Undrar vad det är som ska vara så svårt att förstå..Micke Nylander skrev:Återigen en person som inte har läst i tråden..slagskott skrev:AEG:s köp ger upphov till mer frågor än svar.
Just nu verkar det bara vara förvirring.
Ser man till köpesumman så fick AEG 12,5% av aktierna i DIF Hockey för en spottstyver, 9 miljoner SEK.
Varför sålde man sig så billigt?
Gick man på ett löfte om att AEG skulle köpa Hovet/Globen som sägs rendera 75 miljoner back?
Jag börjar fundera på om köpet av hockeysektionen bara är något man gör för att smörja kråset på politikerna till att sälja av sina arenor.
Konspiratoriskt måhända men DIF hockey kanske bara är en bricka i ett mycket större spel som egentligen går ut på att AEG ska tjäna stora pengar på arenorna?
Slagskott. Ponera att AEG inte får köpa dessa tre arenor vid Globenområdet (vilket är ett krav att de ska göra för att staden ska sälja) så kommer DIF och AEG avbryta samarbetet och AEG blir av med sina aktier i DIF och vi börjar om på ny kula.
Men eftersom det ligger i Djurgårdens intresse att skriva ett avtal med AEG, som gör att DIF får liknande äganderättigheter på Hovet som övriga elitserielag har över sina arenor (läs citatet jag skrivit tre gånger tidigare i denna tråd, vilket också är ett svar till Kall-El) så är det klart som fan att DIF redan nu säljer aktier. DIF VILL att AEG ska vinna upphandlingen och köpa dessa tre arenor just för att de ser en stor möjlighet med "nya Hovet". Att man inte ser den möjligheten är för mig jävligt konstigt...
Krig i familjen?
Re: kall-el
Damfyra skrev:Kall-El>>
Jag tänker presentera mitt argument i frågan du hakat upp dig på en sista gång. Vem vet, du kanske lyssnar bättre nu..
Om inte, dvs om jag får ännu en upprepning, ignorering eller återanvänt argument emot mig, så överväger jag lämna denna debatt illa kvickt. (Jag känner nämligen vissa likheter i detta med att debattera mot en telefonsvarare.. som någon i detta forum uttryckte det för ett antal år sedan)
Citerar ditt inlägg:
"Ingen härinne har fortfarande lyckats förklara på ett vettigt sätt hur DIF skulle kunna vinna ekonomiskt på att komma ytterligare ett snäpp från kontrollen av sin arena?"
Du argumenterar, om än kanske omedvetet, mot dig själv i detta ärende. Vi skulle, precis som du säger, kunna komma ett snäpp längre ifrån arenan än vi står i dagsläget. Men detta skulle tvärtom inträffa om vi stod som passiva observatörer och tittade på hur AEG tar över globenområdet från kommunen. Poängen i denna affär är ju nämligen just att ta kontroll över arenan. Detta gör vi, som jag och flera med mig försöker få fram, genom att göra djurgårdens intressen, en lukrativ hockeyrörelse, till gemensamma med Anschutz.
En annan sak som du upprepade gånger tar upp som en parallell jämförelse är hur händelseförloppet tedde sig när Hammarby Hockey förliste. I den frågan får man dock ha i åtanke, återigen som styrelsen försöker få er att förstå, att Hammarby Hockey och DIF Hockey i jämförelse med varandra är som natt och dag. DIF är en sedan länge etablerad elitserieklubb med en helt annan omfattning som organisation och löper inte alls samma risker att gå bankrutt. DIF Hockey och Hammarby Hockey var i två helt olika ligor, och då menar jag mer än bara sporsligt.
Försök att förstå, ha inte som mål att hela tiden leta brister och kryphål i din motståndares argument. Se möjligheterna.
Nu ska jag sova
Godnatt
Glöm inte att DIFHOCKEY sålde ishallen i Mälarhöjden för att rädda elitlicensen! Så otrolig skillnad är det inte! titta på DIF Hockeys egnakapital! Jag tror personligen att AEG är en livlina för att rädda elitlicensen! Väntar med spänning på DIF Hockeys bokslut!
Jag ska vara lite tråkig med aktiedetaljerna för jag vill avdramatisera själva aktieköpet i DIF hockey vilket är det som folk känner hotande.
Det är kontraktet som blir avgörande. Ett kontrakt som säkert är så gott som klart för påskrift.
slagskott, hur mycket varje procent av totala aktievärdet kostar beror ju på hur stort bolaget är eller vill vara i och med nyemmisionen.
tänk även på att om 12,5% skulle kosta säg 50miljoner för AEG skulle ju DIF Hockey´s dryga 50% kosta över 200miljoner. Funkar inte....
