Krig i familjen?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Micke Nylander skrev:
Kall-El skrev:Hur skulle vi kunna få bättre vilkor då vi skall arbeta mot ytterligare en aktör som enbart är med för att tjäna pengar?

Det är en ekvation jag inte får till att gå ihop?

Det är ingen hemlighet att jag inte tycker att styrelsen sköter sina uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Hur denna soppa har skötts är bara ytterligare ett bevis för detta. Det känns som att man tvingat medlemmarna in på detta spår då man effektivt dödat alla andra möjligheter som funnits.

Bara för att ta ytterligare ett exempel. DIF har saknat en PP-back under 3-4 säasonger. Nu lyckas t o m AIK skaffa fram en sådan av kavlité. Vore inte så dumt om våra utsedda klarade av att genomföra samma bedrift som en Allsvensk klubb nu lyckats med.
Jag kan inte förklara ekvationen eftersom jag inte vet hur avtalet ser ut. Jag vet, efter att ha hört på mötet igår och läst det citat jag nämnde i förra inlägget, att avtalet finns. Jag kan tänka mig dock att det är en långsiktig plan som menar på att om det går bra för DIF ekonomiskt så går det bra för AEG.

Detta för att DIF är det enda laget som kommer spela i "det nya Hovet", och då är det viktigt att det laget spelar i elitserien. Det vore som sagt att skjuta sig själv i foten för AEG om de sanerar DIF på alla pengar och tjänar kortsiktigt. Då kommer DIF inte vilja vara med längre, och det är ett scenario AEG inte vill se.

Detta är dock vad jag har förstått efter mötet igår. Detta kan dock vara lite luddigt, så om Jerker eller någon annan som förstår det här språket bättre får mer än gärna kommentera!
Hmm jag tror inte DIF blir ensam attraktion på nya hovet. Arenan lär fyllas med så många arrangemang som det bara går. Annat vore korkat av AEG eller vem de nu än är / blir som sköter det hela.

Vad jag inte begriper är dock varför inte IF valt att gå ut med aktier till alla för att sedan för dessa pengar ta över driften / ägandeskapet av Hovet.

Hade man gjort på detta sätt hade man slupp ett led i strukturen och därmed hade man tjänat betydligt mer pengar och dessutom sluppit haft minsta koppling med AEG att göra.

Avslutningsvis så får AEG gärna sanera DIFs ekonomi, något jag tvivlar på att de kommer att göra. Jag tror snarast att de kommer dränera den... :)
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag tycker att styrelsen gjort sitt nu och borde avgå snarast. Vi vet ju alla hur illa behandlad klubben i våra hjärtan blivit. Är det ingen som håller med mig?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Diffe89
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

ogooglad skrev:
Volker T. skrev:I avtalet finns möjligheter för AEG att öka sitt aktieinnehav i Djurgården hockey till 35 procent. Och många fans är nu rädda att tappa kontrollen av sin klubb.

– Men då skulle jag vara mer rädd för starka riskkaptialbolag som går in och styr vilka spelare man ska köpa för att sedan kunna sälja vidare. Så som sker i Djurgården fotboll. Vad skulle Anschutz styra hos oss när vi inte har den här typen av spelarförsäljning inom hockeyn? Det enda han kan styra över är sortimentet i och utformningen av arenan, säger Forsberg

Är han på riktigt? Det där måste vara det mest korkade jag har hört på länge!

Och så säger han att Jacobsson inte har någon koll...

Jösses...
Hockeystyrelsen är alltså fortfarande bara business (om än misslyckad), pajashatt och 2Unlimited. Man tror uppenbarligen att allt supportrarna bryr sig om är vilka som spelar i klubben och om popcornen är saltade eller smakar curry.

Fotbollen har iallafall förstått att föreningens hjärta består av hardcore-supportrarna som brinner för klubben och som står för klubbens identitet - sen gör ju även fotbollen fel ibland - men sen råsundaplanerna i början av 2000-talet så har man fattat galoppen.

