fryppe

Säsongen 2024/25

Inlägg av fryppe »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-01-04 11:57:32
Någon med +. ?
Ger mig på en gissning:
-Vi har fullt förtroende för vårat NHL-par. Tampa Bay ville låna Andrén och skicka Vasilevsky motsatt håll, vi fick tacka nej. Vi har Sveriges bästa målvaktssidan de kommer ta oss till SHL och SM-guld om 3 år. Vi letar inget överhuvudtaget. Vi är nöjda.

Du räknar med att det är de tre som ska dra målvaktslasset säsongen ut?

– Absolut.

Wikegård understryker:

– Jag är sjukt nöjd med hur "Micce" Andreasson jobbar med framför allt de här två. Det är mer Erik Ladhe som jobbar kontinuerligt med Teodor Munther eftersom han studsar i juniorlaget. Så ser det ut.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

fryppe skrev: 2025-01-04 12:02:03
Någon med +. ?
Ger mig på en gissning:

– Absolut.

Wikegård understryker:

– Jag är sjukt nöjd med hur "Micce" Andreasson jobbar med framför allt de här två. Det är mer Erik Ladhe som jobbar kontinuerligt med Teodor Munther eftersom han studsar i juniorlaget. Så ser det ut.
Vilken sopa till sportchef.

Undrar om han vet att ”prestera eller dra” gäller honom också.
Förlänger säkert med Andrén 4 år vilken dag som helst.
Senast redigerad av DjurgårdareiNorrland den 2025-01-04 12:07:05, redigerad totalt 1 gånger.
Boven

Säsongen 2024/25

Inlägg av Boven »

Någon med +. ?
Ger mig på en gissning:
Du är inte långt ifrån...

HockeyNews:

Med sex veckor kvar till deadline för övergångar börjar tiden bli knapp för att hinna göra förändringar i spelartrupperna.

Nu ger Niklas Wikegård svar på frågorna om nyckelpositionen i SHL-jakten – Djurgårdens målvaktssida.

✓ Snackisen

✓ Marknadskollen

✓ Lösning med lån

✓ Förtroendet

Viktor Andrén, 30, och Hugo Hävelid, 21, bildar för andra säsongen i rad målvaktspar i Djurgården.

Andrén har vunnit SM-guld med Växjö och Hävelid har varit Sveriges förstemålvakt i junior-VM.

Som målvaktspar räknat tillhör Djurgårdens målvaktspar den absoluta toppen i Hockeyallsvenskan och laget släpper i snitt in 2,26 mål per match. Det kan räcka långt. Frågan är bara om det räcker till SHL?

Och Djurgården har blivit ifrågasatt på punkten som heter målvaktsparet. Sportsligt ansvarige Niklas Wikegård springer inte och gömmer sig när målvaktsfrågan kommer på tal.

Om kritiken utifrån...
– Ja, jävlar anamma. Det drog igång fort där. Det var en match, eller en period, när Andrén släppte in nåt mål som han kanske skulle ta. Då drog det igång på en gång, säger Wikegård till Hockeynews.

I TV4 och övriga medier som följer Hockeyallsvenskan ingående har Viktor Andrén och Hugo Hävelid synats.

Men Wikegård, som sedan han tog över det sportsliga chefskapet plockade in vännen och målvaktstränaren Michael Andreasson, utstrålar lugn när det kommer till Djurgårdens målvakter. Och avvisar kritiken.

Han hävdar envist att ingen utifrån är på väg in. Istället backar han upp guldvinnaren Andrén, som gjorde en stabil insats i 4–1-vinsten mot Vimmerby i torsdags.

– Då glömmer man bort att han tog Djurgården till final mot Brynäs förra året tycker jag. Men det är helt naturligt att det är det. Det är Djurgården och det är en väldigt utsatt position, säger Wikegård.

Har tagit hjälp av LHC
Djurgården har tidigare år i Hockeyallsvenskan registrerat LHC-målvakten Jesper Myrenberg för spel i Stockholmsklubben och våren 2023 fick han ta över målvaktsjobbet då Carl Lindbom skadades och då även Matthew Galajda fick bekymmer.