De enda som spelar nån roll är procentantalet oavsett hur mycket de kostar. Detta är trots allt bara en hockeyförening och inte VOLVO....
Och JA, det är en spotstyvel för AEG men de är ju inte här för att köpa ett hockeylag, de vill ju åt arenorna.
När det gäller Hamarby tror jag de föll TROTS AEG och inte på grund av.
Vi känner oss underlägsna mot många lag på landsort men vad tror ni Hammarby kännde mot oss? Även AIK...
Vi plockar juniorer från båda och spelare som Nisse E för vi är ensamma på toppen.
Det var nog mer hjärta än hjärna när han gick in i Hammarby, tror ni inte de?
Nu är de ju allt annat än hjärta i vart fall, något som vi på båda sidor i denna argumentation kan använda tyvärr!
Det är kontraktet som blir avgörande. Ett kontrakt som säkert är så gott som klart för påskrift.
slagskott, hur mycket varje procent av totala aktievärdet kostar beror ju på hur stort bolaget är eller vill vara i och med nyemmisionen.
tänk även på att om 12,5% skulle kosta säg 50miljoner för AEG skulle ju DIF Hockey´s dryga 50% kosta över 200miljoner. Funkar inte....
De enda som spelar nån roll är procentantalet oavsett hur mycket de kostar. Detta är trots allt bara en hockeyförening och inte VOLVO....
Och JA, det är en spotstyvel för AEG men de är ju inte här för att köpa ett hockeylag, de vill ju åt arenorna.
När det gäller Hamarby tror jag de föll TROTS AEG och inte på grund av.
Vi känner oss underlägsna mot många lag på landsort men vad tror ni Hammarby kännde mot oss? Även AIK...
Vi plockar juniorer från båda och spelare som Nisse E för vi är ensamma på toppen.
Det var nog mer hjärta än hjärna när han gick in i Hammarby, tror ni inte de?
Nu är de ju allt annat än hjärta i vart fall, något som vi på båda sidor i denna argumentation kan använda tyvärr!

Jag läste, jag satte hjärtat i halsgropen och började fundera på vad fan AEG nu sysslar med. Gå in i både Bajen fotboll och hockey med ett samarbete. Sen kom jag på att det är lördag och jag är ganska trött.
Såå... Det där pressmeddelandet publicerades den 16:e augusti 2001. Tvillingtornen stod kvar då! Så vad vill du ha sagt..?
AEG skall knappast köpa arenorna i fråga utan ta över driften.Micke Nylander skrev:Återigen en person som inte har läst i tråden..slagskott skrev:AEG:s köp ger upphov till mer frågor än svar.
Ser man till köpesumman så fick AEG 12,5% av aktierna i DIF Hockey för en spottstyver, 9 miljoner SEK.
Gick man på ett löfte om att AEG skulle köpa Hovet/Globen som sägs rendera 75 miljoner back?
Jag börjar fundera på om köpet av hockeysektionen bara är något man gör för att smörja kråset på politikerna till att sälja av sina arenor.
Konspiratoriskt måhända men DIF hockey kanske bara är en bricka i ett mycket större spel som egentligen går ut på att AEG ska tjäna stora pengar på arenorna?
Slagskott. Ponera att AEG inte får köpa dessa tre arenor vid Globenområdet (vilket är ett krav att de ska göra för att staden ska sälja) så kommer DIF och AEG avbryta samarbetet och AEG blir av med sina aktier i DIF och vi börjar om på ny kula.
Men eftersom det ligger i Djurgårdens intresse att skriva ett avtal med AEG, som gör att DIF får liknande äganderättigheter på Hovet som övriga elitserielag har över sina arenor (läs citatet jag skrivit tre gånger tidigare i denna tråd, vilket också är ett svar till Kall-El) så är det klart som fan att DIF redan nu säljer aktier. DIF VILL att AEG ska vinna upphandlingen och köpa dessa tre arenor just för att de ser en stor möjlighet med "nya Hovet". Att man inte ser den möjligheten är för mig jävligt konstigt...
Det låter hel obegripligt att AEG skulle lägga ut massa pengar och sedan bara "ge bort" Hovet efter en upprustning. Vad skulle AEG ha att vinna på detta?
Det måste finnas några led som man helt enkelt valt att mörka bort för det finns inte en susning att AEG bara skulle investera kapital utan att få avkastning på det hela.
Det känns som att man bara valt att publicera de positiva delarna medan man helt hoppat över de negativa.
Kall-El skrev:AEG skall knappast köpa arenorna i fråga utan ta över driften.Micke Nylander skrev:Återigen en person som inte har läst i tråden..slagskott skrev:AEG:s köp ger upphov till mer frågor än svar.