Jag trodde hockeyn var på rätt väg med hovetflytten och ståplats - så kommer en sån här grej.
Hockeyn har på senare år bemött oss "hardcore-supportrar" betydligt bättre än fotbollen (som om Lunkan stannar länge till snart har stängt av alla och satt upp kameror på toaletterna), om du inte märkt det kan du inte ha varit på en hockeymatch sedan 95.

När det gäller Volker T:s inlägg så stämmer ju det som Classe Forsberg säger. Alliansföreningen sade igår på mötet (enligt vad jag läst på artikeln här på sidan) att de inte kommer att låta AEG få tillstånd att ta över varumärket Djurgårdens IF oavsett om regeln om 51% tas bort, alltså oavsett om AEG skulle bli majoritetsägare när Jacobson får som han vill. Personligen tycker jag att vi borde kämpa som fan för att behålla spärren som håller privata finansiärer ute från majoritetsägande i idrottsföreningar...
ogooglad
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

Diffe89 skrev:
ogooglad skrev:
Volker T. skrev:I avtalet finns möjligheter för AEG att öka sitt aktieinnehav i Djurgården hockey till 35 procent. Och många fans är nu rädda att tappa kontrollen av sin klubb.

– Men då skulle jag vara mer rädd för starka riskkaptialbolag som går in och styr vilka spelare man ska köpa för att sedan kunna sälja vidare. Så som sker i Djurgården fotboll. Vad skulle Anschutz styra hos oss när vi inte har den här typen av spelarförsäljning inom hockeyn? Det enda han kan styra över är sortimentet i och utformningen av arenan, säger Forsberg

Jösses...
Hockeystyrelsen är alltså fortfarande bara business (om än misslyckad), pajashatt och 2Unlimited. Man tror uppenbarligen att allt supportrarna bryr sig om är vilka som spelar i klubben och om popcornen är saltade eller smakar curry.

Fotbollen har iallafall förstått att föreningens hjärta består av hardcore-supportrarna som brinner för klubben och som står för klubbens identitet - sen gör ju även fotbollen fel ibland - men sen råsundaplanerna i början av 2000-talet så har man fattat galoppen.

Jag trodde hockeyn var på rätt väg med hovetflytten och ståplats - så kommer en sån här grej.
Hockeyn har på senare år bemött oss "hardcore-supportrar" betydligt bättre än fotbollen (som om Lunkan stannar länge till snart har stängt av alla och satt upp kameror på toaletterna), om du inte märkt det kan du inte ha varit på en hockeymatch sedan 95.

När det gäller Volker T:s inlägg så stämmer ju det som Classe Forsberg säger. Alliansföreningen sade igår på mötet (enligt vad jag läst på artikeln här på sidan) att de inte kommer att låta AEG få tillstånd att ta över varumärket Djurgårdens IF oavsett om regeln om 51% tas bort, alltså oavsett om AEG skulle bli majoritetsägare när Jacobson får som han vill. Personligen tycker jag att vi borde kämpa som fan för att behålla spärren som håller privata finansiärer ute från majoritetsägande i idrottsföreningar...
Jo, hockeyn har bemött oss bättre på sistonde - men de har fortfarande uppenbarligen inte förstått någonting, vilket bevisas av det som just hänt + uttalandet om att detta inte borde spela någon roll eftersom AEG bara kan bestämma över arenan och vad vi skall sälja.

De kommer kunna bestämma mer än så - kanske inte vilka spelare vi skall ha - men DET är i mina ögon skitsamma.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Kall-El skrev:
Micke Nylander skrev:
Kall-El skrev:Hur skulle vi kunna få bättre vilkor då vi skall arbeta mot ytterligare en aktör som enbart är med för att tjäna pengar?

Det är en ekvation jag inte får till att gå ihop?

Det är ingen hemlighet att jag inte tycker att styrelsen sköter sina uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Hur denna soppa har skötts är bara ytterligare ett bevis för detta. Det känns som att man tvingat medlemmarna in på detta spår då man effektivt dödat alla andra möjligheter som funnits.