Men reglerna för SHL-lån har förändrats och Niklas Wikegård kommer inte att ta in någon målvakt utifrån.

– Nej, vi kommer inte att regga någon. Vi har (Teodor) Munther som gör det bra där han har varit. Han har varit i Huddinge, (Arlanda) Wings, Tyresö och juniorlaget och i Danmark också en sväng. Det är tufft att vara målvakt, framför allt om man är 05:a, som han är. Men vi är rätt nöjda och trygga med honom, att han ska kunna komma in om nån av våra målvakter går sönder helt enkelt, säger Wikegård.

– Absolut.

Wikegård understryker:

benganfs

Säsongen 2024/25

Inlägg av benganfs »

Blir så fruktansvärt provocerad kan inte hjälpa det.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

benganfs skrev: 2025-01-04 12:12:10 Blir så fruktansvärt provocerad kan inte hjälpa det.
Samma här.
Otroligt vad det här får igång mig.
Hans sätt att försvara det också, som om det vore Ett(!) tveksamt ingripande Andrén gjort och att han tog oss till final som om det vore en monsterinsats.

Som sagt. Han slänger den här säsongen rakt i sjön.
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 2024/25

Inlägg av Vikas »

Wikegård får fan hoppas att allt går vägen annars kommer han vara så dumförklarad att allt förtroende är bortblåst efter första säsongen.

Det är ett JÄVLIGT högt spel han spelar. Jag är inte det minsta bekväm med att gå in i ett slutspel under den här målvaktssituationen.
Döden

Säsongen 2024/25

Inlägg av Döden »

Återigen.... du går väl inte ut och slänger en målvakt med redan taskigt självförtroende under bussen i media?? DÅ vore han en usel sportchef.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

DIFLuWi skrev: 2025-01-04 10:01:55
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-01-03 23:24:06 Jag tror fortsatt på att innbördes möten är en större fingervisning om lagens styrkor jämfört övriga matcher.
Inom en veckas tid har jag sett Vimmerby torska mot både Tingsryd och sedan mot oss. Var på plats i Dackehallen. Den ishallen ÄR ishockey på riktigt. :)

Vill påstå att Tingsryd vann enklare över Vimmerby än vad vi gjorde
Vill också påstå att vi är bättre än Tingsryd med ovanstående logik.

Så att kolla på kvällens resultat och dra några slutsatser hur det ska gå för oss låter jag bli. :D
Nej, det handlar mer om vilka styrkor och svagheter man har som lag, hur dessa korrelerar med motståndarnas dito samt hur motståndarna anpassar sitt spel mot motståndet.

Tingsryd spelar på ett annat sätt när de möter Vimmerby än när de möter oss.
Björklöven hade stora svårigheter i egen zon mot Almtuna igår. Svårt att se att de ska vara lika trubbiga mot oss.

Björklöven är dessutom det lag jag tänker passar oss sämst av de fyra topplagen. Otroligt vass offensiv med oberäkneliga mönsterbrytare.
De andra är mer lagmaskiner som vi kan spela bort med våra ess i rockärmen.
Just så, helt överens med dig.
Därför som jag så gärna vill åt förstaplatsen och får välja väg i slutspelet.
De som slutar 3:a eller 4: a kan få börja sin kvart mot Oskarshamn.
Tar ju hellre Västerås i en kvart.
Undviker gärna AIK också om det går, medan jag gissar att övriga lag gärna väljer så att vi får ett rivalmöte direkt i kvartsfinal.

”Om man ska gå upp måste man kunna vinna över alla lag” är en lika gammal som missledande klyscha.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Daven

Säsongen 2024/25

Inlägg av Daven »

Om kritiken utifrån...
– Ja, jävlar anamma. Det drog igång fort där. Det var en match, eller en period, när Andrén släppte in nåt mål som han kanske skulle ta. Då drog det igång på en gång, säger Wikegård till Hockeynews

Men alltså, kritiken mot Andrén har ju följt med sen förra säsongen? Andrén gjorde ett OK slutspel, helt godkänt, men han var ju inget monster för motståndarna.

Clara hade 93.1% i slutspelet.
Andrén hade 90.0%, så att "Andrén tog oss till final" stämmer inte.
Skriv svar