Det låter hel obegripligt att AEG skulle lägga ut massa pengar och sedan bara "ge bort" Hovet efter en upprustning. Vad skulle AEG ha att vinna på detta?
Det måste finnas några led som man helt enkelt valt att mörka bort för det finns inte en susning att AEG bara skulle investera kapital utan att få avkastning på det hela.
Det känns som att man bara valt att publicera de positiva delarna medan man helt hoppat över de negativa.
Och du tror inte att DIF redan är informerade om detta..
Framtida hyror mm
Saxat från en city Intervju:
http://stockholm.city.se/sport/2008/04/ ... enomradet/
"– Då har AEG sagt att man inte vill ha kvar sina aktier och då får man hitta någon annan som kan köpa deras andel istället. Sedan får vi titta på vem som fick driften istället, om det går att samarbeta där eller om det finns andra alternativ för att vi ska kunna driva vår egen arena, säger Claes Forsberg.
Exakt vilka siffror som kommer i bokslutet vill han inte säga:
– Det jag kan säga är att vi fixar elitlicensen. Vi har ett eget positivt kapital plus gör positivt resultat.
Men bokslutet ska vara klart om en vecka (30 april) , varför kan du inte ge några siffror nu?
– Därför att det inte är helt klart. Om jag visste exakt skulle jag berätta, det finns inget att mörka. Men jag vet att vi fixar elitlicensen.
Bland annat tack vare nyemissionen?
– De pengarna är en del i att vi får eget positivt kapital, ja. Men vi gör positivt resultat också, det krävs också för att få licensen."
Känns bra att DIF skapar vinst detta år i alla fall. Förra året gick vi back med 4.5 miljoner.
http://stockholm.city.se/sport/2008/04/ ... enomradet/
"– Då har AEG sagt att man inte vill ha kvar sina aktier och då får man hitta någon annan som kan köpa deras andel istället. Sedan får vi titta på vem som fick driften istället, om det går att samarbeta där eller om det finns andra alternativ för att vi ska kunna driva vår egen arena, säger Claes Forsberg.
Exakt vilka siffror som kommer i bokslutet vill han inte säga:
– Det jag kan säga är att vi fixar elitlicensen. Vi har ett eget positivt kapital plus gör positivt resultat.
Men bokslutet ska vara klart om en vecka (30 april) , varför kan du inte ge några siffror nu?
– Därför att det inte är helt klart. Om jag visste exakt skulle jag berätta, det finns inget att mörka. Men jag vet att vi fixar elitlicensen.
Bland annat tack vare nyemissionen?
– De pengarna är en del i att vi får eget positivt kapital, ja. Men vi gör positivt resultat också, det krävs också för att få licensen."
Känns bra att DIF skapar vinst detta år i alla fall. Förra året gick vi back med 4.5 miljoner.
Att döpa denna tråden till krig i familen är fel, nu är jag off topic men i alla familjer uppstår det alltid småtjafs men sånt reder man alltid upp. Kärleken till familjen är det viktigaste glöm aldrig det.
Vi är en stor Djurgårdsfamilj och tillsammans är vi oslagbara!
Min kärlek till Djurgårn är evig, division 5 eller mästare spelar ingen roll jag är Djurgårn tills jag dör.
Vi är en stor Djurgårdsfamilj och tillsammans är vi oslagbara!
Min kärlek till Djurgårn är evig, division 5 eller mästare spelar ingen roll jag är Djurgårn tills jag dör.
Djurgårn tills jag dör
Angående avtal mm så tvivlar jag på att det finns något klart - AEG har inte vunnit upphandlingen ännu och att de skulle presentera ett avtal som skall gälla utifall de vinner upphandlingen känns inte troligt. Dessutom, om det är så att detta avtal gäller endast ifall DIF säljer sina aktier till AEG - ja då är det ju mer eller mindre utpressning. Kul affärspart man valt isåfall.
Men som sagt, jag tror inte det finns ett avtal helt enkelt för att man tar saker och ting i rätt ordning, först skaffar man rätten till att hyra ut något, sen hyr man ut det, inte tvärtom.
Med andra ord har varken DIF eller vi en jävla aning om vad "ägarliknande förhållanden" innebär.
Vi kommer få alla svaren på allt detta om AEG vinner (vilket de lär göra) och när DIF då får sina driftsavtal, och om inte detta klarlägger alla förhållanden så kommer ju framtida bokslut göra det.
Men som sagt, jag tror inte det finns ett avtal helt enkelt för att man tar saker och ting i rätt ordning, först skaffar man rätten till att hyra ut något, sen hyr man ut det, inte tvärtom.