Bara för att ta ytterligare ett exempel. DIF har saknat en PP-back under 3-4 säasonger. Nu lyckas t o m AIK skaffa fram en sådan av kavlité. Vore inte så dumt om våra utsedda klarade av att genomföra samma bedrift som en Allsvensk klubb nu lyckats med.
Jag kan inte förklara ekvationen eftersom jag inte vet hur avtalet ser ut. Jag vet, efter att ha hört på mötet igår och läst det citat jag nämnde i förra inlägget, att avtalet finns. Jag kan tänka mig dock att det är en långsiktig plan som menar på att om det går bra för DIF ekonomiskt så går det bra för AEG.

Detta för att DIF är det enda laget som kommer spela i "det nya Hovet", och då är det viktigt att det laget spelar i elitserien. Det vore som sagt att skjuta sig själv i foten för AEG om de sanerar DIF på alla pengar och tjänar kortsiktigt. Då kommer DIF inte vilja vara med längre, och det är ett scenario AEG inte vill se.

Detta är dock vad jag har förstått efter mötet igår. Detta kan dock vara lite luddigt, så om Jerker eller någon annan som förstår det här språket bättre får mer än gärna kommentera!
Hmm jag tror inte DIF blir ensam attraktion på nya hovet. Arenan lär fyllas med så många arrangemang som det bara går. Annat vore korkat av AEG eller vem de nu än är / blir som sköter det hela.

Vad jag inte begriper är dock varför inte IF valt att gå ut med aktier till alla för att sedan för dessa pengar ta över driften / ägandeskapet av Hovet.

Hade man gjort på detta sätt hade man slupp ett led i strukturen och därmed hade man tjänat betydligt mer pengar och dessutom sluppit haft minsta koppling med AEG att göra.

Avslutningsvis så får AEG gärna sanera DIFs ekonomi, något jag tvivlar på att de kommer att göra. Jag tror snarast att de kommer dränera den... :)
Jag är trött, men menade dränering. Tror dock inte det kommer hända! :P

Men Kall-El, det är som Mats sa igår. Det är OMÖJLIGT för DIF själva att ta över driften på Hovet. Detta för att staden vill att en och samma ägare ska ta hand om driften av alla tre arenor, och det kan inte DIF göra. Det är omöjligt!!!

Och visst kommer fler events vara på Hovet, men eftersom den arenan byggs om till en hockeyarena i första hand så är det ju viktigt för AEG att det går bra för DIF!
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

DIF_Soldier skrev:Jag tycker att styrelsen gjort sitt nu och borde avgå snarast. Vi vet ju alla hur illa behandlad klubben i våra hjärtan blivit. Är det ingen som håller med mig?
Jag vet inte. HAr fruktansvärt svårt att ta ställning i frågan. Samtidigt som jag inte tycker om det som nyligen skett så är jag medveten om attt stålarna måste in. För att dessutom överleva i framtiden måste något göras i arenafrågan. Vilka andra möjligheter fanns?
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Vad jag inte begriper är dock varför inte IF valt att gå ut med aktier till alla för att sedan för dessa pengar ta över driften / ägandeskapet av Hovet.
Staden lägger ut Globen, Hovet och den nya stadion på entreprenad i helt paket. Jämför med försäljningen av alla gallerior som gjordes förra året som såldes på ett bräde. DIF kommer aldrig att får drifta eller köpa Hovet. Politikerna har bestämt sig för en helhetslösning, där DIF används som en bricka i spelet för att skattebetalarna ska få så bra betalt som möjligt. DIF:s lösning är att alliera sig med AEG som därmed ökar chanserna för att få driften på ett långtidskontrakt eftersom de i vissa avseenden kan anses ta sociala hänsyn. I klartext hoppas AEG få ekonomiska fördelar politiskt av sitt samarbete med DIF.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

DIF_Soldier skrev:Jag tycker att styrelsen gjort sitt nu och borde avgå snarast. Vi vet ju alla hur illa behandlad klubben i våra hjärtan blivit. Är det ingen som håller med mig?
Exakt vad är det som gör styrelsen inkompetent? Hur exakt man har man behandlat klubben illa? Argumentera för dina utspel!
Senast redigerad av Fricke den 2008-04-23 15:36:49, redigerad totalt 1 gånger.
ogooglad
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

I grunden handlar det om följande.

Är det oroande att helt eller delvis ägas av någon som helt och hållet skiter i klubben DIF och vad DIF står för?

Är det oroande att vara beroende av samma part då man spelar på en arena som drivs av denna part?

Allt annat är oväsentligt. Allt annat är fina ord och övertalning.
AEG vill driva Stockholms arenor - att gå in i DIF och bajen är steg för att uppnå det målet. När man väl uppnått det målet så har man fria händer att göra vad man vill.

Vi pratar om att de skall driva arenorna i 30-40 år. Med den planeringshorisonten bleknar allt annat.

Motargument
Men, DIF kan ju avbryta samarbetet när som helst? javisst - men vi har genom att släppa in dem hjälpt dem att ta över hela Stockholms arenor så vi har inga andra alternativ än att spela vidare.

Men, AEG vill väl att DIF skall må bra för vi skall ju ändå spela i deras arena och dra dit folk? - Javisst, men det bästa för AEG vore ju om det fanns ETT hockeylag som alla i Stockholm kunde hejja på, som frölunda i göteborg. Får AEG chansen så kommer man givetvis arbeta för att få till det, på ett eller annat sätt.

Men, det finns ju inget annat sätt att rädda elitlicensen? - Ok, då har man agerat för sent och klantat till det. I nuläget bör man dock fråga sig om kortsiktig framgång är anledning nog att sätta sig i beroendeställning till en organisation vars enda syfte är att komma åt arenorna för att sedan tjäna pengar på dem.

Missförstå mig inte. Jag tror Svensk idrott behöver få in kapital från näringslivet. Jag välkomnar det och vet också att man då riskerar att bli uppköpt av någon man inte gillar.

MEN, tanken är att någon går in i DIF för att de tror att DIF kan gå med vinst. Sedan är målet att DIF äger en arena som gör chansen att gå med vinst bättre.
Här går någon in i DIF och bajen för att de vill komma åt arenorna istället för att de går in i DIF för att DIF skall kunna driva arenan.

Det är en jävla skillnad och det är klantigt att sälja ut sig till det. Det är dessutom förjävligt att Stockholm stad driver det hela i den riktningen genom att upphandla hela globenområdesdriften i ett enda paket.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Diffe89 skrev:
ogooglad skrev:

Jösses...

Tycker Forsbergs intelligens sammanfattas rätt bra när han hävdar att DIFs riskkapitalsbolag är ett större hot mot föreningen än vad hockeyn driver igenom nu är. Tror inte att många fans håller med om detta om ens någon gör det.

Beträffande kameror ser jag inget som helst problem med detta. Sköter du dig finns det ingen anledning att ens bry sig om att kamerorna finns där. Tvärtom tycker jag kamerorna är av godo då de är en billig investering för att öka upp säkerheten för föreningen rejält. De som inte gillar kamerorna har något att dölja svårare än så är det inte.
Damfyra

Hej ni

Inlägg av Damfyra »

Hallå, hallå
Var aningen upprörd igår när jag skrev så jag tänkte vara lite mer konstruktiv idag.. Förlåt om jag förolämpade någon på ett personligt plan.

Många här inne verkar tro att AEGs förutsättningar för att köpa upp Globen-området är beroende av DIF Hockeys ställningstagande, så är uppenbarligen inte fallet.
Förhandlingen AEG/Stockholms Stad är oberoende. Stockholm vill, som det redan från början framgått, sälja området till en aktör som är mer villig att satsa pengar i det för att gå med vinst. AEG är de villiga, och de satsar pengar i Bajjen fotbolls intressen för att de tror att en nybyggd arena för dem kommer att vara ekonomiskt lönsam. Liknande intentioner finns ju då naturligtvis i förhandlingarna med DIF Hockey från AEGs sida.
Så, för det första, AEG kommer att köpa upp globenområdet oavsett om DIF Hockey går in som en medaktör eller inte. Dessa förhandlingar är, om man ser på saken objektivt, skiljda från DIF/AEG.