Med andra ord har varken DIF eller vi en jävla aning om vad "ägarliknande förhållanden" innebär.
Vi kommer få alla svaren på allt detta om AEG vinner (vilket de lär göra) och när DIF då får sina driftsavtal, och om inte detta klarlägger alla förhållanden så kommer ju framtida bokslut göra det.
- Doyle
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
WORD

ogooglad skrev:Angående avtal mm så tvivlar jag på att det finns något klart - AEG har inte vunnit upphandlingen ännu och att de skulle presentera ett avtal som skall gälla utifall de vinner upphandlingen känns inte troligt. Dessutom, om det är så att detta avtal gäller endast ifall DIF säljer sina aktier till AEG - ja då är det ju mer eller mindre utpressning. Kul affärspart man valt isåfall.
Jag är Djurgårdare sedan födseln
Jag har misströstat i vissa stunder när det gått tungt.
Jag har spytt galla över idrotten och pengarna massvis med gånger.
Jag älskar amatörsporter
Jag har hatat och älskat idrottarna i DIF
Jag har hatat och älskat DIF:s ledningar
Jag har med envishet under lång tid bitit mig fast vid en tid som inte längre finns.
DIF är inte längre EN idrottsklubb utan en moderklubb med ett antal sektioner (Dotterbolag)
Att se DIF förändras har ibland varit en tung upplevelse, men som så mycket annat här i livet så har jag lärt mig att förändring inte alltid
är till ondo.
Om man nu rannsakar sig själv och tänker efter och reflekterar över idrottens utveckling över ett längre perspektiv.
Så inser jag att det här rätt Basic, idrott kostar pengar det tror jag alla fattar.
DIF: hockey kostar mycket pengar. Utan pengar ingen idrott (i alla fall inte på toppnivå)
Kolla runt på fotboll och hockey klubbarna i världen som vi alla beundrar och hurrar över.
Vem eller vilka är ägare till dom, ja inte är det fansen det är ett som är säker. Nä, hur illa vi än tycker om det så är det kapitalet som äger klubbarna.
Men var är det vi värnar om, är det idrottsföreningen, klubbfärgerna, traditioner eller vapenskölden.
För mig är svaret enkelt det är allt det där, men framförallt färgerna.
Det spelar inte så stor roll för mig vem eller vilka som har ägarintresset i klubben för traditionen skölden och färgerna kommer vi Fansen att äga.
Hur kan man i det nationalistiska England där flera klubbar ägs av rika utlänningar och där lag består av nästan bara utländska spelare ändå få fulla läktare och en TROGEN publiken.
Jag tror att svaret på frågan är det samma. SKÖLDEN, FÄRGERNA och TRADITIONEN.
DIF i mitt hjärta
Jag har misströstat i vissa stunder när det gått tungt.
Jag har spytt galla över idrotten och pengarna massvis med gånger.
Jag älskar amatörsporter
Jag har hatat och älskat idrottarna i DIF
Jag har hatat och älskat DIF:s ledningar
Jag har med envishet under lång tid bitit mig fast vid en tid som inte längre finns.
DIF är inte längre EN idrottsklubb utan en moderklubb med ett antal sektioner (Dotterbolag)
Att se DIF förändras har ibland varit en tung upplevelse, men som så mycket annat här i livet så har jag lärt mig att förändring inte alltid
är till ondo.
Om man nu rannsakar sig själv och tänker efter och reflekterar över idrottens utveckling över ett längre perspektiv.
Så inser jag att det här rätt Basic, idrott kostar pengar det tror jag alla fattar.
DIF: hockey kostar mycket pengar. Utan pengar ingen idrott (i alla fall inte på toppnivå)
Kolla runt på fotboll och hockey klubbarna i världen som vi alla beundrar och hurrar över.
Vem eller vilka är ägare till dom, ja inte är det fansen det är ett som är säker. Nä, hur illa vi än tycker om det så är det kapitalet som äger klubbarna.
Men var är det vi värnar om, är det idrottsföreningen, klubbfärgerna, traditioner eller vapenskölden.
För mig är svaret enkelt det är allt det där, men framförallt färgerna.
Det spelar inte så stor roll för mig vem eller vilka som har ägarintresset i klubben för traditionen skölden och färgerna kommer vi Fansen att äga.
Hur kan man i det nationalistiska England där flera klubbar ägs av rika utlänningar och där lag består av nästan bara utländska spelare ändå få fulla läktare och en TROGEN publiken.
Jag tror att svaret på frågan är det samma. SKÖLDEN, FÄRGERNA och TRADITIONEN.
DIF i mitt hjärta