Från vår sida då? När nu AEG, oavsett om vi vill det eller inte, kommer att köpa upp globenområdet (en fråga som DIF inte har någon som helst talan i), är det då inte bättre att också göra våra intressen till AEGs? AEG är villiga att satsa på att dif hockey går med vinst, ska styrelsen då förpassa chansen till den ekonomiska fördelaktighet som det innebär?
Någon ställde frågan
"Är det inte oroande att helt eller delvis ägas av någon som helt och hållet skiter i klubben DIF?"
Här har ni svaret, just för att de inte ska skita i oss så är det bättre att liera oss med dem, något som styrelsen fruktlöst försöker få kritikerna att förstå.
(Om någon ändå tycker vi ska förpassa erbjudandet sett ur detta perspektiv, motivera då gärna varför, istället för att sätta denna passage i citation och kort och gott förringa argumentet, något som är alltför vanligt härinne, från båda sidor)

En andra fundering som cirkulerar härinne är huruvida en sammanslagning av Bajjen och DIF är aktuell. Här borde cynikerna i den frågan lyssna mer på Micke Nylander och DIFs styrelse istället för att förutsätta att de hela tiden, och under hela Larssons regim, velat agera för DIFs sämsta (Tar som exempel ett inlägg härinne som insinuerade att DIFs styrelse haft åtminstone ett tiotal andra potentiella finansiärer. Några konkreta exempel fick vi dock inte, det bara förutsattes att detta var det sämsta av dem). DIF Hockey VILL INTE slås ihop med bajjen, de är lika mycket Djurgårdare som vi härinne. Vi kommer dessutom inte att ha den kopplingen, våra pengar kommer inte uteslutande finansiera Bajjen, något som jag är förvånad över att fler inte förstår. Så kort och gott så kommer inte AEG ha några befogenheter att spekulera i ett "Stockholm Capitals". Det kommer nämligen inte vara fråga om några "51 % inom ett par år" som det upprepande hävdats här. Styrelsen vägrar uttryckligen. Att hävda något sådant är att gå händelserna i förväg.

Kommer ett till inlägg, jag hade tydligen för mycket att säga så det fick inte plats.
Bigge

Inlägg av Bigge »

Rätta gärna mig om jag har fel.

Men varför tror ni att AEG skulle skita i oss som förening?
De äger ju en del av oss, ju bättre det går för oss desto mer pengar tjänar dem, och det i sin tur ger pengar tillbaka till förening som ökad spelarbudget, renovering av Hovet m.m eller?

Om AEG köper detta helhetspaket, så kanske DIF får "ta över" Hovet. De äger arenorna och ett av deras lag vill spela hockey där. Varför skulle de fortsätta ta ut dyra hyror från oss. Detta hade gjort att vi i framtiden hade fått in mindre pengar och aktie hade rasat och deras aktier i vår förening hade varit värda mindre...

Eller jag är helt ute och cyklar+
Ogooglad jag vet va du tycker så, och tror INGET kan ändra din uppfattning. Tycker det är konstigt att man helt plötsligt kommer hit och skriver en massa skit om DIF, AEG och styrelsen när man inte varit här innan och diskuterat hockeymatcher, värvningar m.m

Håller med Micke, tror vissa har väntat på detta "bråk"
There is no I in TEAM!!!!
Damfyra

Hej ni II

Inlägg av Damfyra »

Fortsätter från föregående inlägg..

Sist men inte minst så måste jag lufta mina funderingar angående DIF Fotboll.

1. Stadion duger självklart inte som modern fotbollsarena i UEFA-klass. Det förstår även jag.

2. DIF Fotboll vill ha en egen arena, gärna en gemensam med hockeyn, och gärna relativt centralt, typ Stadionmark.

3. Man är irriterad på att inte fått insikt i DIF Hockeys planer.

Självklart vill man unna DIF Fotboll en egen arena, det skulle vara en Djurgårdsdröm, men att insinuera att DIF Hockey förkastat förslaget om en gemensam arena är att inte ha insikt i hur Staden bedriver sin idrottspolitik. Jag tvivlar inte en sekund på att Hockeystyrelsen är positivt inställda till en DIF-Borg, men det är i dagens läge ogenomförbart. Det är orealistiskt och naivt att tro att det är en lösning som går att få till inom 6-7 år.

Att man är arg för att ha försatts i ovetskap, både vi som supportrar och som fotbollsstyrelse, är förklarligt, men man måste få lite perspektiv, de har gjort så av en anledning, nämligen för att det inte funnit några fastställda beslut (som Mats sade igår), och för att det är det bästa för dif hockey. Detta hoppas jag alla förstår i sinom tid, när förvirringens dimma har lagt sig.

Helt uppriktigt måste jag säga att jag inte förstår DIF-Fotbolls aggressioner mot detta beslut. Hockeystyrelsens beslut påverkar ingalunda AEGs/Stadens förhandlingar, så hur kan det då påverka Fotbollens arenafråga, jag har fortfarande inte fått grepp om det, varken i detta forum eller av Lunkan och lirarna. Att man hyser agg mot bajjen är en annan sak. Men Hockeyn handlar inte som de gör av kärlek till bajjen, man gör det för sin egen överlevnad. Och att gå ut öppet och kritisera Djurgården Hockeys beslut att ta in en finansiär och hata öppet mot styrelsen är helt oförklarligt.

Kommentera gärna mitt inlägg, och jag tar gärna emot motargument. Men var konstruktiva. Hata inte rent ut mot mig (som jag tyvärr gjorde igår mot alla andra, jag ber återigen om ursäkt.)

ÄLSKA DJURGÅRDEN
Användarvisningsbild
PNY
Säsongskort: Ja

Inlägg av PNY »

Tänkte bara komma med en påminnelse...

Djurgården Hockey har haft ekonomiska problem tidigare, bl.a. två gånger de senaste 15 åren.
Första gången lånade Färjestad ut pengar till Djurgården.
Andra gången påverkade Färjestad Svenska Ishockyförbundet att låna ut pengar.

Detta enligt Putte Carlsson i Radio Stockholm i vintras.
ogooglad
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

Bigge skrev:Rätta gärna mig om jag har fel.

Men varför tror ni att AEG skulle skita i oss som förening?
De äger ju en del av oss, ju bättre det går för oss desto mer pengar tjänar dem, och det i sin tur ger pengar tillbaka till förening som ökad spelarbudget, renovering av Hovet m.m eller?

Om AEG köper detta helhetspaket, så kanske DIF får "ta över" Hovet. De äger arenorna och ett av deras lag vill spela hockey där. Varför skulle de fortsätta ta ut dyra hyror från oss. Detta hade gjort att vi i framtiden hade fått in mindre pengar och aktie hade rasat och deras aktier i vår förening hade varit värda mindre...

Eller jag är helt ute och cyklar+
Ogooglad jag vet va du tycker så, och tror INGET kan ändra din uppfattning. Tycker det är konstigt att man helt plötsligt kommer hit och skriver en massa skit om DIF, AEG och styrelsen när man inte varit här innan och diskuterat hockeymatcher, värvningar m.m

Håller med Micke, tror vissa har väntat på detta "bråk"
Jag har inte haft någon anledning att skriva här tidigare, det räcker väl som förklaring.
Sen tror jag inte någon i DIF-familjen välkomnar ett bråk mellan fotboll och hockey. Iallafall tycker inte jag att det känns speciellt kul. Att insinuera något sådant är att plocka löjliga poänger.

Vi som ser faran i denna affär är givetvis väldigt frustrerade. Inget verkar hända med fotbollsarenan och nu säljs Hockeyn ut till samma bolag som äger bajen. Det är motigt.
Man vet inte vart man skall rikta frustrationen, mot AEG, DIF hockey eller mot staden.
Mest skuld har givetvis stockholms stad - men som jag ser det har de tillåtits misshandla våra klubbar allt för länge nu och det enda vi gjort är att sitta stilla och ta det lugnt - och nu har det alltså fört oss till en punkt där staden bestämt sig för att ett företag skall driva alla arenor och vi hyra in oss i dem.

Samtidigt har snart varenda hockeylag och fotbollslag i hela jävla Sverige mer eller mindre fått arenor av sina kommuner.

Vi drar nitlotterna varje gång och det är jävligt trist.
Skriv svar